Reklama

Reklama

Hrdý Budžes

(divadelní záznam)
Drama / Komedie
Česko, 2003, 121 min

Obsahy(1)

Husákovská normalizace očima Helenky Součkové, žákyně 2. třídy ZŠ v Ničíně. Záznam divadelní adaptace bestselleru Ireny Douskové s Bárou Hrzánovou v hlavní roli. Asi málokdo před pár lety tušil, jak velké popularity dosáhne útlá knížka Ireny Douskové s poněkud tajuplným názvem "Hrdý Budžes". Příběhy Helenky Součkové, žákyně 2. třídy základní školy, trpící hloubavostí a nadváhou a potažmo i nastupující husákovskou normalizací, se odehrávají v tehdejší stranické baště - uranové Příbrami. Bylo proto logické, že právě příbramské divadlo uvedlo Helenčiny příběhy na divadelní scénu. A našlo si pro to, jak se ukázalo, geniální představitelku hlavní hrdinky. Bára Hrzánová byla za tuto roli oceněna Cenou Thálie 2003, televizní záznam divadelní inscenace se stal opravdovým diváckým hitem, stejně jako samotné představení i kniha Ireny Douskové. Ta se dočkala nového vydání a úspěchy sklízí i na německém knižním trhu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (267)

Mertax 

všechny recenze uživatele

Budžese jsme měli v doporučené četbě a jak to tak bývá, nikdy jsem se ke knize nedostala. Co se týče divadelní inscenace, převládá u mě zklamání. Stejně jako někdo u her Járy Cimrmana ani nehne brvou a druhý se válí po podlaze smíchy, tak i tady se diváci dělí na dva tábory, soudě podle reakcí v divadle a komentářů. Hrzánová hraje svůj part výborně a je až neskutečné, že není vůbec těžké jí uvěřit onu osmiletou holčičku. Některé intermezza byla vyloženě trapná a J. Vlčková (ta copatá) to se svou teatrálností přeháněla. L. Jeník působil přirozeně, ale nechápu, proč si ani po pause nevyměnil to propocené tričko:). Párkrát jsem se zasmála, ale jak nad tím tak přemýšlím, připadá mi, že většina humoru nevychází z geniálního monologu, ale hlavně z intonace a práce s hlasem plus mimiky/gestiky Hrzánové. Kostýmy jsou však geniální, což se ale nedá říci o chudé scénografii - a já si kladu otázku, jestli to byl účel a nebo prostě nebyly peníze. Škoda, že se mrazivé repliky utopily ve srandičkách, protože takhle je to jen trochu lepší Kája Mařík, kterého jsem na kazetách tak ráda poslouchala:).„Na jevišti právě probíhá pausa - to je jako přestávka, to se tak u divadla řiká!“ /// „Už jsem úplně celá ve Vánocích!“ ()

EdaS 

všechny recenze uživatele

U záznamů divadelních her pravidelně usínám (s výjimkou Cimrmana samozřejmě), ale sledovat Báru Hrzánovou v Budžesovi je čistá radost. A i když se mi zdá, že jde vlastně spíš než o divadlo o převyprávění knížky, byl jsem (i díky vcelku nápadité realizaci) hodně příjemně překvapen. Ale stejně bych to celé viděl nejraději naživo. ()

Reklama

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Dívčina Helenka a její hezká, milá, svěží, hebká, žádoucí a veselá exkurze do nelehkého dospívání počátkem sedmdesátých let na maloměstě. Bářiny k dokonalosti vysoustružené monology vyšperkované o potřebný nadhled z Hrdého Budžese dělají, no jeden velký tajem. Ale víte co? Já vám ho prozradím, ten tajem je, že tohle je jedna z nejlepších zaznamenaných komediálních inscenací posledních let. Ale pššt ať se to moc nerozkřikne... ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Nejen české umění má velkou tradici v zpodobování skutečnosti jakoby dětskýma očima. Zdánlivě naivní a nezralý pohled svou bezprostředností a smyslem pro absurdní detail dokáže odhalit prvky a souvislosti, které dospělým - často i vzdělaným, poučeným, a přímo odbornicky dospělým - zrakům unikají. Nicotnost tvrdé normalizace sedmdesátých let, zoufalý pokus nomenklatur zastavit čas a vývoj, až programové znicotovování jakýchkoliv hodnot a kterékoliv kvality očima osmi- devítileté holčičky nabývá ve zvlášť silných momentech tohoto zvláštního případu divadla jednoho herce až pitoreskního rázu. Dousková s neuvěřitelnou minuciézností (tvořivě domýšlenou Hrzánovou - určitě to není "tajem") - kreslí přesvědčivou podobu krajského (okresního?) močálu výstižně nazývaného Nížínem a postihuje také řádění nižšího stupně normalizace (v tomto ohledu jakoby to byl pandán normalizačního seriálu OKRES NA SEVERU se známou Pláteníkovou úvahou o tom, že vedoucí tajemník okresního kremlu je něco jako osvícenecký absolutistický panovník). Trousit další chvalozpěvy na Thálií poprávu ověnčený výkon Hrzánové nemá smysl; spíše si pozornost zaslouží celý režijní koncept této dramatizace, zvolený způsob jeho invenčního pojednání a koncentrace až desítek odlišných prostředí i rolí na ploše neuvěřitelně malé a v neposlední řadě i zralý profesionální výkon obou spoluherců. To všechno potvrzuje starou polistopadovou pravdu, že doba, kdy kvalita se soustřeďovala především v Praze a do Prahy (něco málo zbylo i na Brno a Ostravu a opravdu spíše omylem "trošíčku trochu" na Plzeň), nenávratně minula. A že mnoho skutečné kvality se dnes najde i na regionálních, zdánlivě zcela neatraktivních scénách. Třeba v kdysi hornické a uranové a ještě předtím i zlaté a stříbrné Příbrami. ()

kleopatra 

všechny recenze uživatele

".........Proč se ta Olga Jeřábková otrávila plynem, když byla vždycky tak hezká, milá, svěží , hebká, žádoucí, veselá? Ale potom jsem slyšela, že jí uštvaly ty svině, tak to museli bejt komunisti nebo Rusáci, protože Rusáci a komunisti jsou svině, akorát se to nesmí řikat".............."já jsem to slovo nikdy před tim neslyšela, ale strašně se mi líbilo, takže když na mě babička zavolala: Helenko, k večeři. Tak jsem jí odpověděla: děkuju, ještě nemám hlad, ty kurvo".................." tělocvik nebyl vůbec vymyšlenej kvůli cvičení, ale kvůli mučení tlustejch a nevohrabanejch dětí a já jsem vobojí. Včera byl na cvičišti sportovní den, protože Vladimír Iljič Lenin měl narozeniny, stoupla jsem si na start a děti volaly: Moby Dick dotoho!".............promiňte, nešlo to jinak. Báro, hluboce se ti klaním. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (5)

  • Při předávání cen Thálie roku 2003 Barbora Hrzánová (Helena Součková) řekla: "Říkat na veřejnosti, že Rusáci a komunisti jsou svině, akorát se to nesmí říkat, to je takový blaho po těch letech," čímž citovala repliku z této divadelní hry, avšak bylo na ni podáno trestní oznámení za hanobení rasy a národa. (JoranProvenzano)
  • Hra je založena na stejnojmenné autobiografické knize Ireny Douskové. Kniha má i pokračování jménem Oněgin byl Rusák, které se odehrává asi o deset let později. I toto pokračování bylo (relativně úspěšně) zdramatizováno Divadlem v Dlouhé, hlavní roli už téměř dospělé Heleny si zahrála Lenka Veliká. (gjjm)
  • Bára Hrzánová obdržela v roce 2003 za svůj výkon ve hře divadelní cenu Thálie. (kosticka7)

Reklama

Reklama