Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Psychologická dráma, adaptácia románu O. Wildea, upúta problémom zodpovednosti človeka za svoje činy, podobenstvom o nepodplatiteľnosti svedomia, ktoré napokon víťazí nad všetkými pokusmi o jeho umlčanie. Autor presne, stupeň po stupni ukazuje, kam až klesne človek, ktorý stratí zábrany vyplývajúce z porušovania prirodzených etických zákonov a ponúka kritický pohľad na anglickú spoločnosť viktoriánskej epochy. Maliar Basil Hallward dokončuje portrét Doriana Graya, osemnásťročného mladíka krásnej tváre a nepoškvrnenej duše. Dorian sa v jeho ateliéri zoznámi s lordom Henry Wottonom, ktorý pred ním zdôrazní pominuteľnosť mladosti a fyzickej krásy a nabáda ho naplno využiť krátky čas ich trvania. Dorian podľahne Wottonovmu vplyvu a v túžbe po večnej mladosti vysloví želanie zostať večne mladým a krásnym, kým čas poznačí tvár na portréte. Absurdné želanie sa splní. Dorian sa stáva ideálom londýnskych fičúrov, ale morálne upadá. Odvrhne herečku Sybilu Vanovú, čím zaviní jej smrť. Správa o jej samovražde sa ho nedotkne, ale portrét sa stáva zrkadlom jeho duše, odrazom jeho hriechov a nerestí. Dorian sa maliarovi zverí s tajomstvom obrazu, ale vzápätí ho zavraždí. Napokon sa v slabej chvíli rozhodne obraz zničiť: prebodne plátno, ale tým zabíja aj seba. Na stene visí Dorianov nepoškvrnený portrét a na zemi leží mŕtvy starec so zvráskavenou, vyžitou tvárou... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (8)

Ej Hlemýžď 

všechny recenze uživatele

Výborně zpracovaný notoricky známý klasický příběh s bezchybnými výkony herců, v hlavní roli Ivan Mistrík (velká škoda jeho předčasné smrti). ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Literární adaptace se staly páteří v normalizaci proslulých "slovenských televizních pondělků". Vyznačovaly se zpravidla mimořádnou úrovní jak scénáristickou, tak režijní a hereckou. Podle výstižné Dočolomanského vzpomínky z r. 2006 měla jeho generace mimořádné štěstí na kvalitní uměleckou příležitost jak na obrazovce, tak na jevišti, v rozhlasovém studiu i na stříbrném plátně, případně v dabinkovém studiu. Mistríkův výkon patří k jeho vrcholům, ale ani ostatní protagonisté výrazněji nezaostali. Je velkou škodou, že tyto skvělé věci, nastavující kruté zrcadlo naší současnosti, nejsou na ČT 2 reprizovány. V každém případě je na co vzpomínat. ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Pro Ivana Mistríka mám celoživotní slabost, vždycky mě nachytá na švestkách, překvapí tím, co vše zvládne a svede... Jeho kolegové Karol Machata a Elo Romančík ve svých rolích úžasní... Výborné psychologické drama, Oscar Wilde to prostě uměl napsat, míněno na jedničku... ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Táto staršia verzia sa mi zdala trochu zdĺhavá. –––– Intelekt ničí harmóniu každej tváre. Keď človek premýšľa, odrazu je samý nos, samé čelo. ()

rivah 

všechny recenze uživatele

Velmi rozsáhlé a natahované, zejména první část. Ivan Mistrík podal kvalitní výkon, ale inscenace zestárla ()

Hombre8 

všechny recenze uživatele

Pamatuji se dobře na bratislavské televizní pondělky před 40-50 lety. Jejich obsah nezaujal ani tehdy, ani dnes. Byla to taková vata, která měla uspat pracující po propitém víkendu a následující krušné první směně nového pracovního týdne.  V tomto případě se navíc jedná o nudnou klasiku, ještě k tomu s mystickými prvky. Cynický zmrdík sršící bonmoty si vodí lidi a mentálně degenerovaný narcistický fracek zakoukaný do sebe. Svými manýry víceméně způsobí smrt herečky, která sice měla být původně zamilovaná naivka, ale díky nevhodnému castingu a i způsobu vedení postavy (včetně matky) působila spíše jako osoba jdoucí jasně za svým triviálním cílem. Její osud se ale přesto naplnil a teď již dva cyničtí zmrdíci vedou filosofické disputace, ujišťují se o nevinně a následně sa idú zabávať. Dorianův původní přítel, lehce čtyřprocentní (což je v tomto provedení z r. 1969 jen velmi nejasně a zmateně naznačováno) a lehce naivní malíř, který mezi ty dva už nezapadá se sice snaží svou modlu zachránit, ale je již rozhodnuto. Mystiku nekomentuji. Pokud to měla být kritika tehdejší viktoriánské dekadentní společnosti, jak se všude píše, tak se to docela podařilo. Provedení má své chyby, ale na svou dobu ujde. Herci taky. Casting horší - mimo již zmíněnou postavu Sibyly je docela mimo i hlavní postava Doriana. Mistrík sice hraje dobře, ale ve svých tehdejších třicetičtyřech letech už je na něm hodně vidět jeho bouřlivý život a na osmnáctiletého krasavce skutečně moc nevypadá. Celkově to, jako skoro každá "klasika", patří už do jiné doby a jinému obecenstvu. Hodnocení zde proto příliš nechápu. ()

a-ja

všechny recenze uživatele

Já nevím, ale už to, že osmnáctiletého krasoně hraje čtyřiatřicetiletý Mistrík, mi přijde jako faul... :-( ()

Reklama

Reklama