poster

Katedrála

  • Polsko

    Katedra

  • anglický

    The Cathedral

Animovaný / Drama / Krátkometrážní / Sci-Fi

Polsko, 2002, 7 min

Režie:

Tomek Bagiński

Scénář:

Tomek Bagiński
  • Trinculo
    ***

    Poutník došel konce své cesty. Vstupuje do katedrály, kterou hledal. Je to zvláštní místo, odkud se vzalo? Poutník to pochopí v posledním okamžiku, kdy mu katedrála dá věčný život mezi těmi, kteří ji jako on našli. Nakonci je zase o něco větší. Strach je pochopitelný, neboť se čeká, že se z poutě nějak budeme vracet zpátky. Poutník tak v hrůze pochopí mlčení, nedostatek informací, které sdíli společně s divákem, neboť ani on ani divák netuší co je katedrála zač. Oba se to dozvědí plně až na konci příběhu, ale to je pozdě protože dál už nic nenásleduje. Grafická stránka tady dobře podává to málo, co se ví a co zbývá po těch, kteří vstoupili dovnitř. Stejně tak jako nahromadění lidí-životů uvnitř katedrály, i zdánlivě krátká animace je výsledkem dlouhých hodin. Vyspělá grafická forma slouží jako intenzifikace sdělení o zkušenosti poutníka nebo umělce. Pouť byla dlouhá, konec intenzivní a poutník se stal součástí ostatních.(27.4.2008)

  • Matematicka
    *****

    V první řadě patří velký dík tomu uživateli, který mě na tento animovaný klenot upozornil :-) Ke komentáři mi tentokrát nějak chybí slov, stačí vidět, slyšet... a nechat na sebe působit. Audio-vizuálně krásné, pro "děj" či snad "poselství" je, jak už poznamenal gudaulin, více možností interpretace, včetně možnosti "nic v tom nehledat", ale tím se možná v případě tohoto filmečku dost ochudíte. Posuďte sami...(19.12.2012)

  • swamp
    *****

    Nádherné! Animace mi připomíná intro k Diablu..ale je mnohem depresivnější! Tomek Bagiński mi připomíná Václava Švankmajera a Katedra mi připomíná Světlonoše..ale narozdíl od loutkového Světlonoše je Katedra počítačově animovaná. Celý snímeček člověka vede k mnoha zamyšlením, ale strhující závěr je naprosto neočekávaný..nabízí se otázka..jde o přirozený koloběh, nebo o jakousi past?!(16.10.2005)

  • Sidenius
    *****

    v podstatě mi to v roce 2002 hodně zasáhlo, byl to neskutečný příklad animace kterou dosahovala studia alá pixar, ale v poměrně domácích podmínkách, neskutečný příběh a hudba vměstnaná do 7mi minut. Velká pochvala. A ejhle.. o 16let později tenhle pán točí remake asi nejkrásnější fantazi kterou dal světu další super polák. Zaklínač(2.12.2019)

  • Kryšpín
    *****

    Pod povrchem (polské digitalní tvorby)zatajený dech, kroucení hlavou, očekávání, překvapení, šok... Ne, nejde o horor typu Noční můra z Elm Street, ani o krvelačný thriller a nebo psychologické drama. Abych řekl pravdu, žánr v tomto případě vůbec není jednoznačný - záleží z úhlu pohledu. Řeč je o krátkém animovaném fantastickém filmu Katedrála od polského režiséra, výtvarníka a animátora Tomka Baginského. ______ Baginski vystudoval architekturu a jak sám říká, právě proto, že profese architekta je v polsku vážená a považována za elitní, podobně jako lékařské či právnické povolaní. Po letech technických, architektonických a průmyslných vizualizací se usadil v produktivním prostředí studia Platige Image, které poskytuje svým umělcům technické a často i personální prostředky na samostatné autorské projekty. ______ Katedrála patří k těm filmovým děl, kterým je možné uvěřit i neuvěřitelné - málokdy se totiž stává, že animovaný film zanechá takový hluboký dojem. A ani divák sám si při něm ještě nezvykl na existenci vážných tématů. Důkazem toho, že katedrála vzbudila nebývalý zájem v řadách laické veřejnosti i filmových odborníků, je i množství ocenění, mezi kterými najdeme Cenu za nejlepši krátký animovaný film festivalu digitalního umění a technologii Siggraph 2002 (San Antonio, USA) a též nominaci na oscara v kategorii Krátký animovaný film. ______ Příběh hovoří o cestě muže - osamělého poutníka, který po dlouhé a úmorné cestě přichází na konec lidmi poznaného světa. Tam objevuje velkolepou katedrálu, místo plné tajemstvích, které možná nikdy nebudou odhalené, nebo... (to však nesmím a nechci prozradit). Základní myšlenka filmu, jak ji prezentoval sám autor, je o hledání odpovědi na otázky, o hledání směru života, o hledání architekta, který nám staví náš vlastní svět. Námět šestminutové počítačové 3D animace je založený na motivech novely polského spisovatele Jaceka Dukaja. Kvalitu předlohy umocnil expresivní a surrealistický výraz, který vtlačil prostřednictvým vlastního výtvarného zpracování Tomek Baginski. Právě počítačová 3D grafika se velmi dlouho potýkala s příliš umělým, chladným a nepřirozeným vizuálem (mimochodem dnes přes všechny negativní ohlasy minulosti celkem "moderním"), s povrchností, přetechnizovaným přístupem, ale za to s nedosáhnutelností kvalit tradiční výtvarné exprese. Ta často nacházela krásu v nedokonalostech a přirozených chybách, v nedotáhnutých skicovitých liniích, teda i ve všech projevech autorova rukopisu. Technologický pokrok a využití počítačů zpočátku jen jakousi imitaci, velmi jednoduché napodobnění oblíbených "uměleckých" technik, či "zneužití" různých filtrů a efektů. Potom se však otevřeli i další možnosti. Tam, kde si počítačový nadšenec začíná troufat a pouští se do hlubin, kterým by se byl kdysi obloukem vyhnul, zazní z řad výtvarníků konečně hlasité STOP! Stop úpadkové kultuře, vyslovené prostřednictvím vysoké kvality, kterou sami prezentujou a která vskutku změní i doposud rozšířené názory. ______ Na jedné straně se výtvarní umělci nejprve obávali spojení počítačových technologií se svými schopnostmi, na straně druhé jejich mladá generace počítačových řemeslníků podceňovala a snažila se dokázat, že jejich počítačové umění nemá s tím výtvarným nic společného. Zkušenost však ukázala, že jen generovat už nestačí, a tak se o hodně víc než kdykoliv předtím znova stoupá význam tradiční kreslířsko-malířské přípravy a použití klasických postupů, i když dnes už v samozřejmém spojení s počítačovou realizací. Právě tuto cestu si vybral i Tomek Baginski. Když se totiž blíže složité scenérii a detailní konstrukci přírodní katedrály, která připomíná svojí rostlinnou ornamentálností velkolepé dílo architekta Antoniho Gaudiho, zjistíme, že všechny povrchy objektů, pozadí, jednotlivé scény v pre- i post-produkci byli dotvořené trpělivým ručním domalováváním. A tak se do strojové estetiky znovu vrací lidský prvek. Díky v polsku pevně zakořeněnému malířskému školení se daří přelomit neviditelnou bariéru mezi počítačem generovaným uměním a rukodílnou tvorbou. Surealistický přístup je Polákem jistě vlastní: v mnoha dílech právě od výrazných polských osobností vidíme silné emoce, přenesené do sugestivních představ, často v trochu ponuré a drsné atmosféře, kde se střetává skutečné a vymyšlené, škaredé a krásné, veselé a smutné.______ Film katedrála nesleduje žádný ze současných trendů, neoplývá převelmi akčním dějem, no přesto všechno je v něm přítomná maximální dynamika. Atmosféra podpořená specifickým osvětlením a jeho přeměnami, vhodně voleným barevným a výtvarným výrazem, a nakonec i adekvátní hudbou, zdůrazňující filozofický podtón.(31.5.2005)

  • - Predlohou filmu bola krátka poviedka „Katedrála“ od Jaceka Dukaja. V českom preklade vyšla v časopise Ikarie (11/2002). (Trip)