Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Člověk, který probírá kostnatými, nedočkavými prsty kameny svítící ve špercích, je starý. Vypadá jako zrůdné, vrásčité dítě, které nemůže odtrhnout oči od nádherných hraček... "Krásné diamanty! Indické. Za císařství by jen tenhle náhrdelník stál dvakrát sto tisíc franků.. Ale teď ztrácejí diamanty na ceně." Stařec, který tu sedí v bídně zařízené světnici nad hromadou skvostů, je odborník. Rozumí tomu, na co se dívá. Rozumí tomu, co dělá... Gobseck je lichvář. Obchodník s penězi, hmotnými statky, ale také s lidskými strastmi a strachem, s nouzí a hrozbou krachu. "Nevím nic o jeho minulosti, jen to, že poznal skoro celý svět. Možná jako korzár, jako hledač pokladů, jako obchodník s otroky - bůhví," řekne o Gobseckovi jediný člověk, jehož lichvář nezařadil do své hry jako toho, kdo má být poražen - advokát Dervilla. Gobseck je ústřední postavou novely Honoré de Balzaca, kterou do televizního scénáře převedl J. Z. Novák. Inscenaci natočila v roce 1985 režisérka Eva Sadková s Josefem Kemrem v hlavní roli. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (35)

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Josef Kemr, jehož Gobseck vzbuzuje odpor, politování ale zároveň i respekt, je bezkonkureční a povyšuje tuto skvělou inscenaci na výjimečný zážitek. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Ač příliš nevyhledávám studiové televizní inscenace pro jejich filmařskou strohost, tuhle jsem si báječně užil díky jedinečným hereckým výkonům všech zúčastněných, nejenom Mistra Kemra. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Naprosto nemilosrdný Balzacův vhled do světa Francie za bourbonské restaurace. Krutý, nemilosrdný, zmítaný nelogickými vášněmi, bezbřehým sobectvím a ovládaný otřesnými lidskými karikaturami. Gobseck je pak jedním z nejdrsnějších vrcholů Lidské komedie a nejspíš právě po jeho přečtení formuloval Karl Marx svoje myšlenky o penězích jako všeobecné k...vě. A není se čemu divit, protože Gobseck je skutečně postava k sežrání. - Slib mi, že jim neodpustíš ani měďák, ani měďák!!! A Kemr ho vystihl tak, až je člověku úzko. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Televizní klasika zůstává televizní klasikou. Lepší anamnézu lidské špatnosti si lze představit jen stěží. Hromadění majetku ve vší možné podobě pomíjí jednu skutečnost: konečnost lidského života. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Pokud už se stalo, že i česká inscenace byla realizována podle klasické literatury, mohlo to dopadnout všelijak, ale toto je Sadková a de Balzac. Přesné, akurátní, výborně zahrané, skvělé zejména v mužských figurách. ()

Ej Hlemýžď 

všechny recenze uživatele

Vynikající výkon J. Kemra zařazuje tuto hru k mým velmi oblíbeným a nenechám si ujít příležitost vidět znovu, budou-li ji opakovat. ()

LiVentura 

všechny recenze uživatele

Balzac jak jej známe.. Balzacův "Lakomec" je strašlivým důsledkem materialismu a chtíče, který se nezastaví před ničím. Zrůdnost lidské povahy se zde ukazuje v plné míře, leč přeci jen s vykoupením, které však přichází pozdě.. nesmrtelný pan Kemr ve své životní roli.!!! ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Gobseck je klasikou od Honoré de Balzaca, ktorý síce nepatril medzi mojich francúzskych literárnych obľúbencov 19. storočia, ale klasiku je potrebné poznať. A pokiaľ túto klasiku sprostredkuje kvalitná režisérka s kvalitnými hercami, medzi ktorými tróni Josef Kemr, ktorý sa pre túto úlohu narodil, výsledkom je vydarené dielo. Tieto diela francúzskeho romantizmu sú na míle vzdialené od súčasnosti, a aj keď nemajú praktické využitie dožičia hodnotný zážitok. Trochu ma rušila krásna Beethovenova hudba, ktorá bola hlučnejšia ako bolo vhodné a navyše ju pripísali nejakému Rusovi. Som zvyknutý na nadhodnocovanie českých produktov a tak ostanem u svojich troch hviezdičiek, aj keď som bol spokojnejší, než by sa z ich hodnoty zdalo. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Čas jsou peníze. Balzac dokázal téměř bezvýhradně vytvářet postavy ovládané nějakou osudovou vášní. Snad vůbec k nejlepším náleží vykreslení slizké osobnosti lichváře Gobsecka, který se zásluhou excelujícího Josefa Kemra stává také jedním z nejpůsobivějších odkazů stejnojmenné televizní dramatizace. Zahrát emocionálně odpudivou figuru, žijící v zahnívajícím pokoji nad neskutečnými poklady tak, aby v závěru vzbuzovala kromě jiného i lítost, dokáže jen velký umělec. ()

Crocuta 

všechny recenze uživatele

Balzac je nestárnoucí autor, aktuální dnes, stejně jako ve své době a tahle inscenace podle jeho předlohy se velice povedla - Josef Kemr je pro podobné role jako stvořený. ()

Ivoshek 

všechny recenze uživatele

Kolik toho člověk potřebuje, aby udělal dobrej film? Stačí čtyři papundelkový dekorace, pár dobrých herců a 200 let stará předloha? Jo. Stačí. Bohatě. Protože to pořád všechno dává smysl, lidi se chovají logicky a není potřeba spousta efektů a moderních píčovin. ()

rt12 

všechny recenze uživatele

Mistrovsky zpracovaný a hlavně všemi herci zahraný Gobseck. Kupodivu jsem o něco víc opovrhovala postavou hraběnky než samotným lichvářem. ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

Kým byl Balzakův Gobseck v minulosti? Snad někým, kdo „poznal skoro celý svět. Možná jako korzár, jako hledač pokladů, jako obchodník s otroky…“ Kým je Gobseck ve skvělém podání mistra nad mistry Josefa Kemra? „Tvrdý obchodník s penězi, který se na ně dívá jako na zboží, které lze kupovat a prodávat.“ Nebo snad jen chudák, jako každý lakomec,“ který „neměl rád nikoho, ani sebe a proto  nefňuká“? Každopádně nejodpornější postavou této bravurní televizní inscenace určitě není. Tou je z mého pohledu Regina Rázlová coby hraběnka, která si tak dlouho podřezává pod sebou vlastní větev, až za to krutě zaplatí. I když i u ní platí, že "neštěstí dokáže být nejlepší učitel." PS.: Nějak nechápu, jak může zde být za autora hudby vydáván Eduard Nikolajevič Artěmjev, když v titulkách je jasně napsáno, že hudba byla vybrána z děl Ludwiga von Beethovena. Že jde o moc krásnou (zejména klavírní) hudbu, snad ani nemusím moc zdůrazňovat . ()

Kali4 

všechny recenze uživatele

Josef Kemr podává prvotřídní herecký výkon, jako lakomec protřelý životem může vzbuzovat v divácích řadu emocí, ale zajisté Vás uchvátí. Peníze, klenoty, zlato, stříbro, všechny mají kouzelnou moc a obyčejný člověk jim zkrátka neodolá. ()

vitekpe 

všechny recenze uživatele

Velmi dobra a vazna Balzacova predloha zpracovana vytecnym zpusobem. Jednu hvezdu ubiram jen za nehodici se klavirni (a prilis hlasity a neodbytny) doprovod. Tohle nebyl nemy film... :) ()

laepus 

všechny recenze uživatele

Inscenace ze zlatého fondu české televizní tvorby. Josef Kemr nikdy vlastně nehrál. Na něj se člověk dívá a vůbec mu nedochází, že to je "jen" herec - on prostě JE vždy tou postavou, ať už se jedná o senilního knížete z Čerty nejsou žerty nebo nekompromisního lichváře Gobsecka zde. Chvíli je vám odporný, chvíli ho chápete, pak se to zase několikrát otočí, ale Gobseck je prostě svůj a neústupný a divák ho musí chtě nechtě respektovat. A když ke Kemrovi přidáte Lukavského nebo Novotného, co myslíte, že z toho může vzejít? A téma? Jedno z nejaktuálnějších v jakékoli době. Prachy, prachy, prachy... ()

Reklama

Reklama