poster

Vaterland - Lovecký deník

Thriller

Česko, 2004, 100 min

Režie:

David Jařab

Scénář:

David Jařab

Kamera:

Marek Jícha

Hudba:

Jan Ponocný
(další profese)
  • Big Bear
    ***

    Velmi, velmi zvlášní záležitost. Začátek byl pro mne mnohem lepší než podivný konec. Ten příjezd na rodinné sídlo byl zajímavý.. Škoda, že pak se snímek vznesl od reálu kamsi do stratosféry. Tohle je opravdu něco jiného a v té době to tu ještě nebylo. Film doprovází příjemný soudtrack z nějž mi utkvěla píseň Romana Zacha - Knaben und Buch. A k ději - Je nutné při dobrém zážitku vždycky všemu rozumnět??? * * *(25.2.2013)

  • Morien
    ****

    Ha... Jen se ještě musím rozhodnout, jestli ten vyboulený dramaturgický oblouk byl naschvál nebo omylem. Ale asi všechno bylo naschvál. Jen se to neslučuje s mými představami zcela dokonalého. - Ovšem čím víc se k filmu vracím, tím víc zraje. Roztomilí chlapečci pokoušejí zkázu. Jařab jde na svět skrz nekopromisní a specifické, zaostřené detaily a tak je to dobře, tak to má být.(6.11.2013)

  • Véča
    ***

    Po skončení projekce filmu Vaterland jsem dlouhou dobu dokázal jen tupě zírat do zdi,protože sem si nedokázal v hlavě poskládat,co tím chtěl pan režisér říct.rozhodně se nedá filmu upřít,že by na české poměry nebyl originální.Téma točící se okolo lovu kostrounů mohlo pojednávat klidně o problémech rasismu nebo ekologie či něčem úplně jiném.Na začátku a na konci mě hrozně rozčilovala rozklepanost kamery během jízdy autem.Většinu hereckého obsazení pro mě tvořily,kromě Karla Rodena a možná Romana Zacha,naprosto neznámá jména.Ale hlavní vinu na neúspěchu filmu má podle mě nezkušenost původně divadelního režiséra Davida Jařaba.(3.8.2006)

  • swed
    ****

    Marně pátrám v paměti, jestli jsem v novodobém českém filmu viděl něco tak originálního jako "Vaterland" (napadá mě snad jedině "Postel"). Proto nechápu kritiku lidí, kteří si stěžují na scénáristickou nemohoucnost domácích tvůrců a vzápětí ztrhají film jen za to, že je něčím jiným než šablonovitou zívačkou pro masy. 8/10(29.11.2010)

  • Avathar
    *****

    Surrealizmus nemôže za vaše posrané životy ;o). Ale vážne: horekovať nad očividne surrealistickým snímkom, že „je to akési nelogické, ach bože, ja tomu nerozumiem a musím si – aká to hrôza – domýšľať veci po svojom a interpretovať ich,“ to je trošku... trápne. Režisér je členom súčasnej česko-slovenskej surr. skupiny, predtým bol členom nemenej zaujímavej parasurrealistickej skupiny A. I. V. Vyčítať teda VATERLANDU, že pracuje so surrealistickými postupmi – iracionálnom, podvedomím, snovou symbolikou, že apeluje na diváka, aby aktívne premýšľal, to je asi ako nadávať, že STAR WARS je sci-fi a vybuchujú tam planéty a šermuje sa lightsabermi. Samozrejme, niekomu to nesedí, budiž. Je to ale problém jeho, nie filmu. Týmto sa len dokazuje, že surrealizmus ani dnes nestratil nič zo svojej provokatívnosti, stále má čo povedať a stále vyvoláva tie isté komické námietky. VATERLAND rozhodne nie je snímok nezmyselný či nepochopiteľný; naopak, ponúka ohromné množstvo interpretácií a rôznych kľúčov (o filme by sa dalo popísať niekoľko esejí). Ja som bol absolútne ponorený do hutnej, mysterióznej atmosféry, domýšľal som si veci podľa vlastnej fantázie a svoju pointu som si našiel. Ani sekundu som sa nenudil. Skvelá kamera, resp. striedanie jej rôznych polôh, skvelé miesto, kde sa film odohráva – doslova akoby zakliate niekde v bezčasí, na hranici vedomia a sna. Jediné čo by som vytkol, boli občas nepresvedčivé herecké výkony, ale nejednalo sa o nič tragické. Bavilo ma to, bavila ma tá neurčitá mysterióznosť, akýsi strach, ktorý tam vrel pod povrchom a bol prítomný aj keď sa objektívne nič strašidelné nedialo. Škoda, že Jařabov film narazil na takú vlnu odporu, ale som rád, že VATERLAND mohol vzniknúť. Takto osobitá a radikálna vízia tu nebola už hodne dlho.(26.1.2016)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace