Reklama

Reklama

eXistenZ

  • Kanada eXistenZ (více)
Trailer

Obsahy(1)

Hra nebo skutečnost? Kde končí jedno a začíná druhé? Kanadský thriller z budoucnosti možná nepříliš vzdálené. Allegra Gellerová, jedna z nejlepších počítačových programátorek blízké budoucnosti, se osobně účastní testování své úplně nové hry, zvané eXistenZ, s testovací skupinou. Tyto hry nové generace však potřebují tzv. bioport, neboli port zavedený do lidského těla. Hra se pak napojuje přímo na nervový systém hráče a zavádí ho do světů nejdivočejší fantazie. Při nahrávání nové hry do portů testovací skupiny je však Allegra Gellerová fyzicky napadena, nahrávání je přerušeno a systém poškozen. S pomocí pověřeného průvodce Teda Pikula se jí podaří uniknout, pronásledovatelé z konkurenční firmy jsou jim však v patách a navíc je unikátní virtuální systém nové hry téměř zničen. Jediná cesta, jak jej zachránit, je hrát hru s přítelem. Ted Pikul však nemá zaveden bioport...
Nový opus kontroverzního kanadského režiséra Davida Cronenberga s nečekanou pointou je tentokrát polemikou o hranicích virtuální a skutečné reality se všemi pocitovými a morálními důsledky pobytu člověka v nich. Téma filmu je vyjádřeno už v samotném schematu filmu, v němž je tato hranice téměř popřena volnými přechody mezi realitami, což postavy samé i diváka udržuje v neustálé nejistotě o tom, kde jsou a s kým vlastně mluví. Výprava Cronenbergova filmu nijak nezaostává za esteticky bizarním světem ostatních jeho filmů, ovšem ani za fantazií některých již dnes známých počítačových prostorů. Film získal Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 1999 za Mimořádný umělecký přínos a v témže roce Cenu stříbrného vřískotu na Festivalu fantastických filmů v Amsterodamu. O rok později získal kanadskou výroční filmovou cenu Genie za střih. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (423)

Djkoma 

všechny recenze uživatele

David Cronenberg je zvláštní režisér. Na poprvé mi dal ochutnat ExistenZ aniž bych cokoliv očekával a z pro mě neznámého důvodu, jsem nedokázal přijít na chuť tomuto paranoidnímu snímku. Na podruhé jsem se přiblížil k pochopení nejblíže a sladkou chuť tohoto snímku jsem si vychutnal až do konce. Cronenbergův svět je vždy jiný než si na první pohled myslím a proto druhé shlédnutí pomohlo a vše bylo vyjasněno. Skvělý film, který si pohrává s chápáním reality, lehce myšlenkově připomíná např. Matrix nebo 13nácté patro, ale dějově se jedná o paranoidní hříčku velkého mistra podivnosti. Smrt démonické Allegře Gellerové! ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Vizionářský sci-fi film Davida Cronenberga, už to samo o sobě je žánrové vymezení. Režisér zaplňuje film svými příznakovými bizarnostmi (střelná zbraň sestavená z koster vodních živočichů a zubní protézy), opět typicky pro jeho tvorbu (viz třeba Crash) hledá nové rozměry erotického pudu (orální sex v oblasti bioportu, sám bioport coby primární sexuální znak...) a erotické se záměrně mísí s (alespoň pro někoho) nechutným či minimálně neobvyklým, Cronenberg stimuluje v podvědomí diváka paranoické podhoubí, ale především poukazuje na arbitrárnost realit a vizionářsky hledá hypotetická nebezpečí plynoucí z vývoje počítačových her a prolínání virtuální a skutečné reality... A možná, že jako všechny filmy Davida Cronenberga, i eXistenZ především symbolicky odráží nejednoznačnost současnosti, zahlceni informacemi stále ještě nevíme, kdo a proč tu jsme... Podobné filmy: Matrix, Třinácté patro, Animatrix, Videodrome ()

Reklama

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Bizarnost Cronenbergova světa v plné parádě. Prolínaní časových rovin, záliba ve smrti a pitvě, neukojitelná neodvratnost vzájemné sexuální přitažlivosti. Bohužel to vše vychází nazmar díky rozšafně vykonstruovanému scénáři, jenž závěrečnou pointou nepřechytračil diváka, nýbrž sám sebe tím, že přišel s křížkem po funuse, kdy už bylo x-té jedno a to samé vyústění divákem očekáváno. Autorská myšlenka: ukázat světu svůj postoj k počítačovým hrám, je sice hmatatelná, nicméně trestuhodně nedotažená. ()

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Typický Cronenberg s oblíbenými výrazovými prostředky: realita zaměňovaná bez předešlého upozornění za sen, halucinaci, virtuálno, imaginaci........a zase zpět za použití morbidních patvarů zvířat i lidí, čvachtavých zvuků doprovázejích patlání se ve všelijakých blivajzech. Kdo to má rád, užije si, ale můj šálek kávy to není. ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Snímek nutící k přemýšlení, nemožný k pochopení... velmi silně mi připomínal ty nejulítlejší věci od Philippa K.Dicka. Určité pasáže na mě, zejména výpravou a stylizací, působily opravdu jako z počítačové hry (kdo jste hrál Fallout, určitě si vzpomenete na "chirurgické" stoly plné krve a kousků masa, které mi velmi připomněla scéna v rybí továrně), ale vrstvení jednotlivých realit na sebe mi přišlo místy až samoúčelné a nelogické. Prostě tenhle film nenechá váš mozek v klidu, ale nečekejte, že tomu přijdete na kloub. Mám takový pocit, že o to tvůrcům ani nešlo a to je asi ten zásadní problém. Film má sice styl, velmi dobrého Jude Lawa, ale taky spoustu věcí ve námětu, scénáři a jeho zpracování, které mi prostě nesedí. ()

Galerie (52)

Zajímavosti (8)

  • Keď Kiri a jeho asistent opravujú Allegrino hracie zariadenie, Kiri hovorí "Köszönöm, köszönöm, köszönöm," čo je v maďarčine "Ďakujem, ďakujem, ďakujem." (tomashrabek)
  • V úvodnej scéne, kde sa predstavuje hra "eXistenZ", prichádza do miestnosti oneskorenec, ktorý má v pláne spáchať na autorku hry atentát. Na jeho identifikačnej karte, ktorú si necháva oskenovať, sa na spodku nachádza riadok textu, ktorý je písaný v starovekej babylončine. (tomashrabek)

Související novinky

Hollywood podle Cronenberga

Hollywood podle Cronenberga

07.02.2006

Intriky a výstřednosti všeho druhu v americkém filmovém průmyslu budou stěžejním tématem připravovaného tragikomického dramatu kanadského režiséra Davida Cronenberga (Dějiny násilí), MAPS TO THE…

Reklama

Reklama