Gangsterské drama
Kmotr, natočené podle stejnojmenného bestselleru Maria Puza, patří mezi přelomová díla tzv. Nového Hollywoodu, a to jak komerčně, tak umělecky. Příběh newyorské mafiánské rodiny Corleonů, jíž tvrdou rukou šéfuje starý don Vito (Marlon Brando), se odehrává v letech 1945 - 55 a zaznamenává prudký rozmach organizovaného zločinu po skončení druhé světové války. V epických, rozmáchlých obrazech před divákem ožívají osudy italsko-americké rodiny, jež svůj blahobyt založila na hazardu, prostituci, vydírání a zastrašování. Tehdy mladý režisér Francis Ford Coppola, který byl poněkud překvapivě pověřen společností Paramount realizací jednoho z jejích stěžejních projektů (své nepochybně sehrálo i jeho italsko-americké zázemí), musel redukovat některé motivy rozsáhlé předlohy, ovšem podařilo se mu věrně zachovat jejího ducha - přesný popis fungování zločinecké organizace, zachycení její hierarchie, začlenění do tehdejšího společenského vývoje i často kritizované zdůrazňování rodinné soudržnosti. Pevnou dramatickou stavbu scénáře (na němž Coppola spolupracoval s autorem předlohy) podpořilo i režijní ztvárnění, jež čerpalo především z klasických vypravěčských praktik hollywoodských děl 30. let (např. Jih proti Severu), okořeněných soudobým příklonem k realismu, zejména v zobrazování násilí a sexu. Snímek získal tři
Oscary - za nejlepší film, scénář podle předlohy a mužský herecký výkon v hlavní roli (Marlon Brando, který svou cenu odmítl převzít).
Pro úspěch filmu, který se stal diváckým hitem nejen ve Spojených státech, ale i ve zbytku světa (kromě např. tehdejšího Československa, kde se kvůli údajné glorifikaci zločinu a násilí nesměl promítat, ač Puzova kniha v českém překladu vyšla), bylo klíčové herecké obsazení hlavních úloh dona Vita Corleona a jeho nejmladšího syna Michaela. Vedení Paramountu nesouhlasilo s Marlonem Brandem, na němž mu vedle jeho dobře známé pověsti "obtížného a nespolehlivého herce, jehož poslední filmy byly propadáky", vadilo hlavně to, že je na roli mafiánského patriarchy příliš mladý (v době příprav filmu mu bylo 47 let), a ještě větší odpor dávalo najevo vůči
Al Pacinovi, jenž se jim zdál málo známý, příliš obyčejný a především malý. Coppola s oběma herci natočil testy, jež nakonec šéfy Paramountu přesvědčily. Se stejnou pečlivostí režisér obsadil i další role, nejstaršího Corleonova syna, prchlivého Sonnyho (
James Caan), jeho slabošského bratra Freda (
John Cazale) a conseglieriho Toma Hagena (
Robert Duvall). Úlohy Corleonových "vojáků" a dalších gangsterů ztělesnili vesměs málo známí představitelé, kteří dokonale typově odpovídali svým postavám (např.
Richard Castellano jako Clemenza nebo
Al Lettieri jako Sollozzo). V kreaci Michaelovy neitalské dívky Kay Adamsové zaujala budoucí múza
Woodyho Allena Diane Keatonová a Corleonovu týranou dceru Connii ztělesnila pozdější Stalloneova partnerka z Rockyho, Coppolova mladší sestra
Talia Shireová. Téměř tříhodinový snímek (který uvádíme, stejně jako další díly trilogie, ve dvou částech) vrcholí slavnou scénou křtu Michaelova synovce (představovaného Coppolovou dcerou Sofií), prostříhaného krvavým vyřizováním účtů s ostatními mafiánskými rodinami, jež znamenalo upevnění moci Corleonova klanu, ale také definitivní převzetí "rodinné firmy" zprvu zdráhavým Michaelem, který se stává důstojným nástupcem zemřelého otce.
(oficiální text distributora)
Komentáře uživatelů k filmu (1 954)
ripo
Teraz viem, prečo sa nemajú filmy dabovať. Tak, ako rozprával Marlon Brando, by ho nevedel nadabovať nik. S minimálnou mimikou dokazuje , že je pán Herec a na pochybách nikoho nenechá ani Al Pacino. Toto dielo by mohlo byť kľudne natočené i na čierno-biely materiál a neubralo by mu to na kvalitách ani pol percenta. Hudbe je len tam , kde má byť a úplne podčiarkuje celú dejovú líniu. O každej z postáv by sa dali písať stohy papiera, ale bolo by to len nosenie vody do mora ...(27.10.2003)
ondrejmagic
Klasické dílo nejen kinematografie ale také literatury. Nebo naopak literatury ale také kinematografie. O tomto filmu dodnes lidé spekulují, jestli je lepší než román od Maria Puza. Faktem je, že Coppolův film je věrnou adaptací, která se však i při dodržení základní dějové skruktury pohybuje volně a přirozeně. Marlon Brando hraje kmotra více než přesvědčivě a Al Pacino zde také převyšuje ostatní už tak dokonalé herecké výkony. Dokonalosti filmu přidává z mého pohledu už jen fakt, že jeden z našich přednášejících na univerzitě dával hned první scénu z tohoto filmu za transparentní příklad opaku občanské společnosti - tedy mafie. Jediné, co stále nechápu je, že dodnes potkávám mnoho lidí, kteří tento legendární film ještě neviděli.(30.10.2010)
afroadam
Kmotr je jeden z filmů, kdy ani pětihvězdičková stupnice nestačí. Příběh je vystavěn na perfektním scénáři. Předloha od Maria Puza je obsáhlá a tak nebyl problém natáhnout film skoro ke 3 hodinám. Každá scéna je jeden vlastní příběh, příběh postav, které jsou neskutečně skvěle obsazeny. Všemu vévodí padrino Marlon Brando, uhrančivý Al Pacino nebo horkokrevný James Caan alias Sonny. Každý jednotlivý dílek, vteřina filmu nebo každá scéna, vše do sebe mistrně zapadá a celkově vytváří jeden z nejlepších filmů všech dob, ne-li ten nejlepší.(5.11.2010)
Kroup4
Zlatý fond světové kinematografie.M. Brando vypadá,mluví jako by tím kmotrem byl už roky.Filmu ani neškodí delší stopáž,právě naopak.Je to mafiánský epos který nemá obdoby,mnohem lepší než Tenktrát v Americe.Všechny díly do sebe neskutečně zapadají,ale první díl je prostě největší bomba.F.F.Coppola je skvělý režisér,zvládl to na jedničku.(2.1.2011)
greigor
Nádhera! Přes 3 hodiny trvající drama, které ani minutu nenudí. A když už to snad vypadá, že se vše vyřešilo a myslíte si, že vše se chýlí ke konci, stane se něco neočekávaného a zápletky, podfuky,podrazy, vydírání a hlavně byznys se rozjíždí nanovo. Film, který každý filmový fanoušek musí vidět. Díky speciálnímu promítání jsem měl možnost shlédnout ho v perfektní kvalitě a nemám co vytknout!(25.1.2011)
Mira90
Předloha - skvělá. Teď už to bylo jen na režisérovi a hercích, jak se s tím popasují. (Nejen) Zdejší hodnocení mluví za vše. Monumentální.(25.4.2011)
Brooks
Pravdepodobne najlepší gangsterský film všetkých čias. Vždy keď začujem ústredný motív skvostného soundtracku Nina Rotu (ktorý sa čo do emocionálneho zážitku vyrovná aj soundtracku Posledného Mohykána) ocitnem sa v zvláštnej zimomriavkovej extáze a začnem si vybavovať jednotlivé scény ako by som ich videl pred chvílou. Vypisovať jednotlivé filmárske zložky a priraďovať k nim superlatívy tu nemá žiadny zmysel. Jednoducho sa tu dali dokopy niekoľkí géniovia vo svojej najväčšej forme a nakrútili jedinečný film, ktorý udal nový smer (nielen) Hollywoodskemu filmu a ktorý ovplyvnil tisíce, ba možno aj milióny filmových fanúšikov. Film, ktorý sa s hrdosťou môže nazývať filmovou klasikou.(3.5.2011)
Haide
Myslím si, že pro nás je neustále téma italské mafie jakousi exotikou. Nicméně tento film by se mi snad líbil, i kdyby pojednával i Novákových z Horní dolní... Příběh, který se více zaobírá osudy jednotlivých členů "rodiny" než aby se vyžíval v dlouhých přestřelkách a potocích krve, je rozhodně mou nejoblíbenější "gangsterkou". Klobouk dolů před tímto filmem, kde jeho velmi dlouhá stopáž ještě ani zdaleka není dostatečná!(7.6.2011)
Varney
Ako fanúšik knižnej predlohy od Maria Puzza som pred zhliadnutím filmu mal isté obavy. Vďaka bohu, Coppola mi ich vyvrátil. Krstný otec je film s detailne vykreslenými postavami a s nezabudnuteľnou hudbou. Marlon Brando v hlavnej úlohe podal naprosto vrcholný výkon, s jeho rozprávania, mimiky, gest a správania som mu doslova žral z ruky a veril som, že je skutočným krstným otcom.(1.7.2011)
dEst28
Celá trilogie, je úchvatná a jakožto fanda mafiánského prostředí, mafiánských filmů, jsem si to neskutečně užíval.(29.9.2011)
matt85
Konečně jsem se dostal k této nehynoucí klasice a zjistil jsem, co s ní všichni tak mají... Kmotr je totiž opravdu mistrovské dílo... a je úplně jedno z kterého to vezmete konce. Ponurá a drastická atmosféra podporována povedenou "nepěknou" hudbou, opravdu velkolepá výprava a neskutečně precizní režie Coppoly. A tomuto dechberoucímu zpracování pomáhají věci ještě lepší. Propracovaný scénář, který je chvilkami naprosto geniální: životní paradoxy, vývoje postav, nesmrtelné hlášky. Skvostný je i herecký koncert Ala Pacina, jehož postava je rovněž naprosto nezapomenutelná... Ale nakonec jsem si schoval úplně to nejlepší... Marlona Branda. Tam kde Duvall s Caanem a dalšími herci předvádějí nedobytný vrchol své kariéry, tam Marlon Brando předvádí naprosté umění, bez jediné chybičky. Kmotr pro mně sice asi nikdy nebude film filmů nebo srdcová záležitost, ale vždycky bude definice intezivního filmového zážitku.(8.10.2011)
Pauliii
Dobrý film, ale nepřirostl mi k srdci. Čekala jsem, že stále přijde něco, z čeho budu paf a řeknu si: fíha, to byl film! Nestalo se tak, naopak jsem se chvílema nudila. Uvědomila jsem si však, jaký je Al Pacino skvělý herec, jeho pohled se mi do paměti vepsal.(9.11.2011)
Chundys
Nadšenej jsem z tohdle filmu nebyl, ale ani zklamanej ! Pro mě, ale rozhodně neni 6. nejlepší a 7. nejoblíbenější ! Vybral bych jiné, to samé u Pulp Fiction :-)(15.11.2011)
marusaj
Esence dokonalosti. Brando je geniální. Celá stavba filmu je strhující. Stav po shlédnutí: rozsekán na kusy.(11.1.2012)
FOCKE_WULF
Jedna hvězda dolu za nepříliš přesvědčivou scénu, kdy Sony-Santino mlátí manžela své sestry, ta se fakt moc nepovedla. Já sice chápu, že když je to ve filmu, tak ho nemůže rubat, ale takhle okatě předstírat údery a jenom to šolichat - to taky tak úplně nejde, ve výsledku je to dost vidět.(16.3.2012)
Armin82
Zatracená práce,tak tohle je teda něco...když pominu takový menší nedostatky jako,že 50ti letej chlap ustojí 5 kulek z bezprostřední blízkosti nebo,že tam skoro celej film běhá Al Pacino s monoklem,tak musim s čistým svědomím říct,že jsem dlouho neviděl tak nadupanej film, jako je Kmotr :) Dokonalý příběh mafiánské rodiny v jejíž čele stojí dokonalý Marlon Brando a dokonalý Al Pacino...scénář 100%,obsazení 100%,napětí a drama 100%,příběh a zpracování 100%,herecké výkony 100% ---->celkový dojem z filmu?Platina mezi kusy železa!! Výborná práce Francisi Forde Copollo!(22.3.2012)
balcazar
Geniálny Marlon Brando! Geniálny! Nikto by nezahral úlohu "kmotra" tak dobre, ako to dokázal on. Mňa to bavilo, scéna s konskou hlavou v posteli ma pobavila a zároveň som sa z nej takmer povracal:) Nemám prečo dávať horšie hodnotenie ako 5 hviezd.(21.4.2012)
Dariuska
Prostě klasika, nebojím se říct legenda. Od tohohle filmu se odvíjely všechny ostatní o mafii :) Přesně takhle si představuji opravdové "gangstery". A ten soundtrack se dobře poslouchá.(12.5.2012)
Sharinka
Proč, bože, proč? Tahle otázka mě napadla během filmu nespočetněkrát a ani jednou jsem nenalezla příhodnou odpověď. Poslední dvacetiminutovka byla velmi zdařilá, ale to nemůže vynahradit dvě a půl hodiny neuvěřitelné nudy. Většina postav jednala naprosto iracionálně, aniž by tvůrci vysvětlili důvody takovéhoto chování. Kdybych hodnotila jen posledních dvacet minut dám čtyři, kdyby film nebyl na čsfd 6. nejlepší film (což ve mně samozřejmě vyvolalo očekávání kvalitního filmu) dala bych tři, kdyby tam nebylo tolik trapných scén (nejtrapnější ze všech zastřelení Sonnyho) dala bych dvě....(18.6.2012)
RemusL
K tomuto snímku opravdu už není co více dodat.Životní výkony Al Pacina a Marlona Branda, nezapomenutelná hudba a kdybych měl osobně vyzdvihnout někoho z vedlejších rolí, pro mě by to byl jednoznačně James Caan v roli Santina Corleoneho.Nejlepší gangsterka všech dob.(5.7.2012)
Brinkley
Předlohu jsem nečetla, mafiánská tématika mě příliš nezajímá, citovat repliky z Kmotra patrně taky nikdy nebudu, ale i tak... jde o nadčasové, režijně i herecky brilantní dílo, které mě posadilo na zadek od prvního okamžiku až do závěrečných titulků. Jo, a navíc zbožňuju Pacina.(12.7.2012)