Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Gangsterské drama Kmotr, natočené podle stejnojmenného bestselleru Maria Puza, patří mezi přelomová díla tzv. Nového Hollywoodu, a to jak komerčně, tak umělecky. Příběh newyorské mafiánské rodiny Corleonů, jíž tvrdou rukou šéfuje starý don Vito (Marlon Brando), se odehrává v letech 1945 - 55 a zaznamenává prudký rozmach organizovaného zločinu po skončení druhé světové války. V epických, rozmáchlých obrazech před divákem ožívají osudy italsko-americké rodiny, jež svůj blahobyt založila na hazardu, prostituci, vydírání a zastrašování. Tehdy mladý režisér Francis Ford Coppola, který byl poněkud překvapivě pověřen společností Paramount realizací jednoho z jejích stěžejních projektů (své nepochybně sehrálo i jeho italsko-americké zázemí), musel redukovat některé motivy rozsáhlé předlohy, ovšem podařilo se mu věrně zachovat jejího ducha - přesný popis fungování zločinecké organizace, zachycení její hierarchie, začlenění do tehdejšího společenského vývoje i často kritizované zdůrazňování rodinné soudržnosti. Pevnou dramatickou stavbu scénáře (na němž Coppola spolupracoval s autorem předlohy) podpořilo i režijní ztvárnění, jež čerpalo především z klasických vypravěčských praktik hollywoodských děl 30. let (např. Jih proti Severu), okořeněných soudobým příklonem k realismu, zejména v zobrazování násilí a sexu. Snímek získal tři Oscary - za nejlepší film, scénář podle předlohy a mužský herecký výkon v hlavní roli (Marlon Brando, který svou cenu odmítl převzít). Pro úspěch filmu, který se stal diváckým hitem nejen ve Spojených státech, ale i ve zbytku světa (kromě např. tehdejšího Československa, kde se kvůli údajné glorifikaci zločinu a násilí nesměl promítat, ač Puzova kniha v českém překladu vyšla), bylo klíčové herecké obsazení hlavních úloh dona Vita Corleona a jeho nejmladšího syna Michaela. Vedení Paramountu nesouhlasilo s Marlonem Brandem, na němž mu vedle jeho dobře známé pověsti "obtížného a nespolehlivého herce, jehož poslední filmy byly propadáky", vadilo hlavně to, že je na roli mafiánského patriarchy příliš mladý (v době příprav filmu mu bylo 47 let), a ještě větší odpor dávalo najevo vůči Al Pacinovi, jenž se jim zdál málo známý, příliš obyčejný a především malý. Coppola s oběma herci natočil testy, jež nakonec šéfy Paramountu přesvědčily. Se stejnou pečlivostí režisér obsadil i další role, nejstaršího Corleonova syna, prchlivého Sonnyho (James Caan), jeho slabošského bratra Freda (John Cazale) a conseglieriho Toma Hagena (Robert Duvall). Úlohy Corleonových "vojáků" a dalších gangsterů ztělesnili vesměs málo známí představitelé, kteří dokonale typově odpovídali svým postavám (např. Richard Castellano jako Clemenza nebo Al Lettieri jako Sollozzo). V kreaci Michaelovy neitalské dívky Kay Adamsové zaujala budoucí múza Woodyho Allena Diane Keatonová a Corleonovu týranou dceru Connii ztělesnila pozdější Stalloneova partnerka z Rockyho, Coppolova mladší sestra Talia Shireová. Téměř tříhodinový snímek (který uvádíme, stejně jako další díly trilogie, ve dvou částech) vrcholí slavnou scénou křtu Michaelova synovce (představovaného Coppolovou dcerou Sofií), prostříhaného krvavým vyřizováním účtů s ostatními mafiánskými rodinami, jež znamenalo upevnění moci Corleonova klanu, ale také definitivní převzetí "rodinné firmy" zprvu zdráhavým Michaelem, který se stává důstojným nástupcem zemřelého otce. (Česká televize)

(více)

Recenze (2 073)

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Násilné snímky o zparchantěných mafiánech mne obvykle nechávají chladnými, ale tenhle má skvělou atmosféru, disponuje skvěle šeptajícím cappem di tutti capi a proměna usměvavého vojáčka v zakaboněného bosse rozhodně stojí za zkouknutí. Přesto se nehodlám stát pravidelným účastníkem oslav úspěchů organizovaného zločinu. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Ke Kmotrovi jsem si postupně našel cestu. A nebylo to úplně snadné. Každopádně dnes už tu úžasnou sílu vidím. Nebyla to láska na první pohled, o to je ale silnější . Po každém dalším zhlédnutí se mi Kmotr líbí víc a víc. ()

Zíza 

všechny recenze uživatele

Tak nějak chápu, proč se tenhle film stal legendou. Abych se přiznala, mě moc nebavil, ale musím uznat, že zvuk, provedené některých scény jsou geniální. Proto ty čtyři *... jinak prostě: mafie mi nic moc neříká, její hyerarchie už vůbec ne, častokrát jsem se nachytala, jak se nudím. Vidět už to znovu nemusím, ani se mi nechce. Ano, Brando byl skvělý, přeměna Pacina skvělá, ale mám takové tušení, že jako knihu by mě to bavilo mnohem více. Ale ten konec se mi líbil, to jako fakt :-) ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Zase tady vidim hodnocení přes 90% a nestačim se divit. Téměř 3-hodinová stopáž je sice varovnej signál, ale od filmu, kterej je v hodnocení na IMDB dokonce na 1. místě, jsem teda nečekal, že to bude až taková nuda. A obávám se, že i kdyby se vystříhaly všechny ty scény, kde banda Italů žere špagety a chlastá víno a další nudný pasáže, tak to stejně Scorseseho Mafiánům nebude sahat ani po kotníky. Kmotr je akorát další kultovní film, kterej mě nechal naprosto chladnym a na další díly ani nemam moc chuť. ()

Arx 

všechny recenze uživatele

Kult. Nejlepší mafiánka jaká, kdy byla natočena. Nepřekonaný klenot světové filmografie. Je opravdu pozoruhodné jak nás na tří hodinovém filmu dokáže bavit každá minuta filmu. Geniální Marlon Brando. " I Can Make him an offer, what he cant refused. " ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Film jsem viděla několikrát v domnění, že se na něj dívám poprvé. Mezi jednotlivými promítání jsem vždy zapomněla, že už jsem to viděla, a uvědomila jsem si to až někdy ke konci, umrtvena procesem sledování. Vlastně se tomu ani nedivím, protože jsem postupem času dospěla k tomu, že mafiánské filmy nejsou pro mě. Většinou jsou o penězích, moci a strachu ze smrti, což mě nezajímá. Postupem času jsem se naučila ocenit Alovu démonicky děsivou proměnu, která ale tkví pouze v čím dál víc vyprázdněné krutosti jeho pohledu. Na plátně ze všech individuálních postav tráví asi nejvíc času, ale přesto se k němu film/scénář/Coppola nechová jako k hlavní postavě. Mám problém s tím, že na to, jak je film celkově doslovný, tak v jeho psychologii dělá mlčenlivé skoky přes spoustu důležitých kroků, možná i důležitějších než ty, které jsou vidět. Brando mě zase tolik nehypnotizuje, jiné jeho spontánnější polohy mám raději. John Cazale se vyskytuje všeho všudy asi ve čtyřech scénách a kromě pozvání děvek na pokoj neudělá nic, z toho jsem byla zklamaná. S Diane Keaton se zametá jako s koštětem, což má souvislost s násilím páchaném na Pacinově lince. Takže bych kolem a kolem byla raději za sevřenější formát než pokus o epickou fresku. A záměrně/rouhačsky jsem použila slovo pokus, ano. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Divácky atraktivní téma, silný příběh, zajímavé postavy, kvalitní režie, luxusní herecké obsazení - co chtít víc? Jeden ze vzácných případů, kde se umělecká kritika i diváci vzácně shodli a ocenili jedno ze zásadních děl moderní kinematografie. Celkový dojem: 95 %. ()

choze 

všechny recenze uživatele

"TRÁVÍŠ ČAS SE SVOU RODINOU? TO JE DOBŘE. MUŽ, KTERÝ SE NEVĚNUJE SVÉ RODINĚ NIKDY NEMůŽE BÝT PRAVÝM MUŽEM." Stylově temná a pietní filmová adaptace čtivé mafiánské ságy Maria Puz, v níž každý mladý muž najde odpovědi na všechy svoje otázky o životě a světě, včetně té ohledně jeho společensko/pracovního zařazení :) Film sice knihu nezbytně oklešťuje, ale činí tak citlivě a jediná významnější věc o níž přijdeme je vzestup dona Corleona, kterého se ale dočkáme v druhém dílu. Vynikající je herecké obsazení, obzvláště pak Marlon Brando a mladičký Al Pacino, který perfektně vystihl přerod Michaela v kmotra. Na imdb mě dostala tahle lakonická poznámka - Body count: 18 (including the horse). ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Já jsem knihu nečetl a ani s jinými gangsterskými filmy nemám moc zkušeností, ale tenhle snímek se mi líbil. Trochu mi vadilo pomalejší tempo filmu, ale na to se dá (pokuď ovšem sám divák chce) postupně zvyknout. Režie, příběh, herecké výkony, hudba, kamera, atd.; nemám nejmenších výhrad. Netvrdím, že jsem byl z filmu naprosto unešený a hned si ho chtěl přidat mezi své oblíbené, ale myslím si, že je to opravdu kvalitní film, který rozhodně stojí za to, aby mu člověk věnoval těch dlouhých (ale ne nudných) 169 minut. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Vždyť ta Cosa Nostra je vlastně spolek docela hodných kuchtíků.. Pořád se tam něco dobrého jí, vykládají si recepty na omáčku ke špagetám, navzájem si posílají koňské maso, nebo čerstvé ryby a když už opravdu není zbytí, nakrmí se olovem.. Není pochyb, že slovutnou mafiánskou ságu vystřelily do hvězdných výšin především herecké výkony. Excelují Brando, Duvall a především mladý Al Pacino, který ukáže jen jednou za celý film nějaké emoce a přesto svůj nevyhnutelný přerod v hlavu rodiny podá naprosto uvěřitelně. Coppola je bezpochyby Godfatherem mafia žánru, nicméně pokud vezmeme v potaz třeba takové Casino, má don Francis ve Scorsesem velmi schopného consigliere.. Spoiler: Nechápu práci policie. Kdyby zatkla tu ženskou, co se jmenuje Vendeta a všechny tam vraždí, tak je ve městě mnohem bezpečněji.. ()

Psema 

všechny recenze uživatele

Coppolův majstrštyk, který se jako jedna z mála adaptací vyrovná knižní předloze. Dle mého ji i občas překonává. ()

Hal_Moore 

všechny recenze uživatele

Dlouho, předlouho jsem odkládal zhlédnutí Kmotra. Nevím proč, snad ze strachu. Ze strachu, že se mi snad klasika nezalíbí natolik, abych jí z fleku hodil vysoké hodnocení. Mé obavy se ukázaly jako liché, Kmotr je neskutečnou filmovou kvalitou a právem patří mezi absolutní špičku světového filmu. Dokonce bych si dokázal Kmotra představit na třetí příčce, hned za Shawshankem a Forrestem. Co však s ostatními nesdílím je bezbřehé obdivování hereckého výkonu (ano, byl výborný) Marlona Branda. Podle mého je absolutním vítězem mladý Al Pacino, není divu že ho jeho výkon v Kmotrovi odrazil k téměř dokonalým hereckým výkonům a nezapomenutelným rolím. No, já teď jdu urychleně shánět obě pokračování a hlavně knižní předlohu... ()

TeeAge 

všechny recenze uživatele

|| Scenár: Mario Puzo, Francis Ford Coppola / Predloha: Mario Puzo - The Godfather | Hudba: Nino Rota, Carmine Coppola | Produkcia: Albert S. Ruddy | Distribúcia: Paramount Pictures | Štúdio: Paramount Pictures, Alfran Productions | Rozpočet: 6,5 miliónov $ | Tržby: 286,5 miliónov $ || Nutné čerstvé zhliadnutie. 80% | SD, DD, EN DTS | ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Gangsterka ako lusk! Superlatívov mi napadá celá kopa, no myslím, že si stačí pozrieť po ostatných hodnoteniach a prečítať pár komentárov a budete mať jasný obraz o dokonalosti tohto snímku. Spomenúť musím ale hlavne herecké obsadenie, výkony sú nezabudnuteľné, hlavne Brandov unikátny rečový prejav vo filme. Marlon Brando mafiánsky boss ako vyšitý a spolu s Alom si neviem predstaviť dosadenie iných hercov. Strhujúci dej, ani na chvíľku nenudí, čo nieje v trojhodinovkách častým zvykom. Zhltol som to na jeden šup. 95%. ()

molotov 

všechny recenze uživatele

Jak pravil Tom Hanks v lásce přes internet: "V tom filmu je všechno co potřebuješ." Jeden z nejlepší filmů všech dob, který není o nic horší než bestseller Maria Puzza. Světová klasika. ()

Madison 

všechny recenze uživatele

V úlohe decentného mafiána nemohol nikdy nikto vyniknúť lepšie ako Marlon Brando (možno De Niro alebo Al Pacino :), nebesky príjemná hudba pre mňa predstavuje jeden z najlepších soundtrackov vôbec. Otec mafiánskych filmov a legendárny klenot o téme narastajúceho organizovaného zločinu, ktorý si berú na paškál mnohí filmoví tvorci, ale len málo si ich zachováva autorský rukopis a chuť pravej bravúrnej gangsterky. ()

StarsFan 

všechny recenze uživatele

Labužnická pochoutka nejvyšší kvality, která u mě ale bude asi navždy o něco málo níž než její knižní podoba. Problém je asi v komplikovanosti předlohy; podobný množství postav a příběhů ani na plátno snad převést nejde, protože každá scéna hraje v příběhu nějakou důležitou roli a bez ní prostě pokračovat nejde. Proto se mi filmový Kmotr zdál trochu "nejednotný" a neznat knihu, asi se i lehce ztrácím... Jenže co naplat, když to má tak výbornou atmosféru. Marlon Brando má jeden z nejfascinujícejších hlasů všech dob a Al Pacino musel snad být dobrým hercem od svého narození. Miluju ty pocity, kdy ve vás herec dokáže probudit mrazení v zádech jen svým pohledem. A miluju tu rodinnou atmosféru těchto filmů. Kdysi jsem četla, že za každým dobrým mafiánem zůstane několik mrtvých, ale tenhle film taky dokazuje, že vás nikdo nezabije jen tak. Všichni se k vám chovají jako největší kámoši, dokud vám několik vteřin před smrtí nedojde, že jste v koncích. Zradíte a jste mrtví a že těch postřílených a uškrcených není málo... O to šílenější se ale jeví odchod hlavní postavy, ve světě, kde si musíte dávat pozor na každé slovo a pořád být připraven podvědomě tasit zbraň, je něco podobného malým zázrakem a jen to dokazuje, že nehledě na to, kolik máme peněz, nehledě na to, jak jsme uznávaní a jakou moc máme, skončíme jednou všichni stejně. ()

Související novinky

Paramount chystá remake Trestné lavice

Paramount chystá remake Trestné lavice

08.11.2023

Hezkých předělávek není nikdy dost a fanoušci přímo lační po tom, aby své oblíbené kousky mohli vídat znovu a znovu, jen v úplně jiném provedení. Nebo si to alespoň myslí hlavouni studia Paramount,… (více)

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

31.12.2022

Ke konci roku opět nastal čas na pravidelnou bilanci toho nejlepšího, co na poli kinematografie letos vzniklo. Vybraní uživatelé se v předchozím příspěvku již podělili o svá osobní doporučení na… (více)

Zemřel herec James Caan

Zemřel herec James Caan

07.07.2022

Z amerického Los Angeles přichází smutné zprávy, ve věku dvaaosmdesáti let totiž ve středu večer opustil filmový svět americký herec James Caan, jehož si diváci mohou vybavit ze snímků jako Příliš… (více)

Miles Teller míří mezi mafiány

Miles Teller míří mezi mafiány

30.05.2021

Herec Miles Teller oficiálně nahrazuje odchodivšího Armieho Hammera v chystané minisérii The Offer na streamovací službě Paramount+. Ztvární postavu producenta Ala Ruddyho, který pomáhal režisérovi… (více)

Reklama

Reklama