Reklama

Reklama

O půlnoci odnesu tvou duši

(festivalový název)
  • Brazílie À Meia-Noite Levarei Sua Alma (více)
Trailer

Obsahy(1)

Bizarní příběh o sadistickém hrobníkovi, který se rozhodně najít ideální ženu pro svého potomka patří dnes k již zlaté pokladnici světového hororu. Zloduch ztvárněný jako ateista a dekadentní filozof, překvapí tím, že k démonickému cíli využívá přílišné pověrčivosti brazilského lidu. (oficiální text distributora)

Recenze (33)

Bloody13 

všechny recenze uživatele

José Mojica Marins coby režisér a hlavní hrdina v jedné osobě. Marins tímto černobílým filmem vlastně započal sérii o hrobníkovi jménem Zé, který využívá pověrčivé obyvatele malé brazilské vesnice k vlastnímu štěstí a prospěchu. Postava je to tedy nejednoznačná, rozhodně ne typicky kladná a pro mě vlastně ani příliš sympatická. To je ale můj problém. Každopádně jako první díl této dnes již kultovní hororové trilogie funguje více než dobře. Nechybí tu ani důležité prvky každého správného hororu jako hrobky, mrtvoly a půlnoční hřbitov plný duchů. Prostě old school jako prase. ()

Divočák 

všechny recenze uživatele

LFŠ 2007 Nemůžu se rozhodnout, jestli dát pět a nebo odpad, tak radši zůstanu někde uprostřed. O půlnoci si odnesu tvoji duši je brakový film parametrů Eda Wooda, o tom rozhodně není pochyb. Ale stejně jako u Woodových filmů je opravdu zábava ho sledovat. Film jsem viděl na Letní Filmové Škole v Uherském Hradišti, při půnoční projekci, s přednáškou o Mojicově tvorbě, v originálním znění, s anglickými titulkami a live simultáním překladem. A na tu atmosféru se jen tak nezapomíná. Hlavní hrdina - ďábelský hrobník v Mojicově podání, žije v pověrčivé Brazílii, ale sám je zarytý ateista. Jeho osoba v sobě kombinuje mnoho prvků Nietzcheho filosofie (ateismus, víra v právo silnějšího, touha po moci, pokrevní linie) a nebojí se je prosazovat v praxi. Touhu po přítelově snoubence sám v sobě omlouvá snahou o pokračování své pokrevní linie a proto postupně odstraňuje z cesty jak svojí neplodnou ženu, tak svého přítele a dokonce i lékaře, který se snaží dokázat, že jejich smrt nebyla jen náhodou. Když konečně dostane co chce, slíbí mu znasilněná snoubenka jeho bývalého přítele, že si přijde pro jeho duši a poté spáchá sebevraždu. Nastává ten pravý čas, aby hrobník Zé pochopil, že nadpřirozené síly opravdu existují. Mojicův film je údajně vůbec první horor, který kdy v Brazílii vzniknul. Mojica se při jeho tvorbě musel potýkat jak s velmi nizkým rozpočtem, tak s problémy s herci, které ho přivedli až k obsazení sebe sama do hlavní role. Díky tomu ovšem mohla vzniknout jedna z nejkultovnějších postav světového hororu vůbec. Prakticky nulový scénář Mojica kopenzuje ďábelskou postavou hlavního hrdiny, který nemá respekt před nikým a před ničím. Důraz klade především na svou temnou vizáž, práci s hlasem a také detailní záběry na oči, které v mnohém připomenou legendárního Lugosiho Draculu. Nízký rozpočet se samozřejmě podepsal i na rekvizitách a kulisách, což ovšem Mojicu donutilo k použití originálních a neobvyklých filmařských metod (invertované barvy), které přeci jen posunují film o něco blíže filmovému umění. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

,,Ještě je čas. Nedívejte se na tenhle film. Běžte domů. Příliš pozdě..." Poněkud obskurní snímek, který je dvě třetiny dramatem muže, jenž sice umí ovládat lidi ve svém okolí, avšak nedokáže si získat lásku ženy, po které touží. Zlotřilý hrobník Zé jakoby vypadl z naturalistických dramat E.Zoly. Touha po potomkovi ho žene k běsnícímu vraždění, současně dává na odiv svůj absolutní ateismus a posmívá se pověrčivým obyvatelům. Černobílý snímek se v určitých momentech nejen formálně velmi podobá expresionistickým snímkům. Závěr se mění v klasický duchařský horror, byť divák si může myslet, že vše jsou jen hrobníkovy halucinace. Snad jen strašit diváky sklípkanem mi nepřijde vynalézavé, jelikož ti člověku svým slabým jedem neublíží. Pouze některé druhy uvolňují z těla ochlupení, které se zabodává do kůže a vyvolává těžké záněty. Tenhle ovšem ne, jelikož by ho nenechali lézt po herečce. Opravdovější by tak bylo konstatování: zemřela hrůzou...než na pokousání pavoukem. Jinak příjemná podívaná na...Velikonoce? ano! na Velikonoce zvlášť! ()

pornogrind 

všechny recenze uživatele

Co je život ? Je to pokračování smrti.Co je smrt ? Je to konec života. Co je bytí ? Je to nepřetržitost krve. Co je krev ? Je to důvod existence. Těmito slovy nás do snímku přivítá hrobník Zé do Caixao. A musím uznat, že to je sympaťák. Opovrhuje náboženstvím a bůh je pro něho v podstatě sprostý slovo. A jak sám pravil ve filmu. Kdyby ďábla potkal i na večeři by ho pozval. Na tenhle kousek jsem narazil úplnou náhodou a vůbec toho nelituju, protože tohle mi fakt neskutečně sedlo. Marins(ův) styl sice určitě nesedne každýmu. Na mnoho lidí to určitě bude působit amatérsky, neohrabaně a místy až groteskně. Takže je to vlastně další film u kterýho dokážu pochopit hodnocení 5 hvězd i odpad. Určitě bych i já měl pár výtek, ale i tak dám plnej počet hvězd. Navíc se jedná o první brazilskej horor a za mě se to ani líp ( s tím minimálním rozpočtem) zvládnout nedalo. ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Čekal jsem psycho a nějaké šťavnaté explicitno. Nečekal jsem naivno a esenciálno. Taky jsem ovšem nečekal, že se hned podělá. Takhle onu nikdy nenajde. 5* není úplně fér, ale tohle je osobní. ()

Omnibus 

všechny recenze uživatele

Pravda nebo pouhá lež? Strachu stejně neujdeš.“ Naivně teatrální a přestylizované... a přesto zásek. Skutečná, čili černobílá existenciální úzkost ze smrti (z nepokračování), pekelně řvoucí do ticha a děsivé prázdnoty zhýralé ateistovy mysli. Bohužel pak, v nekonzistentním závěru, zprasená infantilní duchařinou. BEZVĚRCOVO OKÉNKO: [][] Čím mě fascinovala jediná skutečně živá (protože s koulema) postava? †† Svým přiléhavým, jako šlehnutí biče krátkým jménem. †† Že i půl století po své smrti Zé stále ožívá (!), v hlavách ateistů a v jejich komentářích na csfd. †† Tím, jak si Zé své každodenní zírání (cizí) smrti do tváře kompenzoval živočišnou, byť sadisticky zhýralou a sobeckou radostí ze života. †† Pochopením, že smysl života je v jeho pokračování, tedy v dětech. †† Nepochopením, že zlo není cesta ke klidu duše. [][] Jistě, Marins je děsnej narcis. No a? Moje volná asociace: psychopat Otis z Vyvrženců pekla, který vzývá a provokuje Boha, než někoho umlátí k smrti: „Tady jsem, Bože, můžeš mě přece zastavit!“ A co na to ten nahoře? Co by. Mlčí a dělá jakoby NIC. ()

Mariin 

všechny recenze uživatele

První brazilský horor a zároveň první horor ze série o ateistickém hrobníkovi Zé do Caixao, který působí v nejmenovaném městečku. Jde v podstatě o postavu démonickou, jež manipuluje ostatními lidmi a s rozkoší vrší zločin na zločin. Mezi bohabojnými lidmi staví na odiv své pohrdání vším náboženským a nadpřirozeným (např. provokuje tím, že na Velký pátek musí mít maso a dokonce k tomu nutí i ostatní). Je posedlý prosazováním své vůle. Protože ví, že existuje smrt, ve své pýše si zamane svůj hlavní cíl, totiž že jeho krev musí pokračovat v jeho potomcích. Bohužel, hrobníkova milující žena je neplodná a on se neštítí žádných prostředků k dosažení svých cílů... Na svou dobu v Brazílii určitě hodně kontroverzní film, který směl být puštěn jen v některých provinciích z důvodu rouhání, násilí, akceptování sebevraždy apod. Pro zajímavost: jeho autor byl samouk, syn cirkusáků, přišlých ze Španělska a sám si zahrál ústřední roli perfidního hrobníka. ()

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Filmové selfíčko páně Mojinse, sám si to napsal, zrežíroval i odehrál a je to znát. Narcistní dílko, kde hlavní hrdina  nesleze ze záběru.  Protrahované utrpení, kdy už mu v jednotlivých mikroscénkách s mikroscénářem konečně praskne žilka v oku a vylítne jak přetlakovaný papiňák bylo místy k nevydržení.  Scéna z kostela, kde Zé pokřikuje na vítr a bouři pak svou teatrálností připomene utrpení svatého Šebestiána, k dokonalosti chyběl jen nezúčastněný simultánní dabing králů videa.   Nejveselejší je pak plakátek k filmu, díky němuž by člověk pomalu očekával hutný undergroundový splatter zakázaný ve všech zemích světa i závislých územích. I když možná v Srbsku by to pustili, tam jsou zvyklí. Ale to je samozřejmě omyl, kultovním se stal film v šedesátých letech, tam bohatě stačila lahví přeťatá ruka či prsty vydloubnutá očka.   Jinak já to říkám celý život, fanatický ateista je horší než pánbíčkář, co černoprdelníkům věří každý žalm. U mě zase dobrý,  obskurní a zábavný. ()

Hunter2222 

všechny recenze uživatele

Vynikajúci Brazílsky snímok. Na rok vzniku sa tu dočkáme peknej dávky násilia, doprevádzanej celkom dobrými gore efektami. K tomu hlavná postava - je sympaťák, ktorý má také názory ako každý normálny človek v dnešnej dobe. Síce miestami film pôsobí trochu umelo (neprirodzene), ale nemôžem poprieť, že posledná scéna môže v noci niekoho vydesiť. Inak super herecké výkony, rozumná stopáž, hudba/zvuky mi síce trochu nesadli, ale atmosféra fungovala na plno. Spokojnosť! Teším sa na ďalšie diely (škoda, že sú farebné)... 90%. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Brakový horror z čistě brazilské produkce je pro mě zjevem zcela novým a zatím ojedinělým. Určitě mi nevadil nízký rozpočet, pro někoho dnes už možná úsměvné filmařské metody či obsazení více tvůrců zpoza kamery do hlavních rolí. Já mám tyhle undergroundové žánrovky celkem rád a dokonce mi podobný styl k brakovému obsahu sedí mnohem lépe, než když se třeba Werner Herzog o 15 let později pokusil natočit klasický příběh o Draculovi jako téměř artový film. Mám ale dva problémy: hrobař Zé, hlavní nestvůra celého příběhu, je vizuálně a démonickou povahou sice skvěle ztvárněný, ale zatímco svým vzhledem, kostýmem, nalíčením a celkovou prezentací jakoby patřil tak do poloviny 19. století (a klidně by zapadl i do starší doby), zbytek reálií zde tvoří současná 60. léta včetně kožených bund mladých hospodských kumpánů nebo moderního psacího stroje na policii... a já vůbec tohle skloubení nechápu, jestli to byl záměr, nepostřehl jsem v tom žádný účel a spíše mám pocit, že k tomuhle anachronismu došlo jen tak, že se tvůrci pro nízký rozpočet na historickou výpravu mimo hlavní postavu prostě vykašlali a řekli si, že to stejně nikdo řešit nebude. Jenomže film se stal kultovním, sleduje se i po 60ti letech a řeší se :o) ...a vynáří se i druhý problém: Zé řádí, usmrcuje či minimálně zmrzačuje lidi před očima celé řady lidí – svědků v hospodě, kteří by ho mohli hromadně zničit nebo nahlásit, ale všichni (včetně šedesátkové mládeže v těch kožených bundách) mlčí z důvodu, že se bojí pomsty o půlnoci příchozího ducha, protože tak strašil Zé? ...a uniformované policisty ani nenapadne se více pozastavit nad člověkem, který už svým vzhledem pochází z jiného světa, resp. po krátkém výslechu v roli svědka ho propustí? Kdyby byl CELÝ FILM zasazený do historických časů, více pracoval s tajemnou atmosférou ve vybraných scénách, té silné pověrčivosti pestré komunity a vnímámí Zého jako jednoho z mnoha občanů města uvěřím, ale takhle to ve mě budilo rozpaky. Na druhé straně atmosféra se vyvíjí velmi slušně, José Mojica Marins možná něco zpackal jako režisér, ale jako herec v roli hrobaře Zé coby stylizovaného krutého zla exceluje a posledních 15 minut přenesených do starých temných prostorů je nejlepších. Celkem se mi to líbilo a hlavně je to brazilský film, takže zase v rámci žánru něco úplně jiného, než třeba monster filmy z Japonska nebo americké klasiky, jen kvůli jistým výhradám to zase vidím spíše na silné 3 hvězdičky. [70%] ()

classic 

všechny recenze uživatele

...Gýčovitý a brakovitý a rúhačský, alebo ďalej tiež i béčkový, amatérsky a odporne nasvietený [častejšie prevládali okamihy, kedy v titule nebolo takmer nič ani nijako zvlášť extra dobre vidieť ...], a k tomu i pomerne dosť výstredný »blaxploitation«, ktorý je súčasne nasiaknutý i «čiernou mágiou», tak to sa snáď vzťahovalo nielen na práve tohto ústredného protagonistu: Zé-ho do Caixãoa, akéhosi sadistického hrobníka v podaní Brazílčana: Josého Mojicu Marinsa, ale zároveň to dokonalo vystihovalo i brazílsky, akože „hororový titul” s názvom: O polnoci ti vezmem dušu, a to teda konkrétne v rámci celku, ktorý bol vskutku v obidvoch eventualitách, jednak naprosto neznesiteľným, a jednak zase i otrasným zážitkom, s akým už v podstate ani nechcem mať vôbec nič spoločného, pretože to podľa mňa zaváňalo akýmsi sa hraním [s otvoreným] ohňom, na ktorom by sa mohol nejeden [povedzme naivný divák] mimoriadne škaredo [p]opáliť! • A preto táto VEC by mala rozhodne patriť pod akýsi »bezpečnostný zámok«, ktorý by sa mal určite odomykať iba v totálne nevyhnutných prípadoch, čo sa z mojej strany viac už netýka! • Normálne sa ešte čudujem, že ten úbožiak nedostal hneď zo začiatku PO PAPULI od prítomných, vedľajších postáv, ktoré nielenže tolerovali jeho časté excesy, o ktorých pritom vedeli, a tým pádom sa na všetko len prizerali, ako vriacou vodou obarení; aspoň by bolo ihneď po všetkých starostiach, keďže presne v takejto podobe scenár vonkoncom nefungoval, ba úplne naopak; vyznieval absolútne nevierohodne, až by som dokonca povedal, že namiesto pevnej štruktúry, sa dostavila iba paródia, hodná dostatočného posmechu! ()

MontyBrogan 

všechny recenze uživatele

José Mojica Marins vytvoril nekonzistentné univerzum. Buď tento útly chlapík v cylindri všetkých desí, premôže a vyviazne z toho ako nevinný, lebo má určité nadprirodzené schopnosti (občas som mal pocit, že privádza svoje obete do stavu hypnózy), alebo ho vystraší cintorín, ktorého by sa ako hrobár mal báť zo všetkého najmenej. Nedáva zmysel, že sa udeje oboje. Chápem, že sa mu chceli duše konkrétnych ľudí pomstiť, ale ukázať s patričnou dávkou irónie, že duchovia sú jediní, kto má väčšiu moc ako on, sa dalo aj inak. Najprv by na nich skúšal ten svoj drsný pohľad so zdvihnutým obočím, potom by postupne podľahol. No on sa bál od začiatku, ako keby tam vstúpil prvýkrát. Čo si trochu protirečí s jeho povolaním a dominantnou povahou. A vôbec, po minulé roky v rovnakom dátume mŕtvi nevyliezali z hrobov, aby ho skúsili poraziť? Či predtým snáď sekal dobrotu? V tom prípade mi chýba informácia, kedy a prečo nastal ten zlom, že začal všetkých naokolo vraždiť. Možno sa nad tým zbytočne moc zamýšľam. Asi aj viac ako pánko s napoleonským komplexom pri písaní scenára. ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Autorský snímok brazílskeho tvorcu Marinsa, v našich končinách pochopiteľne neznámeho, je zaujímavým počinom na hororovú tému. Vôbec nie zlé, hoci s chybičkami krásy. ()

ancientone 

všechny recenze uživatele

Teatrálna nočná mora, držiaca diváka od začiatku pevne pod krkom vyšinutou post-mortálnou atmosférou produkujúcou obrazy intenzívnej hrôzostrašnosti a skreslenej grotesknosti. Snová makabróznosť pohybujúca sa medzi svetom fyzickým a duchovným, plná čiernych bludičiek, psychopatologických sklonov a kliatieb. ()

JASON_X 

všechny recenze uživatele

Já to tušil, ale prubnul jsem to, coby jakousi "filmovou výzvu". No, nepovedlo se, naprostý omyl, úplně vedle, tohle fakt nešlo, zdržím se dalšího komentáře i konkretizování, jednu nadhodnotím a rychle pryč, pardon. A doufám, že tohle už snad bude koukatelnější. ()

Bast 

všechny recenze uživatele

Tento "horor" s nezapomenutelnou atmosférou stoprocentně patří do zlaté popelnice světového hororu. Vřele doporučuji - skvěle se pobavíte, jako třeba já na půlnoční projekci na Letní filmové škole v Uherském Hradišti. ()

corpsy 

všechny recenze uživatele

Na svoju dobu nekompromisný a atmosférou vypeckovaný horor, ktorý sa už na začiatku divákom prezentuje postavou jednej vedmy, že to nebude prechádzka ružovou záhradou. A to rozhodne nieje. ()

Astaroth12 

všechny recenze uživatele

Čo je život? Je to pokračovanie smrti. Čo je smrť? Je to koniec života. Čo je bytí? Je to nepretržitosť krvi. Čo je krv? Je to dôvod existencie!! Týmito milými slovami sa na začiatku filmu prihovára hrobník Zé Do  Caixao a tým afektovaným prednesom mi pripomínal Bela Lugosiho v jeho najslávnejšej roli Draculu. Aj tie obočia vypínal úplne rovnako, ako jeho starší kolega. Vo svojej rodnej krajine je tento film a aj jeho pokračovania považované za kultové záležitosti, ale v týchto končinách až tak známe nie sú a to je celkom škoda. Ked som videl film naposledy až tak ma neoslovil, ale teraz na mna vplýval oveľa intenzívnejšie a ponurejšie. Nielen tým dusivým prostredím hrobky, cintorína ci okolia za noci, ale hlavne kvoli vynikajúcemu prejavu José Mojica Marins, ktorý to nielen režírovala, ale aj solídnej zahral. Je pravda, že už v tejto dobe by s tým prednesom bol viac na smiech, ako na vytvorenie temnej atmosféry, ale  vtedy si to herci ešte mohli dovoliť a niektorí v tom boli naozaj dobrí, ako aj José Mojica Marins. Je tu silná poverčivosť  a nie vždy sa oplatí ľudom vysmievať, lebo ako sa hovorí, "s čim kto zachádza, tým tiež schádza" a v tomto filme to platí dvojnásobne. Bolo tu niekoľko vražd, ale ktoré na dobu vzniku filmu neboli obzvlášť kruté ani rafinované, ale film má ine zbrane a tie mu vychádzajú . A to hlavne posledných dvadsať minút je razantných, intenzívnych a úderných. 32 film z diskusie V.R.K a zvyšujem zo silných 3* na slabé, ale 4* a rozhodne sa pôjdem poobzerať aj po pokračovaniach, už sa na ne budem pozerať trocha inač, ako tomu bolo pred rokmi. ()

Terminus 

všechny recenze uživatele

Zé Do Caixão zastává v nepočetné vesnici povolání funebráka. Své spoluobčany však šokuje hlasitým odmítáním jakékoliv spirituality. Věří ve všemocnou sílu člověka a neváhá ji demonstrovat. Podaří se rouhačského muže s černým plnovousem a pověstí spřízněnce Satanova přesvědčit o věcech mezi nebem a zemí? Originální a podle zdrojů i první brazilský horor. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

José Mojica Marins snímkem „O půlnoci odnesu tvou duši“ ukázal, že horor je skutečně možné natočit všude, ale že na kvalitní horor člověk potřebuje talent. A Marins talent rozhodně měl. Už před více jak padesáti lety se nebál trochy té explicitnosti, ale přesto vítězí hlavně díky tíživosti a intenzitě jednotlivých scén. Finální scény jsou pak skutečně ozdobou, a to i z pohledu masek. ()

Reklama

Reklama