poster

Francesco

  • Itálie

    Francesco

Životopisný / Drama

Itálie / Západní Německo, 1989, 150 min

  • MissJ
    ***

    Nejdřív jsem viděla okleštěnou americkou dvouhodinovou verzi (ke zhlédnutí na archive.org...německá je osekaná dokonce o 40 minut). V původní (dvouapůlhodinové) podobě je k dispozici jen italská verze, kterou doporučuju. Americká verze totiž zoufale nefunguje, protože ta chybějící půlhodina nejsou jen jednoduše vystřižené scény; původní verzi přetváří zcela po svém, scény jsou odlišně aranžovány až do té míry, že to narušuje děj a jeho kontinuitu (na druhou stranu jen v americké verzi uslyšíte reálné hlasy herců, v italské jsou nadabováni...takže suit yourself). K samotnému filmu: mám rozporuplné dojmy. Jeho pojetí jako vzpomínání Francescových blízkých mi nevadí, problém je, že jejich "vstupy" nejsou zahrány moc přesvědčivě. Nedokážu se taky ubránit dojmu, že film by nebyl ani z poloviny tak zajímavý, nebýt MR v hlavní roli - jeho herecký výkon mi tady paradoxně nepřipadal extra přesvědčivý, ale jeho charisma mě spolehlivě drželo u obrazovky (kvůli němu na to mrknu třeba i potřetí, abych si utvořila definitivní názor:)). Jinak má film stěží co nabídnout. Přečtení Francescova "životopisu" od Franca Cardiniho moje pochybnosti spíš prohloubilo - scénář reinterpretuje i to málo faktů, která jsou o Francescovi známa, což mu na důvěryhodnosti nepřidává. Přes všechnu kritiku musím říct, že film má své kouzlo a za zhlédnutí stojí. Vangelisův soundtrack je tradičně skvělý a k filmu pasuje, i když je, stejně jako celý film, podivně chladný...přesně to, co bych u podobného tématu nečekala.(4.5.2013)

  • Morholt
    **

    Krásné exteriéry i interiéry, krásná hudba, kostýmům není co vytknout a Mickey Rourke tu pravděpodobně podává svůj životní výkon. Jindy by tohle všechno stačilo k alespoň lepšímu průměru, ale pro Francesca to neplatí. V tom dvouapůlhodinovém nudném moři se všechna tahle pozitiva rozpustila. O to víc zamrzí i ne zcela využitá Helen Bonham Carter v roli svaté Kláry. Navíc František z Assissi je ideální svatý, kterého po nastoupení na svatou pouť nepostihla žádná kontroverze, žádné pochybování o správnosti svého počínání a to místy působilo dost protivně. Ve Vatikánu se film určitě líbí a rozhodně by neměl chybět ve filmotéce správného křesťana, ale mě Francesco, alespoň ten filmový, vůbec neoslovil. 40%(26.10.2014)

  • shantim
    ***

    Jedná se o průměrný až podprůměrný filmový životopis Františka z Assisi. Co si však rozhodně zaslouží pozornost, je výkon Mickey Rourkeho v roli Františka. V poslední třetině, kdy František prožívá extatické stavy, byl naprosto vynikající. Až jsem, s nadsázkou řečeno, málem uvěřil, že on je František. Trochu mi vadilo, že Chiara není "chiara" (= světlá, jasná, blonďatá), ale bruna (= bruneta). Stejně tak bylo vidět, že výprava byla při natáčení dost skromná. Neobjevují se zde téměř žádné reálie města Assisi a okolí, nanejvýš bezejmenná krajina. Na to, že jde o čistě popisný film, je právě tento aspekt velkým mínusem. Nebýt Rourkeho skvělého hereckého výkonu, dal bych jen dvě hvězdičky. Takhle dávám 62% hvězdiček.(16.1.2011)

  • Santiago.
    *

    "Poslušné ovečky..." Film o velkém utrpení, jehož sledování pravděpodobně přinese utrpení i leckterému divákovi, jako v mém případě. Vyjma fandů masochismu a Křesťanského magazínu :). Rourke podal víc než solidní výkon, přestože mi typově na takovou roli vůbec nesedí. Pro mě osobně příběh postrádá jakoukoliv hloubku, je snůškou nějakých náboženských frází a klišé, zkresleným podáním života člověka, jehož osud mohl být ve skutečnosti opravdu zajímavý. Ve filmu působí opravdu spíš jako nějaký pomatenec.(15.2.2014)

  • Radko
    ****

    Životopis jedného z najautoritatívnejších svätých - svätého Ferka Z Assisi. Najutoritatívnejších (v zmysle najvhodnejších na nasledovanie jeho odkazu) pre jeho veľmi vzácnu a vyrovnanú schopnosť poskytovať rovnakú lásku zvieratám ako ľuďom. Liliana Cavaniová tentoraz ustúpila svojmu obvyklému režijnému škandalizmu a sfilmovala jeho život ako návod na vybudovanie komúny. Komunity tých, čo stratili vieru v systém, ktorý ich núti do konzumných zvráteností. Svorky ľudí, ochotnej vypočuť trápenia iných a pomôcť im, ak sa dá. Spoločenstva, ktorú neriadia žiadni vodcovia. Ktorej stačí lajstro od úradu - tuná ho zastupuje pápež - aby mohli ako-tak slobodne žiť medzi tými, čo ich veľmi často nenávidia za to, že sa vymanili z kolotoča naháňania materiálovo-peňažného prebytku. Toto spracovanie veľmi dobre obstojí aj v porovnaní so Zeffirelliho filmom.(31.8.2015)

  • - Danilo Dinati vyhrál cenu David di Donatello za nejlepší výrobní design. (Terva)

  • - Liliana Cavani soutěžila na filmovém festivali v Cannes o Zlatou palmu v kategorii nejlepší film. (Terva)

  • - Fabio Bussotti vyhrál Stříbrnou stuhu, kterou mu udělil Italský národní syndikát novinářů v kategorii nejlepší herec ve vedlejší roli. (Terva)