Reklama

Reklama

Rváčův deník

  • Česko Basketbalový zápisník (více)

Obsahy(1)

Pravdivý příběh o skonu nevinnosti a zrodu umělce... Filmová adaptace memoáru newyorského básníka a punkového hudebníka Jima Carrolla se zapsala do povědomí filmových příznivců především díky fenomenálnímu hereckému výkonu Leonarda DiCapria, kterému v době natáčení bylo dvacet let. Vyprávění zachycuje osud mladého Jima Carrolla coby nadějného hráče basketbalu na katolické střední škole a citlivého mladíka s básnickým talentem, který prostřednictvím přátel sklouzne do drogové závislosti. Ve vedlejších rolích se objevily další tehdy mladé a vycházející herecké talenty jako Juliette Lewisová, Mark Wahlberg a James Madio. Jim Carroll nejen že k filmu dodal předlohu, ale také se podílel na soundtracku, pro který napsal několik písní a instrumentálních skladeb, které zhudebnil ve spolupráci se skladatelem Graemem Revellem i kapelou Pearl Jam. Film, známý též pod názvem Basketbalový zápisník, se stal terčem kontroverze a protestů kvůli snové scéně, v níž si frustrovaný hrdina představuje, že postřílí některé své spolužáky a tyranského učitele. Kvůli podobnosti scény s reálnými incidenty střelby studentů na středních školách Heath v prosinci 1997 a Columbine v únoru 1999 byl film osočován jako návodné dílo mající dané události přímo na svědomí. Ve všech případech byla taková tvrzení soudem zamítnuta. (Česká televize)

(více)

Recenze (401)

lebowski 

všechny recenze uživatele

L.DiCaprio jako vůdce party kluků,která se baví rvačkami a popijením.Má navíc a možná by to chtěl změnit,neví ale pořádně jak na to. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Nevěděl jsem, že když se Leonardo DiCaprio začal transformovat z místního floutka na nejlepšího amerického herce současnosti, ukázal nám, jak dokáže zahrát feťáka. Pravda je, že jeho role před Titanicem jsem neznal, ale každým filmem mě momentálně neuvěřitelně překvapuje. Jednak si pamatuju film Co žere Gilberta Grapea, kde si zahrál postiženýho a teď nezapomenu ani na tenhle film, kde se málem ufetuje k smrti. Ono to tak skoro vypadá, že Leo byl předurčenej k tomu, aby z něj byl velkej herec. To jenom já jsem si udělal Titanicem, Celebritama a možná i Pláží obrázek, že z něj je obrovskej cucák. On na to tak i vypadal a možná ve skutečnosti byl. Nicméně se mu obrovský talent upřít prostě nedá. Jinak jsem se opět setkal s filmem o drogách, kde se objeví muzika od The Doors. Tady v tom případě spolu s nejlepší scénou filmu, kde jsem se nedokázal nesmát. ()

Faye 

všechny recenze uživatele

Jim se s kámoši poflakuje v newyorských ulicích, popíjejí, občas si čichnou ředidla, občas vyvedou nějakou klukovinu, ale hlavně je baví basketbal. A potom jednou zkusí heroin „Nejdřív, to byla záležitost sobotní noci a ty se cítíš fajn, jako gangster nebo rocková hvězda. Je to jenom něco na zahnání nudy. Říká se tomu kocovina, malý zlozvyk. Je ti tak dobře, že to začneš dělat i každý úterý pak čtvrtek a jsi v pasti. Každý začátečník tvrdí, že on nepodlehne, ale podlehne.“ Předlohou byl deník básníka Jima Carolla, kam si, v době svého bouřlivého dospívání, zapisoval své zážitky a zkušenosti. „Z nosu vám teče, v břiše máte křeče, nohy ztěžknou jako po šesti utkáních odehraných za sebou. Ten hlas vám někde v koutku hlavy říká: Ještě jednou, pak přestaň.“ Místo domova, školy, místo milovaného basketu mu zbyla už jenom ta ulice. A k tomu krádeže aut, přepadání, loupeže. Rváčův deník je dostatečně odstrašujícím varováním, kam až může člověk spadnout a co všechno je schopen udělat. A to nejenom díky skvělému DiCaprio v hlavní roli. Víc takových filmů. Svět drog a narkomanů. Svět „v nádherných úryvcích nebo příšerných snech“. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Basketbalový deník je svým způsobem legendární ,,drogový" film, na kterém se ale mírně podepsala doba jeho vzniku a tak trochu i záměrná stylizace, kterou tvůrci ve svém díle zvolili. Filmu by prospělo víc syrovosti, autentičnosti, jeho umělecké ambice občas ruší, navíc scénář odráží charakter deníkových záznamů, takže působí trochu jako slepenec nahodilých historek a scén. Vše ovšem přebíjí naprosto šťastný tah režiséra Scotta Kalverta, totiž obsadit do hlavní role fenomenálního Leonarda DiCapria - ten chlapec byl už od raného mládí naprostý herecký talent a dá se mu věřit úplně všechno, jeho herecké kreace jsou úchvatné... Basketbalový deník stojí a padá s DiCapriovým herectvím a hlavně kvůli němu stojí za to se na tenhle (v druhé půli dost ponurý) snímek dívat... ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Klasickej příběh kluka z ulice, co se vyhrabe ze sraček, ne nepodobnej DiCapriovu filmu This boys life. Tady ovšem okořeněnej o feťáckou linii. DiCaprio je jako feťák fenomenální. Sliny mu tečou z držky, řve, svíjí se fakt mu to člověk věří. Jako bonus tam je mladej meganamakanej Mark Wahlberg. ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

Pro mě jeden z nejsilnějších zážitků za poslední dobu. Skutečný příběh o partě kluků, kteří nejdříve hráli basket, flákali se, občas přičichli k ředidlu a nakonec skončili na samém dně, jako ten největší lidský odpad je přímo učebnicový příklad, jak začít se svinstvem jménem drogy. Leonardo DiCaprio i přes svůj tehdy nízký věk předvádí vynikající výkon a v současnosti patří mezi nejlepší herce. Další kdo stojí za zmínku je DiCapriovo "parťák" Mark Wahlberg, který si zde odehrál jednu ze svých prvních rolí. Scott Kalvert si tímto snímkem odbyl svůj debut a zároveň se divím, že od té doby natočil pouhý jeden snímek. Pokud chcete videť, co znamená dostat se na samé dno, tak Rváčův deník je skvělá volba........ ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Jeden z mnoha filmů na téma "Drogy jsou špatné, áno?". Film je o tom, jak se pár týpků, co nosej boty značky Converse a hrajou basketbal, dostanou díky heráku do sraček. Prostě je to taková americká verze My děti ze stanice zoo. Jinak je zajímavý, že jak se řekne Leonardo DiCaprio, tak si automaticky vzpomenu na Titanic, kde dostal snad nejblbější roli v jeho dosavadní kariéře a vysloužil si díky tomu nálepku "hošánek z romantický sračky". Ale on má na svym kontě tolik zajímavejch rolí ve filmech z úplně jiný kategorie... ()

Tuxedo 

všechny recenze uživatele

Ze začátku to nevypadá, že by šlo o nějakou přesnou sondu do života narkomanů, naopak jsem tam ten důvod, proč se "chlapci z předměstí" uchylují k drogám, moc nepostřehl. Závěrečná půlhodina je však opravdu silná a bohatě vám to vynahradí. DiCaprio byl už tenkrát Pan Herec a film by byl bez něj sotva poloviční. Potěšil rovněž mladý Mark Wahlberg. ()

Lynn 

všechny recenze uživatele

Tak se mi zdá, že mám poslední dobou s panem DiCapriem co dočinění podezřele často... :-)) Asi to bude tím, že poměr dobrých a špatných filmů, které zatím natočil, se výrazně překlápí na stranu těch dobrých :-) A to je i případ Basketbalového deníku na motivy autobiografické knihy Jima Carolla. DiCaprio už v pouhých 20-ti letech dokázal svým výkonem strhnout a vyrazit dech. To třeba takový Mark Wahlberg je tu naprosto neslaný - nemastný (určitě ne vinou scénáře). O to víc pak vyniká DiCapriův jednoznačný úder přímo do spánků. Společně s Rekviem za sen asi nejlepší filmy, které když každý rodič jednou za čas pustí svému dospívajícímu dítku místo Rambů a Terminátorů, chybu rozhodně neudělá... ()

Aluska88 

všechny recenze uživatele

Je zajímavé, vidět hvězdu gigantického komerčního trháku Titanic, v roli talentovaného feťáka, který si své smyslové i mimosmyslové zážitky a pocity zapisuje do deníku. Dva roky předtím, než se Leonardo stal potulným malířem, který vyhrál lístky na tu největší a nepotopitelnou loď, byl hubeným mladíkem se zájmem v basketu, tak trochu flákačem a kamarádem jemu podobných. Touto rolí Leo ukázal, že se s ním do budoucna ve filmovém světě musí počítat. A že si své místo na výsluní dokázal tvrdě vydřít. Postava mladistvého feťáka mu padla jako ulitá a ukazuje tak možnosti svých hereckých kvalit. Taktéž hudební stránka je výborná, v čele se skvěle zvolenou písní "Riders On The Storm." Pro mě nejsilnější scény - Jimova "odvykací kůra" zařízená jeho přítelem a dobývání se k matce do bytu. Myslím, že Basketbalový deník patří mezi povedené a velmi autentické filmy, zabývající se drogovou závislostí. Film realisticky ukazuje, že jakmile se jednou vydáte na tuto cestu, tak není cesty zpět. Nikdy nevíte, kde na Vás může čekat konec. Zůstane jen tma a jakýsi snový svět plný bolesti a rozkoše. Přestanete vnímat čas a okolí, jste tu jen Vy. A jste sami. Pořád. Je Vám jedno, jestli Vás další dávka zabije nebo Vám pomůže. Jen ji musíte mít... ()

hellstruck

všechny recenze uživatele

Tohle na mě zapůsobilo asi jako kdyby mi někdo místo heroinu podstrčil trochu mouky. (Obrazně řečeno samozřejmě). Čekala jsem nadprůměrné drama a místo toho se mi dostalo dalšího příběhu o další trosce, která si vlastním přičiněním zničí život. Je tu pěkně vidět, jak se z inteligentního a ohleduplného kluka může stát nula, které je všechno u zadku a záleží mu jen na tom, kdy si šlehne. Já to ale nedokázala dokoukat do konce, nebylo tam nic, co by mě dokázalo upoutat a na hlavních hrdinech mi záleželo asi tak jako jim na tom, že je vyhodili ze školy. Tedy lidově řečeno mi jejich osud byl u pr*ele. A to u filmu asi není dobře.. Lidem se asi dobře kouká na to, jak se někdo dobrovolně ničí, mě to spíše otravovalo. ()

Kaka 

všechny recenze uživatele

Fascinujícím způsobem hrající DiCaprio v legendární devadesátkové drogové teenage jízdě, která je na svoji dobu velmi otevřená, drsná a autentická, avšak zachovává si teenegorovskou hravost a optimismus. Skvěle vybalancovaná a občas úctyhodně šokující sonda do New Yorských drogových doupat. Film, který by měl být demonstrativně ukazován generaci dospívajících, aby věděli na co se přípravit v případě chuti experimentovat. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Občas se poperou, jindy něco čmajznou, nemají úctu k autoritám, občas se opijí nebo čichají drogistické přípravky. Jsou to výrostci, ale ještě by nad nimi člověk hůl nelámal. Jeden z nich se vymyká: solidně hraje basketbal, s pokorou navštěvuje smrtelně nemocného kamaráda a píše si vše, co vidí v ulicích New Yorku a hlavně o tom, kam se ubírá jeho (ne)všední dospívání. Jemně prokreslené, soustředěné, živočišné i nervní DiCapriovo herectví se dere nahoru. Z rebela se pomalu stává muž, aby znovu spadl na samé dno: kvůli tomu, že si jednou „vezme“. Za solidní výpovědí o užívání drog stojí básník a hudebník Jim Carroll (jeho nejvýznamnější práci představuje právě jeho vlastní autobiografická kniha), o filmovou verzi byl prý mezi mladými herci slušný zájem (třeba Johnny Depp nebo River Phoenix), nakonec padla volba na DiCapria, který však nechtěl, aby to byl pouze nějaký laciný propagační film proti drogám. Nestalo se. A DiCaprio byl před kamerou znovu nesmírně přirozený. Nestaral se o to, co si druzí myslí (i proto následně přijal roli homosexuálního básníka Rimabauda), a i to mu možná v začátcích hodně pomohlo. ()

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele

James Dennis Carroll bol americký básnik, spisovateľ a hudobník. Vystupoval pod pseudonymom Jim Carroll. Narodil sa prvého augusta roku 1949 v New Yorku. Písal básne, ktoré publikoval vo viacerých časopisoch. Neskôr vyšli aj jeho samostatné knižné zbierky poézie. Venoval sa i próze, je autorom troch románov. Jeho najúspešnejšie dielo je autobiografická kniha "Basketbalistov denník" (The Basketball Diaries). Opisuje v nej svoje autentické zážitky, z čias keď bol členom partie mladistvých násilníkov a jeho prvé kontakty s tvrdými drogami, ktoré viedli ku jeho celoživotnej závislosti. Už v puberte si vypestoval silný návyk na heroín. Toto literárne dielo bolo v roku 1995 sfilmované. Hlavnú úlohu v ňom stvárnil dvadsať jeden ročný Leonardo DiCaprio. **** ()

ripo 

všechny recenze uživatele

Ďalší z množstva filmov, ktorý poukazuje na škodlivosť drogovej závislosti a takisto mučivo ťažké časy odvykania .... Nič viac, nič menej. Klasický film, ktorý sa snažil bodovať len poukazovaním na zlo drôg .... ()

freddy 

všechny recenze uživatele

Jak se dostat na úplné dno ukazuje tento film ve velice syrové formě. Že jsou drogy špatné, to ví snad každý člověk. Ale přesto jsou lidé, kterým to je jedno a vypěstují si závislost. A musím říct, že tenhle film působí opravdu velmi odstrašujícím dojmem. Leonardo DiCaprio se nám v něm mění před očima a ze sympatického mladíka a talentovaného basketbalisty se vlivem drog stává troska s prázdným výrazem, toužící jen po jediném, a to je další dávka. Tyhle filmy, které ukazují život na ulici a život závislých lidí ve mně vždy vzbuzují dvojí pocity. Na jednu stranu je to fascinující vhled do prostředí, kam se někdo natolik slušný a spořádaný, jako já, asi nikdy nedostane. Na druhou stranu je to strašně smutné, když někdo svou existenci takto promrhává. Tenhle film působil tak reálně, že je to až děsivé. Leonardo DiCaprio i ostatní mladí herci podávají velmi kvalitní výkony a především díky nim je tenhle film tak depresivní a tak opravdový. Myslím, že tohle z hlavy hned tak nevytěsním, protože naléhavost sdělení tohoto filmu a příběhu je více než aktuální a bude mnou zřejmě ještě nějaký čas pořádně rezonovat. Každopádně film jako takový je velmi kvalitní sondou do života mladých narkomanů a vysloužil si ode mne čtyři hvězdy. ()

Ded@M@tes 

všechny recenze uživatele

Leonardo DiCaprio a Mark Wahlberg za mlada. Sny se můžou snadno rozplynout, když se kloubí s drogami. Tvrdá zkouška života. ( Hodnocení: 8/10 ) ()

Davies182 

všechny recenze uživatele

DiCaprio, dlouho před Titanicem, a ještě lepší. Jeho feťácká postava (Jim Carroll skutečně existuje) byla zahrána tak dokonale, že jsem se spolu s ním propadal do naprosté extáze, a posléze i zatracení a nekonečných depresí. Leonardo je jednou z nejzářivějších hvězd moderního hollywoodu, i kdyby jsme tak mohli usuzovat z nepřeberného množství různorodých rolí, jež si (jeho agent?) vybírá. Tento snímek je pak mírně šokujícím, spíše však takovým hodně upřímným obrázkem tehdejší newyorkské mladé společnosti, která neměla k životu zrovna ty nejideálnější podmínky. Mark Wahlberg v roli drsňáka byl také jednoduše "cool" - nad jeho šíleným amokem, který ho čas od času ve snímku postihnul, jsem se dobře bavil. Mezi nejsilnější scény pak patří samozřejmě odvykací kůra, ke které se váže ochota jednoho moc milého, obětavého člověka, který Carrollovi pomohl, aby tímto způsobem splatil svůj dluh... Otevřený, drzý, upřímný a pěkný film. ()

Reklama

Reklama