poster

Záhada modrého pokoje

Krimi / Drama

Československo, 1933, 70 min

  • zette
    ***

    Divak dostane facku hned v uvodu, kdy je zhrozen zoufalymi hereckymi vykony, za vsechny budu jmenovat Miroslava Svobodu. Na druhou stranu se to da pochopit, prechod z nemeho na mluveny film nemohl byt pro umelce jednoduchy. Zapletka je celkem zajimava a jelikoz se jedna o prvni ceskoslovenskou kriminalku, tak jsem byl nakonec spokojeny...(9.4.2016)

  • liquido26
    **

    Kamarád, co to viděl mi řekl, že tato česká detektivka je srovnatelná se starými americkými černobílými horory a detektivkami z 30. let. No a tak jsem se na to taky podíval a musím konstatovat, že jediné, co je s americkými filmy srovnatelné je to, že byl tento film také černobílý. Barva filmu byla opravdu stejná a to je asi tak vše. Samotná záhada, která nás celým filmem provázela mi přišla zajímavá. O to větší zklamání bylo pak její rozuzlení. Film sám o sobě je utahaný a nudný a herci příšerní.(16.7.2009)

  • lucascus
    ***

    První česká detektivna, celkově však poměrně průměrný film s ne moc dobrými hereckými výkony. Všichni herci se teprve hledají (kdo by řekl, že z Marvana a Šejbalové budou velikáni českého filmu), na druhou stranu - pokud porovnáme ostatní filmy z počátku třicátých let - příjdeme na to, že se tehdy moc dobrých snímků netočilo. Tento má tedy alespoň to jedno prvenství.(11.5.2013)

  • elizabeth_ba
    ***

    Film natočený podle (nebo možná na motivy) románu Edgara Wallace (nepovedlo se mi, bohužel, zjistit kterého, snad by to mohla být Záhada podzemí, ale to jen hádám) na zámku Stránov u Ml. Boleslavi. Již to samo o sobě znamená, že zápletka by měla být dobrá. To taky byla, ale se zpracováním to bylo horší. V místech, kde se mělo více vysvětlovat (postava Smolíka či dalších členů domácnosti páně Hellforda), tam se to rychle přeběhlo, no a v místech, kde se zase mělo zrychlit ( ano, kde bylo třeba známé „tempo furioso“ - např. scény se střelbou v podzemí), tam se to neskutečně vleklo (natolik, že člověk je až v pokušení jít sledovat něco jiného na svém compu). Problém vidím i v kratší minutáži (hodinu a 11 minut), ta totiž činila problém i pro mnohem lepší (a atmosférou zcela jiné) Poirotovky (i tam byly většinou výrazně horší epizody, které měly 45 minut, než ty, co měly 1:30h). A přiznávám, že ani skutečnost, že tady byl Toníček Novotný jen cca půl hodiny, jsem nepřivítala zrovna s nadšením… ;-)) Ostatní herci se sice snažili, ale obzvláště Svobodu nemám ráda, s tím Draculou to kdosi ve filmu Před maturitou velmi dobře vystihl, možná to, kolego liquido26, i tomu tvému kamarádovi proto připomnělo noir filmy, protože jinak tedy nevím, jak by se to např. s takovým High wall chtělo srovnávat. A co mě taky zklamalo, je spoiler, že neobjasnili ta úmrtí, která se v modrém pokoji stala před léty. A tak mi připomeňte, proč, že jsem tomu vlastně dala tu třetí hvězdičku? Hm? Námět a autor (takové Mrtvé oči Londýna byly slušným kouskem), Toníček, zámek Stránov, no a to bude asi všechno.(19.11.2013)

  • Karlos80
    ***

    Ano, pokud se to tak dá označit tak se skutečně jednalo o první českou zvukovou detektivku, pokud se to takto dá označit, její premiéra se uskutečnila už v roce 1933 přesně 3. 2 .1933 a o kousíček tak předběhla jinou detektivku a sice před týdnem vysílanou Vraždu v Ostrovní ulici, která ji měla až 24. 3.1933. Srovnat tyto dvě, tak tato měla určitě nesrovnatelně vyváženější a možná i lepší herecké obsazení a netěžila jen s jednoho výborného výkonu Jindřicha Plachty jako v prvním případě. Zde byli dobří téměř všichni ať už se jednalo o hrabě Hellforda (Karel Hašler) nebo po duo mladých herců Svobody a Novotného. Záhadná Smolíkova postava byla také zajímavá, rovněž jako tichý a večně komandující komorník Fr. Kováříka. Hašlerův scénář byl zajímavý a románová předloha původně z německého filmu od Ericha Engelse "Geheimnis des blauen Zimmers" rovněž. Reálie po vzoru starých klasických anglických detektivek-také pěkné, a film byl i značně napínavý a sám o sobě záhadně-tajemný až do poslední chvíle. První Cikánův počin do velkého filmařského světa, a tak si myslím že docela neprávem opomíjený. Určitě se jednalo do té doby o nezvyklou produkci, a snímek určitě stojí za shlédnutí a to hned z několika různých důvodů, třeba kvůli exteriérům, které se natáčely na hradě Nový Stránov. 2,5/5*.(6.9.2007)

  • - Film byl natočen podle německého filmu Geheimnis des blauen Zimmers, který režíroval v rocě 1932 v Německu Erich Engels. (Elisebah)

  • - Miroslav Svoboda a Antonín Novotný, kteří ztvárnili první dvě oběti, si společně zahráli již o rok dříve ve filmu Před maturitou (1932), kde rovněž představovali dva soky v lásce. (bradl3y)

  • - Natočení probíhalo na zámku Nový Stránov u Mladé Boleslavi. Interiéry byly natočeny v ateliéru A.B. na Vinohradech. (elizabeth_ba)