Režie:
Jean-Jacques AnnaudKamera:
Tonino Delli ColliHudba:
James HornerHrají:
Sean Connery, F. Murray Abraham, Elya Baskin, Fjodor Šaljapin ml., William Hickey, Michael Lonsdale, Ron Perlman, Volker Prechtel, Helmut Qualtinger (více)Obsahy(1)
Do benediktinského opatství na severu Itálie přijíždí v roce 1327 vzdělaný františkánský mnich William z Baskervillu s novicem Adsem z Molku. Mniši se chystají na koncil o vleklém sporu s františkány, kteří žádají, aby byla katolická církev zbavena majetku. Na koncil se mají dostavit i papežovi vyslanci. Opat požádá Williama, aby pomohl vyšetřit tajemnou smrt jednoho z nejlepších iluminátorů, bratra Adelma. Ten byl nalezen znetvořený krupobitím pod věží opatství, jejíž okno nelze otevřít... William zjistí, že Adelmo měl homosexuální sklony. Když William s Adsem hledají stopy před budovou, Adso si všimne dívky, která s chudinou sbírá odpadky z opatství. Zanedlouho mniši najdou překladatele z řečtiny bratra Venancia utopeného v kádi s prasečí krví. Venancius pracoval ve skriptoriu s Adelmem. William si všimne, že v písárně je velmi málo knih. Opatství je přitom proslulé jednou z nejbohatších knihoven v Evropě. Část knih najdou s Adsem ve věži – a také útržek pergamenu s řeckými písmeny, který měl v rukou Venancius... Dívka, která poskytuje mnichům za jídlo sexuální služby, svede mladého Adsa a on se do ní zamiluje. William dojde k závěru, že pergamen patřil nejdříve Adelmovi, který dostal od pomocného knihovníka Berengara klíč od tajné knihovny, kde si Adelmo četl v řečtině zakázanou knihu. Berengar chtěl jako protislužbu sex. Adelmo plný výčitek pergamen předal Venanciovi a skočil z věže. Venancius se dostal do zakázané knihovny, začal knihu číst.a vypisoval si citáty. Zemřel s černou skvrnou na prstu. Berengar jeho tělo objevil a odtáhl ho do kádě, aby na něj nepadlo podezření. V kádi na koupání je také nalezen mrtvý Berengar, opět se skvrnou na prstu jakoVenancius. Začal zakázanou knihu číst a zemřel v bolestech. Opat se rozhodne další vyšetřování svěřit Svaté inkvizici... William s Adsem najdou ve věži labyrint s dalšími zakázanými knihami plnými vědeckých poznatků o světě. Objeví i tajný vchod, do kterého se ale nemůžou dostat. Do opatství přijíždí inkvizitor Bernando Gui. S Williamem se znají, William byl dřív také inkvizitorem, ale v době, kdy inkvizice ještě snažila lidi vést, a ne trestat. Později byl sám inkvizicí stíhán. Gui zadrží pomateného mnicha Salvatoreho, když se za slepici snaží získat přízeň neznámé dívky. Gui je obviní, že dívka je čarodějnice a Salvatore kacíř... (TV Prima)
(více)Videa (1)
Recenze (778)
Annaud dal zapomenout na mnohé zidealizované verze středověku a i díky geniální předloze se mu alespoň přiblížil. Špína, hlad, utrpení a podivné účesy kam se podívaš. Zákulisní hry ve zkažené církvi jsou také výživné. Herecky vládne démonický Abraham a pohled na Perlmanův prasečí rypák je pouze pro silné žaludky. ()
Zvelebovanú, oslavovanú knižnú predlohu Umberta Eca, ktorá je vďaka svojej vrstevnatosti, historickej vernosti a pedantným dôrazom na detaily považovaná mnohými za jednu z najlepších vôbec, som, zatiaľ, nečítal. Annaudovu filmovú adaptáciu moje oko zočilo a myseľ ju stále ani po roku a pol nedokáže vypustiť z myšlienok von. Sever Talianska, 1327 roku Pána, neskorý stredovek, opátstvo v strede ničoho a tajomné vraždy, z ktorých benediktíni vinia nadprirodzené entity, Antikrista. Annaud sa pojmu "temný stredovek" zrejme plne oddal, pretože takto do dokonalosti vybrúsenú, špinou pomazanú atmosféru takéhoto extrémne silného kalibru v iných filmoch hľadám márne už dlhodobo. Celkové pojatie snímky je černejšie ako tá najčernejšia noc. Kvílenie a podrezávanie prasiat, sudy krvi a v nich utápaní kacírski mnísi, mučenie heretikov, upaľovanie čarodejníc, výmena sexu roľníckymi ženami za staré skazené jedlo, bývanie roľníkov v sračkami pokrytých kurínoch, všade chlad, špina, temnota, kal, nedôvera a neľútostná Inkvizícia. Toto všetko za sprievodu zlovestných tónov Jamesa Hornera, réžii s jasným cieľom, bohovským kastingom a obdivuhodným výkonom Seana Conneryho. Ku knihe sa eventuálne dostanem a k filmu opäť vrátim. Jedinečnosť jeho vizuálneho jazyka je totiž badateľná a schopnosť prilákať späť ešte silnejšia. Ak by bol tento počin živým predmetom, určite by si v duchu hovoril: "Taký ako ja tu nikdy nebude a nebol..." ♪♫ (15.7.2020) (22.11.2021) (8.10.2022) ()
Annaudova vize středověku jakožto špinavé a drsné doby je znamenitá a hned v začátku filmu diváka příjemně pohltí. Vykreslení postav je rovněž solidní - nečetl jsem knihu, což samozřejmě lehce sráží mou objektivitu. Po první skvělé polovině, však přichází o poznání nudnější část filmu. Tajemnství a záhady kolem vražd se sice odkrývají, ale já se občas stejně neubránil pocitu nudy. K samotnému konci nic moc nemám a ve filmu docela sedí. A i když je Jméno růže bezpochyby kvalitní filmařské dílo, jedno pokoukání v mém případě úplně stačí. Annaud nám jako jeden z mála filmařů ukazuje středověk s maximální dávkou syrovosti a reality, ale mě osobně pro tentokráte neoslovil tak, jak bych si u režiséra jeho kvalit představoval. ()
Annaud je filmový umelec, Connery herecký mág a príbeh z románu Umberta Eca je asi lepšie nepoznať, pokiaľ si chcete film užiť. Napriek tomu ma aj film dokázal skvelo pohltiť, atmosféra je démonicky ponurá, kulisy a prostredie už od začiatku sľubujú nevšedný zážitok. Keď sa k napätým scénam pridruží hudba a navodí ešte viac skľučujúci a mrazivý pocit, tak naozaj nemám čo vytknúť. Možno snáď trošku priestrannejší dej, ktorý by viac ozrejmil niektoré fakty a aj postavy mohli dostať viac priestoru. 90%. ()
Klasika! Lahůdka! Co víc k tomuto dnes už legendárnímu filmu říct.... a necitovat ostatní... Snad jen, jak si pamatuji, jak jsem na premieře tohoto filmu ještě v ČSSR vplul do děje a pak to ticho v sále při závěrečných titulcích... Nikdo se nezvedl a to bylo na tehdejší době neobvyklé...to jsem zažil v té době jen u Formanova Amadea a pak u Abuladzeho Pokání!!! A navíc je jedním z mála fimů, který nedegradoval literární předlohu. ()
Galerie (48)
Zajímavosti (28)
- Hrbáče Salvatoreho, střídajícího zmateně hned několik jazyků, toužil hrát Ron Perlman. Jean-Jacques Annaud sice pro tuto roli vybral jistého liliputa s obří hlavou, ale muž ještě před zahájením prací zemřel. Italská RAI jako spoluproducent trvala na „domácím” herci, ale vybraný jedinec měl mizernou morálku a byl nakonec vyhozen. Pak už se dostal ke slovu Perlman, jenž jen taktak stihl letadlo, protože se o volbě dozvědel na poslední chvíli. Annaud vyžadoval, aby Salvatore mluvil v každé scéně, kde se objeví, a střídal šest jazyků, proto dostal herec výtisky ve všech vybraných řečech a naučil se určené pasáže. (classic)
- Jean-Jacques Annaud se po přečtení knihy „Jméno růže“ okamžitě rozhodl ji zfilmovat – a to i přesto, že už pracoval na storyboardech k filmu Medvěd. (Witta)
Reklama