poster

Raná díla

  • Jugoslávie

    Rani radovi

  • angličtina

    Early Works

Drama / Komedie

Jugoslávie, 1969, 79 min

Komentáře uživatelů k filmu (7)

  • Houdini

    Zlatý Medvěd(21.12.2005)

  • Traffic
    ****

    Přestože jsou Raná díla filmem konce 60. let – tedy politicky uvolněnějšího období, kdy tehdejší komunistický blok hromadně procházel ideologickou „kocovinou“ – musela i tehdy působit jako úkaz. Jen málokterý filmař si ve svém díle dovolil být tak explicitně politický. Snímky nových vln často napadaly režim oklikou, skrze alegorii nebo bezprostřední příběhy postav. Želimir Žilnik nechal své mladé „revolucionáře“ procházet měsíční krajinou srbského venkova a citovat přitom z Marxe. Docílil tím zvláštního a neotřelého efektu konfrontace čisté ideologie s její „realitou“, přestože tato realita je samozřejmě také pečlivě konstruovaná. Film lze proto vnímat nejen jako kritiku „aplikovaného komunismu“ a jeho následků, ale hlavně jako výpad vůči základním ideologickým východiskům. Jako velmi chytré se jeví i angažování jugoslávské missky Miljy Vujanović, která svými půvaby pomáhá demonstrovat tezi, že veškeré teoretizování nakonec stejně končí u sexu.(19.1.2013)

  • Flakotaso
    *****

    Největším kamenem úrazu většiny podobných nekompromisních alegorií je to, že po vyčerpání nejlepších nápadů v úvodních minutách filmu začnou posléze neskutečně nudit a opakovat se. To ovšem překvapivě není případ Žilnikových Raných děl a svou zábavností, plynoucí z neutuchající studnice hravosti, se tudíž od mnoha podobných politicky angažovaných podobenství liší. Styl, včetně asociativního střihu a kamery, mi neustále evokoval Djordjevičův Sen. Raná díla ale přes podobnou strukturu vyprávění nepůsobí zdaleka tak roztříštěně, a to jak z hlediska formálního, tak i obsahového. Nedobrovolné holení kotlet však oba filmy nepřehlédnutelně spojuje. Jestli stejný jev uvidím ještě v dalších jugoslávských filmech, tak o tom snad napíšu esej.(1.11.2012)

  • SeanLSD
    *****

    Marx, blato, humor a blonďatá Miss.(20.6.2018)

  • dzira
    ***

    Ve své době jistě velmi odvážný snímek působí dodnes velmi originálně. Ovšem vydržet to do konce mne stalo opravdu spoustu sil.(23.8.2017)

  • radektejkal
    ****

    Experimentální, ne-narativní filmy zvýhodňuji hvězdou navíc, protože takové filmy kladou nějakou otázku, a pro odhalení smyslu vyžadují její zodpovězení. A zde je kladená otázka skutečně obtížná: Kdo je ta parta mladých mužů, spolu s Miljou Vujanović (před dvěma lety nejkrásnější ženou Srbska) a s většinou nepojízdným 2CV? Jsou to zatoulaní proroci kulturní revoluce? Studentští recesisté? Blázni? Hippies? Radikálové či anarchisti? Prostě nevím; stejně tak jako nevím nic o skutečných skupinách a frakcích, které se této době, neuvěřitelně spontánních šedesátých let, pomalu objevovaly a rychle zanikaly v šedé realitě komunistické politiky a ideologie. Pozn.: Film mi bezděčně připomněl dva Srby, studenty, se kterými jsem jel v této době vlakem do Prahy. Jedou se podívat do Prahy, a pokud jim zbudou peníze, tak to vezmou domů přes Paříž.(7.11.2016)

  • kostej_
    *****

    Želimir Žilnik spojuje neuvěřitelně syrovou a autentickou atmosféru s extrémně alegorickou formou vyjadřování skrze citace z díla mladého Marxe. Ukazuje tak rozporný kolorit totalitní doby, v níž se spojovala na jedné straně snaha o maximální realismus a na druhé straně striktně omezované myšlení v heslech a provoláních, a co víc, brojí proti němu stejnými prostředky.(5.12.2007)