Reklama

Reklama

První velká vlaková loupež

  • Česko Velká vlaková loupež (více)

VOD (1)

Obsahy(1)

Uloupit zlato z jedoucího vlaku? Všechno je jednou poprvé... Odvážnou vlakovou loupež, která vstoupila do dějin kriminalistiky, uskutečnil v roce 1855 lupič-gentleman Edward Pierce. Jeho cílem se stal vlak dopravující velké množství zlata na výplatu žoldu vojáků v Krymské válce. V románové, značně zromantizované podobě zachytil celou událost známý spisovatel Michael Crichton a poté, co se jeho kniha stala bestsellerem, ji jako režisér sám převedl na filmové plátno. Nejprve sledujeme pečlivé plánování celé akce a dlouhé přípravy. Než se totiž vlak rozjede, je nejdůležitější částí loupeže získání duplikátů čtyř klíčů potřebných k otevření trezoru ve vlaku. Jednotlivé klíče jsou přitom svěřeny do opatrování různým lidem. Pierce musí vymyslet důmyslné způsoby, jak se jich zmocnit, v čemž mu pomáhají jeho společníci: Miriam, dáma s pochybnou pověstí, která pro úspěch plánu neváhá využít ani své tělo, a schopný kasař a duplikátor klíčů Agar. Hlavní atrakcí filmu je však samotná loupež, kterou kamera sleduje doslova krok za krokem. Ústřední trojlístek ve filmu ztvárnili Sean Connery, Donald Sutherland a Lesley-Anne Downová, přičemž velké uznání zaslouží především Sean Connery, který většinu kaskadérských kousků provedl sám. (Česká televize)

(více)

Zajímavosti (27)

  • Scény jedoucího vlaku byly natočeny na železniční trati Mullingar - Athlone (nyní uzavřené), přibližně 70 km západně od Dublinu. Další scény byly natočeny na nádraží Kent v Corku. (Tonula)
  • Londýnské nádraží bylo ve skutečnosti točeno na Heuston railway Station v Dublinu, které bylo postaveno v roce 1846 a funguje dodnes. Únik nafty z dieselové lokomotivy a uhlíky vypadlé z parní lokomotivy zde v době natáčení způsobily velký požár. (Tonula)
  • Na kaskadérskou scénu na střeše vlaku měl Connery boty s podrážkou z měkké gumy a vagony byly pokryty zdrsněným písčitým povrchem. Během skoku mezi vagony však Connery uklouzl a téměř spadl z vlaku. Potíže mu dělal hlavně kouř a popílek, padající mu do očí. (Tonula)
  • Sean Connery původně odmítl účast ve filmu, protože si myslel, že bude natáčení „příliš obtížné“. Byl požádán, aby vše znovu zvážil. Sean si přečetl Crichtonův román, osobně se setkal s autorem a nakonec změnil názor. (Tonula)
  • Téměř všichni zločinci ve filmu skutečně existovali. Například Clean Willy (Wayne Sleep) měl předlohu v trestanci, který uprchl z věznice v Newgate vyšplháním na 15metrovou  žulovou zeď, zakončenou otočnými kovovými hroty. Jediná vymyšlená postava byla Miriam (Lesley-Anne Down). (Tonula)
  • Manželka Seana Conneryho Micheline se rozzuřila, když viděla jeho nebezpečné kousky ve filmu. (Kulmon)
  • Poslední film Petera Butterwortha. (Kulmon)
  • Poslední film André Morella. (Kulmon)
  • Film byl pojmenován První velká vlaková loupež, aby se distanoval od vlakové loupeže 2 milonů liber z roku 1963, kterou tisk nazýval Velká vlaková loupež. (Kulmon)
  • Parní stroj původně použitý ve filmu neměl takový výkon, tak byl nahrazen "přestrojeným" dieslovým. (Kulmon)
  • Sean Connery strávil několik dnů na jedoucím vlaku. Ten se měl pohybovat rychlostí 50 km/h, Connery však argumentoval, že jel mnohem rychleji. Pilot helikoptéry potvrdil Conneryho podezření, že jel asi 80 km/h. (Kulmon)
  • Na skutečné loupeži se podíleli pouze čtyři kriminálníci: Pierce, Agar, železniční strážník Burgess a železniční účetní Tester. Všechny čtyři klíče byly drženy na železničních stanicích. Dva v Londýně, dva ve Folkestone. Všechny byly dočasně ukradeny Testerem a Piercem, aby je Agar mohl duplikovat. Služební vůz nebyl zamčen zvenčí. Pierce a Agar byli vpuštěni dovnitř Burgessem. (Kulmon)
  • Film je založen na skutečném zločinu z roku 1855. (Kulmon)
  • Hneď po odchode vlaku zo stanice Ashford sa ukáže vnútro lokomotívy, kde muž hádže uhlie do kotla. Na jeho ľavom zápästí sú viditeľné náramkové hodinky. V skutočnosti sa náramkové hodinky stali komerčne dostupnými až koncom 19. storočia. (Arsenal83)

Reklama

Reklama