Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Snímek je dynamicky natočenou groteskou, jakýmsi leporelem lidských osudů, které se před námi odehrávají v rychlém tempu, s nadhledem a humorem. Skvělé herecké výkony, dobové hity i scénická hudba K. Svobody, to vše pod taktovkou zkušeného režiséra V. Polesného z něj činí filmovou lahůdku. Filmová adaptace slavného románu V. Párala je hořkým obrazem lidské touhy po požitcích, moci, majetku i panoramatickým záběrem opakujících se situací dějin moderní společnosti. Motorem příběhu je výbušná síla nenávisti těch „dole“, toužících po rozkoši lásky a společenském uplatnění, a kultivovanost, ale i únava světa lidí „nahoře“, kteří se už dost namilovali a užili moci, a tak vlastně rádi podléhají náporu barbarství. Vylhané naděje roztáčejí vždy znovu a znovu šílený kolotoč lidského života až k závěrečným ztraceným iluzím. Ústředním místem děje je dům v Ústí nad Labem, kde se střídají náhodní i trvalí zaměstnanci místní továrny. Příběh Borka Trojana (J. Langmajer), ambiciózního inženýra, a jeho lásky k Zitě Gráfové (Z. Adamovská), manželce ředitele továrny, příběh mladičkého Romana Gráfa (J. Prachař), zoufale až k sebezničení milujícího neklidnou Maddu (K. Kloubková), to jsou základní osy mnohavrstevného vyprávění, odehrávajícího se v průběhu šedesátých let s přesahem do doby po roce 1989. (Česká televize)

(více)

Recenze (249)

Foma 

všechny recenze uživatele

45-50 %. Kvůli nosnosti a silnýmu příběhu některých postav (Vetchý, Prachař a trochu Žilková, i když ta někdy moc přehrávala) se na to dalo docela koukat. ()

Vědma 

všechny recenze uživatele

Nemám ráda Párala, nemám ráda svět jeho knih a divná jména jeho hrdinů. (Kde se prosímvás v reálu sejde Zita s Borkem, Madou a Boganem?). Nemůžu dát odpad, protože jsem se na to vydržela dívat až do konce a spíš bych řekla, že se docela povedlo tu nepříjemnou atmosféru života beze smyslu a lásky vystihnout. Ale ty naprosto nekonzistentní herecké výkony, no potěš koště. Herci asi nečetli ani knížku ani scénář a některým režisér řekl o čem to je (Zlata Adamovská,Petra Špalková,Jiří Langmajer) a některým řekl, že je to komedie (zvláště pak Veronice Žilkové) a pak je tady Ondřej Vetchý, který sem zabloudil od Svěráků. ()

Aleee89 

všechny recenze uživatele

Tak opět, bohužel nebo možná spíše bohudík jsem nečetla předlohu, která by asi byla o dost lepší. Tohle se mi nelíbilo. Výběr herců? Oni jako jinak nejsou špatní, ale tak nějak dohromady mi to vůbec nesedělo. Děj? Takové o ničem. Film, který prostě znova rozhodně vidět nechci a pochybuju, že si na něj za pár měsíců vůbec vzpomenu... ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Tahle Páralova kniha měla kdysi kultovní charakter, těžko se sháněla; a můj tehdejší (ještě teenagerský) pocit: asi tak nějak to chodí, asi tak nějak se dospívá k milostným, karierním a spotřebním cílům. Asi nějak tak pronikají mladé generace do establišmentu. Film jsem si pustil jen proto, abych si tento pocit zpřítomnil, potvrdil ho či odmítnul. Možné to ovšem nebylo. Nemyslím si, že proto, že jsem se tak změnil, ale proto, že mi film tuto alternativu vůbec nenabídnul. Tuto, ani žádnou jinou! ()

Lennnnna 

všechny recenze uživatele

Zbožňuju Páralovy knihy a natočit tenhle román byl úžasný nápad, jak ho zprznit! Copak ještě nikomu nedošlo, že Páral je génius a nikomu nikdy v životě se nemůže podařit přivést jeho svět na plátno, ty báječně vyvedené pocity a charaktery lidí se nikdy nedají zobrazit tak, aby pořád působili tak, jak to autor zamýšlel. Doufala jsem, že po šíleném zpracování Playgirls se o to už ani nikdo nepokusí. Zoufalé a vrtkavé osoby s přirozenými vlastnostmi, které hrají v jeho románech hlavní roli se ve filmu přeměnily na hysterická monstra, kterým ve zkráceném filmu, kde chybí ta správná vysvětlení nemůžete za boha porozumět. Hlavní osa zůstává, ale Páralovy věty kolem chybí.... ()

jezurka42 

všechny recenze uživatele

Láska přeci není jenom sex a erotika. Já když někoho miluju, tak s ním chci být pořád. Já s tebou chci i mlčet, já chci s tebou padat unavou, já s tebou chci umřít. Tak proč nechceš? A to bolí. Páral pro mne bude navždy nepochopitelným autorem. Jeho díla se rychle čtou, ale nikdy mne neosloví natolik, abych došla až k vrcholu, tedy závěrečnému dialogu díla. Filmové zpracování jeho možná nejsložitějšího a nejsilnějšího románu Milenci a vrazi je neosvojitelnou hříčkou příběhů lidí rozdílních a přesto tak stejných, stejně šílených. A na mne to celé působi příliš neosobně, příliš stroze, příliš dalece vzhlížející od reality. Výkony herecké vcelku dobré, Ústí nad Labem vykresleno snad ještě v hezčím světle, než by si zasloužilo. Avšak mé hodnocení je především ovlivněno skvostem jménem Zlata Adamovská. Její Zita je pro mne vrcholem hereckého umu. To, co jsem nedokázala najít u žádné jiné postavy tohoto díla, jsem našla v jedné jediné postavě. Zita zobrazuje lidskou touhu po něčem jedinečném, až nelidském. Její naivita, odhodlanost a následný pád nejen skrze společenskou vrstvu, ale skrze lidstvo samo, je vrcholem hereckého umění. To, co Adamovská dokázala ve své Zitě najít, se v české kinematografii za dlouhá léta již neobjevilo. O to silnější byl zážitek z tohoto nevídaného, lidsky sytého příběhu jedné ženy měnící se z dámy v naprostou trosku. ()

Had6 

všechny recenze uživatele

Páralova tvorba se naprosto míjí s mým literárním vkusem. Bohužel ani film mě vůbec neoslovil. Jediné, co se mi z něho vrylo do paměti jsou obličeje Zlaty Adamovské a Jakuba Prachaře v závěru filmu. ()

SonG 

všechny recenze uživatele

Ztráta času. - Pokud nemáte Párala v povinné četbě, možná si Milence a vrahy ani nepouštějte..Pokud si ovšem libujete ve zmatku, prázdných scénách a nehodící se hudbě, pak je to přesně pro vás. ()

BoredSeal 

všechny recenze uživatele

Je až udivující, kolik se po revoluci natočilo shitů. Tenhle snímek přímo eskaluje definicí mizérie - neatraktivní děj, postavy nezaujmou, nepochopíte je, připadají vám jako komické i když to asi tak být nemělo (Taclík a Špalková), případně vyprsknete smíchy v případě Ondřeje Vetchého. Solidní herci jako např. Adamovská, Langmajer, Vlasák na záchranu filmu nestačili. Opravdu děs. ()

ilemas 

všechny recenze uživatele

Páralovu knihu jsem za socialismu nečetl a film se mě navzdory negativním komentářům docela líbil. Ve své době musel být román super a rád si ho přečtu i dnes, Párala jsem sice četl, ale tohle mě nějak minulo. ()

rakovnik 

všechny recenze uživatele

Filmová verze románu Vladimíra Párala dobře odráží jeho dílo. A protože se mi román Vladimíra Párala příliš nelíbil, ani jeho filmová podoba mě příliš nezaujala. Rád bych vyzdvihl pouze bezchybný a vynikající výkon Ondřeje Vetchého či Marka Taclíka. Zajímavý film, který mohu vidět jednou za dlooouhý čas :-) Vyjadřuji taktéž uznání za výstižný komentář uživateli kleopatra. ()

BUD-SFIS 

všechny recenze uživatele

Tento film mne sedl svym vybornym nametem a jeste do podporili Adamovska s Langmajerem, bohuzel zpracovani hodne pokulhava, coz hodne ubira filmu kvalitu zato hudba sedi. Proste typicky ceske postavy. a taky rceni :"Historie se opakuje" ()

angel74 

všechny recenze uživatele

Marně přemýšlím, proč jsou Páralovy romány pro české filmaře tak velkým oříškem. Vždyť z toho všeho snažení nakonec skoro pokaždé vznikne nějaký paskvil. Ani Milenci a vrazi nedopadli o mnoho lépe. Tím zkarikováním postav se jakoby vytrácí závažnost námětu. Navíc se mi zdá, že Viktor Polesný vůbec nejde do hloubky problému a jen bezradně přešlapuje na povrchu. Což dokazuje i závěrečné nesmyslné nahlédnutí do roku 1989 s úděsně namaskovaným Jakubem Prachařem. Abych nebyla přehnaně kritická, tak alespoň po herecké stránce si diváci přijdou na své. Především Zlata Adamovská, Petra Špalková, Marek Taclík, Ondřej Vetchý a Jiří Langmajer se se svými rolemi popasovali výborně. (45%) ()

sator 

všechny recenze uživatele

Námět ***** Scénář *** Herecké výkony proměnlivé *** Někde mezi *** a **** Jako severočech tuhle prázdnotu vztahů lidí bez kořenů znám, a rozumím ji... ()

MJMilan 

všechny recenze uživatele

Většina uživetelů tento snímek zkritizovala, oni asi ví proč ... pro mě, jako pro nečtenáře a asi už vůbec Párala to byl dle mého hodně úchylný snímek. Snímek o skrytém zlu, skrytém nebezpečí a chvilkových nadějí. Celé dohromady to dávalo jakýsi celek, sice zajímavý, ale na jedno podívání... ()

Reklama

Reklama