Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Surrealistický film kanadského režiséra Guy Maddina inspirovaný postupy němého a raného zvukového filmu. Děj se odehrává v Archangelsku na Sibiři za ruské občanské války v zimě roku 1919. Jednonohý voják John Boles se setká s Veronkhou, kterou považuje za svou mrtvou dívku Iris. Veronkha je ale vdaná za Philbina, který zapomene, že jsou manželé. Navíc si Veronkha myslí, že Boles je Philbin. (ČSFD)

(více)

Recenze (5)

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Zatímco z pozdějších Maddinových věcí mám silný pocit vnitřní energie, tady to na mě ještě působí hlavně jako pozlátko. Přesto je ale tenhle svět amputací, amnézií a stylistických hříček nesmírně vtahující a intenzivní. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Čokoľvek si predstavíte pod pojmom historický vojnový film z počiatku deväťdesiatych rokov, Archangel je úplne iný. Čokoľvek si predstavíte pod pojmom severoamerický experimentálny film konca minulého storočia, Archangel je úplne iný. Čokoľvek si predstavíte pod pojmom nemý vojnový film z 20 rokov minulého storočia, dokonca aj tu je Archangel rozdielny, filmy D.W. Griffitha, Abela Gancea aj Erica von Stroheima boli vysokorozpočtové, Archangel je proste nízkorozpočtovka ako vyšitá. Ide o vzdanie holdu nemej kinematografii a dobovej melodráme, pričom sa ale iba ťažšie budete stotožňovať s jej postavami a držať im palce, Archangel to ani v úmysle ako avantgarda a postmoderna v jednom nemá. ()

Dionysos 

všechny recenze uživatele

Když postmoderna náhle procitne z amnézie a zjistí, že se zapomnělo na surrealismus. Film se situuje na nejednu interpretační hranu - od frašky po imaginativní tázání po charakteru lidské paměti, od hry s žánry po mnohovrstevnaté odkazy na historii kinematografie. Nemělo by zapadnout, že se jedná o vcelku zajímavou kritiku války: film si totiž pro svůj celkový rámec prostoru a událostí cíleně přebírá výrazivo tehdejší válečné propagandy, což občas vyčaruje rozkošné kontrasty - protiněmecká hesla bojující proti teutonským barbarům rámující čas a prostor filmu stojí proti osobnímu hledání citu, smrti bližních atp. Jedná se však v prvé řadě o surrealistickou anabázi na konci světa zaobalenou v retro černobílém hávu dobových němých filmů, a to spíše než válečných či filmů sovětských (kde automaticky vytane na mysli nejslavnější produkt sovětských filmových dvacátých let v podobě montážní školy) těch německých. Ale Maddin do postmoderní urny přimíchává prach ještě další historické inspirace - žánru noir. Vždyť osamělý hrdina s amnézií, v nepřátelském prostředí tajuplného města po nocích stopující svoji femme fatale a tento sebedestruktivní hon za vyřešením záhady komentující voice-overem, je klasickým naplněním tohoto žánru. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Ano, tenhle snímek se mi líbil hlavně proto, jak je natočen. Ale naštěstí má i příběh, který je tak pěkně ujetý, že vás to ve spojení s tou formou naprosto dostane. Film je natočený stylem němých filmů, ale přitom se v něm z postsynchronů mluví. Dojem je jedinečný, jako kdyby se vytvářel naprosto nový žánr. ()

Reklama

Reklama