Kamera:
Barry SonnenfeldHudba:
Carter BurwellHrají:
John Getz, Frances McDormand, Dan Hedaya, M. Emmet Walsh, Samm-Art Williams, Deborah Neumann, William Creamer, Holly Hunter, Barry SonnenfeldObsahy(1)
Bratři Ethan a Joel Coenovi dnes patří mezi nejúspěšnější tvůrce americké nezávislé scény a jejich vysoký kredit dokazuje to, že si tvůrčí nezávislost dokážou prosadit i ve svých hollywoodských projektech (např. Zmatky v Arizoně či Záskok). Své postupy (Joel režíruje, Ethan produkuje a scénáře jsou společným dílem) za dvacet let tvorby vůbec nezměnili. Jejich prvotina Zbytečná krutost (1983) se poprvé představila na nesoutěžním filmovém festivalu v Torontu v září 1984 a od té doby byla s velkým úspěchem uvedena na řadě filmových přehlídek a získala mnoho ocenění (mj. Velkou cenu poroty na festivalu Sundance 1985, ceny Independent Spirit Award za nejlepší režii a mužský herecký výkon v hlavní roli pro M. Emmeta Walshe). Přitom se jedná o „pekelně jednoduchý“ příběh, což je také jedním z možných překladů mnohoznačného originálního názvu. Majitel texaského striptýzového baru Julian Marty (Dan Hedaya) ví, že je mu jeho žena Abby (Frances McDormandová, která se stala kmenovou herečkou jejich dalších snímků a Joelovou manželkou) nevěrná s barmanem Rayem (John Getz) a nechá dvojici sledovat slizkým soukromým detektivem Visserem (M. Emmet Walsh). Banální příběh manželské nevěry a krvavé odplaty je nejen brilantně vystavěn a vypointován, ale ve své realizaci navíc rafinovaně odlehčen morbidním černým humorem. Bratři Coenové v tomto snímku také naznačili své další tvůrčí směřování, jež se vyznačuje důmyslným parafrázováním zavedených filmových žánrů (zde tzv. film noir, neboli „černý film“) a jejich dovedným přesazováním do nečekaných kontextů. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (370)
Za málo peňazí veľa muziky! Coenovci sa ako prvopočiatkoví indie tvorcovia zamerali na akési sondy do myslí psychopatov a ľudí na hrane, ktorým predchádzalo náročné detstvo, možno posrané manželstvo a nezvládnuteľný temperament. Ich debut je plnokrvný entuziazmom a každučkým políčkom, plynulosťou strihu, venované osudom postáv, od ktorých sa veľa žiaľ nedozvieme, o to intenzívnejšie príbeh pohlcuje a nepustí. Využili západný americký vidiek a vedome sa inšpirujúc veľkými autormi zosobnili nové formy napätia a dodali im nenormálny naturalizmus, pretavili konkrétne kroky a výsledok je vskutku perfektný. Ťažko z neho (z pohľadu nezaujatého i zaujatého diváka) pocitovo šlo nevnímať pole deja, priebeh, ťažko bolo v určitých fázach zadržiavať dych, avšak trošku ma zaráža fakt, že mne osobne nepravdepodobnosť vo filme nevadí, ale nelogickosť áno. A tu ich pri odbavovaní dôkazov a svedkov bolo dostatočne a mierne defraudovali ich umelecký odkaz. Avšak málokedy postrehnete tak kvalitný poctivý triler, s toľkými inteligentnými vyjadrovacími prostriedkami a alternatívnym náhľadom mimo reálneho bipolárneho konceptu - polícia, lupiči. Možno je to údel námetu (Zapadákov sčasti podobný prípad), ale od dokonalosti to málinko odráža. Čo mi ale z mysle nedokáže odísť je Burwell klavírový motív (Angelo Badalamenti dozaista ovplyvnený) a práca so zvukom a najmä svetlom. Ako vyšitá nadstavba klasickým noirom, sprehľadnená a usúvzťažnená tematicky a dobovo o 20 rokov vpred a z mestských ulíc na okraj sveta. Výborný film, rád sa k nemu vrátim. ()
Uff, neviděl jsem od Coenů všechno, ale tahle jejich prvotina je mazec a pro mě jednozačně jejich top. Úžasný scénář a rozehrání situací do kterých jsou postavy vrženy, k tomu naprosto hustá a vystihující atmosféra, která se s blížícím se koncem stupňuje víc a víc. V několika momentech člověk neví jestli má vyprsknout nebo čučet s otevřenou hubou dál. Několik lekaček (nejlepší je ta s ranníma novinama, superrr nápad :-) ) působí ještě víc než v nějakym hororu. ()
Excellentni Coen debut, ktery v jejich nasledujici kariere co se kvality tyce prekonal pouze Big Lebowski. Blood Simple je seriozni film tocen srdcem. Objevuji se tam sice nepochopitelne zbytecne sceny, ktere to cele viditelne brzdi, ale celkovy dojem je vice nez pozitivni. Skvely scenar, schopni herci, kteri si neprekazi a nikdo z nich nevycniva jako hvezda. Vyborna 80's hudba, zadny symfonicky bullshit, ale pekne 80's syntiky a pianko podbarvujici temny feeling celeho filmu. Skoda, ze hned nasledujicim filmem dali Coeni tusit, ze jejich kariera si takto kvalitni tempo rozhodne neudrzi. 8/10 ()
Kdybych předem netušil do čeho jdu, vysmál bych se každému, kdo by se mi odvážil tvrdit, že jde režijní debut. Luxusní filmová lahůdka se silnou noirovou příchutí, omamnou hudbou a atmosférou plnou strachu a příslibů násilí. Krutý a zároveň extrémně křehký snímek, který je v kontextu tvorby bratří Coenů stále na úplné špici. (1.) 90% ()
Do detailov prepracované a zamotané klbko a lá Coenovci...Nápadmi sa rozhodne nešetrí, či už ide o samostný scenár a réžiu, ale aj o prácu kamery a strihu. Herci typologicky presný a korelujúci s celkovým "feelingom" filmu. Aj bez absencie hudby je to temné, absurdné, atmosferické a miestami parádne zimomriavkové, pričom vôbec nevadí, že v určitých pasážach je to viac "efektné ako efektívne"... ()
Galerie (102)
Zajímavosti (21)
- Napriek všetkým prestrelkám a množstvu násilnosti sa na rozdiel od neskorších filmov bratov Coenovcov na scéne ani raz nezjaví polícia či nejaký doklad o jej prítomnosti. (beso74)
- Dokončený film byl promítán zástupcům všech větších studií v Los Angeles, ale nikdo o něj nejevil zájem až do Torontského filmového festivalu, kde se distribuce ujalo Circle Films. (Othello)
- Jako režiséři jsou u filmu uvedeni oba bratři, avšak skutečně snímek režíroval jen Joel Coen, zatímco Ethan Coen se ujal produkce. (hendrich6)
Reklama