Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Gangsterské drama Kmotr, natočené podle stejnojmenného bestselleru Maria Puza, patří mezi přelomová díla tzv. Nového Hollywoodu, a to jak komerčně, tak umělecky. Příběh newyorské mafiánské rodiny Corleonů, jíž tvrdou rukou šéfuje starý don Vito (Marlon Brando), se odehrává v letech 1945 - 55 a zaznamenává prudký rozmach organizovaného zločinu po skončení druhé světové války. V epických, rozmáchlých obrazech před divákem ožívají osudy italsko-americké rodiny, jež svůj blahobyt založila na hazardu, prostituci, vydírání a zastrašování. Tehdy mladý režisér Francis Ford Coppola, který byl poněkud překvapivě pověřen společností Paramount realizací jednoho z jejích stěžejních projektů (své nepochybně sehrálo i jeho italsko-americké zázemí), musel redukovat některé motivy rozsáhlé předlohy, ovšem podařilo se mu věrně zachovat jejího ducha - přesný popis fungování zločinecké organizace, zachycení její hierarchie, začlenění do tehdejšího společenského vývoje i často kritizované zdůrazňování rodinné soudržnosti. Pevnou dramatickou stavbu scénáře (na němž Coppola spolupracoval s autorem předlohy) podpořilo i režijní ztvárnění, jež čerpalo především z klasických vypravěčských praktik hollywoodských děl 30. let (např. Jih proti Severu), okořeněných soudobým příklonem k realismu, zejména v zobrazování násilí a sexu. Snímek získal tři Oscary - za nejlepší film, scénář podle předlohy a mužský herecký výkon v hlavní roli (Marlon Brando, který svou cenu odmítl převzít). Pro úspěch filmu, který se stal diváckým hitem nejen ve Spojených státech, ale i ve zbytku světa (kromě např. tehdejšího Československa, kde se kvůli údajné glorifikaci zločinu a násilí nesměl promítat, ač Puzova kniha v českém překladu vyšla), bylo klíčové herecké obsazení hlavních úloh dona Vita Corleona a jeho nejmladšího syna Michaela. Vedení Paramountu nesouhlasilo s Marlonem Brandem, na němž mu vedle jeho dobře známé pověsti "obtížného a nespolehlivého herce, jehož poslední filmy byly propadáky", vadilo hlavně to, že je na roli mafiánského patriarchy příliš mladý (v době příprav filmu mu bylo 47 let), a ještě větší odpor dávalo najevo vůči Al Pacinovi, jenž se jim zdál málo známý, příliš obyčejný a především malý. Coppola s oběma herci natočil testy, jež nakonec šéfy Paramountu přesvědčily. Se stejnou pečlivostí režisér obsadil i další role, nejstaršího Corleonova syna, prchlivého Sonnyho (James Caan), jeho slabošského bratra Freda (John Cazale) a conseglieriho Toma Hagena (Robert Duvall). Úlohy Corleonových "vojáků" a dalších gangsterů ztělesnili vesměs málo známí představitelé, kteří dokonale typově odpovídali svým postavám (např. Richard Castellano jako Clemenza nebo Al Lettieri jako Sollozzo). V kreaci Michaelovy neitalské dívky Kay Adamsové zaujala budoucí múza Woodyho Allena Diane Keatonová a Corleonovu týranou dceru Connii ztělesnila pozdější Stalloneova partnerka z Rockyho, Coppolova mladší sestra Talia Shireová. Téměř tříhodinový snímek (který uvádíme, stejně jako další díly trilogie, ve dvou částech) vrcholí slavnou scénou křtu Michaelova synovce (představovaného Coppolovou dcerou Sofií), prostříhaného krvavým vyřizováním účtů s ostatními mafiánskými rodinami, jež znamenalo upevnění moci Corleonova klanu, ale také definitivní převzetí "rodinné firmy" zprvu zdráhavým Michaelem, který se stává důstojným nástupcem zemřelého otce. (Česká televize)

(více)

Recenze (2 074)

petrsponar 

všechny recenze uživatele

Kmotr je velice,ale velice důkladně natočený/propracované drama s tak důkladně propracovaným dějem,postavami,scénářem,i velká pochvala je už jen to že to je natočené podle knihy a tak dokonale..jak v prvním díle a dalších dvou pokračovaní se klade velký důraz na postavy a na jejich charaktery,můžete se krásně vžít do jejich životů a všechen ten mafiánský život,prožívat s nimi,fandit jim.Všechny postavy jsou tak extrémně propracované,skvěle zahrané.Co bych pochválil je hudba,která je naprosto skvělá dále úctyhodný výkon Marlona Branda,Al Paciana a Jamese Caana(skvělé charaktery)samozdřejmě je jich více,ale tohle trio válelo a hned si mě získalo.Popravdě o tomhle snímku jsem dlouho neslyšel a když jsem se k němu dostal díky stejnojmené hře v mých cca 14 letech,byl jsem doslova uvytržení,jak až je ten film skvělý,při každé scéně naskakovala husí kůže a naskakuje doposud..11/10 ()

Bajo. 

všechny recenze uživatele

Velkolepé, úchvatné, impozantní,překrásné. Naprostá klasika a číslo jedna na žebříčku mafiánských filmů. ()

Elessar. 

všechny recenze uživatele

O Kmotrovi tu bolo napísané hádam všetko. Geniálne dielo s vynikajúcimi hercami, príbehom, réžiou, scenárom. Kmotra som však naplno dokázala oceniť pri druhom zhliadnutí a po prečítaní skvelej knihy. Je to kultové dielo a ja si ho zakaždým rada pripomeniem. Nestarnúca klasika, plná nesmrteľných hlášok, scén ktoré bude poznať aj ten kto Kmotra nevidel... ()

pollstro 

všechny recenze uživatele

Kmotr světové kinematografie, který za ní převzal trvalý závazek výchovy budoucích filmů a dodnes ho lze považovat za klíčový jev, jehož vznik je nesmazatelným okamžikem, který navždy pozměnil chápání filmového zážitku, a který bude navždy měřítkem, podle kterého se bude porovnávat kultovní status kinematografie. Příběh postavený na jedinečné knižní předloze, které se Coppola ujal s nevídaným filmařským citem, pomocí kterého dokázal zhmotnit a odvyprávět mafiánský/gangsterský příběh nevídaných rozměrů, jenž klade obrovský důraz na propracovanost jednotlivých detailů, které dohromady tvoří subjekt, jehož vnitřní filmová emoční hodnota jednoduše nemá obdoby. Popis jednotlivce a společnosti, která ztratila svobodu kvůli nejistotě a neochotě převzít vlastní zodpovědnost; stejně tak jako se italští přistěhovalci museli spoléhat na mafii, aby společně překonali obtíže a nástrahy nového světa, ve kterém je pojem rodina nejenom hlavním tématem filmu, ale taktéž klíčovým tématem života. Pošpinění tolik vyzdvihovaného amerického snu je úderným prvkem, který Coppola cíleně využívá k zobrazení tragického, monumentálního a intonovaného aspektu, který je svojí křehkostí symbolem pokrytectví, kde věrnost je největší ctností a zrada největší osudovou chybou. Důmyslný přístup a postup vyprávění, důrazy na jednání, výrazy postav, tváří, vyřčená slova a pohledy, jsou podrobnou symbolikou plnou přesných narativních a režijních řešení, které bez hlubší a komplikované filozofie popisují jednotlivé postavy, jejich světy, chápání, rozhodování, činy, chování a osudy, jenž jsou zpovzdálí ovládané jako loutky, nad jejichž kontrolou nemají samy vliv. Jedinečný film, který dodnes nabízí nejintenzivnější vývoj a přeměnu hlavní postavy. Zároveň film, který je z hlediska celkové globální kinematografie tím nejcennějším uměním, které máme možnost s úctou, respektem, pokorou a údivem obdivovat. ()

Kebabkony 

všechny recenze uživatele

Naprostý filmový klenot, u kterého jenom čumíte s otevřenou pusou a hltáte každou minutu. Jednoduše nadčasový snímek a taky jeden z nejlepších filmů, co jsem kdy viděl. 10/10 ()

Derseus 

všechny recenze uživatele

Jedna z filmových klasik, co prostě neomrzí. Geniální Marlon Brando a ,,průlomová" role pro Al Pacino. Neodmyslitelý soundtrack, skvělá práce se světlem/tmou, atmosféra celého filmu a hlavně převedení z knižní předlohy od mistra F. F. Coppola , to vše dokázalo z tohoto filmu udělat ikonu filmografie. ()

hrumsrt 

všechny recenze uživatele

Už je to přes půl století, co Kmotr spatřil poprvé ten divácký úžas z viděného mistrovského kousku, a to snad trvá i nadále. Absolutní ikona svého gangsterského žánru, kterému není rovno, až na jednu výjimku, vlastně nic.. Válka skončila, začíná nová doba, v níž se v novém světě odkrývají nepoznané možnosti, které čítá i rozvíjející se potenciál obchodu s drogami. Kmotr je souboj dvou idejí - moderny a tradice. Zatímco Don Vito Corleone hlava jedné z vládnoucích gangsterských rodin v New Yorku zastává názor, že nová možnost byznysu v podobě drog je zlo, který udělá ulice nečisté a nejsou vůči lidem fér, tak tohle pojetí nesdílí všichni. A snadno se najdou takový, které vidina astronomického potenciálu zisku v obchodu s drogami zláká natolik, že jsou ochotni rodině Corleonů svůj názor vnutit. Vyhraje konzervativní, anebo inovativní přístup... Kmotr je příběhem o rodině, o zásadách, které polidšťují ústřední postavy a dělají ze zločinců ctností a charizmatem přetékající hrdiny. Marlon Brando je v roli hlavy rodiny Corleonů absolutně geniální a svým unaveným hereckým projevem navždy vstoupil do dějin kultovních postav.. Tři hodiny okouzlení splývající špínou a krásou organizovaného zločinu, která bez jediného zaváhání představuje úkaz mistrnosti.. A takhle Francis Ford Coppola proměnil geniální předlohu v odkaz lidství! 100% ()

Salus 

všechny recenze uživatele

Kdo nečetl kmotra a ani neviděl film, neví co je život. Kdo neví, co znamená zalehnout na matrace, je mrtvý muž. Al Pacino je skvělý Michael Corleone. ()

casyy 

všechny recenze uživatele

Nesmrtelný filmový počin, který svým příběhem, atmosférou a především hereckými výkony na hranici dokonalosti dosáhl na samou hranici filmového nebe. ()

Sekel 

všechny recenze uživatele

Pro me za vsechno mluvi scena, kdy se Pacino rozhodne stat se mafianem a pomstit otce. Jak vstane, jde na zachod, vezme si pistoli a jde zpatky a poresi to, potom odchazi a zahazuje pistoli a uz neni navratu...Genialni obraz, genialni film. ()

morricone 

všechny recenze uživatele

Co dodat k takové klasice jakým tento film je ? Snad jen že asi nic lepšího se už nikdy nenatočí -a to není dobrá zpráva... ()

kobe.AIR 

všechny recenze uživatele

Vynikající film, to bezesporu, ale podle mého názoru se dokonalé Puzzově knize jednoduše nevyrovná. Vynechání některých postav z knihy a hlavně špatné či téměř nulové vysvětlení funkcí a hierarchie v Rodině filmu ubírá. Čekal jsem od Kmotra opravdu hodně a proto jsem byl zklamaný. Nejvíce mě ovšem naštvalo zpracování závěrečné pomsty. Nejlepší pasáž knihy je ve filmu nesmyslně a naprosto zbytečně rozmělněna záběry ze křtu. 4*, předlohu by bylo možné zpracovat mnohem lépe. ()

Karotka 

všechny recenze uživatele

Přeceňovaný a v žánru již dnes překonaný film. Působí schematicky, monotónně, i když do jisté míry autenticky.Lepší volba: Goodfellas, Departed. ()

Insomniac 

všechny recenze uživatele

Skvelý film so skvelými hercami (M. Brando – nezabudnuteľný). Dosť som sa tohto filmu bál, pretože kniha patrí do mojej top-zbierky, no hneď po prvom vzhliadnutí som si rozšíril aj zbierku mojich filmovJ. Na toto by som sa dokázal pozerať nie tri hodiny, ale tri dni. Klobúk dole – pán Coppola. ()

damdamh 

všechny recenze uživatele

Po přečtení knihy jsem si zamiloval Maria Puza a přečetl většinu jeho knih. Po shlédnutí filmu jsem si zamiloval všechny, kteří měli co do činění s tímto filmem počínaje skvělými herci a konče režisérem Coppolou. Dokonale dokázal vystihnout těžkou atmosféru knihy a závěrečná část, kdy se uskutečňuje pomsta Corleonovců patří mezi mé nejoblíbenější ve světové kinematografii vůbec. ()

Související novinky

Paramount chystá remake Trestné lavice

Paramount chystá remake Trestné lavice

08.11.2023

Hezkých předělávek není nikdy dost a fanoušci přímo lační po tom, aby své oblíbené kousky mohli vídat znovu a znovu, jen v úplně jiném provedení. Nebo si to alespoň myslí hlavouni studia Paramount,… (více)

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

31.12.2022

Ke konci roku opět nastal čas na pravidelnou bilanci toho nejlepšího, co na poli kinematografie letos vzniklo. Vybraní uživatelé se v předchozím příspěvku již podělili o svá osobní doporučení na… (více)

Zemřel herec James Caan

Zemřel herec James Caan

07.07.2022

Z amerického Los Angeles přichází smutné zprávy, ve věku dvaaosmdesáti let totiž ve středu večer opustil filmový svět americký herec James Caan, jehož si diváci mohou vybavit ze snímků jako Příliš… (více)

Miles Teller míří mezi mafiány

Miles Teller míří mezi mafiány

30.05.2021

Herec Miles Teller oficiálně nahrazuje odchodivšího Armieho Hammera v chystané minisérii The Offer na streamovací službě Paramount+. Ztvární postavu producenta Ala Ruddyho, který pomáhal režisérovi… (více)

Reklama

Reklama