Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Gangsterské drama Kmotr, natočené podle stejnojmenného bestselleru Maria Puza, patří mezi přelomová díla tzv. Nového Hollywoodu, a to jak komerčně, tak umělecky. Příběh newyorské mafiánské rodiny Corleonů, jíž tvrdou rukou šéfuje starý don Vito (Marlon Brando), se odehrává v letech 1945 - 55 a zaznamenává prudký rozmach organizovaného zločinu po skončení druhé světové války. V epických, rozmáchlých obrazech před divákem ožívají osudy italsko-americké rodiny, jež svůj blahobyt založila na hazardu, prostituci, vydírání a zastrašování. Tehdy mladý režisér Francis Ford Coppola, který byl poněkud překvapivě pověřen společností Paramount realizací jednoho z jejích stěžejních projektů (své nepochybně sehrálo i jeho italsko-americké zázemí), musel redukovat některé motivy rozsáhlé předlohy, ovšem podařilo se mu věrně zachovat jejího ducha - přesný popis fungování zločinecké organizace, zachycení její hierarchie, začlenění do tehdejšího společenského vývoje i často kritizované zdůrazňování rodinné soudržnosti. Pevnou dramatickou stavbu scénáře (na němž Coppola spolupracoval s autorem předlohy) podpořilo i režijní ztvárnění, jež čerpalo především z klasických vypravěčských praktik hollywoodských děl 30. let (např. Jih proti Severu), okořeněných soudobým příklonem k realismu, zejména v zobrazování násilí a sexu. Snímek získal tři Oscary - za nejlepší film, scénář podle předlohy a mužský herecký výkon v hlavní roli (Marlon Brando, který svou cenu odmítl převzít). Pro úspěch filmu, který se stal diváckým hitem nejen ve Spojených státech, ale i ve zbytku světa (kromě např. tehdejšího Československa, kde se kvůli údajné glorifikaci zločinu a násilí nesměl promítat, ač Puzova kniha v českém překladu vyšla), bylo klíčové herecké obsazení hlavních úloh dona Vita Corleona a jeho nejmladšího syna Michaela. Vedení Paramountu nesouhlasilo s Marlonem Brandem, na němž mu vedle jeho dobře známé pověsti "obtížného a nespolehlivého herce, jehož poslední filmy byly propadáky", vadilo hlavně to, že je na roli mafiánského patriarchy příliš mladý (v době příprav filmu mu bylo 47 let), a ještě větší odpor dávalo najevo vůči Al Pacinovi, jenž se jim zdál málo známý, příliš obyčejný a především malý. Coppola s oběma herci natočil testy, jež nakonec šéfy Paramountu přesvědčily. Se stejnou pečlivostí režisér obsadil i další role, nejstaršího Corleonova syna, prchlivého Sonnyho (James Caan), jeho slabošského bratra Freda (John Cazale) a conseglieriho Toma Hagena (Robert Duvall). Úlohy Corleonových "vojáků" a dalších gangsterů ztělesnili vesměs málo známí představitelé, kteří dokonale typově odpovídali svým postavám (např. Richard Castellano jako Clemenza nebo Al Lettieri jako Sollozzo). V kreaci Michaelovy neitalské dívky Kay Adamsové zaujala budoucí múza Woodyho Allena Diane Keatonová a Corleonovu týranou dceru Connii ztělesnila pozdější Stalloneova partnerka z Rockyho, Coppolova mladší sestra Talia Shireová. Téměř tříhodinový snímek (který uvádíme, stejně jako další díly trilogie, ve dvou částech) vrcholí slavnou scénou křtu Michaelova synovce (představovaného Coppolovou dcerou Sofií), prostříhaného krvavým vyřizováním účtů s ostatními mafiánskými rodinami, jež znamenalo upevnění moci Corleonova klanu, ale také definitivní převzetí "rodinné firmy" zprvu zdráhavým Michaelem, který se stává důstojným nástupcem zemřelého otce. (Česká televize)

(více)

Recenze (2 073)

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Puzovu knihu mi kdysi dříve doporučila moje babička a já jsem byl po jejím přečtení unesen. Cítil jsem tu rodinou atmosféru a od první stránky to bylo jako bych už všechny znal, měl jsem pocit, že jsou jako má vlastní rodina. Přece jen jsem se trochu obával jaký film nakonec bude, ale Coppola adaptaci knihy zvládl dokonale. Zachoval atmosféru, vypiloval všechny detaily a s úžasnou precizností se postaral o to, aby fanoušci předlohy byli spokojeni. Marlon Brando se jako Don Vito nesmazatelně zapsal do filmových dějin a Al Pacino předvedl jeden z nejlepších výkonů své kariéry. KMOTR je legendou a já jsem rád, že jsem ho konečně mohl vidět. ()

Kaka 

všechny recenze uživatele

Příběh gigantických rozměrů, jehož přetavení do filmového scénáře chtělo bezesporu velmi šikovnou ruku. Coppola výtečně režíruje. Tempo je sice velice pomalé, avšak scény ze Sicílie jsou strhující a zakryjí i relativní pocit prázdnoty z úvodu snímku. Postav je hodně a pro člověka, co nečetl knihu, je nutnost vidět snímek vícekrát. Herecke výkony jsou ohromující. Především proměna Pacina je ztvárněna bravurně. Obrovská stopáž se samozřejmě dá pochopit a s největší pravděpodobností se ani nedalo jinak. Akce je taková nijaká, ale to se dá prominout. Vztahy mezi postavami jsou vykresleny dobře, avšak nejlepší mafiánský film všech dob Kmotr dle mého názoru není. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Díky úžasnému příběhu, podanému s noblesou a (svým způsobem) sympatickým postavám, zahranými špičkovými herci (Marlon Brando je už navždy Vito Corleone, Al Pacino rovněž v životní roli atd.) jsem se dokázal přenést do poválečných let, fandit celé rodině a hnusným krysám Carlovi a Turkovi přát co nejbídnější konec. Kmotr vtrhl do Hollywoodské kinematografie jako uragán a zapříčinil, že film už nebyl takový jako dřív. Dodnes můžeme filmové dějiny dělit na ty "před Kmotrem" a "po Kmotrovi". 100%. ()

Krouťák 

všechny recenze uživatele

Až s odstupem let, během kterých jsem tomuto žánru zcela propadl a opětovném promítnutí tohoto klenotu, si dovolím hodnocení. Netřeba opakovat všechna superlativa, která byla o tomto filmu vyřčena. Co mě zajímá, je druhý a třetí díl této ságy, na jejihž zhlédnutí jsem ani nepomyslel, dokud jsem si neoživil zážitky z Kmotra prvního. To vše v Coppolově restaurované edici - 101%. ()

akisha 

všechny recenze uživatele

Člověk si nemůže říkat znalec filmů a snad ani filmový fanda, dokud neviděl tohle. Dlouho jsem nemohla pochopit, proč to všichni tak vynášejí do nebes (je to přece jen film, ne?), ale po zhlédnutí nejenom, že jsem jedním z nich, ale taky to nadšení plně chápu. Jak to jen shrnout, aniž by se to hodnocení zvrtlo v ódu na dokonalost? Jestli je nějaký film dokonalý, tak to bude tenhle. Jestli mám vybrat jeden film, kterému se nedá nic vytknout, byl by to tenhle. Jestli existuje film ucelenější, a bez jediného rušivého elementu, je to tenhle. Mimořádně natočené a neskutečně perfektně zahrané dílo, s úžasnou hudbou a dechberoucími hereckými výkony. Tolik scén a postav, které vešly do dějin, snad ani nikde jinde nenajdete. Byla by pro každého velká škoda, kdyby se o ten požitek připravil, takže kdo to neviděl, honem napravit! (Tak se to nakonec v tu ódu asi zvrtlo, ale čert to vem, jinak se to stejně popsat nedá!) PS: Marlon Brando je neskutečný! ()

Tyler 

všechny recenze uživatele

Geniální kniha.A podle ní natočil F.F.Coppola neméně geniální film.Nemá cenu se rozepisovat o scénáři,režii ani o hereckých výkonech.Tenhle film je a navždy zůstane klasikou. ()

Falko 

všechny recenze uživatele

Marlon Brando - (Don Vito Corleone) +++ Al Pacino - (Michael Corleone) +++ James Caan - (Santino ´Sonny´ Corleone) +++ Robert Duvall - (Tom Hagen) +++ Diane Keaton - (Kay Adams) +++ Talia Shire - (Connie Corleone Rizzi) +++ Hudba: Nino Rota ___________ Tento film som videl naposledy asi pred 15-timi rokmi a vtedy som filmy vnimal trosku inak, preto bolo mojou povinnostou si pozriet toto majstrovske dielo opät. Teraz uz chapem, preco je tento film tak ocenovany a patri medzi najkvalitnejsi spomedzi mafianskych filmov. Myslim ze k hercom ako Marlon Brando alebo Al Pacino sa ani nemusim vyjadrovat, su to proste herecke legendy. Aj James Caan alebo Robert Duvall su skveli. Pri tomto filme som si obcas spomenul na komediu PROBER SI TO (1999), kde si akoze "consigliera" zahral Billy Crystal, ktory stihol kvoli tomuto slovu vyfackat Joea Viterelliho, pricom v Krstnom otcovi bolo hned na zaciatku aj pekne vysvetlene, kto to ten consigliere vlastne je a co je jeho ulohou. Nadherna a slavna hudba z Krstneho otca zacala az vo chvili, ked sa Al Pacino schovaval na Sicilii. Dnes sme uz vdaka obrovskemu poctu akcnych filmov na brutalne sceny zvyknuti, ale v 70-tych rokoch to museli byt urcite sokujuce a velmi drasticke sceny, ako napriklad strelba na Jamesa Caana. Genialna je aj scena krstenia a sucasne zabijania pri organovej hudbe, pricom krstene dieta bolo cerstvo narodenou dcerou rezisera Francisa Forda Coppolu Sofia. Teraz sa tesim na druhu cast, na ktoru som uz taktiez zabudol................. 10.10.2008 ()

viperblade 

všechny recenze uživatele

Teď jsem to dokoukal a řeknu vám, že ještě při psaní tohoto komentáře váhám mezi 4 a 5 hvězdami. Na jednu stranu úžasně natočeno, skvělá atmosféra ale na druhou, no nevím. Dávám 5 a po druhé projekci se ujistím, jestli jsem neudělal chybu. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Jedni slintají, další jsou téměř na vrcholu blaženosti a euforie, třetí litují tří hodin života a ohánějí se ostrými výrazy. Najdou se samozřejmě i tací mezi tím vším, kteří zas tolik na větvi nejsou. Mezi takové se řadím. Jsou filmy, jejichž kvality se těžko zpochybňují. Mezi ně Kmotr zajisté patří. Ale jsou filmy, které mezi zásadní mezníky světové kinematografie nepovažuji. Mafiánský opus s vybroušenými hereckými výkony a několika vydařenými scénami. Nelapal jsem po dechu, neměl jsem pocit nedotknutelnosti a nedosažitelnosti. Přepečlivý Francis Ford Coppola sice je, nějaký strhující příběh však nenabízí. Takový Stanley Kubrick by si s ním poradil krapet líp, troufám si tvrdit!! PS: Běda tomu, kdo nelípne pět hvězd!! ()

ClintEastwood 

všechny recenze uživatele

Z pera Maria Puza a v režii Francise Forda Coppoly, vznikl začátkem 70. let snímek, který nemá dodnes v rámci mafiánsko-gangsterského vyprávění konkurenci. Kmotr - pomalu posouvaný příběh, kde má každičká vteřina, každý záběr či dialog své důležité místo. O vynikajících hereckých výkonech (Brando, Duvall, Caan), už bylo napsáno mnoho, ale mě nejvíc zaujal Al Pacino a proměna jeho postavy. Z počátku je to staršími bratry upozaděný nemluvný mladík, jenž se vrací z války a který nemá v rodině takové slovo. Postupem času však svými činy nabírá vážnosti a v závěru se sebevědomě postaví do čela celého klanu. Bravo! Jeden z největších filmových skvostů, který dostal i geniální pokračování a neméně podařený třetí díl. ()

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele

Film "Krstný otec" (The Godfather), ktorý v roku 1973 natočil americký režisér Francis Ford Coppola som dlho odkladal. Veľa som o ňom počul. Samé pozitívne recenzie, samé nadšené reakcie. Zaprisahal som sa však, že si ho pozriem až potom, keď si prečítam literárnu predlohu. Rovnomenný román Maria Puza som prelúskal asi tak pred mesiacom. Čítal som ho so zatajeným dychom. Ohromne to na mňa zapôsobilo. Geniálne, dokonalé dielo. No a po zhliadnutí jeho filmovej adaptácie som mal doslova divácky orgazmus. Pán Coppola to natočil bravúrne. Hľadel som na to so zatajeným dychom. Ohromne to na mňa zapôsobilo. Geniálne, dokonalé dielo. ***** ()

Dan9K 

všechny recenze uživatele

Film, jehož první polovinu jsem trochu protrpěl a v polovině druhé jsem toužil, aby nikdy neskončil. Co si pak o takovém snímku myslet? A hlavně, co si myslet o sobě jakožto divákovi? Že jsem se zase nesoustředil, jak jsem měl? Že jsem se spíše díval na rybičky v akváriu, jak si plavou sem a tam, hned vedle monitoru? Ne, to jsem nedělal. Hlučné vzduchové zařízení jsem paradoxně zapnul až v půlce druhé, která mě konečně chytla. Jako nejlepší film všech dob bych byl Kmotra schopen tolerovat ( i když mi tedy nakonec nezbyde nic jiného), kdybych v něm nalezl po obsahové stránce nějaký nezvyklý prvek. Já si prostě nemůžu pomoct, přišlo mi to obyčejné i nepříliš výrazné a kdybych nevěděl, jak moc je tento snímek klasikou a legendou, určitě bych se nesnažil tolik bádat nad jeho kvalitami. Představoval bych si silnější příběh, více působivosti. Akční scény mi nepřišly dvakrát zvládnuté. Myslím tím především rvačku na městské ulici a závěrečný masakr - neuvěřil jsem tomu. Naopak se mi velmi zamlouvaly nikoho nešetřící záběry momentálně zavražďovaných. Rovněž unikátní zjev Marlona Branda působil majestátním a zároveň znechucujícím a hrozivým dojmem. Také Nino Rota mě v druhé půlce přesvědčil o tom, proč je v souvislosti s tímto filmem tak často zmiňovaný. A ještě jednou musím připomenout, že po 90-ti minutách mě celé dílo, z pro mě veskrze záhadných příčin, které nedovedu nijak obstojně vysvětlit, opravdu chytlo a říkal jsem si, jak by bylo fajn tuhle noc nejít spát a stále dál a dál sledovat. Mé dojmy jsou tedy silně rozporuplné. Vůbec si říkám, jestli to na ty čtyři hvězdy cítím....avšak radši to tam prsknu, protože jinak bych si zase v diskusi vyslechl kapky....Teď jsem to ale zkazil, co? Sakra! ()

Niktorius 

všechny recenze uživatele

Kmotra snad ani nemá cenu komentovat. mohl bych totiž postupně vyjmenovat veškeré filmové stavební kameny a přidat k nim zvýrazněný a dvakrát podtržený přívlastek FAMÓZNÍ. Režie, scénář, herci, hudba, kamera atd. jsou maximálně vypiplané a těžko na nich najdete nějakou chybu. The Godfather patří mezi největší klenoty veškeré světové kinematografie a po umělecké stránce zcela překonává původní román Maria Puza, který bohužel poznamenala autorova snaha zalíbit se co nejširší čtenářské mase. - 100% ()

ripo 

všechny recenze uživatele

Teraz viem, prečo sa nemajú filmy dabovať. Tak, ako rozprával Marlon Brando, by ho nevedel nadabovať nik. S minimálnou mimikou dokazuje , že je pán Herec a na pochybách nikoho nenechá ani Al Pacino. Toto dielo by mohlo byť kľudne natočené i na čierno-biely materiál a neubralo by mu to na kvalitách ani pol percenta. Hudbe je len tam , kde má byť a úplne podčiarkuje celú dejovú líniu. O každej z postáv by sa dali písať stohy papiera, ale bolo by to len nosenie vody do mora ... ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

Kmotr patří mezi světovou literaturu, je dobré si ho přečíst (možná později než v sedmnácti...), dle mého soudu jen vidět na plátně nestačí. Jeho převedení do filmové podoby je zdařilé, i když místy rozvláčné, líbily se mi pasáže ze Sicílie. Co by člověk mírumilovný nemusím žádný film, kde jsou brutální scény a násilí, proto se mi všechny gansterské filmy hodnotí velice nesnadně. U Kmotra bych si dokázala představit kratší stopáž a víc propracované jednotlivé postavy. ()

Faustka 

všechny recenze uživatele

Kdo by mohl lépe natočit tuto ságu o mafiánské rodině Corleonů než Francis F. Coppola, který sám pochází z Itálie. Je to to nejlepší co jsem kdy viděla a myslím si, že tohle mistrovské dílo už nikdo nepřekoná. ()

venus 

všechny recenze uživatele

Myslím si, že kdybych měla jmenovat všechny kvality tohoto filmu, tak budu opakovat, co bylo už řečeno. Je to Klasika s velkým K a určitě se nikomu nepodaří natočit lepší mafiánský film. ()

Davies182 

všechny recenze uživatele

I přes poměrně rozvleklý a nudný začátek musím udělit hodnocení maximální, neboť toto je opravdu filmový skvost. Hlášky, které ze svých úst vypouští celá mafiánská rodinka s ledově klidným hlasem a s chladnokrevnou vážností se povedly. Al Pacino je prostě k sežrání, Robert Duvall herecky exceluje a Marlon Brando... to byl panečku machr. ()

Související novinky

Paramount chystá remake Trestné lavice

Paramount chystá remake Trestné lavice

08.11.2023

Hezkých předělávek není nikdy dost a fanoušci přímo lační po tom, aby své oblíbené kousky mohli vídat znovu a znovu, jen v úplně jiném provedení. Nebo si to alespoň myslí hlavouni studia Paramount,… (více)

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

31.12.2022

Ke konci roku opět nastal čas na pravidelnou bilanci toho nejlepšího, co na poli kinematografie letos vzniklo. Vybraní uživatelé se v předchozím příspěvku již podělili o svá osobní doporučení na… (více)

Zemřel herec James Caan

Zemřel herec James Caan

07.07.2022

Z amerického Los Angeles přichází smutné zprávy, ve věku dvaaosmdesáti let totiž ve středu večer opustil filmový svět americký herec James Caan, jehož si diváci mohou vybavit ze snímků jako Příliš… (více)

Miles Teller míří mezi mafiány

Miles Teller míří mezi mafiány

30.05.2021

Herec Miles Teller oficiálně nahrazuje odchodivšího Armieho Hammera v chystané minisérii The Offer na streamovací službě Paramount+. Ztvární postavu producenta Ala Ruddyho, který pomáhal režisérovi… (více)

Reklama

Reklama