Režie:
Jean-Jacques AnnaudKamera:
Robert FraisseHudba:
Gabriel YaredHrají:
Jane March, Tony Leung Ka-fai, Frédérique Meininger, Arnaud Giovaninetti, Melvil Poupaud, Lisa Faulkner, Philippe Le Dem, Hélène Patarot, Jeanne Moreau (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Není nic bolestnějšího než láska… Saigon, konec dvacátých let minulého století, patnáctiletá francouzská školačka se vrací z prázdninového pobytu na venkově u matky. Na přívozu přes řeku Mekong upoutá pozornost bohatého mladého Číňana a ten jí nabídne odvoz do Saigonu. Již během společné cesty do města mezi nimi vzniká výrazné napětí, jež záhy přerůstá v intenzivní vztah – spíše erotický, než citový. Nezkušená dívka, pocházející z nemajetných poměrů, začíná prostřednictvím svého sedmadvacetiletého přítele objevovat svět fyzické lásky i svět peněz. Zatímco Číňan zcela propadá jejímu kouzlu a zamiluje se, dívka mu dává najevo, a jako by tím utvrzovala i sebe samu, že ji k němu váží jen sex a peníze. Styky mladičké bílé dívky se světáckým Číňanem však nemohou zůstat dlouho utajeny... Příběh se ve filmu začíná odvíjet jako vyprávění staré spisovatelky, jedná se o autobiografický román "Milenec" známé francouzské spisovatelky, dramatičky a filmové režisérky Marguerite Durasové, který vydala v roce 1984 a získala za něj prestižní Goncourtovu cenu. Nezvykle otevřeně v ní vzpomíná na svůj bouřlivý milostný vztah, který prožila jako patnáctiletá, když žila se svou matkou a bratry ve francouzské kolonii Kočinčíně (jižní Vietnam) ve dvacátých letech minulého století. Film režíroval Jean-Jacques Annaud, autor slavných filmů Jméno růže, Medvědi či Nepřítel před branami. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (168)
Kdyby to bylo ještě o fous odvážnější a bylo zde více vidět. Kdyby to v závěru bylo silnější a divák neměl pocit, že to už trochu únavou padá na hubu. Pak bych řekl, že je "Milenec" skvělý film, takhle ale skončil lehce na půl cesty. I tak si ale myslím, že měl Annaud velmi dobré téma a chopil se ho dobře. ()
„Tvrdé rodinné prostredie ma ešte viac zocelilo.“ Takto by vyzerali Spomienky na Afriku, keby sa Sydney Pollack pozrel do spálne Karen a Denysa. Milenec je príbeh takej silnej lásky naprieč triednymi vrstvami a rasami, až z nej zainteresovaných srdce viac bolí, než plesá (v strhujúcej ani nie 90-stranovej knižke je láska oficiálne priznaná až v posledných dvoch vetách). Francúzsky režisér Annaud (Boj o oheň, Meno ruže, Medveď) rozpráva príbeh búrlivého sexuálneho vzťahu mladučkej belošky (krehká 19-ročná Jane March) v atraktívnej, ale neľahkej ázijskej krajine, dobe a kultúre k bohatému Číňanovi (Tony Leung). Zakázaný vzťah naoko existuje iba kvôli explicitne poňatým sexuálnym scénam. Už až keď je neskoro, sú obidvaja schopní priznať, že to nebolo len o tom. Ale už je neskoro. Knižka je rovnako famózna (samozrejme o pár stupňov lepšia, ale ani filmová adaptácia sa určite nemá za čo hanbiť) a film po nej preberá všetky kľúčové nápady (kruté rodinné vzťahy, vydedený syn) + prináša niečo vlastné (erotike sa spisovateľka v románe vlastne takmer vôbec nevenovala, u Annauda je to miestami takmer porno). ()
Monumentálna ľúbostná romanca, dvaja ľudia, ktorých odlučuje odlišnosť svetov a zbližuje iskrivá harmónia hebkých tiel trejúcich sa v záchvatoch erotickej, živočíšnej lásky. Niektoré... ehm... scény mali diváka priam bezhranične priviesť do šialenstva alebo ho aspoň priblížiť k predstave telesnému raja - áno, to režisér naznačil presne. Mňa však fascinujú hypnotické oči krásneho Tonyho Leunga a pri ich pohľade by som sa s Jane bez rozmýšľania vymenila :-) ()
Do tohoto filmu je nacpáno leccos: vztah mladé dívky ke staršímu muži ze zcela jiných společenských poměrů, rozpor mezi fyzickými touhami a láskou, sociální problémy, rodinné vztahy. Ani jedno z těchto témat samo o sobě neoplývá výjimečností. To by ještě tolik nevadilo. Ale čekala jsem, že zpracování příběhu skutečně výjimečné bude. Ovšem v záplavě milostných scén, které navíc zmoudřelá spisovatelka komentuje, jak kdyby diktovala recept na bábovku, jsem vážně nepochytila žádné kouzlo. ()
Jedna z nejlepších romancí. Přestože je to natočeno tak, až má člověk pocit, že se jedná o erotický film, za erotický film to nepovažuji. Nejvíc obdivuji detaily: chvějící se ruku s cigaretami, "zrcadlový" polibek na okno auta, atmosféru tíživého parna, kterou evokuje zdánlivě nekonečný průjezd automobilu plantáží. Miluji scénu, kdy matku probudí šustot peněz placených za večeři a ona se začne hystericky smát, obdivuji vrchol herectví, kdy zdrcená matka sedí na kraji tanečního parketu a omlouvá se, že nevychovala dobře své děti. Rozumím muži, který poté, co si ho milenka celý večer nevšímala, udeří ji, hodí na postel a vykoná soulož (jinak se to nazvat nedá). Nezapomenu slova: "... kompa přez Mekong ...", zní mi to stejně, jako když v jiném filmu zazní: "měla jsem farmu v Africe". Film sice nemá delší hudební motiv, ale těch několik úderů klavíru je nezapomenutelných stejně jako hukot cikád v odpoledním parnu Indočíny. A hej, Jane March je sexi. Možná víc, než v reálu :). ()
Galerie (75)
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
Zajímavosti (9)
- Jedná se o první západní film, který byl realizován ve Vietnamu od skončení války v roce 1975. (Cherish)
- Film byl natočen podle stejnojmenného románu spisovatelky Marguerite Duras, pro kterou bylo dílo napůl jejím autobiografickým příběhem. (Cherish)
- Ve filmu je celkem 6 erotických scén (včetně jedné krátké masturbace) a z toho 5 se odehraje během 20 minut stopáže. (noelcoward73)
Reklama