poster

Den poté (TV film)

  • USA

    The Day After

  • Slovensko

    Deň po

Katastrofický / Sci-Fi / Drama

USA, 1983, 126 min

  • Ivoshek
    ****

    Vynikající záležitost. K dokonalosti mu chybí snad jen trošku kratší úvod a lepší triky. Tenhle film ale ani tak nestaví na tricích, jako na velmi dobré a kvalifikované znalosti dopadů jaderného útoku. Pro pochybovače níže - záleží samozřejmě na síle explioze, ale obecně se dá říct, že 80 km od epicentra by lidé skutečně přežili. Jinak pevná překážka opravdu omezí radiaci. ukrytí se ve sklepě je dobrá obrana proti spadu, který jde dolů postupně, radiace také postupně klesá. Btw: v Hirošimě nejvíc lidí v prvním momentu zabila horká tlaková vlna vyvolaná explozí (tedy nikoli teplota nebo okamžitá smrt z ozáření).(28.2.2007)

  • GilEstel
    **

    Katastrofický film na téma jaderné války mezi USA a SSSR resp. NATO a státy Varšavské smlouvy představuje velmi silné téma. Musím říci, že moje velké očekávání z tohoto filmu se nenaplnilo. Nedočkal jsem se ani věrohodného znázornění války ani precizní ukázky toho, jaký má válka strašný vliv na psychiku lidí. Triky použité při znázornění nukleární katastrofy mi přijdou i na tehdejší dobu slabé. Aby tento nedostatek tvůrci kompenzovali, sáhli dokonce v některých záběrech po autentických záznamech jaderných testů z 50. let prováděných v Pacifiku (nejznámější Castle Bravo) a zamíchali to všechno dohromady. Než takhle špatně, tak raději apokalypsu vůbec nezobrazovat. Ve filmu se objeví i banální chyba, kdy je jedna část pole (blíže kamery) zasažená spadem radioaktivního popela, zatímco druhá není. Než se snažit o výpravný snímek, na který nemám, lepší raději jít cestou zobrazení následků a příběhů postav. Je tu náznak nebo jakýsi pokus jít touto cestou, ale opět bez výsledku. Ač jsem se velmi snažil, nebyl jsem schopen hlavním postavám uvěřit jejich chování. Všechno je to příliš strojené. I jednoduché scény davové paniky jsou až příliš poklidné. Nedovedu si ani představit ten chaos, který by nastal bez větší účasti bezpečnostních složek. I přes všechny neduhy jsem rád, že film na toto téma vzniknul. Domnívám se, že jeden z hlavních důvodů, proč nedošlo k válce mezi USA a SSSR, je právě v existenci jaderných zbraní. Naštěstí i zeleným mozkům došlo, že nukleární válku nelze vyhrát. 40%(27.10.2010)

  • Boogeyman
    *****

    „Nevím jakými zbraněmi se bude bojovat ve 3. světové válce, ale ve 4. to budou klacky a kameny.“ Albert Einstein…. Stejně jako u Threads film není žádné veledílo, ale „těží“ především z tématu neuvěřitelné lidské hlouposti, kdy mocenské tahanice dospějou až do nukleární války. To samotné by ještě nebylo tak úderné, kdyby nešlo o rekonstrukci událostí, které ve své době měly ke skutečnosti tak blízko. A právě při sledování toho, kam až nás neschopnost dvou velmocí se inteligentně dohodnout málem uvrhly, musí každému tuhnout krev v žilách. Nicméně britská Vlákna ne mě celkově působila silněji, děsivěji a komplexněji.(27.9.2009)

  • Morholt
    **

    Nemohu si pomoci, ale mě se to nelíbilo. Je sice moc hezké, že nám tvůrci dokázali přiblížit celý ten proces jaderné války celkem důvěryhodně, ale to dokáže i leckterý hraný dokument, trvající necelou hodinu. Tohle bylo zdlouhavé, nudné drama, se špatně napsanými postavami a mizerným scénářem. Dalo se to natočit mnohem lépe. 30%(16.8.2013)

  • Kaluž
    ****

    War... war never changes… I přes šmírácký televizní vizuál nadmíru atmosférická chuťovečka. Nápaditě artistní zachycení nukleární detonace má sice své kouzlo, ale klidně bych si dal moderní remake s odlupujícím se masem v atomovém CGI pekle. A dost mě iritoval Mahoney, respektive Newton Crosby, v takhle vážném dramatu jsem mu toho obětavého mladíka moc nebaštil. Podobně mohlo vypadat Jericho, kdyby jeho tvůrci nebyli vypatlaní kreténi. Sháním dozimetr a pomalu se chystám na Vlákna.(22.10.2013)

  • - Režisér Nicholas Meyer vedl líté boje s cenzory a americkou vládou kvůli zobrazení násilí ve filmu. Kvůli těmto nesporům opustil na čas produkci a hrozil, že nechá své jméno z filmu vyškrtnout. Když se později k produkci vrátil, nechal se slyšet, že již nikdy nenatočí film pro televizi. (HellFire)

  • - S velkou pomocí občanů Lawrence v Kansasu proměnil štáb město na postapokalyptickou krajinu po několik týdnů. Na 2.000 lidí si zahrálo komparz a za 50 dolarů byli požádáni, aby si oholili hlavu a chovali se jako lidé umírající na ozáření. Navíc se nemyli, čímž zvýšili autenticitu filmu. Radioaktivní spad pak byl udělán z kukuřičných lupínků namalovaných na bílo. (HellFire)

  • - Televizní stanice ABC zřídila speciální telefonní linky, aby uklidnila občany během a po skončení filmu. (HellFire)