poster

Soumrak nad Jižní Afrikou

  • Velká Británie

    Wah-Wah

Drama

Velká Británie / Francie / Jihoafrická republika, 2005, 97 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Radyo
    ****

    Nadčasový civilně zpracovaný příběh dramatického vývoje vztahů jedné rodiny. Richard E. Grant zpracoval své autobiografické zážitky do filmu, který zobrazuje tehdejší svazijskou bělošskou komunitu, do určité míry stále svázanou anglickými konvencemi, ale současně též "utajeně" svobodomyslnou, alespoň co se monogamie týče. Do mírného kontrastu vůči komunitě je pak postavena letuška Ruby, Američanka, zvyklá žít podle jiných pravidel. Herci jsou výborní, příběh určitě není extra originální, ale jeho zasazení do afrických scenérií mu přidává mírný punc exotiky. Za mě poctivých 85%.(6.5.2013)

  • Morien
    ***

    Na filmy vyprávěné očima dítěte já si celkem potrpím. V tomhle případě se jedná (domýšlím se) o film vzniklý z hluboké potřeby autora zapamatovat si a zaznamenat vzpomínky na své dětství, respektive na svého otce. Autor je profesí herec a tento film je jeho jediný režisérský a zároveň scenáristický počin, což se na filmu hodně odráží. Ne že by byl špatný, ale je svou skladbou a vyprávěním velmi neosobitý, opatrný a něžný. Nedělá žádné formální úkroky směrem k osobnímu vyjádření nebo umělecké reflexi. Je to zamlžený, útržkovitý a zidealizovaný pohled na dobu, která už není. Nejcennější mi přijde v takových těch "školáckých" chybách, to znamená v chaotické změti živelných postav (se kterými si zejména herečky pěkně vyhrály), kdy autor nemá potřebu vysvětlit kdo a proč je pro hlavní postavu důležitý, ale prostě to tak je, a potom některé vypíchnuté detaily, které z filmu rázem dělají mnohem osobnější zážitek. Už jen úvodní sekvence je vlastně dost drsná a potom mám na mysli takové ty věci jako holení vlasů před operací, lpění na artefaktech (ať už jsou to tátovy hodinky nebo sklenička s otiskem matčiny poslední rtěnky) a přivonění ke svetrům, které už nikdo nosit nebude. Není to nijak objevný film, ale je odžitý a to je na něm myslím vidět.(2.8.2015)

  • ABLABLABLA
    ****

    Takový malý milý snímeček z koloniální afriky bych to asi nazvala. Skvělí herci, krásná příroda, ovšem typická zápletka a její relativně typické vyústění. Mladičký Nicolas Hoult mě mile překvapil a o jeho výborném hereckém výkonu není pochyb. Obávám se ovšem, že ač se mi snímek líbil, patří mezi ty na jedno zhlédnutí a po nějakém tom měsíci, na něj určitě zapomenu, protože až tak něčím zvláštním nevynikal. 3-4*.(31.1.2014)

  • Kryšpín
    ****

    Další film o milostném trojúhelníku... nebo spíše mnohoúhelníku zasazený do Afriky. I když těchto příběhů je zfilmováno požehnaně, tak mi to vůbec nevadilo. Protože tento příběh je točen z jiného úhlu pohledu. Pohledu mladého chlapce, který stojí uprostřed a snaží se s tím vyrovnat po svém. Jenže Afrika nabízí málo způsobů, jak se tím vyrovnat. A o to je to "exotičtější".(3.1.2010)

  • genetique
    ****

    Hmm, až po skončení filmu mi došlo, prečo film oplýval takou dôveryhodnou atmosférou a udalosťami. Rodinná dráma a osudy jej členov, ktoré film zobrazuje totiž nie sú len tak hocijaké. Sám režisér totiž natočil film o tom, čím musel ako chlapec prejsť. Ale aj napriek tomuto zisteniu (nechcem aby to ovplyvnilo môj pohľad na film) sa jedná o bravúrnu záležitosť, dramatické momenty nenechajú ani na chvíľku vydýchnuť, čo iba podtrhujú autobiografické črty. A myslím, že Richard E. Grant ani nemohol obsadiť lepších hercov. 85%.(12.2.2008)