Reklama

Reklama

Vražda na večeři

  • USA Murder by Death (více)
TV spot

Když vám někdo pošle pozvánku na „večeři a vraždu“, budete se patrně ošívat i coby známé a uznávané soukromé očko. Když ale na obálce této pozvánky stojí jméno excentrického milionáře Lionela Twaina, známého svou velkou zálibou v detektivních příbězích, je skoro povinností přijmout. Navíc, co si budeme namlouvat, taková známost se vždycky hodí. A proto začíná pětice nejznámějších detektivů současnosti, mezi nimiž i přes pozměněná jména nepochybně poznáte také Phila Marlowa, Herculea Poirota či slečnu Marplovou, balit kufry a míří směrem přímo na boháčovo honosné sídlo. Napínat vás nemusíme – k vraždě nakonec přeci jen dojde a právě pátrání po vrahovi je v této konverzační parodii ten největší odvaz. Ale také aby nebyl, když se zde na postech nájemných mužů a žen zákona předhánějí takové legendy jako Peter Sellers, Peter Falk či David Niven. V roli podivínského Twaina se pak můžete těšit na Trumana Capoteho, spisovatele a jednu z nejvýraznějších figur americké kultury po druhé světové válce, známého také díky biografickému dramatu Capote, za nějž jeho představitel Philip Seymour Hoffman obdržel v roce 2006 Oscara. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (254)

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Tento film sice nic nevynalezl, ale cítí se všemu vynálezcem být. Rekapituluje v sobě břitvu Humeovu (lež je pravděpodobnější než zázrak = apriorní domněnky detektivů jsou vzdálené pouhé empirii, neboť detektivové rozšifrovávají zločiny zásadně rozumem, proto mohou poskytovat detektivky čtenářům veškeré stopy, protože oni z nich beztak nic nesestaví), břitvu Occamovu (největší pravdy jsou vyjadřovány úsporně, jednoduše = milionář Lionel stojí v opozici vůči detektivům, jež se na problémy dívají až příliš přechytrale a dokazují je větším počtem argumentům, než je třeba) a břitvu Popperovu (teorie, která nemůže být vyvrácena, je bezcenná = závěr, kdy na scénu přichází postupně všech pět detektivů a opravují předchozího kolegu nastolením nové teorie). _____ Obecná zásada je, že střih se mění s akcí. Kdykoliv se cosi zásadního stane, následuje další záběr – stačí jen, aby postava otočila hlavu, zvedala se ze židle, nebo nabila zbraň. Ne tak tady, kde akcent na dialogy implikuje divadelní režii, a tedy „interierovou stylistiku“, a pokud např. postava píše dopis a poté ho vkládá do obálky, oboje se děje pouze v jednom záběru. ____ U divadla zůstaneme - starými divadelními žánry či podžánry rozumíme parodii a travestii. Zatímco parodie těží z napodobení vnější formy a jejího vyprázdněného obsahu (Limonádový Joe), travestie naopak převléká šaty (travestie), ale obsah ponechává nezměněný (Někdo to rád horké, nebo Popelka v podání tučňáků). Murder by Death spadá mezi meta-komickou parodii, která ovšem touží zachovat i obsah a odbýt si své na poli detektivním. Že to je volba nešťastná a polovičatá, o tom není sporu. ____ V leckom spustí Murder by Death retro náladu, nostalgickou utopii, ale věc má tak, že do retra vystřeďuje celou podívanou pouze zařazení do žánru komedie – tragedie je budoucnost, komedie minulost (retro), skrz komedii zapomínáme, tragédie nám ukazuje, že umřeme. ____ Největší odhalení spočívá v následujícím: Ten film je detektivkou pro ženy. Převtěluje znaky mužských žánrů (akce, horor, thriller) do ženských (romantické komedie), čemuž odpovídá i nevybíravé peskování všech dvojic dle paradigmatu feminního komediálního subžánru zvaného screwball (naneštěstí je ono peskování dramaticky nezvládnuté, neboť film nás umanutě, až setrvačně seznamuje a poté loučí se všemi páry one by one; širší pole nápadů proto otevírá až střet na větší ploše, kdy mezi sebou postavy přestávají tzv. duelovat a nastupuje kooperace). Odtud vyplývá, proč nevidíme vraždy – ženy je nemají rádi, kuriózně se veškerá nemilosrdnost odbude v názvu filmu – a proč je výchozí konflikt založen na odvěkém: vidět vs. mluvit. Film volí druhou, divadelní cestu, neboť ženy si povídají rádi, ale schází jim představivost, zatímco u mužů je tomu obráceně, ti uvažují více vizuálně, žel jak známo filmové a divadelní uchopení díla stojí k sobě v opozici. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„How you can see, I can see“ Ať bylo či nebylo, toho dne hustě lilo, blesky blýskaly a v domě právě pro takové počasí ideálním se osudově sešlo třináct osob a s nimi třináctkrát tolik dobrých vtipů. Možná o pár méně, možná o pár více, spočítání před odchodem se důsledně doporučuje. Stejně jako nikdo – krom aktérů Velké žranice – nečeká vraždu na večeři, nečekal jsem, jak moc mě bude tato původem americká, leč jízlivosti humoru velmi britská persifláž s trochou transvestitismu na vrchu bavit. V každém ohledu překvapující a v každém případě skvělé obsazení nejvíc udivuje účastí Trumana Capoteho. Kdo jiný by však dokázal s podobně neodolatelnou zákeřností bez servítků shrnout většinu klišé detektivních románů? Obeznámení scénáristy Neila Simona (autora neméně bravurního Vstupte) s principy detektivek není povrchní. Chápe je velmi dobře, ale na druhou stranu je dost chytrým autorem, aby se Vražda mohla stát jak neopominutelným hlavním chodem pro vášnivé čtenáře detektivek, tak lahodným dezertem pro všechny ostatní. 90% Zajímavé komentáře: Eddard, bloom ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Myslím, že čím víc detektivů, tím víc možností k řešení. Závěr jimi doslova oplývá a troufám si tvrdit, že vraha za žádnou cenu neuhodnete. Všichni ti pátrači se předhánějí ve svých ironických komentářích okolního dění a...zkrátka dokonalé parodické dílko!!! ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Vtipná parodická detektivka s příjemnými herci, skvělými dialogy a schválně překombinovaným scénářem. Čím víc se film blíží k závěru, tak té překombinovanosti přibývá, až jsem to nakonec už ani nebyl schopný chápat. Ale smál jsem se často a nahlas. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Výborný nápad, což o to. Ani jsem netušil, že nějaký takový film existuje. Film, kde se střetnou všemožní detektivové ze všelijakých detektivních filmů jak z Ameriky tak z Velké Británie. Vcelku pěkně se na to koukalo, ale všichni ti herci se mi předvedli líp v těch jejich filmech. Takový Peter Sellers to ale přesto protáhl do takové dokonalosti, že aby to nebylo blbý, a nemusel parodovat sám sebe, zahrál ve filmu Japonce. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $-miliónovTržby USA $32,511,047Tržby Celosvetovo $-║ Úlet s celou plejádou známych hercov, kde jednoznačne vládne z gagmi slepý sluha. /70%/ ()

woody 

všechny recenze uživatele

Jeden dům, 12 mistrovských herců a jeden legendární spisovatel a především dokonalý scénárista. Ukazoval bych všem těm nedoukům, kteří si stěžují, že mají málo peněz na filmy. Stačí vám formát televizní inscenace a můžete stvořit legendu, jen holt potřebujete alespoň špetku talentu Neila Simona. ()

KarelR 

všechny recenze uživatele

Totálně ujetá parodie detektivních příběhů, ve které dle mého názoru nejvíc září Peter Falk. Jeho neskutečně nahláškovaná parodie na Bogarta mě likvidovala celou stopáž, ačkoliv ani zbytek herecké smetánky není k zahození. Nivenovi sice chyběl nějaký ten alkohol v krvi a Sellerse jsem občas nepobíral, ale ta smršť gagů a scenáristických nápadů, co se rozjede po trochu vlažném úvodu, to bohatě vynahrazovala. btw. Všechny čtyři vystřižené scény (i tu závěrečnou se Sherlockem Holmesem) lze najít na Youtube. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Must-see pro všechny fandy detektivního žánru - Kde jinde byste se setkali s Charlym Chanem Petera Sellerse, manželi Charlestonovými (parodie Williama Powella a Myrny Loy ze série Thin Man - David Niven je snad jediným hercem, jenž dokázal Powella důstojně "nahradit - zparodovat"), Miss Marple, Samem Spadem Petera Falka, jenž budu českým divákům spíše evokovat jeho obvyklou detektivní postavu, a nenasytným Herculem Poirotem. V ústřední roli (ve své první a prakticky jediné) navíc slavný spisovatel krimi-žánru Truman Capote a pak gentleman z největších Sir Alec Guinness v roli, která není zrovna z jeho nejtypičtějších, za níž se však v žádném případě nemusí (ani nemůže!) stydět. ()

Nathalie 

všechny recenze uživatele

Klíč k mé rané existenci, brilantní satira na kriminální trojčlenku aneb...cosi se zvrtne, když dostatečně neukojíte vášnivého čtenáře detektivek. Jestlipak na Vraždu na večeři pozvali i nedostižnou královnu Christie, jejíž A murder is announced s podobným nápadem bylo vydáno desítky let předtím? ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Hodne dobra parodie, tentokrat na detektivni zanr. Tenhle film stoji hlavne na postavach a ty se fakt povedly. Peter Falk si zde strihnul zdanlive stejnou roli jak Colombo, ale tady neni zmatkar, ale drsnak, kterej kazdyho urazi a byl skvelej. Dale tu je Alec Guinness, kteryho teda moc neznam, ale jeho kreace hluchyho sluhy nemela chybu, zvlast v rozhovoru s hluchonemou kucharkou. David Niven nebyl nijak zvlast vyraznej, ale mel presne ten typ role, ktery mu sedi. James Coco byl taky super, pusobil sice krapet priteplale, ale jeho rozcilovani nad jidlem nemelo chybu. Co se tyce Jamese Cromwella, tak toho sem nepoznal, takle mladyho jsem ho jeste nevidel, takze jsem si nejdriv u jeho postavy rikal, ze nevim, co to je za herce, ale je docela slusnej. Pak tu je Truman Capote, kterej nepredvadi nic extra, ale aspon sem si moh overit, ze Philip Seymour Hoffman ho zahral fakt presne, i kdyz precejen ma Truman ten hlas krapet hlubsi. No a na zaver sem si nechal genialniho Petera Sellerse s jeho super hlaskama, akorat mi prislo, ze tvurci to krapet prehnali s make-upem a pusobil krapet gumove. Co se tyce pribehu, utekl strasne rychle, bylo tu dost perfektnich foru a naprosto brutalni vysetrovani vrazdy se zaverecnym odhalovanim vraha, kdy kazdej prisel se svou teorii a podle me nikdo, kdo film nevidel, nema sanci uhodnout, kdo je vrah. Skvela parodie. ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

Nejlepší filmová parodie všech dob, kterou nemá na svědomí ani Mel Brooks, ani Jiří Brdečka, ale - podržte se - Neil Simon. Každý jednotlivý obraz může fungovat jako samostatný vypointovaný skeč, každý z parodovaných detektivů dostal láskyplný pohlavek a třešničkou na dortu je kreace Aleca Guinnesse v roli slepého komorníka Jamespane Bensonpaní. Jeho komunikaci s hluchoněmou kuchařkou jsem se smál tolik, že mi hrozila srdeční zástava. No a dál tu máme Charlieho Chana, jehož moudrá čínská přísloví nikdo nechápe, známé snobské duo Charlesových, nafrněného Hercula Poirota, Phila Marlowa s asistentkou, s níž zachází jako s hadrem, a slečnu Marpleovou, která se poprvé v životě "strachy málem podělala". ;-) Škoda, že z tuzemské verze byl vystřižen Sherlock Holmes. 100 % ()

movie 

všechny recenze uživatele

Příjemně ukolébavající, decentně nudící, mírně kouzelné. Předchůdce absurdních filmů a parodií z 80. a začátku 90. let. // 75% ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

Jedna z nejlepších parodických detektivek. Brilantní obsazení plné zajímavých charakterů, které doslova oplývá jedním lepším nápadem než-li druhým. Konec mne naprosto odrovnal a v životě bych netypl, že vrah bude zrovna takový jaký byl (no popravdě řečeno si myslím, že nejsem jediný :)....... ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Naprosto dokonalá komedie. Tajemné sídlo, slepý sluha, hluchoněmá kuchařka, pět geniálních detektivů a jedna záhadná vraždička. Vše ve filmu je vypilované do každičkého detailu. Herecké obsazení skvostné, mohu-li jmenovat Aleca Guinnesse jako sluhu s prapodivným jménem Bensonmadam, Peter Falk jako buranský Sam Spade (až příliš připomínající Columba) či Peter Sellers jako inspektor Wang. Je zřejmé, že si tvůrci vzali na paškál (nejen) Agathu Christie. Postavy až příliš připomínající její dva nejslavnější detektivy, celá záplatka zase evokuje její slavný román Vražda v Orient Expresu - mrtvola s 12 ranami v zádech. Další dva parodovaní autoři jsou Dashiell Hammett a Earl Derr Biggers. Jinak je opravdová škoda, že byla vystřižena scéna se Sherlockem Holmesem. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Víno nebylo otrávené. Byl to jen špatný ročník." Zesměšnění detektivního žánru a geniálních detektivů patrně nemohlo být provedeno přímočařeji a rozhodně ne vtipněji. Snad každou minutu na mě zákeřně vyskočila z obrazovky hláškovací perla, aby se mne pokusila zabít smíchem, ale já jsem hrdinně přežil. Zítra si dám repete, protože mne zcela dostaly rozhovory slepého s hluchoněmou i pět nefalšovaně geniálních řešení případu a hlavně jsem určitě nedokázal zachytit všechny slovní přestřelky při soubojích namachrovaných inteligencí. Tak alespoň přihodím jedno poučení do života: "Kdo diskutovat s krávou na zdi je jak vlak bez kolejí." ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Něco jako Vražda v salónním coupé. Každopádně se ten film nesmí přeceňovat - není to inteligentní parodie, je to prostě sympatická kusovka s vynikajícími herci, která má pouze pobavit, což se jí docela daří. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Americké parodie filmových žánrů, obvykle zahlcené množstvím přímočarých odkazů, mechanickým napodobováním a jednoduchými gagy, které zjevně cílí na masového diváka, mě spíš odrazují. Oceňuji, pokud vtipy neútočí na první signální, ale chytře pracují se žánrovými stereotypy a představami diváků. Když nedoříkávají a nechávají prostor pro divákovu fantazii a nutí ho zapojit mozek. Vražda na večeři jako parodie na klasické detektivky funguje na principu tlačenky, kdy se režisér v roli řezníka snaží nacpat do filmu co nejvíc hlášek, gagů a fórů různé kvality s tím, že každý si nakonec něco vybere. Co na tom, že leccos vypadá okorale, chuť některých částí je nevýrazná, celé to nedrží pohromadě a výrobek je po záruce. Snímek nemá děj a nehledejte v něm žádnou logickou strukturu. Humor je polopatistický a slouží k okamžité spotřebě. Uvědomil jsem si, že český Fantom z Morrisvillu, který se vysmívá témuž, na mě působí svou střídmostí daleko líp, i když využívá jen zlomku toho, čím se chlubí Vražda na večeři. Štáb ale můžu pochválit aspoň za trefný casting. Především Peter Sellers si svého Číňana ze šestákových detektivek vyloženě užívá. Ovšem ani Peter Falk se svou variací na detektivy z černé série amerických noirových filmů vůbec není špatný. Jako celek na mě ale film působí jako dort, co se "zdrcnul". Celkový dojem: 35 %. ()

choze 

všechny recenze uživatele

Hvězdně obsazená parodie detektivek utahující si z žánrových klišé i konkrétních velkých detektivů, u které jsem se pobavil o to víc, že jsem si těsně předtím přečetl Škvoreckého Nápady čtenáře detektivek (doporučuju). Falkovy tvrďácké hlášky detektiva z drsné školy neměly chybu, stejně tak karikatura slečny Marplové vitálnější než její sešlá ošetřovatelka, nebo čínský detektiv Petera Sellerse využívající svého adoptovaného syna ("ON TY ZAVAZADLA ODNESE. PROTO JSEM HO ADOPTOVAL.") a mající vždy po ruce břitké přirovnání ("TAHLE KONVERZACE JE JAKO TELEVIZOR NA LÍBÁNKÁCH. ZBYTEČNÁ."). ()

Reklama

Reklama