poster

Toutes les nuits

Drama

Francie, 2001, 112 min

Režie:

Eugène Green
(další profese)
  • Eodeon
    *****

    doklad, že Green disponuje vlastním vyspělým stylem už od počátku své filmové tvorby. tématem mi zde trochu připomněl Françoise Truffauta, protože i ten se v průběhu své tvorby snažil zachycovat různé podoby lásky spolu s tím vším, co ji nutně doprovází, a nebál se ani toho neprávem haněného patosu. mimo to, jeden z Greenových předních herců, Adrien Michaux, mi velmi připomíná Jeana-Pierra Léauda a to vzezřením i herectvím. to mi upomíná další souvislost, kterou má Greenův styl s postupy Roberta Bressona: bez nadsázky si troufám tvrdit, že Green dovedl k dokonalosti Bressonovy zásady pro vedení herců (podobných zásad se drží například i takový Aki Kaurismäki) a tím opět doložil, jak moudré a hlavně nadčasové poučky to byly. jistým způsobem to odkazuje až ke slavnému Kulešovovu efektu, protože modely bez hereckého výrazu se zde projevují jako vskutku přepjaté emocemi. je to nejlepší důkaz toho, že se nejedná o žádné teatrální pseudo-umění, jaké předvádí naopak jedna z postav Mostu umění ve snaze procítěně předvést úryvek monologu z Faidry. co nevidíme ani neslyšíme, ale přesto ve filmu silně vnímáme, jsou niterné emoce vycházející ze samotné látky filmu. zato vedení kamery je na mou zkušenost jedinečné a neobvykle podnětné ke sledování nejen děje uvnitř filmového rámu, ale i k bedlivému zaznamenávání změn formy samotné. tématem je pak tedy opět láska v jejích různých podobách, v tomto případě doplněna významným dílem i o hodnotu pevného přátelství a to vše je propojeno a uloženo do historického kontextu proměn paradigmat ve druhé polovině dvacátého století a vlivů nových způsobů myšlení o člověku, životě a mezilidských vztazích. není to žádná parodie na typicky francouzský intelektualismus, jak se často dočítám. naopak, Noc za nocí je velmi inteligentní film, efektivně zabraňující jeho intelektuálnímu čtení.(25.6.2012)

  • rivah
    *****

    Anglický název EVERY NIGHT, alternativní název na titulcích je NIGHT AFER NIGHT, tedy asi NOC PO NOCI. Francouzský titul VŠECHNY TY NOCI odpovídá i textu úvodní písně v barokním stylu, který naznačuje ideu díla. (Pozn: režisér ztělesnil ve filmu roličku barmana).(5.3.2016)

  • Dan
    *****

    Poetický snímek o lásce, vášni, radosti, štěstí a utrpení. Úryvky z dopisů a krátkými kompozicemi naznačuje něco málo z hledání tří věčně mladých hrdinů zrozených v atmosféře šedesátých let. Často do nich příliš nevidíme, kamera se koncentruje na kotníky a lýtka nebo prázdný prostor mezi dveřmi. Ale cítíme něco z toho, co ti lidé nahoře prožívají...(11.2.2008)