Reklama

Reklama

Během vojenské diktatury v šedesátých letech se mladý vyšetřující soudce rozhodne vnést světlo do případu podle oficiální verze náhodné smrti opozičního poslance. S pomocí jednoho novináře dokáže úlohu vlády a zatažení armády a policie do této vraždy. (Artcam Films)

Recenze (44)

Houdini

všechny recenze uživatele

Oscar 2 : Cizojazyčný film, Střih + 3 nominace: Nejlepší film, Režie, Scénář - A . . . . . . . . . Zlatá Palma - výběr ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Tak aby bylo jasno - tohle je jednostranný, silně angažovaný, levičácký snímek, s kterým nesouhlasím takřka v ničem - protentokrát na to ale kašlu také proto, že se u nás jedná o dost opomíjenou záležitost. Je to úvodní film ke slavné Costa-Gavrasově politické trilogii a jde v něm o vraždu řeckého opozičního politika Gregoriose Lambrakise, která v létě roku 1963 zahýbala nejen řeckou politickou scénou. Popisuje, jak se policie a armáda snažila zmařit vyšetřování, a poodhaluje vojenské zákulisí vraždy. Fakticky je dost přesný (podle románu Vassilise Vassilikose) - problém tkví ale v tom, že vykresluje levičáky jako skupinu intelektuálních snílků brojících proti atomovým zbraním, zatímco téměř každý druhý spořádaný občan je tu zakukleným extrémně pravicovým spiklencem. No nic. Natáčení filmu se setkalo se zděšenými reakcemi, nikdo ho nechtěl podpořit, Jacques Perrin nakonec musel založit vlastní produkční skupinu. Costa-Gavras se dočkal podpory i od hereckých hvězd Yvese Montanda, Jean-Louise Trintignanta či Irène Papas, které se vzdaly většiny ze svých honorářů. No, politiku už nechám být a napíšu, že lepší politický thriller jsem ještě neviděl a sleduje současnou americkou tvorbu - asi pěkně dlouho neuvidím. Film fascinuje svým tempem, strhujícími akčními scénami (potyčky, samotná vražda, rvačka na korbě dodávky, scéna najíždění auta), které jsou výborně hudebně podbarveny s působností rovnající se takřka Morriconeho dílům. Naprosto dokonalý je střih, který film ještě zrychluje. Postavy vůbec nevyčnívají a pozornost je správně rozčleněna - vítězí asi zpočátku nedůvěřivý, ke konci odhodlaný vyšetřující soudce v podání bezchybného Jean-Louise Trintignanta, kterému se jednoduše nedá nefandit. Poslanec Yvese Montanda je dostatečně tragický, jeho žena Irene Papas jakbysmet. O něco méně jednoznačně kladný, o to více sympatický novinář Jacquese Perrina. Ale i záporné postavy mají svoji dramatickou sílu - především Yago Renata Salvatoriho. Brilantní film o boji proti prohnilé moci s happyendem (neodolatelné výslechy a odchody generálů) a vlastně i bez něj. ("historicko" -shrnující epilog). I s "nadějí" do budoucna ("seznam četby".) Zatím jasných pět - až to uvidí tak 100 lidí, kvůli ideologii uberu. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Proč myšlenky, které zastáváme, podněcují tolik násilí? Proč je pro ně mír tak nesnesitelný?" Protože zbrojařský firmy chtějí války a 2% DPH výpalnýho od každýho státu, takže korumpujou vlády všude tam, kam NATO dosáhne? Nebo jde o útok státních sil na osobní svobody člověka? Tak by to určitě napsal levičák a komunista, protože nálepky jsou teď v módě. Nejsem ani jedno, protože nevěřím žádnýmu politikovi, že by pohnul malíčkem pro moje dobro. Já jsem jenom znepokojenej z toho, co se děje kolem mě a vážím si každýho, kdo se na to nebojí upozornit. A tohle je hodně dobrý. Taky drsný, hnusný a hlavně důležitý. Asi proto to u nás vidělo tak málo lidí. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Vcelku zajímavá a napínavá politická kriminálka, které diváka chytne hlavně od fáze vyšetřování; házení klacků pod nohy, odstraňování svědků, neochota cokoli objasňovat, potřeba všechno zamést pod koberec… Na druhou stranu, vyšetřovatelovo rozhodnutí se dá označit spíš jako pohádkové, přestože z tohoto vysoce morálního činu je divák následně tvrdě probuzen do reality. Mírně mi vadila jazyková stránka věci (ocenil bych řečtinu), neměl jsem problém s politickým vyzněním (moc nechápu, co ostatním přišlo na filmu tak moc do leva; ostatně, kdo je proti polofašistickému vedení je automaticky levičák?), celkově docela spokojenost, slabší 4*. ()

Deimos 

všechny recenze uživatele

KINO Scala/// Obsazení 9/10 Děj 9/10 Hudba 8/10 Kamera 9/10/// PLUS: kvalitní a přesné obsazení, dramatická atmoséfra snímku, vyprávěný příběh a motivy postav, zajímavá úloha novináře MÍNUS: po konci ve který doufáte přijde rozčarování v závěrečných titulcích, není to přímo negativum, ale na klidném spaní vám to nepřidá./// Shrnutí: Útok na sympatického politika přichází z nejvyšších míst a vše nasvědčuje tomu, že se jednalo jen o nehodu. Nezkorumpovaný a poctivý vyšetřovatel však dává jeden kousek skládačky za druhým a postupně odhalí, že vše bylo jinak, přesto, že se političtí a armádní činitelé snaží vše zamést pod koberec. Opravdu hodně silný zážitek, nepříjemný, takový, který vám svírá žaludek a říkáte si, že to není možný, ale ono se to takhle nějak podobně stalo. Místo a čas ve kterém by jste nechtěli žít, pokud by jste nebyly někdo bezvýznamný, ale ani to by vám nezaručilo klid a dlouhý život./// Celkem 89%/// ()

Javert 

všechny recenze uživatele

Levičáci jako zdroj všeho světového dobra podle Costy-Gavrase. Jak už tu zmínil Pohrobek, Z je skutečně filmem až příliš okatě doleva zatočeným, což ovšem neubírá nic z jeho kvalit co se filmařské preciznosti týče. Kromě samotného režiséra se činil i casting, který vybral Montanda, Trintignanta a Perrina, tedy tři mé francouzské oblíbence, tak Mikis s pro něj typickým (místy řeckým) hudebním motivem. Plný počet - včetně přihlédnutí k oné levičácké poupravenosti - jasný. A méně nedám, ani až to uvidí 100 lidí. :) ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Nejslabší z trojice po sobě jdoucí spolupráce režiséra a představitele hlavní role je přesto stále silným a napínavým politickým thrillerem. Přestože ve filmu asi nejčastěji padne slovo komunismus, je nejméně názorově vyhraněným Costa-Gavrasovým dílem. Velký Řek malé postavy dokázal vždy provokovat. ()

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Snímek o politických vlivech, lžích, manipulaci a zastírání. A o marném boji proti tomu všemu. Velmi nepříjemná podívaná od mistra politických thrillerů, jímž je Costa-Gavras. Byl jsem překvapen, kolik času na plátně nakonec strávil hlavní herec Yves Montand, což ovšem nakonec přidává na šoku a deziluzi, které patří k vyznění tohoto filmu. A před závěrečnými titulky přišlo totální vystřízlivění. Do zpěvu vám po zhlédnutí určitě nebude. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Pokiaľ chcete riešiť politickú angažovanosť filmu Z a či je ľavičiarsky propagandistický, alebo nie, tak vám to brať nebudem. Ja som si ale užil prvotriednu trilerovú jazdu, naplnenú príťažlivým vyšetrovaním, známymi francúzskymi charizmatickými kamennými ksichtami a parádne zinscenovanými demonštráciami. Investigatívna novinárčina, stručné výsluchy, pokusy o vraždy na uliciach, identifikácie z tajne nafotených fotiek. Čo chcieť viac od žánrového filmu s dôležitým posolstvom.  P.S.: Gréci mali asi nejakú (homo)sexuálnu úchylku týkajúcu sa bitia obuškom do hlavy. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Kdyby jen ten začátek nebyl tak nepřehlednej. Přitom je jasný, že bez něj by to nešlo, protože zbytek filmu je v podstatě vyšetřování. K filmu jsem se dostal při čtení řeckých dějin (Hradečný, Pavel - Dějiny Řecka), kde je zmíněn v souvislosti s násilnou změnou politické reprezentace v šedesátých letech. Podle mého názoru autenticitě hodně škodí, že C-G byl v podstatě odříznut od Řecka, a film točil jinde (samozřejmě, v Řecku by jej točit nešlo možná dodnes), v Alžíru. Pár lahví od piva a odznaků na zdi mě nepřesvědčilo, že se děj odehrává v Řecku. Taky si nejsem jistý, jestli se má jednat o Soluň, když sem "noviny každý den v 10:00 dováží letadlo z hlavního města". Papaska víceméně jen do počtu jako star. Oceňuji střih, skvělou kameru a v druhé části i tempo. Na plný počet to ale není. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Režiséra Costa-Gavrase i herce Yvese Montanda si vážím především za jejich nasledující společný snímek Doznání, ve kterém v dobách tuzemské normalizace nabídly (tehdy alespoň "západním" divákům) drsný obraz vykonstruovaných procesů 50. let v Československu. Volnou sérii o mrazivých politických událostech z různých krajin, navíc dle autentických knižních předloh, rozhodně vítám. Ač přiznám se, že zdejší téma atentátu a zvrhnutí vlády v Řecku je mi poměrně vzdálená nejen jakýmikoliv vědomostmi. Zaujal mne samotný úvod s přednáškou, kde se mluví o totalitních či jinak represivních režimech v metaforických přirovnáních k plísním během pěstování rostlin. Ale s přesunutím děje k věci mi trvalo mnohem déle, než se mi příběh z poměrně vzdálených končin dostal pod kůži, nicméně nakonec se povedlo! Především od momentu, kdy se rozjelo brilantní vyšetřování ve stylu detektivky (v postupném přepájení různých zjištění s politickým pozadím), začal pro mne příběh, který byl velice napínavý a působil i silně. Charismatickému Montandovi padla role zavražděného, takže se objevuje bohužel jen symbolicky, nejčastěji v různých flashbacích, ale Jean-Louis Trintignant mi svou kreací hlavního vyšetřujícího jeho nepřítomnost celkem slušně vynahradil. Stylovou podívanou nádherně podporuje i vizuál, který Gavras s tvůrčím týmem doladil podle řecké vlajky laděny do kontrastně modro-bílých motivů. No uznejte: pánové v modrých oblecích a bílých košilích, v místnosti s bílými zdmi modrý nábytek, na modrém stolku bílé papíry, dokonce modro-bílý psací stoj, a pozor: bílý ventilátor s modrou vrtulou! Tak tomuhle, pane režisére, říkám originální umělecký cit pro patriocismus k vlastní rodné zemi. 80% ()

classic 

všechny recenze uživatele

Viete, čo ma na tomto pozoruhodnom, politickom, znepokojivom snímku najviac zaujalo ? Skúste si zatipovať. Stále nič ? Chvíľka napätia... A je to tu ! Vážené dámy a vážení páni, v snímku „gréckeho Olivera Stonea” , ma 100 % INTERESOVAL špičkovo - špičkový STRIH, francúzskej strihačky Françoise Bonnot, ktorý je naprosto strhujúci, a vôbec vďaka tomu som sa nadmieru stotožnil so strhujúcim dianím. Už si ani nepamätám, ako dlho som očakával z mojej pozície, kedy konečne UZRIE SVETLO SVETA = Z. Nie som typ človeka, ktorý sleduje politiku, ale sledovať UDALOSTI okolo demonštrácii, kde sa schyľuje k likvidácii istého poslanca, pritom prsty v tom majú všetci vysoko postavení, a „proti múru” stojí húževnatý SUDCA, o nadčasové filmové prebiehanie, je naprosto postarané, až neveriacky krútim očami, aká extáza sa mi dostáva. Určite by som pochválil režiséra, scenáristov, kameru, či aj hudbu, alebo herecké obsadenie, v ktorom sa „predvádza” povolaný Jean - Louis Trintignant, ale i Yves Montand, ako Z, zo ženských hereckých predstaviteliek, mi jednoznačne inklinovala Grékyňa Irene Papas, v úlohe zdrvenej manželky „obetného baránka” , to by bol klasický nadštandardný pozitívny PLUS, áno, to je bezpochyby pravda, vylepšuje to celkové nálady, pocity a myšlienky, no, už v samotnom úvode spomínam, čo ma to vlastne tzv. poznačilo. Takýto film ešte len čaká na ďalších múdrych divákov, ktorí zatiaľ odolávajú, ale mali by sa nad tým zamyslieť, čo im to uniká... Ja som tento REST našťastie dobehol. ()

HenryS. 

všechny recenze uživatele

Kdyby pravičáci byli opravdu tak tupí, jako jsou představeni zde, bylo by všechno lálá... :-) jenže ta naprostá SCHEMATIČNOST tohohle snímku, i když otočená o 180 stupňů, působí úplně stejně jak ta naše normalizační.. ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Politický thriller ako z učebnice, Costa-Gavras to jednoducho vie. Vytvoril strhujúce dielo s dokonalým strihom a hudbou. Film sa spočiatku javí ako politická prekáračka medzi ľavičiarmi a pravicovou vládou, ktorú zastupuje skorumpovaná a intrigánska armáda a polícia. Následne však prejde k samotnému vyšetrovaniu vraždy opozičného politika ( excelentný Jean-Louis Trintignant ) a film získa ešte rýchlejší spád. ()

Marek1991 

všechny recenze uživatele

Iste ideologicky je to dosť vyhranené a jedna alebo druhá strana sa k tomu stavia dosť vyhranene, no vadí mi skôr že to vyzerá ako obyčajná kriminálka, že sa tam viac reční než by tam bolo spiknutia a nejakého odkazu, čo je trocha problém. V tomto to teda nevnímam možno ako iní, ktorým to príde strhujúce. Politicky, ale aj filmársky je zaujímavý záver, tam je aj určitý odkaz podľa mňa, no viac by som to nevychvaľoval, až tak výrazných momentov tam na to nebolo. ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Politické krimi-drama jak žiletka, jedné je z toho smutno a ouzko, jak málo se toho změnilo.. Každopádně z mé strany veliká poklona tvůrcům, že do takového projektu vstoupili v roce 1969, to chce/chtělo kus pořádné odvahy.. Yves Montand je obdivuhodný herecký chameleon, včera mě překvapil, dnes mne uzemnil.. Ten jeho politik mi vůbec nepřipadal jako komunista či levičák, působil na mě jako slušný člověk se sociálním cítěním.. Pozoruhodný byl Jean-Louis Trintignant v roli vyšetřujícího soudce, vnitřní pnutí přijít tomu na kloub ho hnalo dál a dál.. No a Charles Denner, už jen slyšet jeho hlas stojí za to, natožpak sledovat boj o život, úžasný.. Nemám připomínek, nadčasová záležitost, neb tady vůbec nejde o politický směr, nýbrž o podstatu věci, plný počet hvězdiček bez mrknutí oka.. ()

corpsy 

všechny recenze uživatele

Myslím, že paralely s dnešným vývojom sveta, sú jasné. Každý režim zakazoval, zakazuje a zakazovať bude. A to to, čo hodnostárom nevyhovuje a pripomína ich skazenosť ľudom. Je už len na tej ktorej ovci, ako zabeká. Nečakal som nič výnimočné, čo sa týka filmu, aj napriek oscarovým oceneniam a nomináciám. Akosi som tušil, že aj napriek kritickej sláve, to nebude topka ( narozdiel od podobne strihnutej BITKE O ALŽÍR ). Snímok dravý a hutný, ale stále len niekde na pol ceste. ()

Související novinky

Zemřel herec Jean-Louis Trintignant

Zemřel herec Jean-Louis Trintignant

17.06.2022

Francouzská i světová kinematografie v pátek přišla o další velkou filmovou hvězdu, ve věku jednadevadesáti let totiž ve francouzském městě Uzès zemřel držitel ceny César, Zlaté palmy z Cannes i… (více)

Reklama

Reklama