Režie:
Henry HathawayKamera:
Joseph MacDonaldHudba:
Alfred NewmanHrají:
James Stewart, Richard Conte, Lee J. Cobb, Helen Walker, Betty Garde, Kasia Orzazewski, Joanne De Bergh, Howard Smith, John McIntire (více)Obsahy(1)
V roku 1932 je zabitý policajt a Frank Wiecek je za to odsúdený na doživotie.
O 11 rokov neskôr sa reportér P. J. O'Neal opäť pozrie na prípad a po nejakom čase zisťuje, že Frank je nevinný. O'Neal sa však stretne s veľkou odolnosťou orgánov, ktoré nechcú pripustiť, že rozhodli zle.
(iwko)
Videa (1)
Recenze (13)
Snímek působí místy jako dokumentární rekonstrukce příběhu o odsouzeném muži, na kterém po létech vězení záleželo už jen jeho udřené matce. Jeho 11 let v kriminále a jejích 11 let mytí podlah, aby si cent po centu vydělala peníze, které pomůžou jejího syna očistit, jsou tragédií, ale i svědectvím o nezlomnosti. Zapomenutý proces pak pomáhá znovu otevřít zprvu otrávený a nedůvěřivý novinář, kterému se postupně osudy cizích, chudých a nešťastných lidí zaryjou pod kůži, a tak stále naléhavěji hledá důkaz, třeba křehký a téměř nezřetelný, který by pomohl osvětlit, kde je pravda. _____ Černobílá kamera, téměř absence hudby, reálné zobrazení novinářského zázemí, soudní mašinérie i polské komunity - vše dokázala režie popsat tak, že to diváka dostane a strhne. Několikaminutová scéna s detektorem lži, kdy vidíme jen stroj kreslící svůj záznam, profesionálně vedený výslech (ten chlapík snad nebyl herec, ale opravdový odborník na detektor lži!) a rostoucí napětí na tváři vyslýchaného. Podle popisu je to nudná scéna, ale tady je natočená tak, že je vypjatá až k nesnesení. To samé při vyobrazování lidí, které zasáhly důsledky dávného rozsudku, a jež teď novinaří zpovídá. Stačí pohled, jedna - dvě věty a máme před sebou jejich charakter, jak na dlani. Film není sentimentální, přesto dojímá. Herci nekypí emocemi, přesto je dokážou vyjádřit. _____ James Stewart opět exceluje, tentokrát v roli nejprve profesionálně odtažitého novináře, který se ale při setkáním s mnohdy odzbrojující upřímností lidí poznamenaných dávnou tragedií a způsobem, jak ji vyřešil stát, začne stydět a své pokání pak vyjádří zaníceným pátráním. ()
Člověk si užívá prostředí a Stewarta, jak píše Rob Roy. Nikdo se s nikym nepáral. Noviny zřejmě tenkrát valily stejnou politiku jako dneska a nikterak extra se nelišily. Zaujal mě třeba detektor jako možná silně pohoršující okolnost nebo posílání fotografie na konci. A zajímalo by mě, jestli v té době byli schopni opravdu takhle přiblížit. Trošku se mi vybavilo CSI. Film má ale příjemnou atmosféru a hlavně investigativního novináře Jimmy Stewarta. Ti s pandurama aktuálně letí :). ()
Sympatický novinář James Stewart se na základě jednoho inzerátu začne zabývat 11 let starou vraždou policisty. Zpočátku nevěří v nevinu člověka, který byl za tuto vraždu odsouzen, ale nakonec začne objevovat více a více důkazů, které tomu nasvědčují. ... Jediné, co bych asi vytknul byla zbytečná délka a místy příliš pomalé tempo, např. scény, kde Stewart hraje se svojí ženou puzzle, tam být vůbec nemusely. Jinak ale hodně dobré a zajímavé krimi. ()
Pro magory do 40´s, 50´s Hollywoodu docela zajímavá záležitost, můžou se opět vyžívat v městských reáliích, lehce noirové poetiky ke konci (polská čtvrť, zavšivené hospody) a užijou si Jamese Stewarta. Je to nejspíš hlavně on, kdo pozvedá tenhle film nad průměr. A pak ještě pár relativně technických novinek, jako je detektor lži. Jo a pozor, kromě úvodních titulků celý film bez hudby a vůbec to nevadí! Ano, opět semi-dokumentární přístup, ale tentokrát s minimem voice-overu. ()
Stewart jako investigativní novinář, Conte sympatický vězeň, tohle je pěkná a inspirativní detektivka o tom, jak těžký (ale ne nemožný) je dosáhnout spravedlnosti a dokázat nevinu poté, co už je vynesen rozsudek. Případ je zasazen do Chicaga v době po zrušení prohibice, která měla za efekt nejen nárůst zločinu a šedý ekonomiky, ale také korupce v řadách policie. Speciální bod za pouliční lokace a scény pátrání v nuzný polský čtvrti (zde noir). ()
Galerie (9)
Zajímavosti (4)
- Niekoľko postáv vo filme označuje zabitého policajta ako Johna W. Bundyho. V policajnej správe sa však uvádza ako W.W. Bundy. (beso74)
- Muž obsluhujúci vo filme polygraf (detektor lži) je jeho skutočným vynálezcom. Jeho meno je Leonarde Keeler. (beso74)
- James P. McGuire je označený v titulkoch ako technický poradca. Bol reportérom novín Chicago Times, kde uverejnili jeho krátky článok, na základe ktorého vznikol tento film. (beso74)
Reklama