poster

Naprosto osvětleno

  • USA

    Everything Is Illuminated

  • Slovensko

    Všetko je osvetlené

Komedie / Drama

USA, 2005, 106 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • novoten
    ****

    Film, který roku 2005 s přehledem rozechvíval divácká srdce zrající pro indie dramata. Přestože jsem cítil, jak mnou Schreiber dost šikovně manipuluje a po zábavné první polovině, kdy dialogy srší humorem a nápady, posléze utne a přejde do smutné osvětlovací pasáže. Ve výsledku skutečně nepředvídatelná, ale jedinečná cesta za sebepoznáním plná skvělých herců, kterým překvapivě nevévodí Wood, ale ruská dvojice vnuk-dědeček.(17.3.2006)

  • gudaulin
    ****

    Stejnojmenný román mám už pár měsíců ve své knihovně, ale zatím jsem se k němu bohužel, jak je u mě obvyklé, nedostal, takže nemůžu porovnat předlohu s filmovou verzí. Přesto nebo možná proto mě snímek dostal a nezvyklá kombinace žánrů, kde film postupně přechází od úsměvné road movie k vážnému dramatu, v tomhle případě výborně fungovala. Dění na plátně podkresluje hudba, která je variací na židovský klezmer. Židovský mladík z dobře situované americké rodiny pátrá po kořenech svého rodu na Ukrajině a postupně odkrývá temné tajemství zániku velké židovské osady v době 2. světové války. Ty emočně vypjatější scény mě přivedly téměř k slzám, což je u mě známka toho, že ve filmu nezněly falešné tóny a laciný sentiment, ale skutečné city. Na snímku je znát, že Liev Schreiber se ve filmové branži pohybuje dlouho a i když nemá režijní zkušenosti, aspoň ve filmovém světě ne, hodně toho odkoukal a má talent. Elijah Wood je spolehlivý a talentovaný herec, který hlavní roli v pohodě utáhne a český divák může být navíc spokojený s přítomností některých vedlejších postav hraných českými herci a může poznat české reálie, protože tenhle kousek byl natáčený u nás. Pátá hvězdička unikla jen těsně, když např. nechápu, jak mohl zakladatel americké větve odcestovat z okupované Ukrajiny do USA v březnu 1942 nebo proč ukrajinská pamětnice nikdy až do pozdních 90. let nevstoupila do automobilu. Párkrát to zkrátka ve scénáři a dialozích trošku zaskřípe a taky je znát, že to natáčeli Američani neznalí východoevropské mentality. Majitel cestovní kanceláře by těžko vozil své americké klienty rozhrkaným trabantíkem po perfektních dálnicích. Tady je značka vozu znakem příslušnosti k určité společenské vrstvě a bohatství, takže by to bylo spíš naopak. Celkový dojem: 85 %.(18.4.2011)

  • Renton
    **

    Scénář: Liev Schreiber .. Elijah Frodo Wood si zcela logicky vybírá různorodé a nyní nenápadné role. Jeho židovský sběratel a cestovatel za minulostí své rodiny je ovšem tak nenápadný, že pokud se děj odehrával v trabantu a kolem cesty v něm, což je více než polovina filmu, byl zcela zastíněn a až na třetí koleji. Samotný úvod filmu je sled více či méně jímavých obrazů, pro diváka zatím postrádajících jakýkoliv smysl a působících bizardně, křečovitě a nevtipně, byť měl být efekt jistě opačný. Zhruba po půl hodině je konečně nastíněno, o co se bude jednat a kam hlavní postava míří. Ve druhé polovině je nefunkční humor zcela odstaven a snímek dostává dramatičtější nádech a konečně nějaký (přesto mělký) rozměr. Na vytáhnutí z podprůměru to ovšem už nestačilo, iluminace bylo hlavně ze začátku zbytečně málo.. 45%.(30.3.2006)

  • Hellboy
    ****

    Poměrně dost předvídatelné, ale ani mi to nevadilo, protože to byl hezký příběh, kde zážitkem není cíl, ale cesta k němu, tedy ne nějaká překvapující pointa, ale samotný film, které se nese v příjemně melancholicko smutné a občas i veselé náladě...Rozhodně to ale neznamená, že ve filmu nečekají žádná překvapení. Hlavně se celý ubírá úplně jinačím směrem, než jak to vypadalo zezačátku.(25.7.2008)

  • Radek99
    *****

    Vynikající filmový snímek formálně představený jako pestrá směsice žánrů (začíná jako klasický nezávislý artový snímek, náhle se prudce zvrtne do obdoby akčních komedií alá Guy Ritchey, poté se z něho vyklube ukrajinská road-movie srovnatelná s naším Výletem od Alice Nellis a končí nestandardně nehollywoodsky katarzí a etickým vyzněním...) Tenhle film mnou velmi rezonoval a bylo to dáno nejenom tím, že jsem na Ukrajině minulý rok asi měsíc pobýval (mj. i v té Oděse) a ač silnice a mnohé scenérie byly vizuálně české (film se skutečně natáčel u nás), tak duch a tamní atmosféra byly zachyceny docela přesně (týká se to i jazyka), ale také tím, že mix humoru a vážných etických poselství byl namixován vyváženě, výběr herců se nadmíru povedl a všichni hráli skvěle (hlavně ukrajinská osa děda - vnuk), výběr filmové hudby byl neskutečně cool a vizuálně působil snímek čistě a prosvětleně. Navíc střed západní a východní civilizace (i když tady šlo spíše o rozdílnost pohledů naší amerikanizované kultury a zbytku světa, kam zatím dorazila jen povrchní módní vlna hip-hopu a amerikanizovaného oblékání) je relevantní téma, o genocidě Židů nejenom během holocaustu nemluvě (viz např. Rudá jízda od Isaaka Babela, kde se dočtete, že židovské pogromy byly v Oděse něco normálního už dávno před druhou světovou válkou...)(13.9.2007)

  • - Slunečnicové pole vyrostlo a vykvetlo ve Staňkovicích na Žatecku. (alpeew)

  • - Samotný autor předlohy, J. S. Foer, se jakožto uklízeč listí mihne v cameo roličce při záběru Jonathana (E. Wood) na hřbitově. (alpeew)

  • - Film se téměř celý natáčel v Praze a okolí (Beroun, povodí Berounky-Týřovice, Kladno). (alpeew)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace