Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Gangsterské drama Kmotr, natočené podle stejnojmenného bestselleru Maria Puza, patří mezi přelomová díla tzv. Nového Hollywoodu, a to jak komerčně, tak umělecky. Příběh newyorské mafiánské rodiny Corleonů, jíž tvrdou rukou šéfuje starý don Vito (Marlon Brando), se odehrává v letech 1945 - 55 a zaznamenává prudký rozmach organizovaného zločinu po skončení druhé světové války. V epických, rozmáchlých obrazech před divákem ožívají osudy italsko-americké rodiny, jež svůj blahobyt založila na hazardu, prostituci, vydírání a zastrašování. Tehdy mladý režisér Francis Ford Coppola, který byl poněkud překvapivě pověřen společností Paramount realizací jednoho z jejích stěžejních projektů (své nepochybně sehrálo i jeho italsko-americké zázemí), musel redukovat některé motivy rozsáhlé předlohy, ovšem podařilo se mu věrně zachovat jejího ducha - přesný popis fungování zločinecké organizace, zachycení její hierarchie, začlenění do tehdejšího společenského vývoje i často kritizované zdůrazňování rodinné soudržnosti. Pevnou dramatickou stavbu scénáře (na němž Coppola spolupracoval s autorem předlohy) podpořilo i režijní ztvárnění, jež čerpalo především z klasických vypravěčských praktik hollywoodských děl 30. let (např. Jih proti Severu), okořeněných soudobým příklonem k realismu, zejména v zobrazování násilí a sexu. Snímek získal tři Oscary - za nejlepší film, scénář podle předlohy a mužský herecký výkon v hlavní roli (Marlon Brando, který svou cenu odmítl převzít). Pro úspěch filmu, který se stal diváckým hitem nejen ve Spojených státech, ale i ve zbytku světa (kromě např. tehdejšího Československa, kde se kvůli údajné glorifikaci zločinu a násilí nesměl promítat, ač Puzova kniha v českém překladu vyšla), bylo klíčové herecké obsazení hlavních úloh dona Vita Corleona a jeho nejmladšího syna Michaela. Vedení Paramountu nesouhlasilo s Marlonem Brandem, na němž mu vedle jeho dobře známé pověsti "obtížného a nespolehlivého herce, jehož poslední filmy byly propadáky", vadilo hlavně to, že je na roli mafiánského patriarchy příliš mladý (v době příprav filmu mu bylo 47 let), a ještě větší odpor dávalo najevo vůči Al Pacinovi, jenž se jim zdál málo známý, příliš obyčejný a především malý. Coppola s oběma herci natočil testy, jež nakonec šéfy Paramountu přesvědčily. Se stejnou pečlivostí režisér obsadil i další role, nejstaršího Corleonova syna, prchlivého Sonnyho (James Caan), jeho slabošského bratra Freda (John Cazale) a conseglieriho Toma Hagena (Robert Duvall). Úlohy Corleonových "vojáků" a dalších gangsterů ztělesnili vesměs málo známí představitelé, kteří dokonale typově odpovídali svým postavám (např. Richard Castellano jako Clemenza nebo Al Lettieri jako Sollozzo). V kreaci Michaelovy neitalské dívky Kay Adamsové zaujala budoucí múza Woodyho Allena Diane Keatonová a Corleonovu týranou dceru Connii ztělesnila pozdější Stalloneova partnerka z Rockyho, Coppolova mladší sestra Talia Shireová. Téměř tříhodinový snímek (který uvádíme, stejně jako další díly trilogie, ve dvou částech) vrcholí slavnou scénou křtu Michaelova synovce (představovaného Coppolovou dcerou Sofií), prostříhaného krvavým vyřizováním účtů s ostatními mafiánskými rodinami, jež znamenalo upevnění moci Corleonova klanu, ale také definitivní převzetí "rodinné firmy" zprvu zdráhavým Michaelem, který se stává důstojným nástupcem zemřelého otce. (Česká televize)

(více)

Recenze (2 074)

Legas 

všechny recenze uživatele

Kmotr není jedním z mých nejoblíbenějších filmů. Ani jím být zatím nemůže. Viděl jsem jej teprve teď, na počátku roku 2006, nemám na něj tedy žádnou nostalgickou vazbu. V hodnocení mu ale přihazuji něco navíc až po shlédnutí dalších pokračování, protože dalším dvěma Kmotrům, i když jsou téměř po všech stránkách téměř stejně "kvalitní", přeci jen schází Marlon Brando, který je pilířem celého filmu. Jeho předsunutá brada, chraplavý tlumený hlas a dekadentní pohyby hlavou utváří minimalistickým způsobem velký herecký koncert. Dále mě velice upoutal samotný příběh, hlavně obrat mladého Michaela (Al Pacino s ještě tenkrát "nekmotrovským" hlasem) poté, co je jeho otec postřelen. Scéna s hlavou koně je velice působivě natočená, stejně tak uškrcení v autě, ale nejvíce se mi líbila úvodní scéna filmu, kdy se poprvé setkáváme s donem Vitem (kamera se během rozhovoru od Kmotra pamalu oddaluje). Hudbu jsem si také velice oblíbil. Už se těším na naše další setkání, Kmotře. ()

Šakal 

všechny recenze uživatele

co dodat k tomuto epickému veledílu. Cokoliv vyřknu bude málo, vše již bylo stejně napsáno, tak pouze pár vět..... Je to nezapomenutelné dílo F.F. Coppoly podle románu Maria Puzza. Nikdy by mě ani ve snu nenapadlo, že někdo bude schopen se vůbec přiblížit atmosféře, jakou já jsem prožíval při čtení knihy. To co jsem však prožíval při sledování tohoto filmu předčilo veškerá moje očekávání! Kmotr není " jen " typická gangsterka s dlouhými krvavými přestřelkami, ale je to úžasný výpravný příběh jedné mafiánské rodiny vedené kmotrem Donem Corleonem ( v podání úžasného Marlona Branda), který postavu kmotra nehraje, on jím prostě je, on tu postavu stvořil! Vynikající režie, kdy téměř tří hodinový film uteče jako voda, bez jediného hluchého místa, bez jediné zbytečné scény. Skvělé herecké výkony všech zúčastněných jímž vévodí Marlon Brando a Al Pacino! Jeho přerod z vysokoškolského klučíka Michaela v kmotra nemá na filmovém plátně obdoby a je pro mě nesmírně fascinující a radostné pozorovat ho po celý film. To vše doplňeno o nádhernou hudbu mistra Ennio Morriconeho dělá pro mě osobně z tohoto mafiánského eposu (spolu se Scorceseho Mafiány ) jedničku mezi mafiánskými snímky ( ikdyž tyto dva snímky se nedají navzájem srovnávat ). Vyzvedávat jednotlivé scény z filmu nemá cenu, protože těmi je film prošpikovaný skrz naskrz a já bych z toho mohl mít hodně těžkou ( koňskou) hlavu :o) Díky F. F. Coppolo a M. Puzzo !! ()

Webb 

všechny recenze uživatele

[8/10] (Paramount) (Technicolor /// Produkce: Albert S. Ruddy /// Scénář: Francis Ford Coppola, Mario Puzo podle románu Maria Puza /// Kamera: Gordon Willis /// Hudba: Carmine Coppola, Nino Rota /// Oscar: Albert S. Ruddy (nejlepší film), Mario Puzo, Francis Ford Coppola (scénář), Marlon Brando (herec - odmítl cenu převzít) /// Nominace na Oscara: Francis Ford Coppola (režie), James Caan (herec ve vedlejší roli), Al Pacino (herec ve vedlejší roli), Robert Duvall (herec ve vedlejší roli), Anna Hill Johnstone (kostýmy), William Reynolds, Peter Zinner (střih), Nino Rota (hudba - neprávem, jelikož použil hudbu skladatele Fortunelly), Charles Grenzbach, Richard Portman, Christopher Newman (zvuk)) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()

dzej dzej 

všechny recenze uživatele

K tomuto filmu opravdu není potřeba nic dodávat, snad jen že 120% zážitek mají jen ti, kdo četli Puzovu předlohu, ostatní se dle mého názoru musí trochu ztrácet v spleti postav, vztahů a motivací. Na okraj dva drobné vyspoilované detaily -blýštivý Oscar na nočním stolku režiséra Woltze a Socha svobody jako nenápadný prvek plenéru ve kterém je odstaněn Paulie. ()

Jordan 

všechny recenze uživatele

Film je z dnešného pohľadu možno až príliš dlhý, no aj napriek tomu nenudí naozaj skoro ani sekundu. A je to už dnes skutočná klasika tak žánru (gangsterský film) ako aj všeobecne filmovej histórie. Je to na jednej strane veľmi verná adaptácia knižnej predlohy (čo je zrejme aj výsledkom toho, že Mario Puzzo písal aj scenár), ktorá je sama o sebe skvelým dielom - pútavé a výborné čítanie, skutočný bestseller (nie ako mnoho dnešných - česť výnimkám). Kast je skvostný, Marlon Brando si podľa mňa odniesol sošku právom. A pár už kultových pamätihodných scén patriacich do zlatého fondu citovaných (a parodovaných) scén - čím sa len a len utvrdzuje ich remeselná prepracovanosť a kvalita po všetkých stránkach: Krst/Vyvražďovanie hláv mafiánskych rodín, Corleoneho smrť v záhrade, Výbuch auta na Sicílii, Škrtenie Carla, Rozstrieľanie Sonnyho, Záver filmu (plný zimomriaviek!), akoby každý centimeter filmu hovoril - pozeráte na posvätné filmárske remeslo v jednej z jeho najlepších podôb, v jednom z jeho najskvúcejších sa vrcholov. (PS: nechápem, ako Shawshenk môže tento film prekonať v rebríčku najlepších filmov aj tu na csfd aj na imdb - nehovorím, že by som Krstného otca dal na prvé miesto, tvrdím len, že je oveľa lepší ako Shawshenk) ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Asi som mierne zakomplexovaný, ale mám miernu averziu voči filmom, ktoré všetci zbožňujú a mnohí z nich možno iba preto, že je toto adorovanie súčasťou popkultúry. Videl som filmy, ktoré ma emocionálne dostali viac, ako Kmotor, ktoré ma svojim dejom upútali viac, ako Kmotor a v ktorých ma zaujali herecké výkony viac, ako v Kmotrovi. Pre mňa je tento film "iba" veľmi dobrý. Uvidíme po čase, zrejme sa jedná o dielo, ktoré je možné plne pochopiť a doceniť až po nabraní množstva filmových (a životných) skúseností. VIDENÉ ZNOVA: Ako som očakával, Krstný otec na druhý krát a vo vyzretejšom veku pôsobí takmer bezchybne. Povráva sa, že kniha je lepšia a pri niektorých filmových skratkách aj pri tak mohutnej stopáži tomu úprimne verím. Lenže tu sa na rozdiel od knihy pozeráme na Branda, Pacina, Caana, Duvalla alebo Cazaleho. Je to teda otázka toho, či máte radšej film, alebo literatúru. ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Paráda. Neskutečně na mě zapůsobil herecký výkon Marlona Branda. Neuvěřitelně sympatický herec. Jakoby byl z jiné dimenze. Každé jeho slovo, každý pohyb, každé gesto, jeho mafiánská vizáž. Ne opravdu by se nenašel NIKDO více stvořený pro jeho roli. 3 z 5 hvězdiček dávám právě zásluhou nestárnoucí legendy Marlona Branda. Dále mě velmi zaujal Al Pacino. Ostatní herecké výkony byly ale také velmi zdařilé. Děj byl na moje poměry sice přehnaně dlouhý, ale v podání tak skvělých herců určitě ani na vteřinu nenudil. Co k tomu dále říct?? Snad už jen poděkovat panu Coppolovi za nestárnoucí klenot světové kinematografie. ()

boshke 

všechny recenze uživatele

Doporučuji nejprve přečíst knihu (ač pro spoustu lidí bude 500 stran asi nepřekonatelný problém) a až poté shlédnout film. Já to udělal naopak a moc jsem z filmu neměl. Nevím, buď jsem se moc nesoustředil, nebo jsem nějakým způsobem omezený nebo film opravdu počítá s tím, že divák bude mít již "nastudováno". Po přečtení knihy, která je, mimochodem, nejlepší, jakou jsem kdy četl, dávalo najednou vše jasný smysl a film se mi velice líbil. Kniha by měla plný počet, film bratru za 90% ()

Dzeyna 

všechny recenze uživatele

Nejvíce mafiánský film, který jsem kdy viděla. :D Jediné co mě štvalo, byla italština. Jinak musím uznat, že naprosto skvělý herecký výkon zde měl Marlon Brando, který má i přes svůj věk obrovské charisma a šarm. I přes to, že je tetnto snímek neuvěřitelně dlouhý, není nudný a má vynikající děj a atmosféru. ()

Kothy 

všechny recenze uživatele

Znovu jsem se po letech k tomuto mafiánskému filmu dostal. Pořád ho ale nepovažuji za skvost a do top 20-ti filmů bych ho nedal. Taky je podle mě zbytečně dlouhý a občas se v něm moc skáče. I tak je to ale zajímavé nahlédnutí do mafiánského života inspirovaný skutečnými příběhy. Filmu dost přidává skvělý výkon Marlona Branda oceněného Oscarem a Al Pacina. Zaměřuje se na život jedné mafiánské rodiny v New Yorku po 2. světové válce. Vzniká napětí mezi jednotlivými rodinami a dochází k boji o moc a teritorium. Vše se neobejde bez personálních čistek. Nakonec může přežít jen ten nejsilnější, který si udrží své teritorium a moc a za použití jakýchkoliv prostředků. Uvidím, jak mě chytnou další díly. "Luca Brassi spí s rybami." ()

MikeCool 

všechny recenze uživatele

My (EX)TOP10: "I belive in a America". Dobře, přiznám to! Byl jsem blázen, když jsem říkal, že tento, tehdy ještě neviděný kult Godfather (Kmotr) jsem neshlédl jen proto, že bych tento život mafiánské smetánky zřejmě moc nedocenil. Opak však byl pravdou. Kmotr je neskutečná a v mnoha scénách srdcervoucí projížďka mafiánským životem, která si určitě našla místo v mém filmovém srdci. Mnoho kultovních scén z tohoto filmu v parodické podobě jsem viděl již před shlédnutím Kmotra a tak mé srdce plesalo, když jsem tyto památné scény (bitka u hydrantu, Sonnyho smrt nebo závěrečná scéna) viděl v originále. Nezapomenout nemůžeme ani na kvalitní soundtrack , který dodával celému příběhu patřičnou epičnost. Jelikož jsem velký šťoural, tak jsem se snažil najít nějakou tu chybičku, ale hledal marně. Kmotr funguje je jako celek přímo bravůrně a hodně tomu přidává excelentní Marlon Brando v roli Dona Vita Corleona , jehož hlas a všeobecný charakter jeho postavy si každý musí zamilovat. "Věřím v Ameriku. Amerika mi dala bohatství". ()

Fingon 

všechny recenze uživatele

Největší chybou mého života bylo to, že jsem Puzzovu knihu četl dřív, než jsem viděl film. Přestože je film nádherná ukázka perfektní filmové práce, knize se nevyrovná. Bohužel. ()

swamp 

všechny recenze uživatele

Ono to zkrátka nejde cítit jinak.. jedná se o dokonale epesní 'dílko' Francise Forda Coppoly.. Marlon Brando, Al Pacino - toť rodina Corleonů. ()

tukomaster 

všechny recenze uživatele

Jeden z nejlepších filmů co jsem kdy viděl. Krásná hudba, výborní Brando a Pacino a spousta nezapomenutelnych scen, dělají tento film legendou! 100% ()

Campbell 

všechny recenze uživatele

"I make him offer, what he can´t refuse". Hláška která všechny inspirovala.Totální náser. Nejlepší gangsterský film na světě. Tohle je pecka. brando je neuvěřitelný, a celý film je jak zjevení. Tohle jsou pravý mafiáni ne to co vidíme dneska. Neuvěřitelně moc zapamatování hodnejch scén. Když někdo umřel bylo mi ho líto. Skvěle vybudovany postavy. Dokonalost. ()

Slartibarkfast 

všechny recenze uživatele

Jako čtenář knižních předloh k filmům mohu jen smeknout, neboť film nikterak nezaostává. Řekl bych, že je zdárným ztělesněním papírové verze a přesně takhle jsem si představoval postavy i v knize. Neskutečný náhled do podsvětí mafiánů je tu bezesporu ztvárněn do nejmenších detailů a diváka naprosto vtáhne mezi účastníky téhle bitvy mezi klany. Téměř perfektní dílo s úžasnými hereckými fenomény. 95% ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Nemám k rebríčkovo najúspešnejšiemu filmu všetkých čias taký kladný vzťah, aký by mu mal patriť. Hlavný problém spočíva už v samotnej Puzovej predlohe, ktorá líči osudy rozvetvenej mafiánskej rodiny idylickým spôsobom a o spôsoboch jej obživy sa zmieňuje iba okrajovo. Súčasné filmy už celkom zreteľne demonštrujú, kam táto heroizácia zločincov vedie. Ale dosť moralizovania. Diváci to chcú, tak nech to majú. A v stále vyšších dávkach. Z filmárskej stránky nie je veľmi čo vytknúť. Veľkorysá výprava, skvelý Marlon Brando, nádherný hudobný motív, to všetko a mnohé ďalšie robia z tohto filmu trvalú súčasť mojej Top 100, ale bez nádeje na zaradenie do Top ten. ()

Související novinky

Paramount chystá remake Trestné lavice

Paramount chystá remake Trestné lavice

08.11.2023

Hezkých předělávek není nikdy dost a fanoušci přímo lační po tom, aby své oblíbené kousky mohli vídat znovu a znovu, jen v úplně jiném provedení. Nebo si to alespoň myslí hlavouni studia Paramount,… (více)

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

31.12.2022

Ke konci roku opět nastal čas na pravidelnou bilanci toho nejlepšího, co na poli kinematografie letos vzniklo. Vybraní uživatelé se v předchozím příspěvku již podělili o svá osobní doporučení na… (více)

Zemřel herec James Caan

Zemřel herec James Caan

07.07.2022

Z amerického Los Angeles přichází smutné zprávy, ve věku dvaaosmdesáti let totiž ve středu večer opustil filmový svět americký herec James Caan, jehož si diváci mohou vybavit ze snímků jako Příliš… (více)

Miles Teller míří mezi mafiány

Miles Teller míří mezi mafiány

30.05.2021

Herec Miles Teller oficiálně nahrazuje odchodivšího Armieho Hammera v chystané minisérii The Offer na streamovací službě Paramount+. Ztvární postavu producenta Ala Ruddyho, který pomáhal režisérovi… (více)

Reklama

Reklama