poster

Velká železniční loupež

  • USA

    The Great Train Robbery

  • Československo

    Veľká železničná lúpež

Krátkometrážní / Western / Akční / Krimi

USA, 1903, 12 min

Režie:

Edwin S. Porter
  • GilEstel
    *****

    Přelomový film. V počátcích kinematografie bylo pohlíženo na filmaře jako na spolek podivínů s výstřední zálibou ve tvorbě pohyblivých obrázků. Pak přišla Velká železniční loupež. První film v USA který zaznamenal opravdu celostátní komerční úspěch. Kinematografie se pomalu začala stávat zábavou pro masy lidí. Dnes můžeme jen v němém úžasu sledovat její historii a dětské krůčky jejích průkopníků. A Porter průkopnický byl. Do svého dvanáctiminutového filmu zařadil 12 oddělených scének, které na sebe dramaticky navazují, což nebylo běžné. Prakticky vše je neustále v pohybu. Film je velmi akční. Přepadení, útěk, pronásledování. Střídání interiéru a exteriéru, jízda vlakem a na koni. Kamera je statická a má velký problém to vše zachytit. Ve scénce, kdy lupiči vyskakují z vlaku a prchají, nastává z dnešního úhlu pohledu humorná situace, kdy kameraman prostě nestíhá a herci se na chvíli dostanou mimo záběr. Nebo použití filmového triku, kdy lupič přemůže jednoho ze strojvůdců, následuje střih a z vlaku vyhazuje jeho figurínu. Inu filmové triky tu byly vždy a vždy budou. Jednoznačně největší ohlas měla a má scéna na konci, kdy bandita střílí přímo na diváka - do kamery. Tento film načrtnul základy westernu a motivoval stovky svých následovníků. Každý podobný film mě naplňuje ohromnou úctou a vděkem k lidem, kteří psali historii a zanechali o tom nesmazatelný důkaz. Důkaz, jenž je oknem do dávno ztraceného světa, o podobě naší minulosti.(3.10.2016)

  • Madsbender
    ****

    Sergio Leone to nie je, no Edwin Porter bol jedným z prvých režisérov, ktorý do svojich filmov vkladali viac než len náznaky deja. A práve vďaka tomu môžeme v legendárnom snímku vidieť kompletné prepadnutie a vylúpenie vlaku, ktoré sa nezaobíde bez mŕtvych. Úspešná lúpež sa však musí aj poriadne osláviť, lenže pri zábave sa vytráca ostražitosť, a tak musí nakoniec dôjsť k nevyhnutnému stretu so zákonom, ktorý skončí riadnou prestrelkou. Na svoj vek stále veľmi životaschopné a technicky výborne vyladené dielo, ktoré položilo stavebný kameň westernu tak, ako ho dnes poznáme.(18.10.2013)

  • RHK
    ***

    Kdysi skvost, dnes tento první lupičský film s muži v kloboucích působí spíše jako amatérské dílko home videa. O něčem jako westernu nemůže být zatím ani řeč. A přesto Wikipedie tvrdí, že: "Filmový western je tradiční žánr americké kinematografie. Za první film tohoto druhu je považována Velká železniční loupež (The Great Train Robbery), americký němý film z roku 1903 režiséra Edwina Stantona Portera (1870 – 1941)." Prostě všechno něčím začínalo... Viz: http://video.google.com/videoplay?docid=-7949193416885414135#(29.3.2011)

  • Legas

    Číst některé zdejší komentáře k tomuto filmu je neuvěřitelný zážitek - buď k pláči, nebo alespoň k popukání. Hodnotit film z počátků kinematografie bez přímého porovnání s ostatními filmy té doby mi přijde značně nesmyslné. Respektive - kdo neviděl více než 50 filmů té doby, ať laskavě vůbec o nějakém hodnocení nepřemýšlí, protože zde akorát honí frajera, jakej je kabrňák, že viděl 100 let starý film s "úžasnou" kamerou, který "svou kvalitou převálcuje spoustu Hollywoodských trháků posledních let".(31.12.2007)

  • anais
    ****

    Skutečná klasika, na které nelze než obdivovat nápadistost a odvahu přicházet s novými prvky na filmové plátno (viz slavný výstřel do diváků). Jak tomu ale u těchto průkopnických snímku často bývá, zub času jim odkousal kontroverznost a dostavilo se spíš lehké, leč obdivné pobavení. Kdo si rád zavzpomíná , nechť neváhá a sežene si tento skvostík.(4.10.2004)

  • - Film mal na svoju dobu netradičné kolorovanie, hnedé interiéry a modré exteriéry. Tento efekt bol dosiahnutý tzv. virážovaním. (Raccoon.city)

  • - Film přišel s řadou inovativních technik, včetně křížového střihu, dvojexpozice nebo pohybu kamery. (Mr.Ocek)

  • - Jedná se o první film, ve kterém byl použit střih mezi scénami. (Say)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace