poster

Přepadení ve vzduchu

  • USA

    Passenger 57

  • Slovensko

    Prepadnutie vo vzduchu

Akční / Krimi / Thriller

USA, 1992, 80 min

Režie:

Kevin Hooks

Kamera:

Mark Irwin

Producenti:

Dylan Sellers

Střih:

Richard Nord

Scénografie:

Jaymes Hinkle

Kostýmy:

Brad R. Loman
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • tron
    ***

    „Nora, urob pre mňa niečo. Uvar mi kafčo. A prines aspirín.“ S chuťou nakrútené, solídne béčko stojace na Snipesovi, psychopatovi Payneovi („Aký chcete stejk?“ – „Krvavý.“), fajn kastu vedľajšákov (Tom Sizemore, Bruce Greenwood, Elizabeth Hurley a herec neuveriteľne sa podobajúci na Michaela Ironsidea) a svižnom scenári. Ten síce nezjedol všetku múdrosť sveta, ale aspoň sa v ňom plynulo striedajú atraktívne lokácie. Trvá to len 84 minút (aj s titulkami) a behom toho krátkeho obdobia stihneme navštíviť ambulanciu plastického chirurga, televízne štúdio, mesto, lietadlo, letisko a nakoniec zábavný park. V čase vzniku som tento film registroval, ale ignoroval. S pribúdajúcimi rokmi som kde-tu v televízii zahliadol pár minút, nejakú scénu. Ale poriadne som si ho pozrel až v roku 2018 a musím uznať, že s odstupom času sa na to naozaj dá pozerať. Možno dokonca ešte lepšie, ako v dobe premiéry. Vtedy totiž snímka bola porovnávaná s relatívnymi spriaznenými (ale oveľa lepšími, bombastickejšími a áčkarskejšími) titulmi Smrtonosná pasca 1 a 2 alebo Prepadnutie v Pacifiku. Jednak však so skromným 15-miliónovým rozpočtom nemala šancu (a teda ani ambície a chuť) vyrovnať sa 35-miliónovému Prepadnutiu v Pacifiku, nedajbože 70-miliónovej Smrtonosnej pasci 2 a jednak, ako píše choze, s nimi po stránke scenára nemá až toľko spoločného, ako by sa mohlo zdať, keďže v skutočnosti sa v uzavretom priestore odohráva len jedna dlhšia pasáž a nie celý film. Za to, že Prepadnutie vo vzduchu mnohí dodnes pokladajú za podobne „prepadový“ film však nemôžu ani tak pôvodní tvorcovia, ako skôr náš zlatý prekladateľ, ktorý z originálneho Passenger 57 urobil Prepadnutie vo vzduchu. No... čo už.(18.6.2018)

  • Wacoslav1
    ****

    Kvalitni akcnarna a film ktery definoval letecke unosy Snipes na vrcholu sil neda nikomu ani cuchnout stopaz je prijemna takze se furt neco deje a divak se nenudi zaporak Bruce Payna tradicne skvely i kdyz nema prave kvuli delce filmu moc casu se predvest nicmene vytezil ze sve role maximum Snipes nekompromisne kosi vsechny nikdo se nechyta jeho hrdina je naprosto neohrozeny a i kdyz jsou ve filmu samozrejmne absolutni technicke nesmysly(nemusim byt odbornik na leteckou dopravu aby mi bylo jasne ze kdyz se utrhnou dvere letadla za letu bude na zemi rychleji nez bys rekl svec) k certu s tim ja se u tohoto filmu pobavil vzdy kdyz sem se dival a rad se podivam znova pohodova zalezitost(20.11.2012)

  • choze
    ***

    Narozdíl od ostatních si nejsem spřízněností se SMRTONOSNÝMI PASTMI a PŘEPADENÍM v PACIFIKU až tak jistý. Jak obě PASTI tak PŘEPADENÍ se totiž z 90 a více procent odehrávají ve vytýčeném uzavřeném prostoru (mrakodrapu, letišti, lodi), ale ne tak PŘEPADENÍ VE VZDUCHU. Do letadla se dostáváme až zhruba po čtvrt hodině a v druhé půlce filmu (který má pouhých 84 minut) letadlo opustíme na dalších přibližně dvacet minut, když z něj padouch uprchne a hrdina ho pronásleduje na pouť. Je sice pravda, že v PŘEPADENÍ 2: TEMNÉ ÚZEMÍ Seagal rovněž dočasně vystoupí z vlaku, aby trochu zafušoval do práce cliffhangerovi Slyovi, ale jde jen o asi pětiminutový poločas než do vlaku opět efektně nastoupí. Ovšem dvacetiminutová mezihra v PŘEPADENÍ VE VZDUCHU rozbíjí na kousky atmosféru klasické klaustrofobické přesilovky a brání tomuto zaškatulkování. Každopádně po nenápadném koketování s akčním žánrem (KRÁL NEW YORKU, ŘÍŠE DROG) jde o první čistokrevný akčňák Wesleyho Snipese, který si v následujících dvou letech odbyl své dva nejlepší žánrové příspěvky (DEMOLITION MAN a ZÓNA ÚNIKU v níž se opět vydal do oblak) a po ucházejících kouscích (VLAK PLNÝ PENĚZ, ŠERIFOVÉ, BLADE) postupně zabředl do nepříliš záživných béček (UMĚNÍ BOJE, BLADE 2) až skončil na videu (loni na podzim se ve videopůjčovnách objevily hned čtyři jeho nové tituly v jediném měsíci!). Bruce Payne je jako šílený terorista s aristokratickým vystupováním brilantní a mistr vedlejších rolí Tom Sizemore odvedl sympatickou a vtipnou komickou figurku. Režijní stoličku zahříval černošský, do té doby výlučně televizní režisér Kevin Hooks a film je skutečně až televizně strnulý a sterilní (výjimkou budiž pár pěkných zpomalených záběrů). Kvalitativně bych ho přirovnal k Hyamsově o tři roky mladší NÁHLÉ SMRTI. Ta je i přes svou podprůměrnost jedním z mých nejoblíbenějších akčních béček a stejně tak si v televizi nikdy nenechám ujít i tenhle film. Jinak marketingové cizopasení českého distributora na popularitě o dva měsíce staršího PŘEPADENÍ V PACIFIKU mi připomnělo podobný pozdější případ a sice NEBEZPEČNOU RYCHLOST a NEBEZPEČNÉ PÁDY. Ty šly do kinodistribuce taky krátce po sobě a stejně jako žádné z PŘEPADENÍ nemá v originálním názvu slovo PŘEPADENÍ, tak ani RYCHLOST a PÁDY nemají v originálních názvech slovo NEBEZPEČNÉ.(11.2.2006)

  • kingik
    ****

    Mohlo být líp kdyby tvůrci nedělali z Wesleyho Snipese takového supermana. Byl ve své roli skvělý, ale nechyboval a trocha polidštění jeho postavy by rozhodně nebylo od věci. Charismatický záporák Bruce Payna byl přece jen divákovi bližší, ale ani jemu se nedalo stoprocentně fandit. Kevin Hooks pravděpodobně natočil jeden ze svých nejlepších filmů a z hlediska akčního žánru mu žádné důležité atributy rozhodně nechyběly. Filmy podobného ražení o přepadených letadlech se dnes už netočí a to je o důvod víc se na tento akční snímek podívat.(7.10.2010)

  • PinkCrimson
    **

    Slabota, slabota. Akční scény s Wesley Snipesem fajn, zápletka scénáře vypadá nadějně, ale realizace jaksi pokulhává, hlavní postavy příliš černobílé, v ději spousta vaty. Až na výjimky víceméně nuda. A mimochodem, zajímavá věc, dost často mě napadá, co asi vede distributora k přejmenování názvu filmu; Passenger 57 je název, který je tak nějak unikátnější a zapamatovatelnější, dát do názvu Přepadení film zas o trochu posunuje do béčkové produkce.(15.5.2011)

  • - Letoun, ve kterém se děj filmu odehrává, je třímotorový Lockheed L-1011 TriStar. (Foxhound#1)

  • - V televizní verzi jsou některé scény navíc. (Cheeker)

  • - Hlavná úloha bola najskôr ponúknutá Sylvestrovi Stallonemu, ktorý ju však odmietol. Zo žartu dal scenárista jednej z postáv meno Sly. (m.a.t.o.)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace