Reklama

Reklama

O půlnoci odnesu tvou duši

(festivalový název)
  • Brazílie À Meia-Noite Levarei Sua Alma (více)
Horor
Brazílie, 1964, 92 min

Obsahy(1)

Bizarní příběh o sadistickém hrobníkovi, který se rozhodně najít ideální ženu pro svého potomka patří dnes k již zlaté pokladnici světového hororu. Zloduch ztvárněný jako ateista a dekadentní filozof, překvapí tím, že k démonickému cíli využívá přílišné pověrčivosti brazilského lidu. (oficiální text distributora)

Videa (1)

Trailer

Recenze (19)

Hunter2222 

všechny recenze uživatele

Vynikajúci Brazílsky snímok. Na rok vzniku sa tu dočkáme peknej dávky násilia, doprevádzanej celkom dobrými gore efektami. K tomu hlavná postava - je sympaťák, ktorý má také názory ako každý normálny človek v dnešnej dobe. Síce miestami film pôsobí trochu umelo (neprirodzene), ale nemôžem poprieť, že posledná scéna môže v noci niekoho vydesiť. Inak super herecké výkony, rozumná stopáž, hudba/zvuky mi síce trochu nesadli, ale atmosféra fungovala na plno. Spokojnosť! Teším sa na ďalšie diely (škoda, že sú farebné)... 90%. ()

Divočák 

všechny recenze uživatele

LFŠ 2007 Nemůžu se rozhodnout, jestli dát pět a nebo odpad, tak radši zůstanu někde uprostřed. O půlnoci si odnesu tvoji duši je brakový film parametrů Eda Wooda, o tom rozhodně není pochyb. Ale stejně jako u Woodových filmů je opravdu zábava ho sledovat. Film jsem viděl na Letní Filmové Škole v Uherském Hradišti, při půnoční projekci, s přednáškou o Mojicově tvorbě, v originálním znění, s anglickými titulkami a live simultáním překladem. A na tu atmosféru se jen tak nezapomíná. Hlavní hrdina - ďábelský hrobník v Mojicově podání, žije v pověrčivé Brazílii, ale sám je zarytý ateista. Jeho osoba v sobě kombinuje mnoho prvků Nietzcheho filosofie (ateismus, víra v právo silnějšího, touha po moci, pokrevní linie) a nebojí se je prosazovat v praxi. Touhu po přítelově snoubence sám v sobě omlouvá snahou o pokračování své pokrevní linie a proto postupně odstraňuje z cesty jak svojí neplodnou ženu, tak svého přítele a dokonce i lékaře, který se snaží dokázat, že jejich smrt nebyla jen náhodou. Když konečně dostane co chce, slíbí mu znasilněná snoubenka jeho bývalého přítele, že si přijde pro jeho duši a poté spáchá sebevraždu. Nastává ten pravý čas, aby hrobník Zé pochopil, že nadpřirozené síly opravdu existují. Mojicův film je údajně vůbec první horor, který kdy v Brazílii vzniknul. Mojica se při jeho tvorbě musel potýkat jak s velmi nizkým rozpočtem, tak s problémy s herci, které ho přivedli až k obsazení sebe sama do hlavní role. Díky tomu ovšem mohla vzniknout jedna z nejkultovnějších postav světového hororu vůbec. Prakticky nulový scénář Mojica kopenzuje ďábelskou postavou hlavního hrdiny, který nemá respekt před nikým a před ničím. Důraz klade především na svou temnou vizáž, práci s hlasem a také detailní záběry na oči, které v mnohém připomenou legendárního Lugosiho Draculu. Nízký rozpočet se samozřejmě podepsal i na rekvizitách a kulisách, což ovšem Mojicu donutilo k použití originálních a neobvyklých filmařských metod (invertované barvy), které přeci jen posunují film o něco blíže filmovému umění. ()

Reklama

Mariin 

všechny recenze uživatele

První brazilský horor a zároveň první horor ze série o ateistickém hrobníkovi Zé do Caixao, který působí v nejmenovaném městečku. Jde v podstatě o postavu démonickou, jež manipuluje ostatními lidmi a s rozkoší vrší zločin na zločin. Mezi bohabojnými lidmi staví na odiv své pohrdání vším náboženským a nadpřirozeným (např. provokuje tím, že na Velký pátek musí mít maso a dokonce k tomu nutí i ostatní). Je posedlý prosazováním své vůle. Protože ví, že existuje smrt, ve své pýše si zamane svůj hlavní cíl, totiž že jeho krev musí pokračovat v jeho potomcích. Bohužel, hrobníkova milující žena je neplodná a on se neštítí žádných prostředků k dosažení svých cílů... Na svou dobu v Brazílii určitě hodně kontroverzní film, který směl být puštěn jen v některých provinciích z důvodu rouhání, násilí, akceptování sebevraždy apod. Pro zajímavost: jeho autor byl samouk, syn cirkusáků, přišlých ze Španělska a sám si zahrál ústřední roli perfidního hrobníka. ()

Bloody13 

všechny recenze uživatele

José Mojica Marins coby režisér a hlavní hrdina v jedné osobě. Marins tímto černobílým filmem vlastně započal sérii o hrobníkovi jménem Zé, který využívá pověrčivé obyvatele malé brazilské vesnice k vlastnímu štěstí a prospěchu. Postava je to tedy nejednoznačná, rozhodně ne typicky kladná a pro mě vlastně ani příliš sympatická. To je ale můj problém. Každopádně jako první díl této dnes již kultovní hororové trilogie funguje více než dobře. Nechybí tu ani důležité prvky každého správného hororu jako hrobky, mrtvoly a půlnoční hřbitov plný duchů. Prostě old school jako prase. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

,,Ještě je čas. Nedívejte se na tenhle film. Běžte domů. Příliš pozdě..." Poněkud obskurní snímek, který je dvě třetiny dramatem muže, jenž sice umí ovládat lidi ve svém okolí, avšak nedokáže si získat lásku ženy, po které touží. Zlotřilý hrobník Zé jakoby vypadl z naturalistických dramat E.Zoly. Touha po potomkovi ho žene k běsnícímu vraždění, současně dává na odiv svůj absolutní ateismus a posmívá se pověrčivým obyvatelům. Černobílý snímek se v určitých momentech nejen formálně velmi podobá expresionistickým snímkům. Závěr se mění v klasický duchařský horror, byť divák si může myslet, že vše jsou jen hrobníkovy halucinace. Snad jen strašit diváky sklípkanem mi nepřijde vynalézavé, jelikož ti člověku svým slabým jedem neublíží. Pouze některé druhy uvolňují z těla ochlupení, které se zabodává do kůže a vyvolává těžké záněty. Tenhle ovšem ne, jelikož by ho nenechali lézt po herečce. Opravdovější by tak bylo konstatování: zemřela hrůzou...než na pokousání pavoukem. Jinak příjemná podívaná na...Velikonoce? ano! na Velikonoce zvlášť! ()

Galerie (10)

Zajímavosti (11)

  • Režisér José Mojica Marins se ujal hlavní role, když původní herec odešel. Oblékl si svůj nejlepší černý oblek a přidal cylindr. (hladass)
  • Někteří členové štábu byli zatčeni, když byli objeveni při kácení stromů v parku v centru Sao Paula. Stromy byly používány jako část soupravy na zvukové scéně. (hladass)
  • Film byl vydán v době, kdy Brazílie rozpustila národní cenzorskou komisi a rozhodování nechala na jednotlivých státech. V některých státech byl film úplně zakázán, v některých s velkým úspěchem promítán. Některým cenzorským komisím ani tolik nevadilo zobrazované násilí, jako to, co považovali za rouhání. (hladass)

Reklama

Reklama