poster

Stav obležení

  • francouzský

    État de siège

  • italský

    L'amerikano

  • italský

    L'amerikano (Stato d'assedio)

  • anglický

    State of Siege

Drama / Thriller

Francie / Západní Německo / Itálie, 1972, 115 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kedu
    ****

    Costa Gavras to myslí dobře. Dnes to může řadě lidí - diváků, připadat nesmírně naivistické, ale ono to tak opravdu bylo, i když pro objektivitu je nutné dodat, že míra černobílosti u levicových tvůrců je stejná jako u tvůrců podporujících spíše pravici až ultrapravici. Problematika vměšování mocnosti typu USA do politiky jiného suverénního státu je dnes rafinovaněji prezentovaná spíše filmy jako je Syriana. Zároveň je nutné vtipně podotknout, že pokud vše řídí rusové a číňané, musí si spokojeně mnout ruce, protože obecenstvo se zabývá výhradně americkou špinavou hrou.(6.1.2013)

  • Pohrobek
    *****

    Po Z další Costa-Gavrasův film (a takové jsou asi všechny), který se mi skutečně líbil, ale neskutečně mě naštval. Příběh amerického dopravního specialisty Philipa Michaela Santora (Yves Montand), který je v Uruguay unesen levicovou guerillou a který se v očích diváka postupně mění z neškodného civilisty v mocného a vlivného amerického agenta cvičícího represivní složky uruguayského polofašistického zřízení. Zase - levicová guerilla uvědomělí bojovníci za sociální rovnost, státní moc banda zkorumpovaných, z USA ovládaných latifundistů a pravicové organizace skupina kriminálních živlů ovládaných několika fašisty a placených z kdovíčeho. Opět se nejedná o žádnou fikci - film pojednává o skutečném případě amerického agenta Daniela Mitrioneho, opět je zkreslení a levicovost snímku do nebe volající. Jinak výborný politický thriller, který se sice Z nevyrovná, ale několika místy (represálie mezi studenty, schůzka vlivných vládních činitelů) ho připomene a celkově je natočen velmi svižně a zručně. Hodně zajímavé je obsazení hlavní role - kdy si konservativního a poněkud fašistického agenta zahrál socialista z nejpřesvědčenějších Yves Montand. Costa-Gavras zamýšlel diváky naladit na jasně revoluční a protiimperialistickou notu, já jsem si tím nenechal zkazit chuť, litoval jsem toho "nesprávného", fandil těm zlým (Renato Salvatori naprosto bezchybný) a film jsem si tak vychutnal naplno. Na Oscary mohl tentokrát Costa-Gavras zapomenout - byl rád, když mu tenhle film v USA vůbec odvysílali. :))(5.8.2005)

  • MrPierc
    ****

    Zcela politický film zabývající se vlivem USA na ostatní státy. Amerika si vždy najde nějakou slabší zemi, které ze začátku pomůže. Nastrčí do státu svoje lidi, průmysl, ovlivňuje ekonomiku dané země a svojí vylepšuje. Kdo nesouhlasí, je potichu odstraněn. Velice pomalé vyprávění a zcela bez přikrášlování. Nebezpečné filmové téma pro všechny státy, co takto praktikují svojí ekonomiku.(3.1.2011)

  • NinonL
    *****

    Běhal mi po zádech mráz, když film končil. Taková bezcitnost, lidé jen jako figurky, které se zkrátka vymění. Další skvělý politický film, tentokrát o americkém agentovi, který je na své misi zajat místními revolucionáři. Ne, nedalo se moc fandit nikomu, protože z jakéhokoli pohledu je politika jen špína a svinstvo. I v tomto filmu. Yves Montand, přestože jeho postava nebyla vůbec kladná, hrál skvěle a člověk s ním i sympatizoval.(26.5.2017)

  • sportovec
    *****

    Mrazivý film o událostech všedního dne v Latinské Americe popisuje skutečnost bez příkras v neznámé "bílé" zemi této části světa. Akční film se musí červenat vedle této pozoruhodné non fiction. Subkontinent teologie osvobození nemůže nebýt levý; vyhrocenost sociální otázky ani jiná alternativní řešení neumožňuje. Zadní dvorek USA, skutečné působiště Monroovy izolacionistické doktríny, v novodobých dějinách počínaje španělsko-americkou válkou 1898 zacházel s blízkými americkými sousedy vždy jako s přistěhovalci x-té kategorie; možnosti a limity hnutí odporu zachycuje STAV OBLEŽENÍ přesně, s důsledností kronikáře a pečlivostí znalce. Montand si v ničem nezadá s příležitostmi, kterých se mu dostalo v jiných filmech, např. v DOZNÁNÍ. Bezvýchodnost, "kolovrátkovitost" situace naznačuje závěrečná scéna - rakev jednoho protiteroristického Američana střídá prakticky okamžitě rodina Američana druhého. Je a zůstane pravdou, že v bipolárním poválečném světě stíny jedné strany vyvažovaly neméně stíny strany druhé. A to bez ohledu na to, vnímáte-li svět politicky zprava nebo zleva. Proč toto pozoruhodné a stále svěží dílo není dostupné na DVD nosičích?(14.10.2013)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace