Reklama

Reklama

Samaritánka

  • Jižní Korea Samaria (více)
Trailer

Obsahy(1)

Dvě soulské středoškolačky získávají peníze na cestu do Evropy zvláštním způsobem: Jae-young se prostituuje a Yeo-jin jí pomáhá hledat zákazníky. Dívky na tom nevidí nic divného. Jednoho dne se však Jae-young smrtelně zraní. Kamarádka ji sama donese do nemocnice a posléze se rozhodne nabízet své tělo jejím klientům, avšak s překvapivým záměrem, jehož cílem je vykoupení. K dalšímu zlomu v komorním, do sebe uzavřeném příběhu dojde, když dívčin otec, povoláním detektiv, náhodou zjistí, co dělá jeho dcera po škole. Vyprávění je rozděleno do tří částí a má nesporné náboženské konotace. Ponechává však divákovi značný prostor k domýšlení. Kim Ki-duk jako by ustoupil od razance své předcházející kontroverzní tvorby, jež mnohdy šokovala nečekanými naturalistickými zvraty. I v Samaritánce se objevuje násilí, sex a smrt, avšak v poněkud jiné poloze než dříve. Opět jsme však konfrontováni s podivným odcizeným světem, v němž zaujme zvláštní nálada, podporovaná lyrickou hudbou a atmosférou korejského podzimu. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Recenze (166)

Lima 

všechny recenze uživatele

Poměrně příjemné překvapení. Ze začátku zaujme, s jakou naivitou režisér rozvíjí svůj příběh, v emocionální rovině asijatské mentality, kterou nikdy úplně nepochopím. Od episody "Sonáta" pak Kim Ki-Duk přichází s poetickým vyprávěním, které ústí v to nejlepší možné zakončení. Po Ostrovu bych tak zajímavou záležitost nečekal. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Nevlídno a sychravo podzimu, barvy dobarvující, ehm podporující pocit osamělosti a nepochopení. Kim Ki-duk evidentně rozumí své práci či poslání, mně se to v tomto případě nepodařilo. O lecčem v Samaritánce si myslím, že vím oč šlo, ale bez toho hlavního mi zůstává jen depresivní film, jehož mlhou probleskuje světélko přátelství těch dvou dívek...jednou mi to možná docvakne, ale nějak mě to porozumění jednání obou děvčat obchází. A zrovna u Ki-duka absence pochopení dává zážitku festovně na frak...jsem v dobré víře, ale nemůžu jinak - 60%. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Chování postav v Samaritánce není příliš logické. Dívka opovrhující prostitucí se sama stane prostitutkou? Dosud v klidu a míru žijící otec brutálně zabije muže, který využil „dobročinnosti“ jeho dcery? To už je i reálný svět takhle deformovaný? Nevěřím. Formálně všední, nebýt pár scén přímo šedivý snímek je neveselým podobenstvím. Dokážeme ještě oddělit dobré od zlého? Osobní od cizího? Důležité od nedůležitého? Jak uniknou ze života ve lži? Další lží? Největším problémem Samaritánky je důsledné obcházení čehokoliv konkrétního, soustředěnost výhradně na věci víceznačné a svou víceznačností provokující. Z devadesátiminutových úvah během koukání na bílou zeď byste byli podobně moudří. Jenom by tomu chyběl prvotní impuls, který vás nasměruje patřičným směrem, naladí na správnou vlnu. S podobným trendem do budoucna bych příště volil raději procházku lesem než nový film Kim Ki-duka. 70% Zajímavé komentáře: Radko, Tommy987, wipeout, Potrublo ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Mám rád Kim Ki-duka (v tomhle pořadí mi to jméno zní lépe), ale po 3-iron jsme čekal trochu jinou podívanou. Samaritánka mi přijde jako až příliš naivní příběh, což je paradoxní, když jde o prostituci mladých dívek, v kterém naopak vidím příliš podivné a "nevysvětlené" motivace některých postav. Tím nechci říci, že bych chtěl od Kima více vysvětlování slovního, ale možná ohledně jednání a jeho pochopení pro normálního diváka. Přesto je Samaritánka poutavý snímek nejen díky svému tématu (kolik jste viděli snímku o prostituci bez scény se sexem samotným?), ale také po technické stránce, která především v kameře i hudbě je opravdu skvělá. Obojí zmíněné dodává tématice prostituce překvapivě lidský i příjemný styl. Celkově však pro mě mírné zklamání a procitnutí, že i Kim Ku-duk nemusí stále tvořit (aspoň pro mě) úchvatná díla... ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Ki-duk Kim .. IV. Můj čtvrtý Ki-duk Kim a první čtyřhvězdičkové hodnocení. Konečně, film je uvěřitelný, postavy spolu mluví, nejednají nereálně či jinak nelogicky. Příběh vypráví o dvou školních kamarádkách, které si vydělávají na vysněný let do Evropy prostitucí. Yeo-jin se stará o tu administrativní část věci, Jae-young o samotné styky s muži. Vše funguje víceméně bez problému, až do dne, kdy po nehodě jedna z dívek zemře. Následně na to se Yeo-jin rozhodne všechny vydělané peníze vrátit, jelikož společný sen se rozplynul. Vše jde podle jejího plánu, bohužel na její aktivitu přijde její otec. V tuto chvíli film získává další rozměr a ke konci, zejména prostředím, mírně připomene Sympathy for Mr. Vengeance. Myšlenek lze ve filmu najít několik, stejně tak protikladů jako je štěstí, porozumění, beznaděj, zoufalství či morálních poselství. Po formální stránce snímek nezaostává za předešlou tvorbou. Kamera je špičková, kompozice obrazů propracovaná a hudba líbivá. Jako celek podmanivé a hluboké. Poprvé co mi Ki-duk Kim něco svým filmem dal. ()

Faye 

všechny recenze uživatele

Po filmu „Drsňák“ další zvláštně zpracované téma prostituce. Dvě školačky, ta jedna vydělává a dokonce jí to baví. A druhá sjednává schůzky, drží kasu a dává pozor na policejní kontroly. Po té, co „ta v terénu“ vyskočí před policií z okna a následně umírá, vydává se její přítelkyně po stopách klientů s jedním zásadním rozdílem, za sexuální službu si nejenom nic neúčtuje, ale naopak vrací již dříve vydělané peníze. Holčička, která doma spí s plyšovým medvědem a přes den dělá muže „šťastné“.. a její bezradný otec, který potřebuje vybít to své zoufalství, které před dcerou skrývá. Ki-duk Kim mě často svým pohledem na svět děsí, vždy překvapuje, ale i podivně přitahuje. P.S. Nádherný záběr na posezení v parku vedle šesti modrých sedících soch. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

,,VŠICHNI MUSÍME ŽÍT V SOULADU. POROZUMĚNÍM A TÍM, ŽE SI NEBUDEME UBLIŽOVAT. NEVEZMU SI OD TEBE PENÍZE. A TAKY TI VRÁTÍM PENÍZE Z DŘÍVĚJŠKA.“...... /// Příběhová zvrácenost. Jedna dívka prachy vyšukala a druhá je prošukala…. Do toho ,,kazišuk“ táta – chápu, ale nechápu …. je prostě jeblej. Stejně jako dcera. Bizarní tragédie, ve který nevidím poetiku a už vůbec nějaký poselství. Chápu, že Ki-duk Kim je jinej. Ale na rozdíl od Piety, jsem mu moc nerozuměl. Pochopil, ale nerozuměl. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Mým snem je bejt prostitutkou. 2.) Dcera začala šlapat a hledám způsob, jak se s tím NEvyrovnat. 3.) Thx za titule ,,exitus“. /// PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Muži sú ako deti, keď majú sex.“ Po skúsenosti s Ki-dukovým predchádzajúcim filmom (LUK) a prečítaní si v súvislosti so SAMARITÁNKOU vetné spojenie „filozofická elégia“ (na toto treba školy), sadal som si pred SAMARITÁNKU s kŕčmi v bruchu. Preto ma prekvapilo, že tentokrát sa Kim Ki-duk (podobne, ako v atmosférickej dráme JAR, LETO, JESEŇ, ZIMA... A JAR, ktorá sa mi na rozdiel od LUKU páčila) nepredvádza. Naopak, "len" rozpráva „normálny“ príbeh. Bez podobenstiev, metafor a ja neviem čoho všetkého ešte. Najvýraznejším plusom rozporuplnej snímky, je nepredvídateľný scenár. Takže ak ste nečítali obsah, budete pravdepodobne každú polhodinu prekvapení zásadným zvratom, kvôli čomu je skutočne ťažké určiť žáner. ()

Marius 

všechny recenze uživatele

Samaria je na KiDuka obzvlášť ukecaným filmom. Čo sa týka jej myšlienkového pozadia, dá sa chápať rôzne. Je tu maloletá prostitútka, ktorá svoju činnosť vykonáva nielen pre peniaze, ale i preto, že jej zákazníkom prináša pocit štastia, ktorý tak chýba ich každodenným životom. Konanie jej "menežérky" zas ako cestu k pochopeniu životného štýlu a motivácie mŕtvej kamarátky. Naopokon môžme sledovať čo urobí s otcom ,ak si ako zlaté teľa postaví na oltár kresťanskú morálku bez toho aby sa snažil pochopiť svoju dcéru. Samaria je výborný film výborného filmára. 10/10 ()

Jossie 

všechny recenze uživatele

Ono mi to chování těch děvčat přišlo naprosto nepochopitelné, ale nakonec proč bych já měla chápat asijskou mentalitu a uvažování, ale reakce toho otce, když přišel na to, co dělá jeho milovaná holčička, bolest v jeho očích a jeho tvrdá pomsta, to bylo něco překrásného. Ten závěr je moc pěkný - pobyt na samotě v drsné přírodě, jízda autem, sen, smrt... Působivé a dobré, jako každý Kim Ki -duk. ()

EdaS 

všechny recenze uživatele

Emocionálně neobyčejně (i na režisérovy poměry) silný film vyprávějící (nejspíš) o vykoupení a komplikovanosti vztahů otců a dcer. Pocity z velice silného (a překrásně metaforického) závěru ve mně rezonovaly ještě dlouho po skončení projekce. ()

Pethushka 

všechny recenze uživatele

Samotný obsah filmu není pěkný a tak se odvíjejí i moje pocity. Jenže chtěla jsem drama, tak ho mám. Dost depresivní, ale vážnost věci to vystihlo dokonale. Není to film, který si pustím znovu, ale jsem ráda, že jsem ho viděla. 3,5* ()

tombac 

všechny recenze uživatele

Narozdíl od tématicky příbuzného Drsňáka ve mně Samaria nevzbudila větší dávku emocí. Působila na mne krapet odtažitě, nic mě nenutilo, abych intenzívněji prožíval osudy hrdinů. Prvek odcizení a zoufalství je ve filmu obzvláště silný. V druhé polovině mi snímek vzdáleně evokoval Sympathy for Mr. Vengeance. O tradiční ingredience Ki-dukových příběhů, poetiku (v tomto případě už ne bezeslovnou), brutalitu a krásnou hudbu, v Samarii nepřijdeme. Poprvé musím Ki-dukovi udělit jiné než pětihvězdičkové hodnocení. 7/10 ()

Skejpr 

všechny recenze uživatele

Navzdory závažnosti tématu (dětská prostituce, kam až je schopna zajít otcovská láska, omluvitelnost přílišné brutality apod) působí Samaritánka místy až příliš banálním dojmem. Nepřesvědčivě, hloupě... Obě herečky v hlavních rolích jsou vyloženě nesnesitelné, Mužští herci zachraňují, co se dá, to samé platí o humoru, kterého je tu ovšem možná více než by bylo zdrávo (a nejsem si úplně jistý, jestli některé scény opravdu měly být humorné) a nakonec i několik úchvatných pasáží (především závěrečná automobilová "honička". Na to, aby ve vás vzbudila nějaké hlubší emoce, ovšem působí Samaritánka až příliš chladně, ()

Lynn 

všechny recenze uživatele

Prvních 30 minut jsem se bála, že mě tentokrát Kim zklame, ale jakmile se na scéně objevil otec hlavní hrdinky a příběh dostal dramatický spád, opět jsem byla vtažena do brutálního a přitom poetického Kimova světa a z kina odešla v podivné směsici pocitů a nálad, čili přesně v tom rozpoložení, kvůli kterému Kimovy filmy miluju. Snad nikdy nepochopím, jak to Mistr dělá, ale jeho dlouhé záběry bez jediného dialogu (ačkoli v tomto filmu jich bylo méně než například v hodně meditativním "Jaro, léto, podzim, zima...a jaro") nejsou ani na chvilku nudné, že by člověka uspávaly jako tomu je v mnoha evropských filmech, kde tříminutová scéna bez jediného střihu funguje jako uspávadlo dokonale. Další věc hodna obdivu - každý čin postav je vlastně jakýmsi malým rituálem (například v "Samaritánce" vztah k deníku) - co by ostatní režiséři natočili jako obyčejný detail, který ve filmu nemá žádné dějotvorné místo a je tu jaksi mimochodem, to Kim natočí tak vytříbeně, precizně,...dokonale. Jeho vizuální styl je dechberoucí, každý sebemenší detail má ve filmu místo a pomáhá složit jemnou skládanku vztahů jednotlivých postav, a kdyby chyběl byť jediný dílek, celá ta skládanka by se rozsypala. U "Samaritánky" se mi též zdá, že si je Kim Ki-duk ve vztahu ke své hlavní hrdince poměrně dost podobný s Larsem von Trierem. I u něj se setkáváme s tím, že je hrdinka jakousi samaritánkou, často různým způsobem zneužívána, jediný rozdíl vidím v tom, že zatímco u Larse končí hrdinky většinou definitivně odchodem (ať už smrtí či jakkoli jinak se dá odchod chápat), u Kima vždy nacházíme naději a volnější konec. ()

sniper18 

všechny recenze uživatele

Je to výborná poetická dráma od Kim Ki-Duka. Má dosť dobrý príbeh o stredoškoláčke, ktorá spolu so svojou priateľkou túžia odísť na výlet do Európy a na peniaze si šetria prostredníctvom prostitúcie, pričom ona len hľadá zákazníkov a moc ju to nebaví, ale jej priateľka už pracuje fyzicky a keďže v tom vidí niečo viac, práca ju skutočne uspokojuje. Lenže pri jednej neočakávanej policajnej razii jej priateľka vyskočí z okna a umrie a tak sa to kvôli pocitu viny rozhodne riešiť veľmi neobvyklým spôsobom. Začne spätne chodiť za jej klientmi, ponúkať svoje služby a takto postupne vracať zarobené peniaze, ale náhodou si to všimne jej otec, policajt a ten sa k tomu tiež nepostaví práve najobvyklejšie. So spracovaním som nadmieru spokojný, ešte tých pár úvodných minút na mňa až tak dobrý dojem neurobilo, nie preto, že by to pôsobilo zle, ale téma prostitúcie predsa len nie je niečo, čo by som bežne vyhľadával. Ale po smrti kamarátky, ktorá príde pomerne čoskoro si ma to už naplno získalo, celý ten nápad s vykúpením prostredníctvom spätného uspokojovania klientov pôsobí úplne originálne a zaujímavo a podaný je tu skvelo, o nič horšie nedopadla ani nasledujúca fáza z pohľadu otca, ktorý tento problém nerieši s dcérou, ale s klientmi a to často radikálnymi spôsobmi a tak sa je skutočne načo pozerať, pričom minimálne návšteva zákazníka u neho doma s rodinou je nezabudnuteľná. Takže prakticky celá prvá hodina je skutočne perfektná, keďže až na tých pár priemernejších úvodných minút tomu ani nemám čo vytknúť, len škoda, že tento skvelý dojem čiastočne narúša záverečná tretina, ktorá tiež nie je zlá, aj toto pôsobí zaujímavo a viacero nápadov je skvelých, ale celkovo mi to už nesadlo až tak dobre. Herecké obsadenie je úplne ideálne, hlavná hrdinka Kwak Ji-Min je bez problémov, ale viac si ma získal otec Lee Eol, či už celkovým podaním jeho postavy, ale aj charizmou a herectvom. A ani tých pár menších vedľajších postáv nie je zlých. Réžia a technická stránka sú na tom veľmi dobre, hlavne tá atmosféra a správne dávkovaná poetika si ma získali. Škoda, keby bol celý film ako prvá hodina, tak neváham s plným hodnotením, ale aj tak je Samaritánka veľmi zaujímavý a nezvyklý film a v rámci tvorby Kim Ki-Duka ju radím dosť vysoko. 83% ()

molotov 

všechny recenze uživatele

Hlavní předností filmu je silná atmosféra, vytvořená melancholickou hudbou, pomalými záběry, podzimní krajinou a v neposlední řadě dobrými herci. ()

berg.12 

všechny recenze uživatele

Zprvu jemně nahozená citová freska s odstíny ledabylé poetiky, jejíž morálně-etický akcent mě v této podobě spíše minul. Až jsem si říkal, že by u toho režisér mohl tentokrát zůstat. No, zůstal opět svůj, takže film má i svou brutálnější tvář a tragičtější odstín. Doporučuji méně přemýšlet a více prožívat, což ostatně u Korei není žádná novinka. ()

Související novinky

Dvě smutné zprávy ze zahraničí

Dvě smutné zprávy ze zahraničí

11.12.2020

V noci na pátek v Lotyšsku nečekaně opustil filmový svět režisér a scenárista Kim Ki-duk. Podle dostupných informací populární a oceňovaný korejský tvůrce zemřel na komplikace spojené s nákazou… (více)

Reklama

Reklama