poster

Vaterland - Lovecký deník

Thriller

Česko, 2004, 100 min

Režie:

David Jařab

Scénář:

David Jařab

Kamera:

Marek Jícha

Hudba:

Jan Ponocný
(další profese)
  • Véča
    ***

    Po skončení projekce filmu Vaterland jsem dlouhou dobu dokázal jen tupě zírat do zdi,protože sem si nedokázal v hlavě poskládat,co tím chtěl pan režisér říct.rozhodně se nedá filmu upřít,že by na české poměry nebyl originální.Téma točící se okolo lovu kostrounů mohlo pojednávat klidně o problémech rasismu nebo ekologie či něčem úplně jiném.Na začátku a na konci mě hrozně rozčilovala rozklepanost kamery během jízdy autem.Většinu hereckého obsazení pro mě tvořily,kromě Karla Rodena a možná Romana Zacha,naprosto neznámá jména.Ale hlavní vinu na neúspěchu filmu má podle mě nezkušenost původně divadelního režiséra Davida Jařaba.(3.8.2006)

  • Luciášek
    ****

    Podle mého názoru jde o jeden ze skvostů české kinematografie a tleskám Davidu Jařabovi za to, že dokázal natočit zase něco jiného.Tím myslím něco jiného než hořkou komedii se známou sestavou Holubová, Polívka, Dušek, které točí ostatní. Nejvíce mě upoutal výkon Františka Řeháka a Karla Rodena, to tedy, pánové, klobouk dolů.Kéž by takových filmů bylo u nás více...(24.1.2007)

  • Šandík
    ***

    Vaterland je film, který rozhodně má řadu chyb. Amatérsky působící herectví či kamera je možná záměr, ale to nic nemění na faktu, že dojem z filmu razantně snižují... Přesto bych se rád velmi razantně ozval proti nařčení, že film: "nemá být pochopen, je jen samoúčelnou hříčkou pro zmatení diváka a pro potěchu menšinové skupiny filmových masochistů – tzv. erudovaných kritiků, kteří dokáži o každém jednom filmovém políčku sebevětší pitomosti napsat dvoustránkovou stať"... Základní sdělení filmu je totiž po mém soudu natolik očividné, že se tápání kolem jeho pointy jeví značně překvapivým. K mylnému dojmu, že film ve skutečnosti nemá žádný výklad nepřispívá pochopitelně ani autorovo tvrzení, že film otázky nastolí teprve časem... Rozeberme si tedy námět od začátku: Reálie filmu jsou zdánlivě jednoznačné - oblast bývalých Sudet po pádu komunistického režimu a potomci jakéhosi německého příslušníka nižší šlechty. Africké či možná jihoamerické motivy (hudba, stánek u cesty, fotografie domorodců) na počátku filmu evokují (oblíbený) obraz českého pohraničí jako krajiny svou (ne)civilizovaností Afriku či Jižní Ameriku připomínající. Dojem pouhého "přibarvování Afrikou" se začne drolit při společné večeři. Pak se objeví jiný pozoruhodný motiv, tentokrát známý z westernů - muži při návštěvě restaurace odevzdávají zbraně. Jak ze "Sedmi statečných" působí také motiv absence žen, přičemž i vysvětlení tohoto jevu je nakonec shodné. Dojem příběhu z Jižní Ameriky dokresluje i podivná řeč domorodců. Další reálie ovšem hovoří už newesternově - jejich vyzněním jsou totiž evidentně lovecké výpravy kamsi do nitra Afriky, Asie či Jižní Ameriky. Jistě ne náhodou se lovená zvířata tak nápadně "podobají lidem". Pozoruhodný je výraz "civilizovaného evropanství" při pokusu domorodců zabít ulovené "zvíře", i závěrečné fotografování vytvářející charakteristický "lovecký fetiš" v podobě skupinového snímku. Sexuální kontext lovu je poměrně zjevným poukazem na animálnost lidské sexuality. Shrnuto a podtrženo ironizuje Vaterland především "evropské" představy o civilizaci a civilizovanosti, o nadřazenosti a primitivnosti, a to se zvláštním důrazem na lidskou animálnost. Nutno ovšem upozornit na to, že Vaterland rozhodně není jenom jakousi proklamací, ale má zároveň i ambici vytvářet dramatický fantazijní příběh, který nelze bezezbytku jenom vyložit. Přesto se všem po mém soudu vyložit dá poměrně dobře a je z hlediska výkladu myšlenkově poměrně konzistentní. Rozhodně to není film "o ničem"... 7/10(11.2.2009)

  • Avathar
    *****

    Surrealizmus nemôže za vaše posrané životy ;o). Ale vážne: horekovať nad očividne surrealistickým snímkom, že „je to akési nelogické, ach bože, ja tomu nerozumiem a musím si – aká to hrôza – domýšľať veci po svojom a interpretovať ich,“ to je trošku... trápne. Režisér je členom súčasnej česko-slovenskej surr. skupiny, predtým bol členom nemenej zaujímavej parasurrealistickej skupiny A. I. V. Vyčítať teda VATERLANDU, že pracuje so surrealistickými postupmi – iracionálnom, podvedomím, snovou symbolikou, že apeluje na diváka, aby aktívne premýšľal, to je asi ako nadávať, že STAR WARS je sci-fi a vybuchujú tam planéty a šermuje sa lightsabermi. Samozrejme, niekomu to nesedí, budiž. Je to ale problém jeho, nie filmu. Týmto sa len dokazuje, že surrealizmus ani dnes nestratil nič zo svojej provokatívnosti, stále má čo povedať a stále vyvoláva tie isté komické námietky. VATERLAND rozhodne nie je snímok nezmyselný či nepochopiteľný; naopak, ponúka ohromné množstvo interpretácií a rôznych kľúčov (o filme by sa dalo popísať niekoľko esejí). Ja som bol absolútne ponorený do hutnej, mysterióznej atmosféry, domýšľal som si veci podľa vlastnej fantázie a svoju pointu som si našiel. Ani sekundu som sa nenudil. Skvelá kamera, resp. striedanie jej rôznych polôh, skvelé miesto, kde sa film odohráva – doslova akoby zakliate niekde v bezčasí, na hranici vedomia a sna. Jediné čo by som vytkol, boli občas nepresvedčivé herecké výkony, ale nejednalo sa o nič tragické. Bavilo ma to, bavila ma tá neurčitá mysterióznosť, akýsi strach, ktorý tam vrel pod povrchom a bol prítomný aj keď sa objektívne nič strašidelné nedialo. Škoda, že Jařabov film narazil na takú vlnu odporu, ale som rád, že VATERLAND mohol vzniknúť. Takto osobitá a radikálna vízia tu nebola už hodne dlho.(26.1.2016)

  • Vodny
    **

    Co si o tomto hororově laděném filmu myslet? Snad jen že šlo o dobrý nápad, který byl pokažen čistou amatérskou neznalostí, která čiší téměř z každého záběru. Pokud by to bylo bráno jako studentský film s rozpočtem 2000 Kč, tak je to úspěch. Jinak je to jen výsměch zvědavému divákovi, který naletěl na atraktivní název filmu. Všechny postavy včetně Rodena se mi zdají jako kdyby nevěděli co mají dělat a jak to zahrát. Pokud chtěl David Jařab upozornit tímto filmem na chaos a absurditu dnešního světa, tak se mu to podařilo jen z části. Chaotický film je to více než dost a k jeho pochopení by bylo dobré předložit nějaký návod. 40%(21.1.2007)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace