poster

Revengers Tragedy

Drama

Velká Británie, 2002, 109 min

Komentáře uživatelů k filmu (1)

  • bogu
    **

    Skvělá zpráva, že někdo našel odvahu vzít kameru i na jiného renesanční dramatika, než na Shakespeara. O to víc zklamou nezdary téhle adaptace: Thomas Middleton není takový kulturní kolos jako Shakespeare a je snad o to lehčí jeho scény proškrtávat, přesouvat a modernizovat. Alex Cox ale šel ještě dál: pro navýšení faktoru šťavnatosti si jednoduše řadu scén přimyslel a jiné překroutil, takže zatímco polovina z toho, co tu postavy říkají, zní divně, protože to napsal dramatik v roce 1606, ta druhá polovina zní ještě divněji, protože tu napsal někdo skoro o 400 let později s úmyslem reprodukovat jazyk originálu. Někde se zadařilo, většinou ale hlášky typu „thou hast fucked us royally, brother“ tahají za uši. Tenhle film se ale snaží ohromit především po vizuální stránce: anarchická moderní stylizace jakobínské tragedie známé pro svůj zvrhlý smysl pro humor, morbidní nadsázku a nechuť k moralizování mi nejdřív přišla jako skvělý nápad – inspirace oceňovaným Titem Julie Taymor je zřetelná – ale realizace nakonec docílila jen dojmu přepálené, neohrabané, nebo laciné koláže punku, cirkusu a scén z drogového podsvětí. Hudba, pravděpodobně vypreparovaná z levných pornofilmů minulého století, dojem nevylepšuje. Tam, kde se Julie Taymor může opřít o skvostné herecké výkony, tady padají extravagantní kreace většinou do prázdna: Christopher Eccleston je v hlavní roli mstitele Vindice plakátově nešťastný, plakátově šílený, plakátově nebezpečný; nebýt Eddieho Izzarda, který je v tom moři camp designu jako doma a kupuje si divákovy sympatie svou osvědčenou seriózní výstředností, a Dereka Jacobiho (chlípný Vévoda s outfitem a la Karl Lagerfeld), pro kterého není žádná role příliš velká, musel bych si rvát vlasy ze všech těch přehrávajících gumáků. Odvážných nápadů neměl Cox málo a jeho interpretace má v některých místech něco do sebe (rozpracování postavy Antonia), ale stává se také, že tam, kde originál má říz a vtip (Vévodův rozkaz k popravě), Cox místo něj nabídne zjednodušenou, chudokrevnou dějovou zkratku. Vzato kolem a kolem, není moc o co stát – divácké zklamání neustále umocňuje to, že film celou dobu naznačuje, co má vlastně být, aniž by v tom ale kdykoliv opravdu uspěl.(21.5.2011)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace