poster

Občanská výchova

  • Německo

    Fetten Jahre sind vorbei, Die

  • slovenský

    Občianska výchova

  • anglický

    Educators, The

  • český

    Konec tučných let

    (festivalový název)

Krimi / Romantický / Drama

Německo / Rakousko, 2004, 127 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • hlavsene
    ****

    Ako to už niekedy býva, myšlienka zvíťazila nad formou. Romantická línia a happyend v politicky angažovanom snímku na mňa zapôsobili vcelku mainstreamovo. Ktovie, možno tým chcel autor prilákať viac ľudí z tohto spektra publika. To by však nebolo na škodu, pretože film ponúka niekoľko užitočných informácií o súčasných celosvetových problémoch, ktoré sú vhodné minimálne k zamysleniu sa nad súčasným stavom našej spoločnosti.(20.9.2010)

  • gudaulin
    ***

    Zajímavý film s velkým potenciálem, který Hans Weingartner dokázal naplnit opravdu jen zčásti. Jednak proto, že toho zas tolik nenatočil, ale především proto, že divák příliš brzy pochopí, na čí straně jsou režisérovy sympatie. Téma se dalo pojmout jednak jako nemilosrdné drama, kde by se hra mladým "revolucionářům" záhy vymkla z rukou, jenže k tomu režisér neměl odvahu, nebo jako jízlivá komedie na téma "proč se dnes v západní Evropě tak těžko dělají revoluce". Jak napsal Karel Kryl, v Německu se revoluci od 50. let nedaří, protože si revolučně naladění studenti po příchodu do zaměstnání brzy pořídí auto a byt a nemají chuť v revolučních kraválech demolovat svou výbavičku. Jenže k tomu zas režisér neměl chuť. Jak by bylo krásné udělat střih po deseti letech, kdy Julia Jentsch se svým partnerem opouští podobnou klícku, jaké vylepšovali svým třídním protivníkům v době mládí. Pro funkční drama by bylo dobré, kdyby se stal unesený manažer rovnocenným protivníkem a scénárista ho vybavil jednak argumenty, jednak divácky sympatickými vlastnostmi, aby se prohloubil dramatický konflikt, jenže tvůrci z něj chtěli mít nesympatického parchanta, a tak jediná scéna v autě s policejním doprovodem celou pointu vlastně shazuje. Film od začátku do konce jede na půl plynu, mohl být vtipnější, dramatičtější a provokativnější. Celkový dojem: 60 %.(9.3.2010)

  • claudel
    *****

    Výborný německý snímek, jejž utáhnou v podstatě celou stopáž čtyři herci. Daniela Bruhla považuji za velký herecký a jazykový talent, na jeho výborné výkony jsem již zvyklý, Julii Jentsch jsem viděl poprvé a Stipa Ercega jsem si bohužel výrazně nezapamatoval v Baader Meinhof Komplex. Všichni tři však předvádějí přesvědčivé výkony, jejich postavy si postupně získávaly mé sympatie čím dál víc. Především mě strhla druhá půlka filmu, jež je vyplněna řadou diskusí a polemik a mírným milostným napětím. Pod mnoha názory ve snímku uvedenými bych se s chutí podepsal a nejvíce se mi líbí název v německém originále, jenž vystihuje i dnešní realitu v Evropě. Je to tak na čtyři a půl, za druhou půlku a sympatické hlavní představitele se přikláním směrem nahoru. Německá kinematografie opět boduje.(22.12.2011)

  • Jinny
    ***

    Tahle minimalistická Občanská výchova má jistě své kouzlo, ale je stejně moralistická jako ta ve škole. Myslím že i v relativně blahobytném Německu za každým eurem stojí dřina a není třeba odsuzovat člověka, který půlku výplaty neposílá dětem v Africe (tak jako posledních padesát let a nic se nezměnilo). Člověk by už jenom čekal obraz zlého kapitalisty s cylindrem a dolarovým pytlem v ruce. Příběh končí nikterak dramaticky a jediné poučení, které si odnesete, je zhruba takové: Nezkoušejte nic změnit. Hlavně ne sebe.(30.6.2008)

  • genetique
    ****

    Veľmi pekne natočená dráma, ktorá balansuje a konfrontuje s ľudskými témami ako láska, priateľstvo a vernosť na podklade politických presvedčení. Myšlienka filmu je naozaj veľmi, dobrá, i keď občas možno trošku predvídateľná, hlavnou devízou sú perfektne a zaujímavo napísané dialógy a kamera, ktorá diváka priam vťahuje do príbehu. 85%.(5.7.2009)

  • - Postava Petera na začátku filmu odjíždí do Barcelony. Daniel Brühl, jenž ztvárnil postavu Jana, se narodil v Barceloně. (claudel)

  • - Postava Hardenberga ve snímku zmíní citát, jejž vyprávěl jeho otec: "Kdo nebyl levičák do třiceti, nemá srdce, kdo jím zůstal po třicítce, nemá rozum." Tento výrok bývá často připisován Winstonu Churchillovi. (claudel)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace