Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dylanův režijní počin "Renaldo and Clara" je surrealistickým vyprávěním o vztahu k jeho rock'n'rollové personě a k ženám. Příběh o tom, jak si divoký a neotesaný Renaldo a tajemná femme fatale Clara k sobě hledají cestu skrze bludiště z bývalých vztahů, hudby a sociálních indicentů, se ve své narativní struktuře silně inspiroval snímkem Děti ráje (1945). Fiktivní příběh s reálnými základy je poskládán z dokumentárních záznamů z Dylanova koncertního turné "Rolling Thunder Revue" a z hraných pasáží s naznačeným symbolickým příběhem o hledání opravdové lásky. Tento příběh je v polovině narušen dokumentární vsuvkou o případu Rubina "Hurricane" Cartera, boxera, který byl nespravedlivě obviněn a odsouzen z vraždy, za jehož osvobození se Dylan a jeho přátelé osobně zasazovali protestními akcemi.

Ve filmu účinkují zejména neherci z hudebníkova okruhu blízkých přátel, mezi nimi jeho bývalá přítelkyně, písničkářka a aktivistka Joan Baez (zde představující enigmatickou ženu v bílém, do které se projektují všechny jeho bývalé lásky a aféry), jeho tehdejší manželka Sara Dylan (v roli Clary, která se v průběhu filmu potýká s bývalými vztahy, které jí prozatím brání spočinout v náručí opravdové lásky), nebo beatnický básník Allen Ginsberg (v roli Otce, který při recitaci svých textů i ve fiktivních situacích konfrontuje své vnitřní démony). Film měl být také poctou Dylanově první ženě Saře, jejich manželství ovšem už v době filmu procházelo krizí (také kvůli Dylanově sukničkářství) a ještě před dokončením filmu skončilo rozvodem.

Film měl ve své původní verzi čtyři hodiny, ovšem dočkal se promítání jenom v několika málo amerických městech a potom byl z kin stažen. V Evropě se tato čtyřhodinová verze jednou vysílala v televizi, odkud pocházejí nejrůznější pirátské nahrávky, které putují mezi sběrateli dylanovských perliček. V roce 1978 Dylan svolil, aby se do distribuce dostala zkrácená dvouhodinová verze, která sestávala zejména z koncertních záběrů a vynechávala většinu dějových pasáží. Kritika Dylanův pokus ustanovit se jako (experimentálního) režiséra nepřijala, pro skalní fanoušky může být zajímavé, co Dylan v jedné fázi svého života považoval za zásadní. (Morien)

(více)

Zajímavosti (3)

  • Sám Bob Dylan je v titulcích uveden jako herec představující Renalda a jeho žena jako herečka hrající Claru. Naopak hudebníci Ronnie Hawkins a Ronee Blakley jsou uvedeni jako představitelé "Boba Dylana" a "paní Dylanové". Ve filmu totiž jakási afektovaná uvaděčka čeká na "Boba Dylana" a fantasticky ho popisuje publiku, aniž by věděla, o kom vlastně mluví, a tak jí Hawkins napovídá, že on je Bob Dylan, a uvaděčka mu bez zaváhání věří. Tato epizoda se nese zcela v dylanovském duchu, protože zpěvák celý život brojí proti médiím a jejich dotírání na soukromí umělců, které je hnáno zejména povrchní honbou za senzacemi, a vytvářením vlastních alter-eg je také pověstný. (Morien)
  • Film obsahuje poslední známé záběry amerického hudebníka a autora protestsongů Phila Ochse, který šest měsíců po skončení natáčení (v roce 1976) spáchal sebevraždu. (Morien)
  • Mezi podobnosti s filmem Děti ráje (1945), který byl mimochodem v roce 1995 zvolen v anketě 600 francouzských kritiků jako "nejlepší film všech dob", patří používání bílého make-upu na tvářích, motiv červené květiny, který se v průběhu filmu opakuje, dále postava "ženy v bílém", střídání scén na pódiu a v zákulisí, a také kubistický přístup ke střihu materiálu, který umožňuje vidět postavy a situace z různých úhlů pohledu podle různých milenců. Časy trvání obou filmů jsou podobné, původní promítací čas Renalda a Clary se blížil čtyřem hodinám, Děti ráje trvají tři a čtvrt hodiny. (Morien)

Reklama

Reklama