Reklama

Reklama

Matka Indie

Drama / Muzikál / Rodinný
Indie, 1957, 172 min

Obsahy(1)

Stařičká Indka Rádha vzpomíná na svůj život, který byl plný strastí, které však díky své vnitřní síle přestála. Rozsáhlá filmová freska upoutá nejen svým dějem, ale i výtvarným a hudebním zpracováním. (Dr. Hawkeye)

Recenze (8)

kaylin 

všechny recenze uživatele

Tří hodinový muzikálový indický opus. No, musím říct, že mě to samo o sobě moc nenadchlo a v konečném důsledku se můj dojem jen potvrdil. Je to velké, je to velkolepé, nádherně barevné, je to místy celkem socialistické a v konečném důsledku je to takové celé prostě moc divné a zdlouhavé na to, aby se mi to skutečně líbilo. ()

corpsy 

všechny recenze uživatele

Hudobné čísla dosť spomaľujú a hlavne zľahčujú vážnosť témy. Ide o epické dielo, plné strastí jednej rodiny a tie sladulinké tanečky a výraze v tvárach spievajúcich proste do takéhoto diela nepasujú. Význam diela je však neodmysliteľný. ()

Dr. Hawkeye 

všechny recenze uživatele

Stařičká Indka Rádha vzpomíná na svůj život, který byl plný strastí, ale které ona díky své vnitřní síle přestála. Rozsáhlá freska zaujme nejen svým dějem, ale i výtvarným a hudebním zpracováním. Hlavní diváckou výhodou byla patrně délka námi viděné verze. Takto mě film zaujal, ale nejsem si však jistý, jak bych přijal původní, téměř tříhodinovou verzi (verzi kterou mají v Ponrepu odhaduji cca na 110 min) ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Film Matka Indie je vlasteneckou emancipací mladého nezávislého indického státu. Filmový výraz je směsicí sovětského realismu, bollywoodské pop-kultury, italského neorealismu a hollywoodského kýče. Sociální motivy jsou nejhlasitější a v gestech zprofanované, jsou analogií koloniální minulosti, generují symboliku rozhněvaného mladého muže (a byť je i značně kontroverzní, jeho zarputilost dokáže přinést do stojatých poměrů zásadní změnu), ale také s odhodlaným výrazem hledí vpřed na lepší zítřky společenského soužití. Bharat Mata - Matka Indie je také vlasteneckým symbolem, národním ztělesněním bohyně matky, vytvořila se koncem 19. století s indickým hnutím za nezávislost. Mehbůb Chán používá hinduismus jako nacionální prvek sjednocené Indie a postavy jsou tak ve své podstatě spojeny s hinduistickou mytologií: Radha, bohyně lásky, něhy, soucitu a oddanosti, byla milenkou a ženou Krišny - Šamu je jen jiné jméno pro Krišnu - Ramu je srovnáním s bohem Rámou - a Birdžu pro změnu s bohem Krišnou. A protože jde o indický film, nemohou zde scházet zpěvy a choreografie masy, optimistická víra v budoucnost se dosahuje za pomoci výjevů sovětské budovatelské operetky. Hrdinkou indického vlasteneckého eposu je Radha (šarmantní Nargis), archetyp indické ženy a stará vesnická žena - matka vesnice, vzpomínající na svůj pohnutý život od doby své svatby v mládí. Jen její vytrvalost, obětavost, ctnost a víra stály za přežitím rodiny i celé vesnice v jejím původním místě. Hlavní mužskou postavou je Birdžu (velmi zajímavý Sunil Dutt, a jako malý chlapec Sadžid Chán), mladší synek Radhy. Nezkrotná duše, neschopná a neochotná smířit se se zjevnou nespravedlností. Proto překračuje hranice a proto je matkou země také potrestán. Výraznou postavou je Šamu (zajímavý Rádž Kumar), manžel Radhy, propadnuvší pocitu trudnomyslné beznaděje po tragické nehodě. A k výrazným postavám patří také Ramu (příjemný Radžendra Kumar, a jako chlapec Master Surendra), nejstarší syn Radhy a Šamua. Poklidný mladý muž, důstojně ctný a poctivý. Důležitou postavou je Suchilala (zajímavý Kanhaijalal Čaturvedi), lichvář a ekonomická autorita kraje, bezcharakterně a lačně těžící z negramotnosti a strachu vesničanů. Z dalších rolí: Šamuova matka a tchýně Radhy, uzavírající pro svatební obřad s lichvářem smlouvu Sundar-Čači (Džillo), Ramuova žena Čampa (Kumkum), Suchilalova provokující dcerka Rúpa (Čančal), učitelova dcera Čandra (Azra), nebo nejbližší vesničtí přátelé rodiny a rodiče Čampy Kamla (Šéla Naik) a Šambu (Mukri). Film Matka Indie je interesantním filmem z emancipace nezávislé Indie, toužící po jednotě a prosperitě i vylepšení negativního obrazu tradiční hinduistické kultury u vyspělého světa. Pozoruhodný vlastenecký počin. ()

vojta1 

všechny recenze uživatele

První polovina úspěšně boří nudu Bollywoodských melodramat, kterou nahrazuje příliš jednoduchým a prvoplánovým realismem. Mnoho synů zemře, volci jsou ukradeni, z manžela se stane mrzák, zamíndár nesleví ze svého vydírání... Ale druhá půlka (další hodina a půl) už je mnohem zajímavější, protože se v ní sváří mateřská láska s jakýmsi morálním citem. Tento vnitřní boj hlavní postavy vyvrcholí docela drastickým závěrem.___Zajímavá je postava Bidžrua, která bezelstně kopíruje příběhy Kršny. Malý lumpík (kam se na něj hrabe Culkin ze Sám doma) je bravurně zahraná postavička, která je podobně vzdorovitá a staví se na odpor nespravedlnosti, jako malý avatar VIšnua. Mladík Bidžru laškuje s vesnickými dívkami stejně jako tak činil Kršna v pubertálním věku. Bohužel je na tom herecky žalostně. Velmi si cením jisté problematizace notoricky proslulého příběhu. Kršna, jako avatár boha Višnua, je na zemi ve všech fázích svého života téměř všemocný a všechno mu projde. Není tomu tak v Mother India, kde za své laškování s děvčaty sklízí Bidžru hořké plody, které ho nakonec vypudí z vesnice a přivedou do záhuby. ()

Reklama

Reklama