poster

Zákony pohybu (TV seriál)

Drama

Československo, 1978, 12 h 27 min

Scénář:

Miloš Smetana

Kamera:

Eduard Landisch

Hudba:

Karel Mareš

Hrají:

Viktor Vrabec, Vladimír Ráž, Martin Růžek, Luděk Munzar, Jiří Štěpnička, Antonín Procházka, Josef Somr, Viktor Maurer, Vlasta Fabianová, Ota Sklenčka, Ilja Prachař, Jiří Vala, Věra Bublíková, Eliška Balzerová, Ondřej Pavelka, Vlasta Matulová, Regina Rázlová, Bohuš Záhorský, Josef Mixa, Karel Urbánek, Bedřich Prokoš, Josef Chvalina, Josef Bek, Jiří Kodet, Jan Teplý st., Adolf Filip, Alois Švehlík, Zdeněk Kutil, Jiří Zahajský, Otakar Brousek st., Václav Švorc, Alena Procházková, František Filipovský, Bohumil Bezouška, Jiří Krampol, Svatava Hubeňáková, Břetislav Slováček, Jana Šulcová, Jarmila Švehlová, Evelyna Steimarová, Pavel Trávníček, Jan Přeučil, Jaroslav Kaňkovský, Zdeněk Dítě, Ladislav Pešek, Bohuš Pastorek, Jan Faltýnek, Eduard Dubský, Jiřina Štěpničková, Josef Čáp, Jaroslav Kotrba, Karel Houska, Stanislava Bartošová, Karel Chromík, Ivo Niederle, Pavel Buchvaldek, Jiří Holý, Jaroslav Mareš, Vlasta Jelínková, Miloš Vavruška, Rudolf Jelínek, Antonín Molčík, Eva Miláčková, Jana Břežková, Ludmila Roubíková, Lenka Kořínková, Vladimír Krška, Zdeněk Martínek, Bohuslav Čáp, Ferdinand Krůta, Miriam Hynková, Jana Leichtová, Miloslav Homola, Josef Patočka, Milan Mach, Marcela Jelínková, Bohumil Křížek, Oldřich Musil, Jiří Bednář, Bohumil Švarc st., Nina Divíšková, Kateřina Besserová, Jan Kuželka, Václav Fišer, Oldřich Vlach, Miloslav Štibich, Otto Ševčík, Zdenka Procházková, Jana Jiskrová, Věra Koktová, Josef Karlík, Vlastimil Fišar
(další profese)

Komentáře uživatelů k TV seriálu (26)

  • LIVINGDEAD
    ***

    Člověk až s údivem kouká, co se dělo v komunistických továrnách za špínu. Se divím, že to KSČ povolila natočit :-)(30.12.2018)

  • igi B.
    odpad!

    Jo - matně si pamatuji z hnusákovské éry. Hnus...(30.1.2006)

  • sportovec
    **

    Jakkoliv cenzura prosadila v případě tohoto seriálu svou, podařilo se jeho autorům Lumíru Dvořákovi a Miloši Smetanovi "propašovat" do vodotoku frází až nečekaně velkých množství dokumentárně a zčásti i umělecky cenných scén a výstupů, které ve své době měly až burcující podtext svou syrovostí a věcností. Mnohé z toho, co nás dnes trápí. má právě tady své kořeny. Tehdy byly nenápadné, dnes zápasíme s mnohdy neproklestitelnou džunglí.(25.3.2008)

  • Ej Hlemýžď
    ***

    V hlavní úloze se představil tehdy v TV dosud neznámý Viktor Vrabec, člen činohry v Plzni. Dobová noticka představuje Zákony pohybu takto: Třináctidílný seriál pravdivě ukazuje prostředí dnešní továrny a dělníků, dosud nezpracované téma. Nepředvádí jen výrobní problémy, ale všestranně zobrazuje lidské portréty dělníků, inženýrů a vedoucích pracovníků a ukazuje i jejich soukromé osudy a vztahy, které ovlivňují celý příběh. * scénář Lumír Dvořák, Miloš Smetana - režie Evžen Sokolovský - premiéra 1979(28.8.2004)

  • liborek_
    **

    Se Zákony pohybu se dramaturgická skupina normalizační ČST trefila opravdu do černého! V tomto "původním díle ze současnosti" je totiž ve zhuštěné podobě nutné minimum, které by lidé měli o vládě KSČ a normalizaci v ČSSR vědět. A TV JOJ za tento vskutku osvětový čin v podobě znovuuvedení na TV obrazovky patří mimořádný dík.___ Je neuvěřitelné, jak si byli normalizační papaláši sebejistí a/nebo (?) jak byli zaslepení svou absolutní mocí, když na obrazovky pustili v jistém ohledu hyperrealistický obrázek svého vládnutí: Nic nefunguje, všude špína, nepořádek, rozkrádání veřejného majetku..., vývoj drhne, veškeré konání je hrozně neefektivní, na všechno se dlouho čeká, nikomu se nechce moc pracovat (o práci se hlavně řeční v hloučcích opodál oprýskaných rezavých soustruhů), většinou se jen schůzuje a bojuje se především o dostavění podnikové rekrační chaty..., v pracovní době se chodí nakupovat (protože pak už by nebylo co), prvotním zájmem jsou prémie..., problémy s dodávkami vyvolávají dominový efekt, zahraniční obchodní partneři se hledí hlavně podrazit... Že seriál zobrazuje tehdejší realitu, potvrzuje dokonce dobový recenzent hlavní stranické tiskoviny: "Vždyť jsme byli svědky obrazu naší přítomnosti." (Josef Holý, Rudé právo, 23.10.1979, s. 5). Z pochopitelných důvodů i zde najdeme klasická propagandistická schémata: Emigranti jsou ti zlí, intelektuálové jsou zde zastoupeni pouze neškodným hudbymilovným staříkem, opozice je vykreslena negativně jen v podobě náměstka Kalaše (L. Munzar), jehož zmíněný recenzent kouzelně popisuje slovy: "...sobeckost, intriky, které nemají s charakterem socialistického člověka nic společného a nemají místo ani ve sféře naší ekonomiky." (ibid.).___ Seriál měl zřejmě za cíl poukázat na zodpovědnost jednoho každého občana za ten všudypřítomný a nepopiratelný bordel a vybídnout k nápravě...: ("Seriál jasně říkal to nejpodstatnější, že totiž všechno záleží na lidech. (...) Ono 'my' je přece podstatou socialismu. (...) Ukazoval úlohu jedince ve společnosti i v pracovním procesu, zdůraznil však také význam a poslání organizce KSČ a význam odborů v životě podinku.", ibid.). Kouzlem nechtěného se však podařilo naopak prokázat, že systém centrálně plánovaného hospodářství je prostě principiálně nefunkční... Všechny ty zobrazované problémy jsou důsledkem systému, ne jednotlivců.___ Seriál je nicméně zábavné sledovat i kvůli jeho "uměleckým" kvalitám! Nechme stranku tupý schematismus a Sokolovského rutinérství. Hlášky typu "Tak aby bylo jasno, já bez radiatorů neodejdu!" nebo "Vy byste chtěl jednat s dělníkama jako za kapitalistů" (z úst nejvetšího lempla a lajdáka, kterého zásahem ROH nelze jednoduše vyhodit) jsou vskutku nezapomenutelné. Seriál přímo přetéká moudrostí ("Otec říkal, že fabrika je nejlepší škola života."), dramatickými situacemi ("Přece za nás smlouvy nemůžou uzavírat dva emigranti! Takže tu litinu jim dodávat musíme."), ale i romantikou ("Ty, Boženo, ty ho máš to...?"). Je zábavné sledovat, jak všichni ti vedoucí pracovníci chodí celé týdny a měsíce ve stejném oblečení (s klaunovsky krátkými širokými kravatami), tváří se u toho děsně vážně a při zmínce o možnosti nesplnění plánu za zvuků hrozivého hudebního předělu odkráčí situaci "řešit"... Ti nejpilnější z celé fabriky (Bidlo s inženýrem Hartmanem) mají po celých třináct dílů (cca rok v jejich fikčním světě) na prkně jeden a tentýž výkres, a přestože se 20-25ti letý Bidlo přihlásí ke studiu na večerní průmyslovce, až od inženýra Hartmana se poprvé dozví o existenci a smyslu Newtonových zákonů pohybu (asi přeskočil 5. třídu ZDŠ...).___ Vlastně bych se přimlouval za častější reprízování tohoto seriálu. Hovoří o husákovské éře lépe, než cokoli jiného.(17.1.2019)

  • WANDRWALL
    **

    Tento seriál ocení diváci až za takových 50-60 let.(15.7.2011)

  • Marthos
    *

    Evžen Sokolovský, jeden z nejlepších divadelních režisérů, je v širším diváckém povědomí zapsán především jako spoluautor prolhaných normalizačních seriálů. Muž na radnici, Okres na severu, Gottwald, Chlapci a chlapi... a Zákony pohybu. Tato takřka románová odysea, sepsaná nikoliv obvyklým Dietlem, ale Milošem Smetanou, a zasazená, jak jinak, do dalšího z mnoha průmyslových koncernů, ale podává i mimoděčné svědectví o tom, jak se v praxi zhroutila vize plánovaného socialistického hospodářství. Míra kritického pohledu na události v Radianě by ovšem neměla jakkoliv překvapovat – všechna negativa totiž padají převážně na jednotlivce, nikoliv na celek. Systém, politický i výrobní, je přece správný, chyba je vždy na straně druhých. Zkostnatělý ředitel, který je po zásluze odvolán a poslán do penze, lajdáci, kariéristé, ješitní vizionáři, zásadoví byznysmeni... Sokolovského seriál je svým způsobem jedinečným, neopakovatelným a nenahraditelným zdrojem kulturního i občanského povědomí o dodnes ne zcela zmapovaném období tzv. normalizace (1970 - 1989). Když pomineme děj, jakkoliv schematický a předem zřejmý, je vlastně docela zábavné sledovat, jak Sokolovský pracoval. Všechna ta jeho klišé, ověřená schémata, stejné prostřihy i zlověstné hudební předěly, opakující se herci, kteří jdou ze seriálu do seriálu (Vrabec, Růžek, Štěpnička, Vala, Prachař, Somr, Sklenčka, Švehlík, Zahajský, Šulcová, Rázlová, Balzerová a další). Zákony pohybu, které se teprve nyní, po čtyřiceti letech od svého vzniku, znovu objevily na televizní obrazovce, patří s přimhouřením očí ještě k těm "měkčím" seriálům. A diváci mají na vybranou: buď nadávat, nebo se smát.(31.12.2018)

  • roswelll
    *****

    Třináctidílný seriál, ve kterém hraje tolik vynikajících českých herců a leží nepovšimnut někde v archivu televize...nechápu. Měli bychom se ke všem dílům natočených u nás chovat stejně, bez ohledu, co si kdo myslí o jeho úrovni. Stálo by za to si někdy, někde přečíst, proč se už tento seriál nevysílá. Pokud je to špatnou kvalitou materiálu, tak to bych pochopil, pokud je to z důvodů, že podle některých má seriál slabou úroveň, tak s tím nesouhlasím. Nebudeme se přece chovat jako kdysi, když tolik krásných filmů skončilo v trezoru a kdyby se doba nezměnila, už nemusely být nikdy vysílány.(22.9.2016)

  • slunicko2
    ***

    Sledujeme pro tehdejšího návštěvníka z nesocialistických zemí (newspeakový eufemismus pro kapitalistické země) a dnešní mladé zřejmě dost nepochopitelné vztahy, kdy poptávka vysoce převyšuje nabídku a soudruzi řeší, jak zvýšit výrobu. 1) Sám o sobě je dílo hodné zapomenutí jak svým mizerným schématickým dějem, tak svým ideologickým vyzněním (o hereckých a dalších "řemeslných" výkonech tvůrců ani nemluvě)._____ 2) S bezelstnou otevřeností dílo poukazuje na specifika socialistického hospodaření, aniž si tvůrci zřejmě uvědomovali, jak absurdní popisované vztahy jsou. Konec konců nebyl nikdo, kdo by jim to pověděl. Seriál se určitě na Západ neprodal a třicet let života v zobrazovaném marasmu snížilo rozpoznávací schopnosti nejen diváků, ale i tvůrců._____ 3) A tak sledujeme, jak nadměrné množství materiálu (tzv. nadnormativní zásoby) znamená, že dělníci nedostanou prémie. Ti přitom poctivě pracují. Pokud ne, stejně je nelze vyhodit, protože je třeba souhlasu odborů (ROH) a ty ho jen tak nedají. Ani volně odejít z podniku nelze bez souhlasu fluktuační komise. Šestiměsíční výpovědní lhůta se ještě prodlužovala podle věku pracovníka o 3 měsíce do 30 let věku, o 2 měsíce do 40 a o 1 měsíc nad 40 let). Ve filmu popisovaný způsob, jak se zbavit flákačů, patřil už tehdy spíše do říše pohádek než reality._____ Mezi pohádky patří i vyšachování švýcarské firmy._____ 4) Obchodní smlouvy (tzv. dodavatelsko-odběratelské vztahy) se netěšily velké vážnosti. Dodavatelé mohli poslat zboží klidně i s několikaletým zpožděním. Protože odběratel mezitím už nemusel mít peníze na výrobu, dodaný materiál se ztrátou prodal a jelo se dál. Vše probíhalo pod starostlivým dozorem Komunistické strany Československa, která v rámci tzv. kádrové politiky posuzovala, vybírala a schvalovala všechny manažery._____ 5) Jen tak mimochodem se dozvídáme, že návštěva lékaře zabrala celý den nebo že lidé odcházejí v pracovní době nakupovat, protože po konci směny už zboží není k mání._____ 6) A to všechno nám říká prorežimní propagandistický seriál, vyrobený v létech největšího politického marasmu. Každého napadne, jaká musela být skutečnost, když i povolená velmi omezená kritika vypadá takto._____ 7) Jak znovu a znovu opakuji, vždy hodnotím filmy z dnešního pohledu. V době vzniku jsem dílo ani nezaznamenal. Svou diváckou premiéru jsem zažil až nyní. Z dnešního pohledu je seriál mimořádně zajímavý jako autentický zdroj dobových poměrů a způsobu myšlení. Neviděl jsem dosud film, který by výstižněji ukázal, co znamenal socialistický hospodářský systém v praxi._____ 8) 25letému Antonínu Procházkovi (Ladislav Bidlo z projekční kanceláře) a 23letému Ondřeji Pavelkovi (nováček ve flákačské partě) to v těsných džínách fakt slušelo.(10.1.2019)

  • tuntavala
    **

    Litina, makroplast, ventily.(12.2.2019)

  • klúčik
    *

    Evžen Evžen....strach a hrôza....5%.(9.11.2010)

  • Ironfood
    **

    Méně známý seriál Evžena Sokolovského, pod jehož scénářem tentokrát není podepsán Jaroslav Dietl. Nejvíce to asi připomíná Inženýrskou odyseu, ale je to mnohem menší sranda. Moc se nepovedlo ani obsazení hlavního hrdiny Viktorem Vrabcem, který celou dobu působí hrozně unyle a tváří se jakoby právě kadil ježky. V té své unylosti hravě překonává i Zdeňka Buchvaldka v roli Františka Bavora z Muže na radnici, a to už je co říct.(20.1.2019)

  • rakovnik
    **

    Téměř všechny problémy se dají vyřešit schůzováním. Vše pro podnik, emigrantům navzdory a s vrátným v čele. A kdo netáhne za stejný provaz, ať táhne. Děsná agitka s parádním obsazením (až na hlavní roli), ale ze zvědavosti, jak (ne)fungovala ekonomika, se lze v neděli po obědě při dřímání dívat.(19.2.2019)

  • Kovaja
    *****

    Naprosto famózní kousek opět z pera soudruha pod taktovkou p. Sokolovského. Každý ať si říká kdo chce, je mi to fuk. V téhle době se točily top seriály. Výčet hereckých es je zde super. Počínaje pro mě milým překvapením v podání V. Vrabcem kterému jsem nevěřil jakožto nástupce M.Růžka ale opravdu mile překvapil přes výborného Valu, Štěpničku, Ráže, Munzara, Somra a konče milým Filipovským :-)). Nemohl sem se prostě odtrhnout od tv. Pecka!!!(20.1.2019)

  • lubospoti
    **

    Na první pohled nudný seriál plný prázdných frází, klišé a alibismu. Ale když se nad tím človek zamyslí, tak zjistí, že lépe tehdejší dobu snad ani popsat nešlo. Ona totiž přesně taková byla. A to skutečně není chyba autorů. Navíc jim slouží ke cti, že se nebáli na ty stinné stránky tehdejšího "obyčejného života" poukázat. Samozřejmě, že těm nejvíce ožehavým tématům se vyhnuli, ale jak se říká - nemusí pršet, stačí, když kape. Umělecká hodnota je zase věc jiná, tu seriál opravdu nemá. Je to svým způsobem vlastně takový hraný dokument.(18.12.2018)

  • Drom
    ***

    Inu, další majstrštyk! Třináctidílné sociálně-výrobní drama z fabriky, které vypráví o strastech a radostech takových obyčejných flákačů. Celá zápletka se točí kolem toho, že nikdo nic nedělá a dělat nechce. Jen se neustále scházejí, vymýšlejí, jak to udělat, aby nic nedělali a na koho to všechno svalit, kdyby náhodou. I když to občas vypadá převelice špatně a i já se obával, že nakonec budou muset něco dělat! Avšak vždy se ukáže, jak kvalitní tým menedžerů má Radiana a pokaždé se jim podaří ze svízelné situace vybruslit. Tu zneužijí práce dobrovolníků, jindy místního družstva, kopou a svalují vinu na ostatní, zaměstnávají flákače, rozprodávají suroviny, vtírají se a slibují... A když je nejhůř, jedou na idylický výlet k vodě. Ale nebojte se děti, pracovat nebudou. To není spoiler, to je jen tak předvídatelně natočeno! Formy jim udělají jinde, motorky k ventilátorům taky a všechny ostatní nakrmí planými sliby. Když pak na konci vyjebou s prašivým Švýcarem (žijícím v bláhové iluzi, že Češi někdy něco udělají), všichni víme, že je vyhráno. A tak můžeme s našimi hrdiny na veletrhu v Brně uzavřít pomyslný kruh. Ti toho tam zas naslibují... A odpovědnost za všechno hodili na Štěpničku, kterej tam snad jako jedinej skoro něco dělal. Prostě hepyjent!(16.1.2019)

  • jprmusic
    ***

    V kontextu doby jeden z lepších seriálů - řekl bych.(5.7.2011)

  • Frog.cz
    **

    Herci kvalitní ale opravdu jsem se musel smát jak soudruzi - ne všichni dtželi lajnu.Pamatoval jsem si to jen útržkovitě z dětsví kdy mne to samozřejmě nebralo,tak jsem se ze zvědavosti rozhodl kouknout na to jako že z dospělého pohledu.Jak říkám opravdu jsem se i zasmál.Na druhou stranu proti slavnému "Muži na radnici" je tohle klenot.(5.1.2019)

  • sharka.68
    ***

    Nechápu, proč odpad...koukám na něco, co mi přijde hodně podobné současnosti...včetně těch výstav v Brně...jasně, podnikové chaty už nikdo nestaví...a podnikovou školku má každý torchu větší podnik,závislý na ženských zaměstnancích....(18.2.2019)

  • carl.oesch

    Filmařsky celkem slabota, herecké výkony taky žádný zázrak (nejvíce mně kromě obligátních Vrabce a Reginy Rázlové Casanova Štěpnička...), ale proboha - tohle o sobě soudruzi natočili? Vždyť to ukazuje zcela perfektně, jak ten systém fungoval. Alibismus, faleš a neschopnost, nekompetentnost a plánované hospodářství. Když tohle vidí člověk, který v tom žil jenom chvíli, nechápe, jak to, že se ten systém ekonomicky mohl udržet tak dlouho. Sleduji to momentálně na TV JOJ a divím se, že to nepouští ČT. Protože tohle je lepší než tupá propaganda, kterou nás chrám a tvrz české kultury a nositel té jediné správné pravdy pravidelně zásobuje. Díl, ve kterém firmy bojují o to, jak se vyvléct z výroby ventilátoru, aby to nebylo na ně, nemá chybu. Nebo kalkulace, kde který ředitel či firma bude potřebovat radiátory a čím se jejich služby či výrobky (kotel - dodací lhůta pět let...) mohou hodit ukazuje, jak to bylo doopravdy, aniž by si to tvůrci uvědomovali a to i přes obligátní dietlovský pohádkově dobrý konec.(10.12.2018)

<< předchozí 1 2
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace