poster

Proti zdi

  • Německo

    Gegen die Wand

  • Turecko

    Duvara Karşı

    (Turecko)
  • slovenský

    Proti múru

  • anglický

    Head-On

Romantický / Drama

Německo / Turecko, 2004, 121 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kleopatra
    *****

    S Akinem má člověk pocit, že lidi, co před vámi defilujou, skutečně někde žijou, že mu jen na chvíli podrželi a pak jejich život běží stejně vášnivě a neopakovatelně dál, zatimco my ještě trůníme se spadlou bradou a pocitem, že jsme potkali nádherný zjevení z jinýho universu, u zrnění.(10.7.2009)

  • Matty
    ***

    Sakra, já vím, že život není lehkej, ale fakt to nejde skrze film vyjádřit i jinou cestou než takovou, po jejímž absolvování budete mít hlavu jako po víkendové pařbě? Musí hrdinové podobných filmů strašně trpět, abychom pochopili, že strašně trpí? Jsou ty maniakální hádky, podřezané žíly a rozbité obličeje nutné? A k čemu to celé je, když je výsledný efekt přesně opačný a film se tím divákovi odcizuje? __ Proti zdi mě i přes nespornou sílu zobrazovaných emocí nechalo zcela chladným. Přitom jsem se opravdu snažil pochopit chování hlavních hrdinů a i když jsem měl pocit, že mé psychické rozpoložení koresponduje s tím jejich (rezignované smíření), nefungovalo to. Možná to ani fungovat nemělo, ale k čemu by pak byl podobný film? Postavami Proti zdi jsou dva němečtí Turci a jestli bylo cílem režiséra sdělit světu, že život německých Turků stojí za starou belu a kvůli xenofobní společnosti nikdy nebude stát za nic jiného, záměr mu nevyšel. Cahit a Sibel jsou dva dobrovolní outsideři, jejichž sebedestrukční cesty životem se náhodou protnou a moc dobrého z toho nevzejde – jejich vinou. Občas jsem chápal, proč se chovají tak, jak se chovají, občas vůbec. Asi se pohybuji v jiném světě, kde někoho opravdu milovat neznamená šukat s ním. __ Fatih Akin jde ve všech ohledech až na dřeň, filmu nelze upřít syrovost, zčásti dosaženou naprostým rezignováním na vizuální poutavost. Prostředí, ve kterém se hrdinové pohybují je plné špíny, krve, zvratků – prostě bordel, který jakoby reflektoval bordel v jejich životech. Jak ale následně vyjde najevo, věci nic neznamenají, nemají žádný vliv na duševní stav věcí. S ošklivostí míst rezonuje krása Sibel Kekilli, výborné neherečky (přesněji pornoherečky), u které jsem skoro celou dobu alespoň přibližně tušil, co zrovna prožívá, proč její euforii náhle vystřídala naprostá beznaděj apod. __ Hlavním problém Proti zdi bude asi snaha obsáhnout v sobě příliš mnoho pravd. Cesta životem zkomplikovaná naší vlastní neschopností jej žít; turecké národní tradice a zvyky; touha po svobodě v opozici k lásce k rodině… a do toho komediální scény, u kterých jsem se nesmál, protože jsem byl připraven na film, při němž se smát nebudu. Teď už vůbec nevím, co si mám myslet. Sakra, ten život fakt není lehkej. 70% Zajímavé komentáře: pshimi, Paldini(19.4.2008)

  • Radek99
    *****

    Vynikající německo-turecký film o střetu kultur, o tom, jak do sebe zapadají, jak se prolínají, ale i jak na sebe narážejí a reagují spolu dvě civilizační paradigmata - náš evropský emancipovaný pohled a tradiční patriotistické kořeny v jednání Turků (třeba ta scéna, jak se bratři baví o prostitutkách, za kterými je u nich zvykem bez nejmenších skrupulí chodit, a hlavní hrdina vybuchne, protože svou vyvolenou (byť Turkyni) miluje západním? způsobem, nebo prostě jen jinak a naplno)... Kulturní a civilizační tlak je tak obrovský, že před ním musejí lidé utíkat a někdy i emigrovat, stejně tak naši hrdinové - Turek Cahil utíká ke dnu láhve alkoholu a mladá Sibel nejdříve pokusem o sebevraždu z tohoto světa a pak se postupně stále více snaží z osidel ortodoxie své rodiny uniknout právě k Cahilovi. Zprvu formální sňatek přeroste v cosi hlubšího, ale dosíci kýžené vnitřní svobody nelze...cesta ven z kulturních stereotypů je namířena proti zdi... Stejně výrazný je tu i rozměr lidské individuality. Vzpoura jedince, odvaha bojovat se životem i nástrahami osudu, síla unikat systému a žít si svůj život vnitřně svobodně a nezadat si s nikým a ničím... To vše reprezentují oba hlavní hrdinové (Cahil pro mne osobně asi trochu víc) a vyjadřují tak čistě západní, evropský, individualistický pohled ve vnímání světa. Proti nim stojí vnímání tradiční, rodové, kolektivní... Za zmínku stojí i ,,romantická" rovina, tu jsem také silně akcentoval, motivy vztahu dvou mladých lidí a jejich čisté lásky... Nelze ani opomenout úžasné herecké výkony, bravurní režii a hudbu - kapela hrající záměrně místně kýčovitou muziku na břehu Marmarského moře v popředí Istanbulu byla skvělá...(24.9.2007)

  • klerik
    *****

    Hustý film, ktorý aj napriek svojej tvrdosti je o láske. Prvá polovica bola pre mňa čistou katarziou (100%) a druhá sa síce o čosi viac podobala na skutočný život , ale trošku stratila na sile (napriek tomu 90%). Príbeh o sahe vymaniť sa s pod "nadvlády" rodiny a začať vlastný "slobodný" život. Výnimočný film so skvelými hercami, aktuálnymi témami a údernými obrazmi a hudbou...(13.4.2006)

  • evulienka3
    ****

    Tento film mi napravil romantickú pachuť, ktorá mi zostala po filme Daisy (a to mám romantiku skutočne rada) a za to mu patrí vďaka. Vlastne ani neviem prečo dávam iba štyri a nie päť hviezdičiek... Videné v rámci Challenge Tour Special - Filmový lov.(30.6.2015)

  • - Sibel Kekilli byla údajně objevena agentem v jednom nákupním centru v Kolíně nad Rýnem. (džanik)

  • - První německý film po sedmnácti letech, který na Berlínském filmovém festivale získal Zlatého medvěda. (džanik)

  • - V době, kdy film začal sbírat ceny na mezinárodních filmových festivalech, označil německý bulvární tisk (Bild, Kölner Express) hlavní herečku Sibel Kekilli za bývalou pornohvězdu. Sibel kontrovala během děkovné řeči na Bambi Awards (2004), kde tisk obvinila z "mediálního znásilnění". (džanik)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace