Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Rozsáhlý román Vladimíra Párala "Milenci a vrazi" je jedním z vrcholů české prózy. Je to dílo strhující svou originální imaginací. Motorem dramatu je výbušná síla nenávisti, touhy po lásce a po uplatnění, kdy jedni napadají životní pohodlí, přepych a kultivovanost světa druhých, kteří se už dost namilovali a dost užili moci, opotřebovali se, a tak vlastně rádi podlehnou. Ústředním místem děje je dům kdesi v Ústí nad Labem, patřící chemičce. V přízemí je "montércimra", kde se střídají obyvatelé náhodní i trvalí, nad ní je byt ředitele továrny a pak část pokojů ženských a mužských - svobodárna. Nikdy ale toto uspořádání není dodrženo. Všechno je tu beznadějně pomícháno, do svobodárny vnikne mladý pár, čekající dítě. Nevraží na ředitele ale i na spolubydlící, rvou se o trochu vody, chtějí ty druhé vystrnadit, chtějí byt. Konečně se stěhují a všechno se pomíchá a začíná znovu. Na pozadí tohoto koloběhu se odehrávají dva velké příběhy: příběh Borka Trojana (Jiří Langmajer) a jeho lásky k Zitě Gráfové (Zlata Adamovská), a příběh mladičkého Romana Gráfa (Jakub Prachař), zoufale milujícího krásnou ale neklidnou Maddu Serafínovou (Kristýna Kloubková), jejichž zničující vztah dospěje až k vraždě. Film "Milenci a vrazi" je dynamicky natočenou groteskou, jakýmsi leporelem lidských osudů, které se před námi odehrávají v rychlém tempu, s nadhledem a humorem. Je to ale i rozsáhlá sága, začínající někdy v 60.letech a končící epilogen v roce 1990. Silné herecké obsazení, dobové hity i scénická hudba Karla Svobody, to vše pod taktovkou zkušeného Viktora Polesného z něj činí filmovou událost konce roku. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (237)

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Kniha kdysi dávno přečtená neměla chybu a dodnes si pamatuji tu zvláštní pachuť z čteného a smutek z osudů lidí v ní. Film, pravda, nějaké ty filmařské nedostatky má, ale mám za to, že náladu knihy docela slušně vystihl. Tu příšernou dobu, kdy lidi o něčem snili, drali se za tím přes lži, podrazy, osobní ztráty a oběti, aby pak zjistili, že se stali něčím, čím pohrdali. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Ne snad úplná katastrofa, ale slabý film jednoznačně. Příběh sice má na to, aby utáhl celý film, ale Polesného neurážející režii podtrhávají prapodivné herecké výkony, jmenovitě Žilková, Norisová a hlavně otřesná Tereza Duchková, která i na malém prostoru ničí veškeré divákovy smysly. Snaha spolehlivých stálic Langmajera s Vetchým pak působí až smutně. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Už pár let mám dojem, že jediným účelem devadesáti procent vzniklých českých filmů je schytat co nejnevybíravější kritiku. Ne, že by mi to bylo lhostejné, na Milencích a vrazích si nicméně rád smlsnu. :) Není to ani film, jako spíš dramaturgicky těžce nezvládnutá mozaika exhibicí navzájem příliš podobných postav, které mi navzdory veškerému úsilí herců byly stejně nesympatické. Ještě bych přenesl přes srdce, že chybí hrdina kladný, natožpak hlavní, ale ono chybí cokoliv, co by mě přimělo se o postavy začít zajímat. Píše se léto 66, všichni spí se všemi, pouze naivní dobrák Julda tráví volné chvíle u staříka meloucího z posledních, jenž se jednoho dne zvedne a odpotácí bůhvíkam, což je vlastně problém celého filmu – horko těžko se zmáhá, aby nakonec nabral nějaké ty síly a odešel bůhvíkam. Rozdělení prostoru mezi jednotlivými postavami je zcela nesmyslné, někdo je nečekaně a necitlivě odklizen, někdo slouží pouze coby „uzavírací“ pojistka. Postavám naprosto chybí hlubší motivace a kdybych si to nepřečetl, netuším, že hlavním motivem Milenců a vrahů není ubohost lidského pachtění po (sebe)ukojení, nýbrž imaginární boj, jenž mezi sebou svádějí „modří“ a „červení“. Nemohu posoudit, jaký podíl má na této zdánlivé prostoduchosti knižní předloha, ale pokud větší než malý, nechápu, proč se někdo do realizace podobného projektu vůbec pouštěl. 30% Zajímavé komentáře: Brouk, Odpadlik ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Zatím snad všechny Páralovy adaptace případného čtenáře odradí. Ani nevím, proč dávám hvězdičku. Pokud jsou jeho knihy vyjádřením odcizení člověka v moderní společnosti, vyobrazením povrchnosti vztahů a marnosti snahy, pak je tenhle film přesný. Je odcizený, povrchní a marný. Náčrtek - tak by se to dalo charakterizovat jedním slovem. Živočišný sex v podání Kristiny Kloubkové na straně jedné, pomatené hlubokomyslné řeči Ondřeje Vetchého na straně druhé, ale ani jeden z těchto pólů nemá oporu v režii, scénáři, hercích, ničem. Už vím. Jednu hvězdičku dávám za Petru Špalkovou. KURVY!!! ()

Faye 

všechny recenze uživatele

Třeba mě zabte, ale mě se to vážně líbilo!!! Můj oblíbený spisovatel Vladimír Páral, jeho Ústí nad Labem – chemie – a kontroverzní román o složitosti lidských vztahů “Leností začíná hřích“. A protože v té době bylo nadějí víc než dost „O razítku se nediskutovalo“ tak zůstanu se soudruhem Gráfem u Sigmunda Freuda „Život je pud ukájení, milá Zito“. Ovšem co mě zaskočilo, že film se ocitnul (oproti předloze) až v roce 1989. ()

Galerie (11)

Zajímavosti (6)

  • Postavu Romana Gráfa, kterého zahrál Jakub Prachař, po návratu z vězení nadaboval skutečný otec jeho představitele David Prachař. Tvůrci filmu tak hlasově rozlišili pubertu a dospělost postavy. Aranku v dospělosti (Lucia Gažiová) pak kvůli výrazné slovenštině nadabovala Veronika Gajerová. (funhouse)
  • Kristina Kloubková (Majda) není herečka, je profesí tanečnice. (M.B)
  • Město Ústí nad Labem na film přispělo 1 000 000 Kč z propagačních důvodů. Premiéra filmu proběhla v Ústí nad Labem, reakce publika však byla vlažná. (Neklan)

Reklama

Reklama