Režie:
George CukorKamera:
Joseph RuttenbergHudba:
Bronislau KaperHrají:
Charles Boyer, Ingrid Bergman, Joseph Cotten, Dame May Whitty, Angela Lansbury, Emil Rameau, Edmund Breon, Halliwell Hobbes, Tom Stevenson, Alec Craig (více)Obsahy(3)
Světla blikají a pohasínají. Ze zamčené půdy se ozývají kročeje. Tajemné události, které vidí a slyší jen zranitelná mladá Paula, ji vedou k obavám, že přichází o rozum – což je přesně to, v co její podlý manžel Gregory doufá. Plynové lampy v režii George Cukora jsou mistrovskou lekcí napětí. Ingrid Bergmanová získala za roli Pauly, pochybující o své příčetnosti a lpící na jejích posledních zbytcích, svou první Cenu Akademie. Její partner, rovněž na Oscara nominovaný Charles Boyer, obratně hraje proti svému obvyklému typu, uhlazeného zloducha Gregoryho. Příběh z viktoriánské éry, zasazený do dekorací, jež získaly Cenu Akademie za nejlepší výpravu, dále oživují Joseph Cotten, Dame May Whitty a tehdy osmnáctiletá Angela Lansbury ve svém filmovém debutu (rovněž oceněném Oscarovou nominací). (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (148)
Vzorce pro dokonalý filmový zločin jsou takřka nevyčerpatelné. Výborný noir, jehož velká síla a kvalita tkví především v tom, že režisér společně s herci dokázal udržet formální stránku příběhu na stejně vysoké (ne-li vyšší) úrovni, jakou bezesporu disponuje i ta obsahová. Takhle deptat a duševně rozkládat svojí ženu, to je chlapi vážně hnus, ale když ono se na to i po těch letech, ze něž se měřítka pro napínavý thriller diametrálně změnily, tak krásně a příjemně kouká... Škoda, že ze stínu divadelní hry vystupuje snímek pouze ve chvílích, kdy jsou na pořadu zamlžené ulice nočního Londýna, a že téměř veškerou gradaci si scénář schoval až do poslední půlhodinky. Jinak Ingrid Bergman hraje utrápenou a schizofrenickou manželku samozřejmě výborně, ale její démonický manžílek Charles Boyer by si toho Oscara zasloužil asi přeci jen trochu více. 80% ()
Už po pár minutách jsem si uvědomila, že jsem tenhle stařičký thriller o ženě, která se hroutí pod promyšleným deptáním svého manžela, kdysi viděla. Skvostný klenot tolik kontrastující s drahými produkcemi současných filmů staví hlavně na scénáři, hercích a kameře. Scéna, kde je Paula konfrontována s nálezem Gregoryho hodinek ve své kabelce, je herecké i režijní absolutorium. ()
Klasický mysteriózny filmík, ktorý stavia na atmosfére a trochu aj na napätí. Hlavne teda v závere. Od trileru to má ale trochu ďaleko. Atmosféra viktoriánskeho Londýna je výborne zvládnutá, rovnako ako mne doteraz neznámy Boyer, na ktorom síce nestojí celý film, ale dáva mu kvalitnú nadstavbu. Jeho presvedčovacie metódy a poskakovanie do kontrastných emócii je skvelo zvládnuté. A ešte k tomu jeho nepríliš dobrá angličtina - až tu sa dozvedám, že je to rodený Francúz. Bergmanová rolu pološialenej, ale krásnej mladej ženy zváda, takže celková spokojnosť. ()
Tohle je snímek, který má neskutečně dobrou atmosféru, která graduje od něčeho, co bylo velmi pozvolné, lehké, se skoro až komediálním nádechem k něčemu, co bylo skutečně pořádné drama, kdy ani nevíte vy sami, co je vlastně pravda. Výborně herecky zvládnuté, a to primárně na mužských partech, ale Ingrid nezklame asi nikdy. ()
Ponenáhlu houstnoucí dusno v klaustrofobně přeplněných interiérech i stále mlhavějších ateliérových ulicích, brilantně napsané repliky zarývající se do paměti i s melodií hlasů, trochu starosvětské, ale precizní herectví, prostě vrcholná ukázka hitchcockovské totálně kontrolované filmařiny ve filmu o totální kontrole člověka člověkem. Věčná škoda, že se k tomu už dnes nedá přijít bez předchozí znalosti zápletky, až je z toho jeden občas netrpělivý, kdy už se věci posunou dál, ale i tak je úžasné sledovat, kam až se v posledním dějství vybičuje Paulina nejistota a jak si pak za všechny manipulované nebožačky světa vychutnává závěrečnou katarzi. ()
Galerie (37)
Zajímavosti (25)
- Bergmanovej oscarový herecký výkon bol dlho po vydaní filmu považovaný za najlepší ženský herecký výkon, aký kedy bol na plátne. (Arsenal83)
- Angela Lansbury musela nosiť topánky na platforme, aby vyzerala vyššia, panovačnejšia a zlovestnejšia v porovnaní s Ingrid Bergman. (Arsenal83)
- Do tejto verzie „Gaslight“ boli pridané nové scény, ktoré neboli v pôvodnej hre, a mená väčšiny postáv boli zmenené. Postava, ktorú v tejto verzii hral Joseph Cotten, bola zmenená zo statného, vtipne sardonického staršieho muža na mladého, pekného, aby poslúžila ako potenciálny milostný záujem pre Ingrid Bergman a aby viac oslovila divákov. (Arsenal83)
Reklama