Obsahy(1)
Rodinný dokumentární portrét všemi generacemi milovaného českého autora, herce, textaře, scenáristy a spoluzakladatele legendárního Divadla Járy Cimrmana Zdeňka Svěráka, který natočil jeho syn, světoznámý režisér Jan Svěrák, se svým kolegou Martinem Dostálem. Dali mu lehce humorný podtitul "Mramorizace Zdeňka Svěráka". Oba tvůrci laskavě nahlížejí do tvůrčího zákulisí i soukromého zázemí Zdeňka Svěráka a nechávají vyniknout jeho nezaměnitelné vnímání světa. Dávají rovněž možnost poznat kouzlo mnoho desítek let trvající sounáležitosti, na jejichž základech stojí úspěch slavného cimrmanovského souboru. Stranou však neponechávají ani momentky ze Svěrákovy životní cesty a soukromého života, na nichž odhalují pro řadu diváků možná neznámé odrazy jeho osobních osudů ve filmech, které si získaly trvalou přízeň publika. Snímek má nicméně osobní rozměr i pro samotného režiséra, který v době realizace prožíval společně s otcem tvůrčí i generační spor. Natáčením portrétu se pokoušel rovněž hledat nová východiska pro vzájemný vztah, jehož hodnotu mohli diváci ocenit na působivých filmech Obecná škola, Kolja či Tmavomodrý svět – plodech kongeniální spolupráce otce a syna, jež naštěstí měla úspěšné pokračování. (Česká televize)
(více)Recenze (209)
Jakkoliv bývá dokument o žijícím umělci sledem více či méně zabarvených pohledů autora, široce reflektujících vztah mezi vypravěčem a subjektem vyprávění, u Zdeňka Svěráka se můžete těšit kromě poodhalení jeho soukromí hlavně na ukázky z jeho díla. Kromě toho Jan Svěrák přizval ke spolupráci dalšího autora, jednak asi aby mohl být i před kamerou, jednak aby získal odstup. Povedlo se, zábavné jsou taky bonusy na disku s ukázkami ze Svěrákových filmů. ()
Milé jako všechno od Svěráka. Poklidné, přesto plný zajímavých informací natolik, že společně s Nejistou sezónou dává dokonalým způsobem nahlédnout do života a zákulisí dvou unikátních českých fenoménů. Cimrmana a Svěráka. Nevím nakolik je to všechno u Tatínka stylizované, ale přesně tak nějak si Zdeňka Svěráka v soukromí představuji. ()
Koncem 70-tých let jsem pro sebe objevila Cimrmany a následně infikovala svým nadšením celé okolí, moje dcery vyrůstaly na "Hodinách zpěvu" a páně Svěrákových pohádkách ať už filmových nebo tištěných atd atd - a vůbec si nedělám iluze, že nejsem jedna z mnoha, pro níž jméno Svěrák je značka kvality. Proto pro mne dokument nepřinesl mnoho nových informací, spíš byl jen milým setkáním s pro mne milým člověkem, jehož humor i inteligence mne doprovází většinu života. ()
Jan Svěrák nezapře klasického filmaře a udělal všechno pro to, aby se vyhnul "mluvícím hlavám". Jenže na dramatický příběh má příliš nekonfliktního otce. :o) Aranžované výjevy, jak hodný pan Svěrák rozmlouvá s vnoučátky nebo se dojímá ve svém rodišti věru zápletku nevytvoří, takže jako berlička posloužil hojně publikovaný spor o Vratné lahve. Ostýchám se to vyslovit, ale skoro si myslím, že to byl od režiséra mírně amorální reklamní trik. 70% ()
Velmi pekny a mily dokument o Zdenku Sverakovi. Zachycuje nejen jeho umelecky a pracovni zivot, ale i jeho obycejnou, lidskou stranku jak travi svuj cas se svou rodinou, prateli a svymi zalibami. Dozvidame se spoustu veci o jeho vztazich se svymi kolegami, jeho uvedomenim si ze uz taky nejmladsi, ale nechce si to prilis pripoustet a take jeho vztah k synovi Janovi. Opravdu mile natoceny dokument, ktery me prijemne prekvapil svym zpracovanim a naplni. ()
Galerie (9)
Zajímavosti (10)
- Sám Zdeněk Svěrák k filmu řekl: "Má-li někdo syna kameníkem, má nejlepší pomník ve vsi. (...) Kdo jiný mě zná víc než můj kluk, a ten Martin Dostál (...) byl zase takovej dotěrněj kladeč nepříjemných otázek. Myslím, že to zafungovalo a je to pěkný pomník. Neměl jsem právo cenzora, do obsahu jsem nezasahoval." (NIRO)
- Za kamerou stál Ivan Zachariáš, jeden z nejznámějších režisérů reklam vůbec. Na domácí půdě působí jen zřídka, je například režisérem výpravných spotů TV kampaně na pivo Stella Artois aj. (hippyman)
- Jan Svěrák pro časopis Premiere komentoval rozdělení tvůrčích pravomocí s Martinem Dostálem: "Martina jsem přizval, protože na rozdíl ode mne dokumenty točí. Ví, že je třeba mít spoustu obrazového materiálu, který se pak ve střižně hodí. Já bych tyhle obrázky často zapomněl natočit, protže hraný film se vypráví jinak. Martin se také nestydí ptát a tátovy historky ještě neslyšel. Takový posluchač, kterého můžete překvapit nebo rozesmát, je pro toho, kdo má vyprávět, k nezaplacení. Abychom předešli hádkám, dohodli jsme se předem, že poslední slovo budu mít já. Hádali jsme se ale stejně, protože dva režiséři na jeden film je prostě moc. Každý má svůj názor, oběma připadá, že film je jejich dítě, a jsou připravení bít se hlava nehlava." (NIRO)
Reklama