poster

Kalvárie (festivalový název)

  • Belgie

    Calvaire

  • Francie

    Calvaire

  • anglický

    Calvaire

  • anglický

    The Ordeal

  • Slovensko

    Krížová cesta

    (festivalový název)

Horor / Thriller / Drama / Psychologický

Belgie / Francie / Lucembursko, 2004, 88 min

Režie:

Fabrice du Welz

Scénář:

Fabrice du Welz

Kamera:

Benoît Debie

Hudba:

Vincent Cahay
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • heyda
    odpad!

    Co to proboha mělo znamenat? SPOILERY: Začalo to scénkou, kdy si chce šedesátiletá babča ještě zadovádět s třicátníkem, který se stal celebritou v tamním domově důchodců tím, že zpívá úchylné songy, které evidentně frčí, jak disko v osmdesátých. WTF?... Pak se děj hezky přesune do tajuplných lesů, kde se nachází 2 degeneři. Jeden honí celý film psa a nakonec je šťastnej, že ho našel (našel ale tele, kokot).... No a ten druhý měl asi kdysi nějakou ženu, která byla natolik rozumná, že vzala od něj rohy, jenže on se s tím chudáček nevyrovnal a proto se začne hezky starat o svého hosta a to natolik, že našeho slavného zpěváka převleče do babičkovských šatů a rázem je z něj manželka Glórie. To všechno by se ještě dalo tolerovat na 1 hvězdičku. Ale pak přišla na řadu pasáž s obyvateli místní vesničky, stylový folklórní taneček a nesmyslná přestřelka, která pohřbila film ještě hlouběji. Vezmu-li v potaz tohle všechno + totálně ujeté chování postav + divný scénář + absenci napětí + absenci krve + milión chyb, tak mi musíte dát za pravdu, že to nelze hodnotit jinak než ODPAD.(25.1.2011)

  • J*A*S*M
    ****

    Velice příjemné překvapení, v rámci novodobého exploitation patří Calvaire k absolutní špičce. Snímek nehraje na přehnanou brutalitu a krvavost, šlape spíše po psychologické cestě. Tudíž působí docela uvěřitelně a reálně, což divákovi na klidu nepřidá. Partička vidláků je vyobrazena nadprůměrně odporně, jen v málo podobných snímcích jsou působivější (Storm Warning). K plnému hodnocení schází sympatičtější hrdina, ke kterému by bylo snažší najít cestu, vžít se do něj a více ho tak litovat. Moc děkuju Belgii (Francii, Lucembursku) za tenhle film, takový dnes nemá v USA velké šance vzniknout. Horror movie of the year(29.8.2008)

  • kaylin
    ****

    „Kalvárie“ není snímkem, který by nutně chtěl vynikat explicitním znázorněním násilí, ale daří se mu na sebe hromadit scény, které jsou skutečně příšerné, mrazivé a děsivé. Opět se ukazuje, že k dobrému hororu stačí mít člověka a jeho touhu/potřebu/nutkání ubližovat. Tohle prostě stačí. A když se k tomu vezmou filmařské schopnosti, potom z toho vychází něco, co je opravdu silně znepokojivé. Tohle je moderní ztvárnění cesty na křížový vrch. Jen bez kříže a v čele průvodu není Ježíš, ale obyčejný člověk. Že by maličko i rýpnutí do toho, na čem vlastně stojí křesťanská víra? Je to na tom, že ubližujeme jedincům a snažíme se to pak omlouvat vykoupením mnoha?(2.1.2014)

  • Special One
    *

    V survival hororech jde o to, že musíte hlavní oběti fandit, aby film měl smysl. Proto je většinou hrají roztomilé kozatky. Jenže když hlavní hrdina vypadá, jako by vylezl z dílny dr. Frankensteina, tak to prostě nejde. A ten děda, co to tam celou dobu režíroval, tomu bych v prvních deseti minutách takovou střelil, že bych mu zatlačil oči až do prdele, a bylo by po filmu. - Režisér filmu se vyjádřil, že chtěl vytvořit film, ve kterém diváci sympatizují se zápornou postavou, a ne s jeho obětí. - Režisér byl debil.(29.9.2013)

  • MA.KI
    *****

    Nezávislý psychologický horor ze země galského kohouta, s prvky exploitation. Horor stejně tak jako drama. ~ Rozhodně nečekejte přehlídku nechutností, nýbrž spíše umělecké kvality francouzského artu, kamerovou ekvilibristiku a perfektní naturalistický obraz. A samozřejmě příběh psychopatického majitele odlehlého penzionu Bartela, který pokládá protagonistu Marca za svou zemřelou choť Glorii. Zajímavostí je, že režisér Fabrice Du Welz chtěl svou prvotinu natočit záměrně tak, aby divák sympatizoval s tyranem, nikoliv s jeho obětí. To se mu zřejmě podařilo i díky skutečnosti, že Laurent Lucas bohužel nepředvádí ve všech momentech přesvědčivé herectví. ~ Jak zde již někdo z uživatelů uvedl, postava Marca, díky její výrazné feminizaci, stojí za pozornost. V roli oběti je muž, jenž je navíc považován za ženu. Jeho vlastnosti i chování vykazují znaky ženského chování, je oblečen do šatů a červené bundy. Je pasivní, bojácný. Nebojuje, pouze utíká. Popírá mužský archetyp. ~ Calvaire je o střetu bezmocného jedince s vyšinutostí (i osamělostí) dědy Bartela, jakož i vyšinutostí vesničanů. (Bezkonkurenční poster!)(29.5.2013)

  • - Podle režiséra jsou ve filmu jen dvě postavy, a to Marc a Bartel. Ostatní lidé ve filmu jsou jen jakousi variací na postavu Bartela. (aknamor)

  • - Kromě houslí v závěrečné scéně a následných titulcích a hry na klavír ve scéně v hospodě není ve filmu žádná další hudba. (aknamor)

  • - Scéna, ve které si Marc (Laurent Lucas) a Bartel (Jackie Berroyer) povídají u večeře, byla natočena podle scény z filmu Psycho (1960), kde si stejně povídá Norman Bates (Anthony Perkins) s Marion Crane (Janet Leigh). (aknamor)