Reklama

Reklama

Proslulé drama o dobývání Divokého západu a zhroucení přistěhovaleckého snu. Rok 1870. Skupina prominentních studentů absolvuje na Harvardu práva a zdá se, že jim svět leží u nohou… O 20 let později se někteří z nich vydávají z pohodlí města na divoký středozápad Johnson County, kam je žene touha po dobrodružství i úsilí vydobýt si vážené místo v ustavující civilizaci. Střetnutí s realitou však není takové, jak si představovali. Brzy jsou zavlečeni do krutého konfliktu se starousedlíky a evropskými imigranty, což znepokojivě směřuje k hrozbě masové čistky. Během sváru se odehrává bouřlivý milostný trojúhelník mezi maršálem Jamesem Averillem (Kris Kristofferson), bordelmamá Ellou Watsonovou (Isabelle Huppertová) a vymahačem rančerů Nathanem D. Championem (Christopher Walken)... Jeden z největších finančních propadáků dějin soudobé kinematografie natočil Michael Cimino (Thunderbolt a Lightfoot, Lovec jelenů), který epickou freskou 19. století pošramotil svou hvězdnou reputaci a stal se pro Hollywood enfant terrible, podobně jako kdysi jiný megaloman, Erich von Stroheim. Cimino westernovou parafrází na Coppolovu neméně epickou Apokalypsu téměř přivedl ke krachu studio United Artists, když čtyřikrát překročil rozpočet. Natáčení započaté roku 1979 provázely s ohledem na Ciminovo puntičkářství ustavičné přetáčky, překračování denních plánů či opětovné bourání a stavění kolosálních staveb, což se odrazilo na více jak 200 hodinách pořízeného filmového materiálu. Původní sestříhaná pracovní verze představená producentům činila 325 minut, načež byl Cimino nucen snímek sestříhat na 219 minut. Nicméně po prvotních nevalných výsledcích po premiéře roku 1980 Cimino své opus magnum nakonec pro kinodistribuci sestříhal na necelých 150 minut. A tuto verzi Česká televize uvádí, ačkoli v průběhu dalších let vznikly ještě dvě varianty: „radikální“ (219 minut) a restaurovaná režisérská (216 minut). Na počátku 80. let zavrhované drama se postupem času – i díky opětovným znovuuvedením – dočkalo přehodnocení, když začalo být chápáno jako jedno z posledních vrcholných děl dědictví tzv. nového Hollywoodu, které charakterizovalo umění tvůrců Stevena Spielberga, Francise F. Coppoly, Dennise Hoppera, Mikea Nicholse, Roberta Altmana, Martina Scorseseho a dalších. Této nové generaci filmařů bylo od 2. poloviny 60. let umožněno více experimentovat v rámci klasického hollywoodského vyprávění, což se odrazilo na hravé práci s žánry i pokrokovém technickém zpracování. Nebeská brána není výjimkou. Ačkoli rozeznáváme rysy westernového žánru, Nebeskou bránu lze označit také za historický či válečný velkofilm, stejně jako umělecky ztvárněné melodrama. Pedantství Michaela Cimina ve spolupráci s osobitým kameramanem Vilmosem Zsigmondem (McCabe a paní Millerová, Vidiny, Blízká setkání třetího druhu) dovolilo dech beroucím způsobem vykreslit tragický námět začarovaného kruhu, který symbolicky přejímají pohyby kamery, uspořádání aktérů, ale též svícení s výtvarnou kompozicí scény. (Česká televize)

(více)

Recenze (111)

Astaroth12 

všechny recenze uživatele

Ja som mal tento film dlho v hľadáčiku, lebo som vedel, že tento film je zahalený viacerými legendami ako, že kvoli nemu zbankrotovalo štúdio United Artists a , že režisérovi tohto filmu zničil kariéru. V prvom prípade štúdio sa už v zlých finančných problémoch mohlo topiť dlhšie a tento film len urýchlil jeho predanie spoločnosti Metro-Goldwyn-Mayer. United Artists boli na scéne dlho a mali celkom ine fungovanie, ako ich konkurencia, preto sa môže aj predpokladať, že tie finančne problemy trvali oveľa dlhšie a ten zámer už mohol byť na spadnutie aj pre týmto filmom. Preto všetko sú to len dohady a zhody okolnosti a to isté si myslím aj o kariére režiséra, ktorý už po tomto filme nedostal žiadnu ponuku, ktorá by ho mohla zase preslavit tak, ako to bolo s Lovcom Jeleňov. Niekto taký film nespraví za celý život a niekomu sa to podarí iba raz, ako to bolo aj u  Michaela Cimino a tak by som bol aj tu opatrný  vyjadreniam, že tento film mu zlomil filmový väz. Potom ďalším článkom je udelenie Zlatá malina, ktoré ja osobne neuznávam, lebo veľa filmov nemá byť ani v nominácii, nie ešte to cele aj vyhrať. Toto ocenenie je spolitizované a tento film je tu len kvoli príbehu a , že to aj režisér vyhral bolo len upozornenie, že si dovolil už priveľa. Je pravda, že film , kde na povel vlády Spojených štátov dajú povraždiť európskych imigrantov som ešte nevidel. Westernov som videl veľa, ale žiadny nejde touto nezvyčajnou cestou, kde proti tak silnému súperovi nemá nikto šancu. A práve ten príbeh nasral kritikov aj  bežných ludi, lebo toto si nedovolil pred nim nikto a po nom asi tiež nie. A tak kina boli prázdne a všade bolo cítiť, že film je celkový prepadák aj keď to tak dopadnúť nemuselo, no bohužiaľ. Na začiatku vidíme veselých absolventov Harvardu, ktorý ešte ani netušia čo ich čaká. Potom sa príbeh presunie o dvadsať rokov a všetko je ináč, s chalanov z ktorých vyžarovala radosť sa stali zatrpknutý a smutný pani, ktorý už dá sa povedat len prežívajú život bez emócii. Film je megalománsky, vypráva je úžasná a vidieť, že režisér chcel upútať veľkou pompéznosťou, ale ako to vo väčšine prípadov býva, ani veľkoleposť nie je vždy záruka diváckej náklonnosti a toto je ten príklad. Je tu neskutočne veľa postav, hlavné postavy sú nezaujímavé a ich milostný trojuholník nikoho nezaujíma, lebo je bez citu a sympatii. A vedľajších je toľko, že u nikoho nie je ani trocha rozvinutý charakter a tak je jedno, čo s nimi bude. Keby režisér vychádzal zo skutočnosti, malo by to rozhodne väčší efekt, ako takto, keď išiel proti muru. Príbeh je chaoticky a tak aj nezaujímavý a to je škoda, lebo nemam moc prebádanú históriu Ameriky, ale hned mi bolo jasne, že takto to byť nemohlo. Že je zdĺhavejší a niekedy až komornejší mi nevadí, finálna bitka bola slušná, ale ako celok to bolo dosť roztržité. Na začiatku som si myslel, že to bude niečo na štýl The Big Trail, ale tento film ide svojou cestou a to doslova. Bol som rozhodnutý dať silne 3*, ale ako sa po bojovom poli rozozneli Slovenské mamičky pekných synov máte, musel som 1* pridať. To ma celkom rozobralo, nečakal som, že takúto klasickú ľudovú pieseň budem počuť v Americkom filme. () (méně) (více)

SaNcHeZ_cz 

všechny recenze uživatele

Na jednu stranu chápu, co se na snímku všem nelíbí. Na druhou stranu právě z těch důvodů musím snímku napálit bez problému čtyři hvězdy. Působívé a místy až silně podmanivé exteriéry jsou dějištěm nekorektního divokého západu trochu jinak, který místy jde na ruku klasickým fanouškům westernového žánru, aby je v momentě druhém utopil ve složitějších a hůře stravitelných odkazech a symbolismu. Ano, jsou zde mezi dokonalými hereckými polohami (Hurt) i ty horší (Huppert), nicméně to nemění nic na faktu, že Nebeská brána je šikovně navrstvená záležitost, která i přes stopáž něco málo pod čtyři hodiny uteče docela rychle i pro lidi, co tomuto žánru moc neholdují. Viděno v digitálně upravném Director's cutu na MFFKV48. ()

Historik 

všechny recenze uživatele

Je to do slova a do písmene celovečerní film. Je opravdu dlouhý, možná by šel zkrátit, ale jednotlivé scény jsou fantasticky natočené a celkem se nedivím, že režisérovi bylo líto film krátit. Já nevím, proč ten film ve své době tak strašně neuspěl, určitě to ale není proto, že by byl špatný. ()

Ligter 

všechny recenze uživatele

Paradox: Nebeská brána je megalomanská až příliš, přesto ji pod vlivem sestříhání z pěti a půlhodinové verze chybí až příliš do soudržného celku, a to navzdory tří a půl hodinové délce. Leckdo tak může dospět k úsudku, že měla být sestříhána úplně nebo vůbec: 219 minut představuje určitý kompromisní celek, jehož chápání jako komplexního díla má jistá úskalí. Tomu zabraňuje především nedostatečná charakterizace postav a dovysvětlení jejich vtahů. Tím trpí zejména postava Johna Hurta, u níž je díky úvodní sekvenci jasné, že je/měla by být důležitá pro narativ (v pěti a půlhodinové verzi byla zjevně důležitější než v té tří a půl hodinové), přesto pak na ní vyprávění téměř zapomíná a postava později doslova zaniká, aniž bychom se o ní dověděli podrobnější informace, resp. její svébytnou (mikro)historii. Podobně nedořečený je počátek vztahu mezi Jamesem/Nathanem a Ellou, u kterých není jasné, jak se seznámili/poznali. Nebeská brána není modernistickým dílem: je to hollywoodský spektákl, jak okatě dává najevo (nejen) svou stopáží, čili podobné mezery by ve filmu tohoto modu produkce být neměly. Nedořečenost je tedy jistě nezáměrná, jak ovšem přistupovat k filmu, jenž je sám sobě fragmentem? // Na druhou stranu si ovšem Nebeská brána vytváří jisté alibi. Díky vnějším zásahům film sice rozhodně utrpěl a nelze tak pracovat s pojmy jako „komplexnost“ či „soudržnost“ , když sám komplexní a soudržný rozhodně není už z podstaty. Není to ovšem překážkou před čistě cinefilním, či snad voyeuristickým obdivem k jednotlivým a většinou až perfekcionisticky zpracovaným scénám. Cimino skutečně filmovým časem nešetřil: jakákoliv scéna, která by mohla být smrštěna na pět minut, je zde roztažena na minut patnáct, a to bez ohledu na to jak skutečně více či méně důležitá pro narativ může být. Suma sumárum je sama Nebeská brána film-specifikum, monumentální prohra, jež si zajistila nesmrtelnost ne už tak díky nemalým estetickými kvalitám, ale díky produkční historii, která zřejmě neměla v dějinách americké kinematografie obdoby. ()

Davson 

všechny recenze uživatele

Neuvěřitelná monumentální freska, která byla předem odsouzena k neúspěchu. Cimino zbavuje slavný Divoký Západ všech romantických mýtů a zobrazuje jej jako místo, kde spravedlnost není pro všechny, ale jen pro vyvolené bohaté elity s dobrým rodokmen. Místo, kde právo na sebe bere podobu najatých zabijáků, kde americký sen přistěhovalců je nemilosrdně pohřben v blátě a rozstřílen kulkami z pušek. Antiwestern, který nemohl být víc anti. John Ford by nevěřícně zíral, co se stalo s jeho milovaným žánrem. Ale nebyl by sám, v roce 1980 nevěřícně zírali snad úplně všichni. Ne, tento smutný, nihilistický obraz Ameriky prostě nemohl slavit úspěch. Nemohlo ho zachránit ani to, jak moc úchvatný je. Cimino byl perfekcionista, šílenec, který prostě musel stvořit dech beroucí scény, vybrousit je do dokonalosti. Nevím, zda Nebeskou bránu viděl David Lean, ale pokud ano, tak všechnu tu velkolepost, srovnatelnou s jeho nejslavnějšími filmy, musel ocenit. Pro Cimina neexistuje slovo kompromis, nic takového není možné, je to cítit z každého záběru. Už jen ten fakt, že ve filmu slyšíme, jak imigranti mluví různými jazyky. Slyšíme němčinu, polštinu, ruštinu, češtinu a další jazyky, které jsem s jistotou nedefinoval. Klidně to mohli být příslušníci jednoho národa, klidně mohli všichni mluvit anglicky, ale to by Cimino asi nedopustil. Postavte celé město, oblečte davy komparzistů do dobových kostýmů, naučte je bruslit, tančit valčík, je mi jedno, kolik to stojí. Musí to být dokonalé. Užil jsem si každou sekundu tohoto filmového monumentu. Ano, dá se tomu vyčíst mnohé - prostý příběh, nelogičnosti, nepřesvědčivě popsaný milostný trojúhelník... Dalo by se o tom debatovat celé hodiny až do vyčerpání, ale já tyhle výtky nepovažuji za důležité. Tohle je čistý, totální film, jehož sledování je samo o sobě zážitkem. Chtěl bych vidět onu úplně původní 5,5hodinovou verzi. Na co největším plátně. ()

Dont 

všechny recenze uživatele

Viděl jsem kompletní, více jak tři a půl hodiny trvající verzi, a nevím, jestli to nebylo spíše na škodu. Fakt věřím tomu, že v rukou někoho šikovného, by se z toho dal sestříhat skvělý dvouhodinový western, který by se mohl zařadit mezi klasiku žánru. Kratší verzi však neznám, tudíž nemohu posoudit, nakolik se to povedlo. Nebeská brána v režisérské verzi obsahuje řadu dlouhých a nudných pasáží, které nebyly vůbec podstatné, ale stejně tak mnoho pasáží výborných (např. přestřelky u obou srubů). Navíc mi tentokrát vůbec nevadil Kris Kristofferson, jako Nate se výborně prezentuje Christopher Walken a líbila se mi i francouzská herečka Isabelle Huppert v roli prostitutky zamilované do obou charismatických mužů. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Mám rád westerny obecně, ale ještě raději ty, které jsou "jiné", které se tolik nedrží schématu "indiánek" nebo "sergioleonovek". Takových filmů je mnoho, a i tento k nim rozhodně patří. Kdo se pokouší dělat něco jinak, může se proslavit, ale musí také počítat s tím, že může dopadnout i neslavně. Obecné hodnocení na fóru ukazuje, že se Michael Cimino se u nás proslavil. Jak dopadl v USA viz Matty a další... Ostatně pomalé tempo filmu prospívá, pokud ovšem neztratí napětí, "suspenzi", jak říká Hitchcock, která je pro jakýkoli druh filmu nezbytným předpokladem. ()

Trevor 

všechny recenze uživatele

Veľmi aktuálna téma, hlavne teraz, keď sa európske proamerické denníky snažie presvedčiť nás ľudí, že je našou povinnosťou správať sa k utečencom prívetivo. Vo filme američania znásilňujú a vraždia európskych prisťahovalcov so súhlasom guvernéra štátu Wyoming. Ako tomu je v súčasnosti vieme všetci. Ale k samotnému filmu, ktorý zničil filmové štúdio. Oprávnene. Pozrel som si režisérsku, nezostrihanú verziu, pretože epické filmy ktoré takú majú si pozriem v tejto verzii.. Spracovanie príbehu je nudné, jediné čo trochu zaujalo bola samotná téma. Ak to porovnám napríklad s filmom Sedem samurajov, v ktorom si každý dialóg užívate a tešíte sa, čo ktorá postava o sebe prezradí, tak pri dialógoch, ktoré tvoria značnú časť tohto filmu trpíte alebo minimálne prestanete počúvať.Toto mohol byť skvelý film pod taktovkou iného režiséra alebo priemerný seriál, ak by Michael Cimino zvolil takéto spracovanie. Ako výpravný či epický film sa zďaleka ničím ani len nepriblížil spomínaným siedmym samurajom či neskoršej prvej vydarenej prerábke v podobe siedmych statočných, o Kubrickovom Spartakovi či snímkom Iason a argonauti alebo Ten commandments ani nehovoriac.Nebeská brána mala mať 90 minút a stať sa ďalším v poradí nič nehovoriacich westernov.Takto sa dejín zapísala ako najhorší z dobrých filmov. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Slavny film Heaven´s Gate od Michaela Cimina /Lovci jelenu/, ktory sa stal totalnym prepadakom a prakticky pochoval jeho rezisersku karieru. Dlzka 219 minut ako reziserska verzia je sialena, a divaka dokonale unudi. Dalej su tu take zbytocnosti ako 100 -ky nepotrebnych komparzistov, problemy boli uz od prvych dni tocenia. Dve stranky z vyse 110 stranoveho scenara mali byt natocene za 1 den, v reali sa tocilo 5 az 8 stranok zo scenara za den. Potom vznikol casovy sklz. Rozpocet narastol z povodnych 10 milionov dolarov na obludnych 44 milionov /cim chcel Cimino asi konkurovat legendarnej Kleopatre, neviem/ a na vysledku sa to pekne podpisalo - v kinach film doslova zhorel a utrzil smiesne sumy. Dalej. Su tu sice sceny ako rozlahla nadherna slnkom preziarena krajina a nadherne scenerie, ale dej sa akosi vytratil, respektive ho tu vobec niet. Herci ako Kris Kristofferson /Peckinpahov Convoy, Bring me the Head of Alfredo Garcia/, Brad Dourif /One Flew Over the Cuckoo´s Nest - neskor znamy Grima z Lord of the Rings/ popripade Joseph Cotten /Obcan Kane, vynikajuci europsky noir 3rd Man/ nehraju dohromady nic, ich postavy su len jednorozmerne a ploche. A film tymto vsetkym divaka dokonale unudi. Uz chapem, preco Cimino vyhasol a preco je dnes tam, kde je. 15 % ()

AD P 

všechny recenze uživatele

Škoda prvých dvoch hodín ktoré boli trocha zbytočne zdĺhavé a akosi nudné. Potom sa to už celkom rozbehlo, ale akosi to u mňa na viac ako lepší priemer nemá. ()

laik_60 

všechny recenze uživatele

Vôbec nepokladám ten film za "velikášsky", "bezdôvodne dlhý", a kritikou zdeptaný ako "prepadák". Bol len natočený a distribuovaný v politicky nevhodnom čase. Keď sa v amerických westernoch strieľa na banditov, nič sa nedeje, keď sa plienili indiánske kmene, vždy sa to dajako dalo ospravedlniť a odpustiť. Ale keď sa strieľa do rusko - poľských ukrajinských a nemeckých prisťahovalcov, so súhlasom guvernéra, so slabým dozorom armády či dokonca prezidenta, ??? to už nie je kóšer. ani v čase nástupu Regana čoby prezidenta. Viete si predstaviť nejaký európsky film o tom ako kdesi strieľajú po arabských uprchlíkoch ??? To by "riadená" filmová kritika inak zareagovala. Nech by bol film ako fenomenálny !!!!! :) ()

andrii 

všechny recenze uživatele

Žádný lehký romantický absint, tady plně propuká, naráz teče tvrdý alkohol doby. Tři jsou strany, hrany, aktéři scény, a náraz do nich, ten sakra bolí. Srdce se zastaví pod nánosy krvavé kocoviny. ()

baruss

všechny recenze uživatele

Raspberry Award (Maliny) : 1982 : VÍŤAZ (1) : Najhoršia réžia - Michael Cimino, NOMINÁCIE (+4) : Najhorší film, Najhorší herec - Kris Kristofferson (spolunominácia za viacero filmov), Najhorší scenár - Michael Cimino, Najhoršia hudba - David Mansfield. ()

Shetland 

všechny recenze uživatele

Ano jisté megalomanství se tomu nedá upřít, hlavně přinést skutečný surový záběr na život na Divokém západě, tedy ještě dřívě, než tolik vychvalovaní Nesmiřitelní. Při 3,5 hodinové stopáží se toho až tak moc neděje a film má tak hluchá místa, určitě v kině by taková stopáž nevadila,ale při soukromé projekci by bohatě stačila 2-hodinová verze. Právě první hodina vypadala skutečně nadějně a kdyby byl scénář propracovanější,tak to mohlo dopadnou lépe, jelikož prostředí IN a EX plus kostýmům a všemu okolo se nedalo moc vytknout, bylo jasně vidět, že o peníze až tak nešlo a režisér si chtěl hlavně splnit svůj sen. Dávám za 4 hvězdičky hlavně za atmosféru a nostalgii, ale někomu se film nemusí líbit právě kvůli zdlouhavosti. ()

arbitr 

všechny recenze uživatele

Viděl jsem na MGM režisérský sestřih a musím přiznat, že v kině si to nedovedu přestavit, sedět tam tak dlouho (natož 5,5h). Ale je to moc pěkně natočené, krásná příroda, střílečky opravdu velkolepé, ale příběh moc nezaujme, bohužel. ()

Johnnas

všechny recenze uživatele

Tak zatím jsem se dostal asi do půlky. Je to neskutečně roztahaný a tím pádem trochu nudný. Kdyby z úvodních 80 minut bylo 30, tak by to bylo výborný. Jak už tady někdo psal, je tam neskutečně mnoho zbytečných, složitých nebo taky zdlouhavých scén a záběrů. No, dneska už na to nemám nervy, ale doufám, že zbytek filmu bude alespoň malinko živější. ()

Související novinky

Zemřel Michael Cimino, režisér Lovce jelenů

Zemřel Michael Cimino, režisér Lovce jelenů

03.07.2016

V 77 letech nás v sobotu opustil Michael Cimino, jeden z nejnadějnějších režisérů 70. let. Cimino pomáhal v roce 1973 napsat druhý film s drsným Harrym (Magnum Force) a Clintu Eastwoodovi se zalíbil… (více)

Sam Mendes na Divokém západě

Sam Mendes na Divokém západě

10.12.2009

U tohoto tvůrce už nás „nečekané“ žánrové volby nemůžou překvapit. Proč by si nemohl zkusit třeba western? Obzvlášť, když se schyluje k návratu kovbojek na filmová plátna (komiksový Jonah Hex,… (více)

Jeff Bridges tasí kolty

Jeff Bridges tasí kolty

12.09.2009

A nebude to poprvé v jeho kariéře. Ještě jako mladík si zahrál ve westernu Bad Company či v proklínaném velkofilmu Nebeská brána, v 90. letech ztvárnil titulní roli v „prequelu k Deadwoodu“ Divoký… (více)

Reklama

Reklama