Reklama

Reklama

Fando a Lis

  • Mexiko Fando y Lis (více)
Trailer

Film vypráví příběh o Fandovi a jeho ochrnuté přítelkyni Lis, kteří spolu putují vyprahlou postapokalyptickou pustinou a hledají bájné město Tar – místo, kde člověk může poznat pravou podstatu věčnosti a dosáhnout osvícení. Na své cestě se setkávají s mnoha zvláštními lidmi a dostávají se do znepokojivých situací. Fando a Lis je mexický film z roku 1968, který natočil Alejandro Jodorowsky jako svůj celovečerní režijní debut. Jedná se o adaptaci stejnojmenné divadelní hry Fernanda Arrabala z roku 1962, který s Jodorowským na filmu spolupracoval. (Film Europe)

(více)

Recenze (36)

charlosina 

všechny recenze uživatele

Pozoruhodný - surrealistický - fantaskní - dekadentní - metaforický - poetický - skandální ... a také hluboký - nezapomenutelný - nedoceněný. Režijní debut Alejandra Jodorowskeho, který ve své době nebyl zrovna přijat - spíš naopak, nicméně dnes (kdy je jméno Jodorowsky spojeno s jeho osobitým putováním po Svaté hoře) je vcelku vyhledáván... Určité vize, které se na mě během několika minut vrhaly, možná zapomenu... ale ten pocit ve mě zůstane. ()

ORIN 

všechny recenze uživatele

"Hrajeme." - "Já jsem slavný pianista." - "Jestli jsi slavný pianista a já ti useknu ruku, co pak budeš dělat?" - "Budu slavným malířem." - "A když ti useknu i tu druhou, co pak budeš dělat?" - "Stanu se slavným tanečníkem." - "A když ti useknu nohy, tak co?" - "Budu slavným zpěvákem." - "A když ti useknu hlavu?" - "Až budu mrtvý, moje kůže bude výborný buben." - "A co když spálím ten buben?" - "Stanu se mrakem a budu moci mít jakýkoliv tvar." - "A když se mrak vypaří, co potom?" - "Stanu se deštěm a vyrobím válečné žně!" - "Vyhrál jsi." Celovečerní prvotina Alejandra Jodorowského se v době svého vzniku setkala s velmi rozporuplnou kritikou, v mnoha zemích byl film zakázán, jinde se nepromítal vůbec, čemuž se ale ani trochu nedivím. Experimentálně a surrealisticky laděné cvičení na téma symboliky, fantazijních (snových) představ a vizí lze jen velmi obtížně uchopit (je to vlastně nemožné). Možná, kdybych dílko sledoval v alkoholovém či jiném oparu, výsledek by se dostavil a já tuto filmovou koláž pochopil mnohem lépe. Fando a Lis jsou milenci, jejichž láska ovšem občas přerůstá v čistou nenávist, zejména Fando někdy s Lis zachází jako s kusem hadru, a to doslova (ne nadarmo se říká láska až za hrob, v tomto případě to platí dvojnásob). Jodorowsky má, jak jsem se dočetl, velmi široké obzory (co se umělecké činnosti týče). Je to dost znát, já této směsici všeho možného tiše tleskám a jdu dumat, co jsem to vlastně viděl. ()

Le_Chuck 

všechny recenze uživatele

Hodnotenie s VEĽKOU rezervou. Na tom, že som tento absurdný guláš vydržal sledovať do 60-tej minúty má okrem Jodorowskeho prsty aj 35 stupňou celzia v Redute bez kyslíka. Sprcha bodla. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Černobílé podobenství je současně alegorií, fantaskním putováním na pomezí symbolismu a surrealismu, rozhodně však nejde o fantasy. Při sledování jsem si vybavil řadu jmen - Luis Buñuel, V.Chytilová, P.Juráček, J.Němec...vůbec na českou novou vlnu jsem vzpomínal často (Sedmikrásky, Ovoce stromů rajských jíme, Případ pro začínajícího kata, Mučedníci lásky, Archa bláznů aj.). Stejně jako báseň nechává i zde Jodorowsky na divákovi, co všechno uvidí - Snídaně v trávě, stvoření člověka, Poslední večeře Páně, život a smrt, věčné hledání... Většina scén má místo hudebního doprovodu jen rozličné zvuky a ruchy, které se mnohdy až zadírají pod kůži. Experimentální film tak typický pro kinematografii 60.let (mj. tehdy oblíbené opakování záběrů či snímání pozpátku). Dnes silně artová záležitost rozhodně nesedne každému. ()

Paldini 

všechny recenze uživatele

Hodně divný film, plný surrealistických vizí. Přiznám se, že jsem moc děj nechápal, ale určitý názor jsem si udělal. Buď je správný, a v tom případě bych tady spoileroval, nebo je špatný a spoileroval bych taky. Tedy, pokud by chtěl někdo o tomhle filmu pokecat na ICQ, ozvěte se. Hodně scén mi díky své podivnosti a atmosféře na dlouho zůstane uloženo v paměti. Nicméně, prý existuje na DVD bonus s komentářem Jodorowského, kde jsou vysvětleny všechny symboly, které se ve filmu objevují, a co přesně vedlo režiséra k tomu, jak natočit jednotlivé scény. Byl bych na to dost zvědavý. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Fando a Lis sa vydávajú do mesta Tar, avšak prekážky do cesty im kladie Jodorowsky, takže ich putovanie bude vyzerať úplne inak, než očakávali. Ak by som mal vybrať jeden zahraničný film, ktorý mi najviac pripomenul českú alebo slovenskú novú vlnu, bol by to práve tento. Sú to Vtáčikovia, siroty a blázni na cestách, pričom tu máme aj vtákov, aj sirotu a blázni sú všetci. Fando a Lis je ohromná kadencia symbolických obrazov, takže na jedenkrát ich nie je možné ani obsiahnuť, ani pochopiť. O všetkom rozhodne nevyhnutné druhé pozretie. Krtko je oproti prvotine AJ relatívne normálny, divácky prístupný film. ()

Flakotaso 

všechny recenze uživatele

Některé filmy z 60. a 70.let, na rozdíl od jiných, jednoduše strašlivě zastaraly. Tohle je jeden z nich. A nejde tady o surrealismus, ten nezastarává. Z podobného ranku jsou dnes mnohem zajímavější a lepší třeba Ferreriho filmy nebo Sweet Movie od Makavejeva. ()

Xeelee 

všechny recenze uživatele

[LFŠ 2008] Do Taru, do Taru. Tak blízko a přesto tak daleko. Tohle alegorické putování s Jodorowským natáčeli divadelníci o víkendech, protože jejich surrealistická, částečne improvizovaná a vždy jiná divadelní představení byla velmi náročná na přípravu. No a Jodorowského pak při premiéře na filmovém festivalu v Acapulcu málem ukamenovali. Jak překrásný je pohřeb. Těm co film nepochopili bych doporučil dokument La Constellation Jodorowsky. ()

ancientone 

všechny recenze uživatele

Snúbenci a mrzáci. Zo všetkých asociácií, ktoré táto pozvoľna (do Taru) putujúca prehliadka najrôznorodejších surrealistických rozkoší a bizarností vyvoláva, je najzaujímavejšia tá s tvorbou Juraja Jakubiska. Organická, neustále reaktívna filmová zrazenina lyrickosti, bizarnosti, mystiky, uletenosti a stáleho toku symbolov Alejandra Jodorovského vo Fando y Lis je vlastnosťami veľmi príbuzná zrazeninám spomenutého slovenského tvorcu vo filmoch Zbehovia a Pútnici, alebo Vtáčikovia, siroty a blázni. ................ Taktiež ide o skvelého partnera pre filmy Vase de noces Thierry Zénoa, alebo Avidy od Gustava de Kerverna a Benoîta Delépinea. ()

Jansen 

všechny recenze uživatele

Naprosto neuchopitelný a odvážný film, ve kterém Jodorowsky jasně dává najevo, jakým směrem se bude ubírat jeho režisérská kariéra. Alegorické putování do země zaslíbené Taru, na kterém si každý z hlavní dvojice (Fando a Lis) s sebou táhne svá traumata, hříchy a jiné latentní strachy. Jodorowského estetika rozhárané bizarnosti nabývá v černobílém provedení přece jen mírně klidnějšího vzezření. To se ale ovšem ani přinejmenším nedá říci o příběhu (jestli připustíme, že nastíněný motiv obalený bizarnostmi se dá nazývat příběhem). Zdánlivě lineární dějová linka, jejímž cílem je dosažení země Tar, ve skutečnosti onu linearitu, kterou chápeme jako cestu on něčeho k něčemu, postrádá. Hlavní hrdinové neustále bloudí v kruzích svých dětských traumat, které nezřídka dojdou explicitního a násilného vyjádření. Ale ani v tomto okamžiku Jodorowsky nic dál neposunuje. Jeho hrdinové znovu a znovu upadají do svých niterných muk a dosažení cíle tak připomíná Sisyfovo valení balvanu. Celý film je jako labyrint znaků a významů, ze kterého neexistuje jednoznačné východisko (zvlášť viditelné je vyjádření osudu Lis pomocí marionety zbavené svých provázků - pohyblivosti). Na každém pak už záleží, jak jednotlivé znaky bude číst a k jakému východu dospěje. ()

Mulosz 

všechny recenze uživatele

Absolutne nevim, o cem ten film byl, ale sila obrazu a hlavne zvukove stopy mi neumoznila ho nedokoukat. Inspirace Bunuelem je zde nejzretelnejsi, stylove velmi podobne Zlatemu veku anebo o tri roky drive natocenemu fragmentu Simon na pousti. ()

Angerr 

všechny recenze uživatele

Film je to snový, jakmile si tento fakt uvědomíte, neměl by s jeho "pochopením" být větší problém. Témat je zde mnoho, bohatá symbolika vyžaduje od diváka velké znalosti a nebo představivost. Co zaujalo mě - věčné hledání mytického místa - zřejmě ideální lásky, strachů, které člověka stále znovu přepadají, když se mu toto hledání nedaří a agresivita a krutost, kterou to v něm vyvolává; nutnost bolestivého odpoutání se od rodičů, aby člověk konečně dospěl. Feministky musí mít z tohoto filmu jako zpodobnění mužské zbabělosti, zranitelnosti a nespolehlivosti jistě radost. Za pozornost rovněž stojí perfektní hudební a zvuková stránka filmu. ()

ledzepfan 

všechny recenze uživatele

Vysoká škola symbolismu, z velké části hodně špatně rozluštitelná.. Něco jsem přečetl fakt jen intuitivně a něco zůstane v mlze nejasností asi navždy(snad pomůže souhvězdí Jodorowsky )... Ať už film poberete více nebo méně-nelze mu upřít jisté technické kvality, které jsem u takhle poloamatérského snímku určitě neočekával.. Jodorowsky je i v takhle partizánských podmínkách naprosto nekompromisní a když se rozhodne, že v jednom obraze potřebuje sto kravských(?)lebek, tak je tam prostě bude mít(i kdyby měl ty krávy sám zabít :D )-Parádní nenápadná hudba, výrazný a precizní zvuk, nápaditá kamera, všehoschopní herci(jako-respekt k tomu týpkovi(Fando) co celý film tlačil tu rezavou káru a nosil Lis na zádech..by mi ruplo po týdnu v zádech a nějákého Alejandra bych rázně poslal do prdele :D )... Jinak teda fakt nechápu co tak pobouřilo premiérové publikum(jak praví legenda).Myslím, že film to není něják zvrácený nebo jinak šokující-naopak-přišlo mi to docela vkusné. ()

Davson 

všechny recenze uživatele

Poloviční stopáž by byla ideální. Takhle mi to ale přijde jako zbytečně zdlouhavý a formálně ani nijak moc zajímavý experiment, kde Jodorowsky teprve začíná objevovat možnosti filmového média. Symbolika poněkud těžkopádně a rozhodně mnohem nesrozumitelnější a nestravitelnější než v režisérových dalších filmech. A taky je to celkem nuda. Snad si to zaslouží i druhý pokus, zatím 2,5* ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Představte si, že překládáte z japangličtiny 700 stránkový návod na obsluhu linky na výrobu brožovaných knih. A když toho máte akorát, pustíte si Jodorowského nebo Arrabala nebo oba současně, a necháte na sebe působit jejich fantasmata, aniž byste se ptali proč a k čemu. A pak se zase vracíte k práci a cítíte se osvěženi a příjemně vytrženi z bezduché racionality zautomatizované duševní práce. Pak film působí jako balzám, jako konopná mast trompetol, kterou tímto doporučuji, stejně jako film... "Stromy se schovávají za llisty" (film), ale "listy padají ke kořenům" (čínské přísloví), cestu do mýtického města Taru může vykonat jen ten, kdo půjde s křížem na zádech, ne dřevěným, ale lidským. ()

Laurent 

všechny recenze uživatele

Nejtypičtější pro tento snímek jsou velmi dlouhé a nudné scény. Téměř všechny jsou snímány z povzdálí. (ne)Herci hrají ve stylu "hurá akce". Obsah je sice zajímavý, ale způsob ztvárnění bohužel nikoliv. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Mě ty Jodorowského surreální bizarní úchylné výjevy prostě neberou a tady to platí ještě víc než u Svaté hory, která se mi sice taktéž nelíbila, ale nejen že si z ní pamatuji pořád dost (ono zapomenout na něco takového asi ani není možné), na některé výjevy z ní vzpomínám dokonce v dobrém. Na tohle jsem taky sice nevěřícně hleděl, ale rychle se mi to omrzelo a když po cca 25 minutách cesta do Taru došla do "neúspěšného konce" a zbytek filmu se odehrával na jednom a tom samém místě, nebavilo mě to už vůbec. Interpretačně je to podle mě dost volné, protože to celé působí jako nahodilý sled scén nějakého drogového tripu, kde se chtěl Jodorowsky vyřádit se svými nápady a frustracemi, ale jestli v tom je nějaký skrytý symbolismus, tak buď ve stylu "diváku, domysli si sám" a nebo je tam tak strašně složitě a divně skrytý (nejspíš pod vlivem drog), že to skoro nikdo nepobere. A nemám náladu si hledat nějaký dokument, podle kterého to mám přímo od Jodorowského pochopit. Můj názor na tenhle film by to nejspíš nezměnilo a tenhle osobitý, ale taky otravný a neskutečně manýristický experiment by mě míjel pořád stejně. Nicméně feministkám s ideologií fanatických veganů, kteří ostatní mezi sebe verbují videi z nejhorších existujících jatek, by se Fando a Lis mohlo líbit hodně. Hvězdičku dávám za fantazii Jodorowského, která je plná úchyláren, smrti, červů lezoucích odevšad, mrzáků, cirkusáků a sem tam i té pedofilie, ale i když se mi ty jeho výjevy nelíbí, musím uznat, že nápadů má mraky. A to bych ocenit měl, i když mě to fakt hodně minulo. 1* ()

Azrael515 

všechny recenze uživatele

Pseudo-intelektualni porno aneb samoucelne retezeni kvazi-symbolickych atrakci... Edit: jediny interpretacni ramec, ktery me napada je, ze jedna ubrecena krava je z nejakeho duvodu odkazana na agresivniho mentala (svym spusobem pribeh stary jak lidstvo samo).. :D ()

Reklama

Reklama