• castor
    ***

    To, kde jsou hranice občanské svobody, „zkoumá“ režisér Edward Zwick, který tři roky před 11. zářím uvrhl na New York hrozbu terorismu. Ostatně Spojené státy ztratily nevinnost už dávno před rokem 2001, v podzemních garážích dvojice mrakodrapů už v roce 1993 vybuchla nálož. Zůstaňme však ve filmovém světě, ve kterém, když armáda dostane zelenou, nastává problém. Své o tom ví agent FBI Denzel Washington, který velí protiteroristické jednotce a který přihlíží, jak se autobus s desítkami nevinných rozletí do okolí. Amerika je v šoku a diváka musí bavit všechny ty průlety kamer kolem mrakodrapů, velkolepé příjezdy policejních vozů i vlastenecké bouchání do stolu á la Amerika je naše, vzít si jí nenecháme. Přiznejme si, že v dané době byl divák ze středu Evropy „myšlenkou“ docela netknutý. Ač tu máme „vážné“ situace, kdy Arabové končí v narychlo zřízených táborech, kde se přistupuje i k mučení, jaksi to na diváka nedolehne. Většina je herců je fajn, omylem je však účast Bruce Willise (jeho „přerod“ z hrdiny ve fašistu je nevěrohodný), jehož výkon je (dnes by to příliš nepřekvapilo) na svou dobu mizerný. Jinak solidní prorocký thriller!!(18.5.2015)

  • spaceboyCZ
    ****

    Tomuhle rikam Thriller s velkym T. Pred 11.9.2001 nejspis nevyvolaval v lidech takove pocity jako nyni, kdy zname hrozbu, ktera ciha na vsechny z nas kazdy den, kdekoliv a kdykoliv. Byl jsem k obrazovce jako prikovany, michaly se ve mne pocity strachu, napeti, nenavisti a nakonec i pochopeni...Denzel Washington v roli, ktera mu byla napsana snad primo na miru, Annette Bening jako nesmlouvava agentka leze casto na nervy, ale tak to ma byt. A Bruce Willis ve velice prekvapive roli chladnokrevneho a nesmlouvaveho generala..(24.2.2007)

  • Davies182
    ****

    (Tento snímek jsem viděl již dříve, úplně se mi však vykouřil z hlavy - scéna s autobusem je ovšem nezapomenutelná.) Když pominu, že by se minimálně třetí vlně útoků na New York dalo v reálu zabránit, a film je tak věrohodností docela dost mimo mísu, tak jsem se skvěle bavil. Zwick i "za mlada" dokazuje, že umí točit způsobem, který mi nedá vydechnout. V tom filmu se pořád něco děje! Honičky Denzela Washingtona jsou děsně svěží, příběh srozumitelný a napínavý, akce poutavá. A i když jsem režisérovi nevěřil celkovou šlamastyku s araby a její přehnané vyhrocení (stadion), tak herecké výkony, dialogy, a vše co se k tomu váže, jsem spolknul i s navijákem. Potěší i fakt, že se Willis nesnažil ukrást si film pro sebe (ani nemohl), a když se hádá s Washingtonem, je to zatraceně cool. Uteklo to rychle; závěrečná scéna i trochu šokovala.(19.1.2010)

  • ScarPoul
    ***

    Výborná myšlienka aj precízne natočená, ale akosi to postráda silnejšiu scénu. Odvaha pod paľbou mala sofistikovanejší scenár a ponúkala priestor pre výraznejšie herecké výkony. Tento film sa drží v rámci žánrových pravidiel, ale neprekračuje ich. Dokonca nie je spravený s takým nadhľadom aby sa mohol považovať za prvotriednu žánrovku. V 1998 sa tento film rozhodne bral vážne a s odstupom času a po všetkých tých politických zmenách akými svet dovtedy prešiel je tento film odsunutý na druhú koľaj už len kvôli filmom ako Syriana a nej podobné kúsky. Herecky je to ale film na úrovni. Bohužiaľ budovanie napätia nefunguje tak ako by malo a finálne rozuzlenie ma nechalo chladným, než aby ma nadchlo, alebo prekvapilo. Jedná sa rozhodne o najslabšieho Zwicka akého som mal zatiaľ možnosť vidieť. Nie je to ale spôsobom akým je film natočený, ale zvolenou témou, aj keď je akokoľvek aktuálna. Historické a dobrodružné filmy mu sedia omnoho viacej, pretože tam naplno odkrýva svoj jemnocit pre budovania emócií.(25.5.2014)

  • Psema
    ***

    Popis scény, dokonale vystihující celý film: Terorista drží v místnosti za zamčenými dveřmi několik dětí jako rukojmí, odvážný agent (Washington) vybíhá ve slow-motionu proti dveřím, rozrazí je, udělá kotoul a stihne se nejen zorientovat, ale také zlikvidovat hrozbu. Vágní film o hrozbě terorismu, který se může opřít pouze o solidní herecké výkony Willise a Washingtona a zručně natočené akční scény (resp. útoky teroristů). Samotný Zwick je spíš na obtíž, jelikož jeho typické ingredience (patetické dialogy, tuny klišé, hrdinské činy) nemohou dost dobře fungovat v ambiciózním filmu, jenž není zakotvený v dobrodružném, válečném či romantickém žánru. Celou dobu jsem si říkal, jak by Stav obležení dopadl, kdyby se ho chopil třeba Paul Greengrass. Ten by z mučení nevinných islámských civilistů vymáčknul určitě víc než jen Willisův dramatický odchod ze scény.(30.8.2009)