poster

Dívka z planety Pondělí

  • USA

    The Girl from Monday

Akční / Komedie / Sci-Fi

USA, 2005, 84 min

Režie:

Hal Hartley

Scénář:

Hal Hartley

Kamera:

Sarah Cawley

Hudba:

Hal Hartley

Scénografie:

Inbal Weinberg
(další profese)
  • slunicko2
    ***

    Odsouzen k dvěma létům nucených prací - učit na střední škole aneb Jak to může dopadnout. 1) Je to velmi podivný film, vlastně rozhlasová hra - ilustrativní polosnové obrázky doplňuje vyprávění, nahrazující pro nízký rozpočet nerealizovaný děj. 2) Antiutopický motiv konzumní společnosti ovládané reklamou ad absurdum, kde se zbožím ke konzumaci stává i sex, je téma nesporně zajímavé. Autor tuto společnost označuje jako dictatorship of the consumer, ovšem nejde tu o ideje, ale o snahu vládců lépe ovládat masy, jak se ostatně během filmu potvrdí. Bohužel však zpracování jde po povrchu, problémy nepojmenovává ani neřeší, jen trochu naznačuje. Proč ovšem, u všech čertů, se do toho musí montovat jacísi podivní imigranti z planety Monday s nejasnou motivací? 3) Nedošlo mi, v čem že spočívá ono komediální ladění, mně to přišlo spíš jako silná depka 4) Záznam jsem chtěl někdy od desáté minuty vypnout a toto přání mě provázelo až do konce. Teď film pro změnu nemohu dostat z hlavy. 5) 46tiletý režisér Hal Hartley vložil do díla jako koproducent vlastní peníze, napsal si sám scénář a také výbornou hudbu. 6) Pochopit dílo možná pomohou slova režiséra: Girl From Monday isn't really a sci-fi film. That's probably the first joke - I call it a fake sci-fi. It's more like a digression, a rant. These are things I've been thinking about, that trouble me, that excite me, and I'm going to pour all of them into this vessel that we call sci-fi.... I was a casual fan - I read Heinlein, some Ursula Le Guin - but once I realized I was writing a sci-fi, I knew I needed to know more. This movie is an answer to or echo of Godard´s Alphaville, and maybe Fahrenheit 451. I also rediscovered The Man Who Fell to Earth. 7] A to pro mě nejvíce "touching" na závěr: Prisoner 98234/6", you have been sentenced to two years hard labor: teaching High School.(9.11.2010)

  • freddy
    ***

    Tenhle film se dá určitě vnímat několika různými způsoby. Já ho vnímám jako film se zajímavým nahlédnutím do blízké budoucnosti a jako jakési varování, jak by to také mohlo s lidstvem dopadnout. Bohužel mám ale s filmem jeden problém, a tím je forma nasnímání. Trhaný obraz, občas nějaké černobílé pasáže, kamera různě nakloněná do stran, občas trochu rozmazaný obraz, tohle všechno na mě působilo opravdu velice rušivě a po 40 minutách jsem začal mít pocit, že už se na to déle dívat nevydržím. Chápu, že se režisér zřejmě pokoušel o umělecký příběh, možná to i mělo své opodstatnění, ale já na takovéto zvláštní nasnímání nebyl vůbec připravený a vůbec mi to nesedlo. Oproti tomu mě ale překvapil velice zajímavý a originální příběh, který byl dost povedený a díky kterému ten film utekl docela rychle. Stejně tak potěšili sympatičtí a kvalitní herci, obzvláště Sabrina Lloyd je velice sympatická a pohledná herečka. Pouze mi zde trochu vadila ta dějová linii kolem planety "Monday", tam jsem se přestal docela brzo orientovat, ale jinak se jedná opravdu o zajímavý futuristický nástin možné budoucnosti naší planety, který možná i stálo za to vidět. Na to, jak velice nemám sci-fi filmy rád, tenhle kousek považuji za příjemné překvapení, ale vzhledem k hlavní výtce, co se týče nasnímání, snižuji na tři hvězdy.(28.5.2010)

  • dopitak
    *

    Další slušný námět totálně ubitý formou. Co ta otřesná elektronická hudba, co ta stálá rozmázlost, která místo dojmu jedinečnosti staví filmařskou kvalitu na úroveň úvodní znělky argentinské telenovely, co všechny ty další nesmyslné efekty zmražení obrazu, barevné a BW filtry, střihy, opakovené scény. Tohle se někdo slušně zbláznil, protože myšlenka futuristické podoby společnosti ve filmu zachycená je velmi originální.(9.1.2011)

  • bouncer
    *****

    Zajímavé nezávislé (či artové) sci-fi, které mě dostalo především několika myšlenkami, kam až komercializace může zajít. Sex se stal druhem peněz, protože nějaký dobrák zjistil, že po něm mají lidé větší touhu nakupovat, tak se z toho prakticky stala měna. Každý má na zápěstí svůj vlastní čip a čárový kód. Tohle by měla být naše noční můra...Některé hlášky jsou nezapomenutelné. Když se hlavní postava zavítá na jakýsi undergroundový "grupáč" lidí, kterým nejde o peníze, ale potěšení a řekne: "Co tam všichni ti idé dělají, to je nějaká banka?" :-)(12.11.2006)

  • Terva
    *

    CITÁT - Diktatura spotřebitele.............. Tvůrci se zde snaží o umělecké pojetí kamerových náhledů. Kamera svírá podivné úhly a v rychlích záběrech rozmazává obraz. Myslím si, že tohle může dobře fungovat u fotografie, ale zde to působí podivně, bolí od toho oči a někdy i hlava. Doporučuji v půlce vypnout na dvacet minut a odpočinout si od těchto "uměleckých" manýrů. Střih filmu také moc dobrého nedodává a hudba je mdlá. CITÁT - Nejsou to jen děti, jsou to spotřebitelé............ Silně jsem se nudil. Příběh se tváří jako že je z budoucnosti, ale lidé zde používají staré tlusté monitory k počítačům. Celkově mě to nebavilo. Jedna hvězda za námět.(20.4.2013)