Reklama

Reklama

Recenze (1)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

– „Co nás naučíte v kasárnách?“ / – „Vše, co je v životě potřebné. Vyhodit barák do vzduchu, uškrtit hlídku...“ Francouzský učitel zapojený do politických demonstrací v květnu '68 se vrací po 10ti letech dobrovolného exilu do Francie s cílem pomsty. Co se mezi tím v jeho rodné vlasti změnilo? Nic... a stejně všechno. A jak se za těch necelých 10 let změnil styl Jeana-Pierra Mockyho, který počátkem 70. let natočil několik skvělých politických thrillerů a pak se odvrátil k různým žánrovým experimentům? Na první pohled taky vůbec, neb typický rukopis pana režiséra nelze ani na chvíli přehlédnout. Na druhý pohled hodně, protože Mockyho období politických thrillerů již neodvratně pominulo a dramatické atmosféry s napínavou akcí v duchu Sola a Albatrose se navzdory jisté návaznosti v tématu nedočkáme. Hloupá past, jak lze přeložit název tohoto filmu, pohlíží na dobrodružství jedince na pozadí napjatých politických událostí už s výraznou nadsázkou, z každého rohu zní satirické hlášky směrem k aktuální i dřívější politické situaci ve Francii, akční scény dokonce místy připomínají až grotesku. Celá atmosféra navzdory tragickému konci působí uvolněně až nostalgicky, přičemž v úplné nouzi lze ocenit i mírné pomrkování samotného Mockyho v hlavní roli po sebeparodii. Problém je, že ve výsledku tahle tragikomedie pro mě nefungovala naplno ani jako komedie, ani jako drama. Kdybych Hloupou past vnímal plně jako parodii, odpustil bych snímku jisté vykrádání dřívějších režisérových filmů, jenomže právě závěr se k tomuto pojetí rovněž nehodí... Mockyho nekonvenční filmy mě až na výjimky baví, ale tenhle považuji spíše za průměrný a lehce nevyrovnaný, přijde mi, že se Mocky koncem 70. let (jako i mnozí jiní režiséři v té době) na čas umělecky vyčerpal. Nicméně hudba... ta si zaslouží alespoň těch 5% v hodnocení navíc. Jak si Mocky v 70. letech vybíral ke svým filmům pokaždé zcela jiného skladatele, nutno říct, že výběr se mu jako vždy povedl a (zde neuevedený) Stéphane Varègues složil velmi podmanivý ústřední motiv, rozpracovaný i v dalších pěkných variacích. [65%] ()

Galerie (7)

Reklama

Reklama