Reklama

Reklama

Os Cafajestes

všechny plakáty

Obsahy(1)

Filmová prvotina Ruyho Guerry, naturalizovaného Brazilce původem z Portugalska, zachycuje příběh dvou bezohledných mladíků z Rio de Janeira, kteří se vydíráním snaží získat peníze výměnou za kompromitující fotografie jejich vlastní známé, příbuzné bohatého bankéře. Původně jednoduchá zápletka s jasně rozlišenými charaktery postav se stává dramatem plným překvapivých a morálně nejednoznačných zvratů, v němž se sex, nahota a násilí mísí s existenciálními otázkami o vlastním charakteru, touze a zoufalou snahou postav neztratit tvář před druhými i před sebou. Film patří k zlomovým filmům brazilského proudu cinema novo, který, mimo jiné pod vlivem francouzské nové vlny (sám Guerra vystudoval film ve Francii), znamenal pro brazilský film přínos po stránce obsahové (sociálně a morálně kritická témata) i formální. V tomto směru je u tohoto snímku nutno vyzdvihnout především kvalitní kameru a atraktivní exteriéry, které ve filmu zcela dominují, stejně jako budování atmosféry pomocí dlouhých nepřerušovaných a bezeslovných záběrů. (Dionysos)

(více)

Recenze (5)

hanakonochi 

všechny recenze uživatele

Jeden z tých zaprášených podpultových filmov, zabalený v starých zažltnutých novinách, ktorý sa požičiava skutočne iba dobrému priateľovi, vďačnému divákovi, majúc niečo na bitevnom poli kinematografie už za sebou. Nerozmnožovať, strážiť. Pssst. ()

Dionysos 

všechny recenze uživatele

Film, který přinesl popularizaci pro cinema novo především díky svému na tehdejší dobu kontroverznímu námětu obsahujícímu nahotu, díky níž se okolo filmu vytvořila aura lákající do kin množství diváků, kteří by jinak asi volili jiný snímek. Dostali "však" velice progresivní film po stránce obsahu i formy: postavy se vyjevují jako nemorální a zase naopak, skutečně geniální je scéna ponížení, zpodobněná v hávu tradičně jinak bezproblémové sexuálně nabité symboliky - nahé ženy na pláži... Z nových vln (a neorealismu) Guerra suverénně přejímá práci v exteriérech, minimalismus produkce u filmu stavícího na vztahové dynamice a elegantním vizuálu, nikoliv na dějově komplikované zápletce a barokní výpravě. Kamera je skutečně skvělá - ani největší z tehdejších Italů by se za ni nestyděli. A to, jak Guerra nechává dlouhé pasáže vyplněné pouze hudbou či zdánlivě nesmyslnou promluvou je nutno ocenit i proto, že film (snad to nebude znít moc europocentricky) vznikl v zemi třetího světa a v době, kdy i v Evropě převládal ještě tradiční filmový balast. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Pseudopříběh dvou cafajesťáků a dvou cafajesťaček, se kterými si nemám mnoho co říct. Puberta je za námi a skutečný nihilismus máme ještě před sebou.  Touhu a zoufalou snahou postav neztratit tvář před druhými i před sebou (jak píše Dionysos), jsem rovněž zaznamenal, ale dělají to tak zbaběle a nabubřele, že je mi jich skoro líto. Přitom jsem si samozřejmě vědom, že kritizuji poselství filmu, nikoli samotný film. ()

rivah 

všechny recenze uživatele

Film se téměř celý odehrává na opuštěné pláži ve dne, v noci a druhého dne, kam přijíždějí muž a žena autem. Sugestivní je dlouhý útěk a válení se nahé ženy na pláži...Skvělá kamera, sugestivní film. ()

Reklama

Reklama